Ytterligare några bilder, där annat ej anges tagna den 19 maj:
Sett i riktning från Sundbyberg börjar enkelspåret strax före hållplatsen Karlsbodavägen. För att snabba på passagen av enkelspårssträckan stannar inga vagnar vid denna hållplats, inte heller vid nästa.
Efter den indragna hållplatsen kastar sig enkelspåret plötsligt över till andra sidan av banvallen. Bilden ovan är tagen i riktning mot Sundbyberg, bilden nedan i riktning mot Alvik.
Den nya bron för Kistagrenen syns i bakgrunden.
I april förra året såg det ut så här:
Numera finns en sammanhängande bro:
April 2018:
På samma plats men sett i riktning mot flygplatsen; maj 2019
Ytterligare lite längre norrut, maj 2019:
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: onsdag 05 juni 2019 9:22
av LasseW
Tack för fina bilder!
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: måndag 09 september 2019 9:45
av LasseW
Vad händer med utbyggnaden mot Bromma flygplats nu! Hittar inte mycket information om progressen
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: måndag 09 september 2019 12:32
av Roy M
SL har ett Instagramkonto specifikt för pågående projekt, där det då och då kommer lite bilder och info om bygget.
Kom precis hem från en månadslång semester. Noterade att nya Norrspåret på Solnagrenen mellan Nus och Kov är i stort sett klart, kommer väl få kontaktledning och signaler vad det lider, men det dröjer till månadsskiftet oktober/november innan enkelspåret skiftar över till norrspår. Halvåret efter detta så kommer söderspåret rivas och ersättas med nytt spår. Bron kommer att byggas klart, nya spår byggas och två nya stationer skall ställas i ordning. Så på sommaren börjar det nog bli dags för de första provkörningarna. Vet ej när det är tänkt att enkelspåret skall bort men jag kan tänka mig att det sker redan i April-Maj. Ställverket skall väl i stort sett få en helt ny projektering på platsen.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: tisdag 10 september 2019 2:39
av Lennart Petersen
Odd skrev:Kom precis hem från en månadslång semester. Noterade att nya Norrspåret på Solnagrenen mellan Nus och Kov är i stort sett klart, kommer väl få kontaktledning och signaler vad det lider, men det dröjer till månadsskiftet oktober/november innan enkelspåret skiftar över till norrspår. Halvåret efter detta så kommer söderspåret rivas och ersättas med nytt spår. Bron kommer att byggas klart, nya spår byggas och två nya stationer skall ställas i ordning. Så på sommaren börjar det nog bli dags för de första provkörningarna. Vet ej när det är tänkt att enkelspåret skall bort men jag kan tänka mig att det sker redan i April-Maj. Ställverket skall väl i stort sett få en helt ny projektering på platsen.
Nus och Kov ?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: tisdag 10 september 2019 9:05
av twr
Lennart Petersen skrev:
Odd skrev:Kom precis hem från en månadslång semester. Noterade att nya Norrspåret på Solnagrenen mellan Nus och Kov är i stort sett klart, kommer väl få kontaktledning och signaler vad det lider, men det dröjer till månadsskiftet oktober/november innan enkelspåret skiftar över till norrspår. Halvåret efter detta så kommer söderspåret rivas och ersättas med nytt spår. Bron kommer att byggas klart, nya spår byggas och två nya stationer skall ställas i ordning. Så på sommaren börjar det nog bli dags för de första provkörningarna. Vet ej när det är tänkt att enkelspåret skall bort men jag kan tänka mig att det sker redan i April-Maj. Ställverket skall väl i stort sett få en helt ny projektering på platsen.
Nus och Kov ?
Norra Ulvsunda och Karlsbodavägen.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: tisdag 10 september 2019 17:32
av Lennart Petersen
twr skrev:
Lennart Petersen skrev:
Odd skrev:Kom precis hem från en månadslång semester. Noterade att nya Norrspåret på Solnagrenen mellan Nus och Kov är i stort sett klart, kommer väl få kontaktledning och signaler vad det lider, men det dröjer till månadsskiftet oktober/november innan enkelspåret skiftar över till norrspår. Halvåret efter detta så kommer söderspåret rivas och ersättas med nytt spår. Bron kommer att byggas klart, nya spår byggas och två nya stationer skall ställas i ordning. Så på sommaren börjar det nog bli dags för de första provkörningarna. Vet ej när det är tänkt att enkelspåret skall bort men jag kan tänka mig att det sker redan i April-Maj. Ställverket skall väl i stort sett få en helt ny projektering på platsen.
Utbyggnaden fortskrider och så här såg det ut vid avgreningen nära Norra Ulvsunda i slutet av september:
Somliga har klagat på att Kistagrenen görs alltför "gullig", på bekostnad av möjligheten att köra snabbt. Den nya kontaktledningsbryggan i bakgrunden är dock tämligen ogullig.
I september kunde jag inte se att några arbeten påbörjats mellan Bromma flygplats och Solvalla, men det kanske har kommit igång nu? I Rissne arbetas det i varje fall. Några bilder från ett besök där häromdagen; jag rörde mig i riktning från Solvalla och tog alla tre bilderna i riktning mot Ursvik.
En bit bakom min rygg när jag tog denna bild börjar arbetsområdet:
Själva centrumområdet är uppgrävt till stor del och busshållplatserna har provisorisk placering:
Bortom avstängningen med det vita skynket i fonden kunde jag inte se några pågående arbeten. Tydligen är det blivande hållplatsområdet i Rissne något som kräver stora insatser med ledningsomläggningar mm; anslutande sträckor bygger man senare:
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: måndag 04 november 2019 11:52
av TKO
Den del som bilderna ovan visar är definitivt inte "gullig" - dels eftersom den detaljprojekterades innan "gullighetsnormen" slog igenom, dels eftersom det är omöjligt att få till något "gulligt" i Ulvsunda/Brommas handels- och industriområden!
Men vänta till man kommer fram till Solvalla...
/TKO
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: måndag 04 november 2019 14:15
av dr Cassandra Nojdh
Nä, hr. Ekeving behagar skämta, förstås. Jag minns att ingenjör Ohlsson ondgjorde sig över ett liknande kontaktledningsarrangemang vid hpl. Alviks strand redan 2017. Hursomhelst finns det en väl etablerad kontaktledningsstandard för Tvärbanan, där den går fram på egen banvall. Förhoppningsvis har inte Tvärbanans förstörare lyckats så väl att Kistagrenen i sin helhet förses med kontaktledning som inte tillåter större sth. än 50 km/tim. Fast man vet ju aldrig, förstås.....
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: måndag 04 november 2019 14:22
av TKO
dr Cassandra Nojdh skrev:Nä, hr. Ekeving behagar skämta, förstås. Jag minns att ingenjör Ohlsson ondgjorde sig över ett liknande kontaktledningsarrangemang vid hpl. Alviks strand redan 2017. Hursomhelst finns det en väl etablerad kontaktledningsstandard för Tvärbanan, där den går fram på egen banvall. Förhoppningsvis har inte Tvärbanans förstörare lyckats så väl att Kistagrenen i sin helhet förses med kontaktledning som inte tillåter större sth. än 50 km/tim. Fast man vet ju aldrig, förstås.....
Är det inte en "hel balk" - fyrkantsrör eller "VKR" som konstruktörer brukar säga - vid Alviks Strand? Här är det åtminstone fackverk...
Hur det blir på resten av Tvärbanans Kistagren återstår att se - men jag rekommenderar att doktorn tar med sej både luktsalt och valium vid ett kommande studiebesök, utifall att!
/TKO
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: måndag 04 november 2019 21:23
av gek
Jag läste någonstans att Kistagrenen får indirekt kontaktledningsupphängning där den går på egen banvall skild från gatunätet. Ganska rimligt, det blir sannolikt också färre stolpar än vid "gulligare" upphängning. Spår i eller längs med gata skall däremot få en mer estetiskt tilltalande direkt kontaktledningsupphängning, så det blir väl ungefär som Mårtensdal - Sickla.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: måndag 04 november 2019 22:17
av daniel_s
gek skrev:Jag läste någonstans att Kistagrenen får indirekt kontaktledningsupphängning där den går på egen banvall skild från gatunätet. Ganska rimligt, det blir sannolikt också färre stolpar än vid "gulligare" upphängning. Spår i eller längs med gata skall däremot få en mer estetiskt tilltalande direkt kontaktledningsupphängning, så det blir väl ungefär som Mårtensdal - Sickla.
Ja så är det. Den där morabryggan vid Nus som du råkat få på bild är ju i själva verket en av de minst fula kontaktledningsdetaljerna på den sträckan; hela vägen har man annars kört med de fula rörstolparna som är typ det fulaste som existerar och som pga växlar och kurvor står extremt tätt just här. Till och med den extra kraftiga modellen av fackverksstolpar som SB nu har fått skulle vara snyggare!
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: tisdag 05 november 2019 11:06
av dr Cassandra Nojdh
TKO skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Nä, hr. Ekeving behagar skämta, förstås. Jag minns att ingenjör Ohlsson ondgjorde sig över ett liknande kontaktledningsarrangemang vid hpl. Alviks strand redan 2017. Hursomhelst finns det en väl etablerad kontaktledningsstandard för Tvärbanan, där den går fram på egen banvall. Förhoppningsvis har inte Tvärbanans förstörare lyckats så väl att Kistagrenen i sin helhet förses med kontaktledning som inte tillåter större sth. än 50 km/tim. Fast man vet ju aldrig, förstås.....
Är det inte en "hel balk" - fyrkantsrör eller "VKR" som konstruktörer brukar säga - vid Alviks Strand? Här är det åtminstone fackverk...
Hur det blir på resten av Tvärbanans Kistagren återstår att se - men jag rekommenderar att doktorn tar med sej både luktsalt och valium vid ett kommande studiebesök, utifall att!
/TKO
Inte längre än till Bromma flygplats!
Det var nog så att bryggan i Alviks strand var utförd med hel balk - försöker hitta någon gammal bild, men lyckas inte med det. Å andra sidan skrev jag "liknande", inte "samma". Nu har ju Daniel S introducerat begreppet "morabrygga", och vad är nu det, undrar den järnvägstekniskt okunnige. Som tur är hittade jag denna sida http://www.jarnvag.net/banguide/kontaktledning (här finns en del redogörelser för strömmatningen på statens spåranläggningar också, men det kan man bortse från). Här finns en bild på morabryggor, på bilden givetvis också monterade i Mora (med kyrkan i bakgrunden och allt - annat var det förr, jag är gammal nog att ha åkt Siljansbanan med rälsbuss innan banan elektrifierades).
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: tisdag 05 november 2019 11:24
av dr Cassandra Nojdh
daniel_s skrev:
gek skrev:Jag läste någonstans att Kistagrenen får indirekt kontaktledningsupphängning där den går på egen banvall skild från gatunätet. Ganska rimligt, det blir sannolikt också färre stolpar än vid "gulligare" upphängning. Spår i eller längs med gata skall däremot få en mer estetiskt tilltalande direkt kontaktledningsupphängning, så det blir väl ungefär som Mårtensdal - Sickla.
Ja så är det. Den där morabryggan vid Nus som du råkat få på bild är ju i själva verket en av de minst fula kontaktledningsdetaljerna på den sträckan; hela vägen har man annars kört med de fula rörstolparna som är typ det fulaste som existerar och som pga växlar och kurvor står extremt tätt just här. Till och med den extra kraftiga modellen av fackverksstolpar som SB nu har fått skulle vara snyggare!
Det finns ju flera typer av upphängning i gatuspår, inte bara Måtensdal - Sickla (Udde) utan även ex.vis Bällsta Bro - Sundbyberg.
På egen banvall blir det (förhoppningsvis) den standard med indirekt upphängning som beskrivs i Thomas Johanssons Tvärbanebok sid. 78 och framåt. Rörstolparna är fula, men det är ju den standard man valt, tyvärr. Annars kunde man tycka av från avgreningen mot Kista kunde man ha gått över till fackverksstolpar istället (men står det inte en sådan invid morabryggan, till vänster i Gunnars bild?). Men rörstolpar kanske är billigare, vad vet jag. Enligt nyss nämnda Tvärbanebok är en kontaktledningsanläggning i detta utförande godkänd för sth. 90 km/tim.
Stolpar av liknande (eller samma?) skymtar också förbi på AB SS linjefilm från Lidingöbanan:
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: tisdag 05 november 2019 17:01
av Lars Stegenius
Alldeles oavsett kontaktledningsstolparna är det här en intressant video. Jag har inte åkt banan efter upprustningen men har tidigare i livet åkt den stående bredvid föraren på både SSLidJ 5 och 202 ( = SS A12 342). Dessutom stående i den öppna hyttdörren bakom föraren på A30B 321. Då var känslan förortsspårväg fast banan då var klassad som järnväg. Nu blev känslan järnväg fast banan nu är klassad som spårväg. Funderar lite över placeringen av baliser men det är OT.
EDIT: Det bör väl tilläggas att vagnarna inte gick i trafik (vilket ju är uppenbart när det gäller plogloket 202).