Sida 14 av 15

Re: Rödljuskörning mm

Postat: fredag 06 juli 2012 20:00
av LÅ1
BSB101 skrev:Jag har skrivit det förr och jag anser fortfarande att som grupp är nog cyklister de trafikanter som har bäst koll på trafiksituationen och vad som händer runt om. Detta då man som cyklist färdas relativt fort samt är oskyddad så om man som cyklist är med i en olycka lär man själv drabbas värst.
Vet inte om det gäller alla som cyklar på trottoarer, på torg och i parker. Då flackar många med blicken åt alla håll. Och de som kör fort och har koll på situationen har troligen inte koll på hur det känns för en stackars fotgängare som plötsligt upptäcker att en cyklist passerar i hög fart på någon dm avstånd.

Re: Rödljuskörning mm

Postat: lördag 07 juli 2012 2:11
av LÅ1
Micki skrev:Man ska kanske inte klanka ner på poliser i alla situationer, men temat på filmen är "Polisen bryter mot lagen".
'
Här är mer på det temat!

Re: Rödljuskörning mm

Postat: lördag 07 juli 2012 12:56
av BSB101
LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Jag har skrivit det förr och jag anser fortfarande att som grupp är nog cyklister de trafikanter som har bäst koll på trafiksituationen och vad som händer runt om. Detta då man som cyklist färdas relativt fort samt är oskyddad så om man som cyklist är med i en olycka lär man själv drabbas värst.
Vet inte om det gäller alla som cyklar på trottoarer, på torg och i parker. Då flackar många med blicken åt alla håll. Och de som kör fort och har koll på situationen har troligen inte koll på hur det känns för en stackars fotgängare som plötsligt upptäcker att en cyklist passerar i hög fart på någon dm avstånd.
Om du hade läst mitt inlägg hade du sett att jag skrev cyklister som grupp. Att det finns enskilda cyklister (likväl bilister, gångare etc) som inte sköter sig håller jag med om.

Re: Rödljuskörning mm

Postat: lördag 07 juli 2012 13:31
av LÅ1
BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Jag har skrivit det förr och jag anser fortfarande att som grupp är nog cyklister de trafikanter som har bäst koll på trafiksituationen och vad som händer runt om. Detta då man som cyklist färdas relativt fort samt är oskyddad så om man som cyklist är med i en olycka lär man själv drabbas värst.
Vet inte om det gäller alla som cyklar på trottoarer, på torg och i parker. Då flackar många med blicken åt alla håll. Och de som kör fort och har koll på situationen har troligen inte koll på hur det känns för en stackars fotgängare som plötsligt upptäcker att en cyklist passerar i hög fart på någon dm avstånd.
Om du hade läst mitt inlägg hade du sett att jag skrev cyklister som grupp. Att det finns enskilda cyklister (likväl bilister, gångare etc) som inte sköter sig håller jag med om.
Jodå, jag observerade att du skrev om cyklister som grupp. Problemet är att de cyklister jag beskrev är en stor delmängd av gruppen cyklister. Så stor att många ser det som cyklister i allmänhet.

Re: Rödljuskörning mm

Postat: lördag 07 juli 2012 19:13
av LÅ1
LÅ1 skrev:Jodå, jag observerade att du skrev om cyklister som grupp. Problemet är att de cyklister jag beskrev är en stor delmängd av gruppen cyklister. Så stor att många ser det som cyklister i allmänhet.
För övrigt kan väl de cyklister jag beskriver ingå i gruppen cyklister som "har bäst koll på trafiksituationen och vad som händer runt om." Problemet är att de inte tar hänsyn till de verkligt oskyddade trafikanterna, de som går. Inte ens när dessa går på ytor som skall vara fria från cykeltrafik.
Och problemet jag beskrev upplever man som gångtrafikant även på övergångsställen. Både oreglerade och sådana som man går över vid grön gubbe.

Det har ingen betydelse om cyklisten har full koll på att han inte träffar någon av fotgängarna när han kryssar över övergångsstället. I alla fall så länge som fotgängarna rör sig som cyklisten förutsett. Cyklisten stör och skrämmer fotgängarna när de passerar, ofta i hör fart, med mindre än två dm till godo.

(Har vid ett tillfälle sett en cyklist som i hög fart nonchalerat röd eller gul signal och varit på väg att köra omkull när han blev skrämd och girade undanför en fotgängare som tog ett par snabba och långa steg ut på övergångsstället så fort det blev grön gubbe.)

Re: Rödljuskörning mm

Postat: lördag 07 juli 2012 21:16
av Harald
Då kan man undra varför det är fullt med fotgängare på cykelbanorna. Om det är så obehagligt med cyklister som susar förbi, så borde väl fotgängarna åtminstone hålla sig borta från de särskilda cykelbanorna. Man kan också undra varför folk går på fel (höger) sida när det är delad gång- och cykelbana. Då kommer ju de närmaste cyklisterna bakifrån. Om de i stället gick på rätt (vänster) sida så skulle de se de närmaste cyklisterna när de kommer.

Re: Rödljuskörning mm

Postat: lördag 07 juli 2012 21:50
av LÅ1
Harald skrev:Då kan man undra varför det är fullt med fotgängare på cykelbanorna. Om det är så obehagligt med cyklister som susar förbi, så borde väl fotgängarna åtminstone hålla sig borta från de särskilda cykelbanorna. Man kan också undra varför folk går på fel (höger) sida när det är delad gång- och cykelbana. Då kommer ju de närmaste cyklisterna bakifrån. Om de i stället gick på rätt (vänster) sida så skulle de se de närmaste cyklisterna när de kommer.
Ja. Konstigt nog så lär det inte finnas någon trafikregel som säger vilken sida på en blandad gång- och cykelväg man skall gå. Det naturliga är ju att man betraktar det som vilken väg som helst med fordonstrafik, och därför går på höger sida. Antagligen har regelskaparna ansett att cykel skall framföras i gångfart? Eller med hastighet anpassad till situationen?

Jag har också märkt att många går på höger sida av vanliga bilvägar. Är det dålig undervisning i skolan nu för tiden? Kanske är många, speciellt storstadsbor, ovan vid att gå utmed vägar utan trottoar?

Re: Rödljuskörning mm

Postat: lördag 07 juli 2012 22:20
av Harald
LÅ1 skrev:Det naturliga är ju att man betraktar det som vilken väg som helst med fordonstrafik, och därför går på höger sida.
Du menar väl vänster sida? Det är i alla fall det som är regeln: "Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen." Det stämmer att det inte står något om var man ska gå när man går på cykelbanan, men om man tänker efter i två sekunder så inser man att orsaken till att man ska gå på vänster sida av körbanan föreligger även när man går på cykelbanan.

Re: Rödljuskörning mm

Postat: lördag 07 juli 2012 22:32
av LÅ1
Harald skrev:
LÅ1 skrev:Det naturliga är ju att man betraktar det som vilken väg som helst med fordonstrafik, och därför går på höger sida.
Du menar väl vänster sida? Det är i alla fall det som är regeln: "Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen." Det stämmer att det inte står något om var man ska gå när man går på cykelbanan, men om man tänker efter i två sekunder så inser man att orsaken till att man ska gå på vänster sida av körbanan föreligger även när man går på cykelbanan.
Naturligtvis menade jag vänster sida! :oops:

Och naturligtvis håller jag med dig om slutsatsen när det gäller kombinerade GC-banor. Problemet är ibland mötande fotgängare som vill stryka sin högersida. Eller om man är flera i grupp. Det är inte alltid man vill tillrättavisa övriga i sällskapet.

Ett annat problem är att skyltarna kan säga blandtrafik trots att det finns ett målat streck eller tvärt om!

Re: Rödljuskörning mm

Postat: söndag 08 juli 2012 13:41
av BSB101
Om fotgängarna såg till att ha mer uppmärksamhet till sin omgivning så skulle samarbetet fungera betydligt bättre.

Re: Rödljuskörning mm

Postat: söndag 08 juli 2012 19:03
av M_M
Micki skrev:Nu har jag lagt ut en ny ActionCam-cykelfilm i min blogg.

Man ska kanske inte klanka ner på poliser i alla situationer, men temat på filmen är "Polisen bryter mot lagen".
Läs gärna texten i blogginlägget innan ni ser på filmen.

http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/july/f ... lagen.html
Ytterligare något som får mig att vilja ha en mopedklassad pansarvagn i avsikt att köra på de som avsiktligt av ignorans bryter mot reglerna... :evil:
BSB101 skrev:Stockholmspolisen fick iaf igenom det man ville för det har nog aldrig prats så mycket cykel på lokalradion och varje gång polisen har intervjuas har cyklisterna lyfts fram.

Jag har skrivit det förr och jag anser fortfarande att som grupp är nog cyklister de trafikanter som har bäst koll på trafiksituationen och vad som händer runt om. Detta då man som cyklist färdas relativt fort samt är oskyddad så om man som cyklist är med i en olycka lär man själv drabbas värst.
Dessutom har en cyklist oftast mycket bättre uppsikt än en bilist eftersom en cyklist har ögonen mer än en halvmeter högre upp än en bilist.
LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Jag har skrivit det förr och jag anser fortfarande att som grupp är nog cyklister de trafikanter som har bäst koll på trafiksituationen och vad som händer runt om. Detta då man som cyklist färdas relativt fort samt är oskyddad så om man som cyklist är med i en olycka lär man själv drabbas värst.
Vet inte om det gäller alla som cyklar på trottoarer, på torg och i parker. Då flackar många med blicken åt alla håll. Och de som kör fort och har koll på situationen har troligen inte koll på hur det känns för en stackars fotgängare som plötsligt upptäcker att en cyklist passerar i hög fart på någon dm avstånd.
Felet är ju att "samhället" i form av t.ex. fotgängare, poliserna som nämns i tråden, "gatukontoret" med flera sänder ut signalen att när det gäller cyklister så är det inte så noga med reglerna. Man kan inte begära avsevärt högre regellydnad av cyklister än vad cyklisterna utsätts för från andra stolpskott...

Re: Rödljuskörning mm

Postat: torsdag 12 juli 2012 22:21
av Gbgcyklaren
En ny cykelfilm för den cykelintresserade:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/july/f ... eborg.html

Jag jämförde hur lång tid det tog att cykla fyra olika typer av sträckor som alla var 2500 meter långa. Den snabbaste gick dubbelt så snabbt att cykla jämfört med den som tog längst tid.

Re: Rödljuskörning mm

Postat: fredag 13 juli 2012 9:56
av Cyclocop
bruse skrev:Lösningen på hela problematiken är att tvinga tjänstemän och projektörer att nyttja sina egna konstruktioner. Varje dag, året runt i ur och skur.
Tyvärr är det inte alltid de beslutande som gör fel, utan okunniga entreprenörer samt obefintlig kontroll av att åtgärderna är rätt utförda.

Off Topic: Jag kommer att göra några pass ute som cyklande polis i uniform nu i juli i innerstan+Djurgården (om skjuttestet nästa vecka går bra - nya linser, nya krav), eftersom det är lugnt på kontoret. Då kör jag nog skarpt med en actionkamera så det kan bli lite dokumentation på allt som fordonsförare på två och fyra hjul ställer till med. Det blir kanske till att rapportera ngn som inte ger spårvagn företräde?

Re: Rödljuskörning mm

Postat: onsdag 18 juli 2012 17:24
av miikos
Cyclocop skrev:
bruse skrev:Lösningen på hela problematiken är att tvinga tjänstemän och projektörer att nyttja sina egna konstruktioner. Varje dag, året runt i ur och skur.
Tyvärr är det inte alltid de beslutande som gör fel, utan okunniga entreprenörer samt obefintlig kontroll av att åtgärderna är rätt utförda.

Off Topic: Jag kommer att göra några pass ute som cyklande polis i uniform nu i juli i innerstan+Djurgården (om skjuttestet nästa vecka går bra - nya linser, nya krav), eftersom det är lugnt på kontoret. Då kör jag nog skarpt med en actionkamera så det kan bli lite dokumentation på allt som fordonsförare på två och fyra hjul ställer till med. Det blir kanske till att rapportera ngn som inte ger spårvagn företräde?
Blev intresserad så kollade en snabbt i Riksåklagarens föreskrifter om ändring i Riksåklagarens föreskrifter (1999:178) om ordningsbot för vissa brott (SFS 2012:262)
Böterna för att ej lämna spårvagn företräde (Fri väg m.m. för viss trafik) verkar ligga på 1500 kr (motorfordon exkl. moped klass 2) 1 000 kr för cykel samt 500 kr för "gående".

Händer det ofta att någon för betala 500 kr för att ha sprungit framför vagnarna?

Re: Rödljuskörning mm

Postat: onsdag 18 juli 2012 18:31
av bruse
miikos skrev:
Cyclocop skrev:
bruse skrev:Lösningen på hela problematiken är att tvinga tjänstemän och projektörer att nyttja sina egna konstruktioner. Varje dag, året runt i ur och skur.
Tyvärr är det inte alltid de beslutande som gör fel, utan okunniga entreprenörer samt obefintlig kontroll av att åtgärderna är rätt utförda.

Off Topic: Jag kommer att göra några pass ute som cyklande polis i uniform nu i juli i innerstan+Djurgården (om skjuttestet nästa vecka går bra - nya linser, nya krav), eftersom det är lugnt på kontoret. Då kör jag nog skarpt med en actionkamera så det kan bli lite dokumentation på allt som fordonsförare på två och fyra hjul ställer till med. Det blir kanske till att rapportera ngn som inte ger spårvagn företräde?
Blev intresserad så kollade en snabbt i Riksåklagarens föreskrifter om ändring i Riksåklagarens föreskrifter (1999:178) om ordningsbot för vissa brott (SFS 2012:262)
Böterna för att ej lämna spårvagn företräde (Fri väg m.m. för viss trafik) verkar ligga på 1500 kr (motorfordon exkl. moped klass 2) 1 000 kr för cykel samt 500 kr för "gående".

Händer det ofta att någon för betala 500 kr för att ha sprungit framför vagnarna?
Tänk om polisen verkligen beivrade det brottet. Det skulle betala alla deras omkostnader.

Re: Rödljuskörning mm

Postat: måndag 06 augusti 2012 23:39
av Gbgcyklaren
Åter dags för en ny cykelfilm - den här gången rödljuscyklande cyklister i korsningen Södra vägen/Berzliigatan i Göteborg.

http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/august ... gatan.html

Re: Rödljuskörning mm

Postat: tisdag 04 september 2012 15:38
av miikos
Inte riktigt rödljuskörning, men iallafall missad väjningsplikt.

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1 ... agar-boter
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1 ... botfalldes
http://goo.gl/maps/3p63U

Polisen i Gävle besöker sjukhuset och bötfäller en cyklist som blev påkörd av en bil på ett övergångsställe. Ordningsbot på 1.000 SEK.
Bilens förare rapporterades ej då denne bedöms ha hållit tillräckligt låg hastighet vid övergångsstället.

1. Vad tycks om detta? Att Polisen bötfäller enligt rådande lag tycker jag är rätt.
2. Någon som har koll på vilken hastighet man ska anpassa bilen till vid ett övergångsställe? Läste att polisen i Dalarna hade bötfällt för att ha åkt för snabbt vid ett övergångställe. Oklart dock om den aktuella hastigheten var lägre eller högre än den begränsade/bas. Troligtvis högre, men teoretiskt så kan det vara lägre med.

Överklagan kommer knappast att leda till något, utom minskad skattkassa då. Det finns ju ej många undantag ifrån väjningsregler, hon kan knappast säga att hon cyklade ut på vägen för att hindra en olycka eller liknande.

3. Men vad kommer hända om kvinnan anmäler sina skador till försäkringsbolaget där bilen är trafikförsäkrad. Alternativt trafikförsäkringsföreningen om den är oförsäkrad? Som jag tror blir bilföraren ekonomisk ansvarig för en del eller hela skadorna. Och det kostar skadefria poäng samt ev självrisk vid yngre förare. Det är inte ovanligt att utslagen i en civil skadestånds rättegång skiljer som utslaget i brottmålet.

Lär knappast stanna med böter heller för henne (om hon har körkort). Då kommer säkerligen Transportstyrelsen att skicka hem ett brev där de meddelar körkortsåterkallelse i några månader, alt varning. Nu lär dock trafikfaran räknas som hög då det blev en kollision.

Re: Rödljuskörning mm

Postat: tisdag 04 september 2012 15:45
av bruse
Tänk om polisen vore lika ivriga att bötfälla bilister som kör på cyklister där bilisten har väjningsplikt. Det har aldrig hänt mig de gångerna jag blivit påkörd, trots polis på plats. Tvärtom, har jag fått veta att jag fått skylla mig som cyklar. Undrar om de kör med samma resonemang mot kvinnor som blir våldtagna "skyll dig själv som går hemifrån".

Svaret är nog att poliser också är bilister och därmed inte är opartiska.

Re: Rödljuskörning mm

Postat: tisdag 04 september 2012 15:47
av Gbgcyklaren
Det ser ut att vara en cykelöverfart vid övergångsstället när man ser på Google-länken. Jag antar att hon cyklade på den och inte på övergångsstället (som det stod i artiklarna). På ena sidan verkar cykelbanan försvinna helt (eller övergår till gångfartsgata).

Re: Rödljuskörning mm

Postat: tisdag 04 september 2012 15:50
av Kantorn
miikos skrev:Inte riktigt rödljuskörning, men iallafall missad väjningsplikt.

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1 ... agar-boter
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1 ... botfalldes
http://goo.gl/maps/3p63U

Polisen i Gävle besöker sjukhuset och bötfäller en cyklist som blev påkörd av en bil på ett övergångsställe. Ordningsbot på 1.000 SEK.
Bilens förare rapporterades ej då denne bedöms ha hållit tillräckligt låg hastighet vid övergångsstället.

1. Vad tycks om detta? Att Polisen bötfäller enligt rådande lag tycker jag är rätt.
2. Någon som har koll på vilken hastighet man ska anpassa bilen till vid ett övergångsställe? Läste att polisen i Dalarna hade bötfällt för att ha åkt för snabbt vid ett övergångställe. Oklart dock om den aktuella hastigheten var lägre eller högre än den begränsade/bas. Troligtvis högre, men teoretiskt så kan det vara lägre med.

Överklagan kommer knappast att leda till något, utom minskad skattkassa då. Det finns ju ej många undantag ifrån väjningsregler, hon kan knappast säga att hon cyklade ut på vägen för att hindra en olycka eller liknande.

3. Men vad kommer hända om kvinnan anmäler sina skador till försäkringsbolaget där bilen är trafikförsäkrad. Alternativt trafikförsäkringsföreningen om den är oförsäkrad? Som jag tror blir bilföraren ekonomisk ansvarig för en del eller hela skadorna. Och det kostar skadefria poäng samt ev självrisk vid yngre förare. Det är inte ovanligt att utslagen i en civil skadestånds rättegång skiljer som utslaget i brottmålet.

Lär knappast stanna med böter heller för henne (om hon har körkort). Då kommer säkerligen Transportstyrelsen att skicka hem ett brev där de meddelar körkortsåterkallelse i några månader, alt varning. Nu lär dock trafikfaran räknas som hög då det blev en kollision.
Först och främst: Det är tråkigt att en person blir påkörd. Med skador och trauma och allt annat som tillkommer.
Sedan: Det är cykeln som är ensam vållande. Enligt lag. Man må tycka vad man vill moraliskt etc, men så är det.
En bil som kör tillräckligt fort för att över huvud taget inte synas i detta läge måste ha kört trafikfarligt fort. Så låter det inte på polisen.

Min egen teori är att det gått till på detta sätt. Det må vara fördomsfullt, men jag är bara människa.
Cyklisten har kommit från endera hållet, kollat snabbt åt höger och vänster och inte noterat någon bil, cyklat över. Under denna snabba koll har cyklisten inte noterat bilen som inte hunnit bromsa för cyklisten.

Ett tips till cyklister som ska över trafikerade vägar: gå av och led cykeln. Det går troligen fortare.