Ulrik Berggren skrev:
När du nu är så säker på din sak, hade det varit än mer konstruktivt för debatten om du även kunde bemöta mitt inlägg fem steg upp i denna tråd

Du har vissa tendenser att närma dig Inges debattstil i vissa sammanhang...
Min bästa ingenjör Berggren, nu konstrueras det halmdockor igen. Jämförelsen ovan var en ren

-la förolämpning, men om ingenjörn vinnlägger sig om att undvika sådana förlöpningar i fortsättningen ska jag låta udda vara jämnt. Ingenjörn får helt enkelt acceptera att det finns olika åsikter och också olika uppfattningar om vad som är konstruktivt.
Om jag nu skulle ta och försöka tolka ingenjörns uppmaning så vet jag ändå inte riktigt vad det är jag ska bemöta. Det har ju redan sign Lars_L gjort när han skriver
Lars L skrev: Dock är det ju vansinnigt att bygga höghastighetsbanan sett till resandet och miljöskäl. Betydligt bättre att satsa på flygtrafiken för långresor inom landet och rikta in åtgärderna för den lokala (regionala) trafiken att ske med tåg. Ger betydligt bättre miljövinster. Det enda som jag kan se skulle motivera en höghastighetsbana är de dynamiska effekter som kortare restid ger. Även sett till antalet personkilometer, står ju den kommersiella tågtrafiken idag för en ganska blygsam del av totalen (ca 6 procent).
Och då ska vi veta att inte ens Landvetter har mer än 6,4 miljoner passagerare, vilket alltså motsvarar ca 11-12 000 påstigande per dag. Av ca 75 plan en vanlig vardag går drygt 20 till Stockholm, vilket väl då skulle motsvara ca 3 000 påstigande per dag. Att försöka locka över dessa till tåg med höghastighetsbanor måste nog vara det största ekonomiska slöseri som man i princip kan hitta på. Då har ju en pendeltågsstation som Stuvsta fler resenärer än de som tar flyget mellan Stockhom och Göteborg!
Ingenjörn skriver själv " ganska så väsentligt syfte med "de nya stambanorna" är att möjliggöra för en fortsatt livskraftig godstrafik och långväga persontrafik i södra halvan av landet (ja, egentligen i ganska stora delar av Sverige om man tar med OKB+NBB i SvFörh uppdrag)." Såvitt jag begriper är vi överens om att kapaciteten i järnvägssystemet behöver öka, främst för att minska konflikterna mellan gods- och persontrafik. Jag har tidigare uttryckt det så att det det behövs
strategiska utbyggnader av järnvägsnätet ("här och var" som jag uttryckte det då för enkelhets skull, eftersom jag inte här och nu kan sitta och beskriva exakt vad som behöver göras). Men att gå därifrån till att anse att Sverige behöver smälla ut "nya stambanor" och helst sk. höghastighetsbanor för hundratals miljarder, och på så sätt påstå att man möjliggör "långväga persontrafik" är steget oerhört långt, för att uttrycka sig vänligt. Den enda möjliga tolkningen av detta påstående är att "det måste gå fortare att åka tåg". Men varför det måste göra det - jämfört med dagens bästa banstandard på ex.vis Botniabanan, förklaras aldrig, annat än med en slapp hänvisning till "klimatskäl".
Ett
första steg måste vara att se till att det redan befintliga järnvägsnätet fungerar, och jag tycker med förlov sagt att man gör det väl enkelt för sig om man kallar det "lappa och laga". Som det nu verkar, åtminstone tycker jag mig ana det i ingenjörns framställning, finns bara två alternativ; antingen nya "höghastighetsbanor" eller "nollalternativet" dvs. dagens nedslitna och konfliktfyllda system