Intressant att spårväg skulle ha längre restider än buss?
Dags att redogöra för vilken typ av busstrafik vi talar om då.
Jag kan hålla med om att BRT med hög (identisk med spårväg) prioritering och fordon i stil med ExquiCity kan erbjuda motsvarande restider som spårvägen. Däremot faller det på sin egen orimlighet att hävda att konventionell icke-prioriterad busstrafik med påstigning och betalning hos föraren skulle ge likvärdig restid som spårvagn med påstigning genom alla dörrar och prioritet.
Sedan skulle jag knappast använda argumentet att Malmö "klarar sig" utan spårväg. Tycker man det bör man studera hur det såg ut på 5an innan ExquiCity 24 sattes in - och kolla gärna in 8an också. Där verkar det som att man skall börja köra bussar var TREDJE minut vid tidtabellsskiftet i december om man får tro Skånetrafiken (och det får man göra). Det är en linje som fullkomligt skriker efter åtgärder, allra minst MalmöExpressen som första steg.
Det är också lite roligt att läsa om "driftstörningar man slipper med bussar". Vilka driftstörningar? Malmö har ju t.ex haft en fullständigt usel tillförlitlighet av och till med busstrafiken (det skulle jag i.o.f inte hävda beror på att fordonen är bussar i sig utan snarare underhåll men även val av fordonsmodell).
Jag får en känsla av att vi börjar hamna åt fel håll i debatten, nämligen "konventionell oprioriterad busstrafik är billigare p.g.a avsaknad av infrastruktur och användandet av enkla hållplatser än högprioriterad trafik som tar utrymme från bilen och innebär infrastruktur inkl hållplatser med hög utrustningsnivå såsom väderskydd, realtidsinformation och biljettmaskiner".
I Malmö är situationen sådan att minimiåtgärder bör vara att rulla ut MalmöExpressen på fler linjer - framförallt 8 men även 2 och 4 vore bra. Uppgradering av "pluslinjen" 35 (där man kör ledbussar) vore också lämpligt. Grejen är att dagens trafik i t.ex Malmö inte är bra nog vilket gör att den behöver utvecklas. MalmöExpressen har blivit framgångsrik och är definitivt den "minimistandard" som bör gälla för riktigt bra trafik i de tyngre stråken.
Detta innebär att det egentligen endast finns två alternativ som är bra och ett som är dåligt:
Bra:
1. Spårvägsutbyggnader i de tunga stråken.
2. MalmöExpressen-konceptet rullas ut på bred front, antingen i form av spårvägsförberedande uppgradering av olika linjer eller som generell standardhöjning.
Dåligt:
3. Fortsätta med dagens lågprioriterade konventionella trafik.
Om Eleganten motargumenterar spårväg baserat på en teori om att dagens lokaltrafik är "tillräckligt bra" är mitt enkla förslag att åka några varv på 5an (MalmöExpressen) och sedan ta några varv på 8an och jämföra. Jämför även med spårvagn. Om resultatet av detta blir att "ja, 8an är tillräckligt bra och har den standard som räcker" vore det lite olyckligt.
Förövrigt är LundaLänken förberedd för spårväg och har alltid varit. Att lägga spår där är således en rättfram åtgärd. Faktum är att man fick riva ett kök på Lunds lasarett när den drogs fram just för att hålla kurvradier etc inom ramen för spårväg (det argumenterades att bussarna minsann kunde köra en omväg...).