Sida 14 av 25

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: tisdag 13 april 2010 17:03
av Anders Hanquist
Så länge det inte är samma spåranläggning, eller åtminstone inte samma spårförvaltare, så spelar väl det ingen roll om samma förkortningar används. Ktg finns ju annars på minst 2 ställen i sverige...
Ja, men i detta fall rör det sig ju om SL i båda fallen och då är det ju inte så bra med samma förkortning.

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: tisdag 13 april 2010 17:11
av Henrik Schütz
Vad skulle kunna hända? På riktigt alltså, förkortningarna används typ bara i förarturlistorna, om föraren följer spåren så... :o

HS

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: tisdag 13 april 2010 17:14
av daniel_s
Henrik Schütz skrev:Vad skulle kunna hända? På riktigt alltså, förkortningarna används typ bara i förarturlistorna, om föraren följer spåren så... :o

HS
Men tänk om man vill skicka en vagn till Nykroppa och så hamnar den i Nacka :cheesygrin:

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: tisdag 13 april 2010 19:12
av Stefan Widén
Nu till lite nyheter

Arbetet med vagnhallen går på helt enligt tidtabell. På den här visade stålstommen har man nu lagt golvet (valvet) som består av färdiggjutna betongelement. Nu håller man på med taket som man kommit halvvägs med.Ställningarna för att spika ytterväggen mot gästhamnen är uppe. Inne i huset ligger de förstrukna plankorna till panelen. Kan avslöja att målarna hade en mycet spännande målerimaskin!!! I ett tråg med två stålrullar på kanterna låg en fjäderbelastad roller mellan dem Två man tog en planka och satte ena änden på kanten, lyfte upp rollerna som då låg i färgtråget stack in plankan emellen och kunde sedan dra plankan igenom. Resultatet var att man målade en planka på 5 m på ca 10 sekunder.

För de som vill följa bygget rekomenderas nästan dagliga promenader nu.


Stefan

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: tisdag 13 april 2010 19:49
av 2763
Henrik Schütz skrev:Vad skulle kunna hända? På riktigt alltså, förkortningarna används typ bara i förarturlistorna, om föraren följer spåren så... :o

HS
Det beror på hur man använder förkortningarna. Används de för plattformsunderhåll kan mycket spännande saker hända, för då behöver man inte komma längs spåret.

Det är nog bra om SL har en unik förkortning för varje hållplats. Den diskussion som utspelats här visar på förkortningarnas dåliga sida - dvs risken att felaktigt förväxla. Just Näsbypark och Nybroplan kanske inte är så farligt, det kan nog vara värre med Djurgårdsbron och Djurgårdsbrunn då.

Man får nog komma ihåg att SL-trafiken är ett system med Buss, Spårvagn, Tunnelbana, Pendeltåg och Båt. Man säljer resor som innefattar transport, oaktat vad man åker med för fordon.

//T

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: tisdag 13 april 2010 20:12
av Jörgen_G
Trots Stefans uppmaning till dagliga och livgivande promenader dristar jag mig till att visa ett par bilder från i förrgår. De visar de numera snöfria spåren från Skansenslingan bort mot Waldemarsudde. Tror inte att snöfria bilder visats därifrån sedan nya spåren lades.

Bild

Bild
Två bilder från Djurgårdsvägen den 11 april 2010

mvh /Jörgen G

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: onsdag 14 april 2010 12:17
av Henrik Schütz
Det är bara det att dom som skall underhålla hållplatserna inte får en lista med förkortningar på var de skall arbeta,Instruktionerna är lite tydligare än så, till exempel med hela namnet utskrivet och, har det i 35 år gått att ha två "Universitetet" på SLs när utan att underhållspersonalen blivit konfys så grejar de nog även två förkortningar som är lika.

Ingen som gett sig ut med bil för att sopa plattformen i Nora, har av misstag kommit till Nässjö, ännu 8)

HS

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: onsdag 14 april 2010 12:37
av Karsten
Förkortningarna används i många databassystem hos SL därifrån bland annat reseplaneraren hämtar information. Det kanske inte är hela världen att två platser har samma signatur, men det ställer säkert till med en massa småfel i olika följdsystem. Alltså är det att föredra att varje trafikplats inom trafikorganisationen har en unik signatur.

Och Henrik, visst förekommer det att personal som ska åtgärda ett fel (t.ex lampfel i en försignal) i "Unv" i stället hamnat i "Unt" och inte hittat någon sådan tingest. Men det händer mindre ofta om det är olika signaturer...

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: fredag 16 april 2010 0:53
av Odd
Här kommer mina utlovade synpunkter och förslag på Spårväg Citys utbyggnad.

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: fredag 16 april 2010 8:50
av bruse
Odd skrev:Här kommer mina utlovade synpunkter och förslag på Spårväg Citys utbyggnad.
Kalas!

Sista kartan är lite svår att förstå. Rita in gatunamnen så blir det lättare.

Som det ser ut nu är Fridhemsplan antingen en rektangulär plats, eller ett kvarter. Fridhemsplan är den lilla trekanten där Fridhemsgatan, Hanverkargatan och Drottningholsvägen möts.
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=fridhemsplan

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: fredag 16 april 2010 12:12
av 2763
Odd skrev:Här kommer mina utlovade synpunkter och förslag på Spårväg Citys utbyggnad.
Gör inte om Göteborgs misstag vid Järntorget med att lägga in växlar för dyra pengar som sedan måste bytas innan allt tas i drift.

Det blir bara fel.

//Tony

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: lördag 17 april 2010 2:07
av Thomas Åkerblad
Stefan Widén skrev:
mickeb skrev:
charmander skrev:det är möjligt att trafikera H-gatan mellan R-Gatan och K-gatan. dessutom är korsningen och vägen genom K-gatan till strömkajen öppen igen.
Intressant variant att förkorta bort själva namnet, men skriva ut "gatan" ;-)

Ja men ack så praktiskt nu och alla verkar ju fatta vilka gator det rör sig om. Så kan vi korta "gatan" till att bara skriva i "X:et" mellan H & K........ :D

Stefan
H & K = Heckler & Koch som tillverkar k-pistar! Fast det har ju varit en hel del skjutjärnsjournalistik ifråga om "NK-spårvägen", så det är kanske passande? :mrgreen:

/Thomas Å

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: lördag 17 april 2010 10:32
av Björn Ehnberg
Odd skrev:Här kommer mina utlovade synpunkter och förslag på Spårväg Citys utbyggnad.
Då undrar jag

1. Varför publicerar du detta dokument här och inte i "huvuddiskussionstråden" för cityspårvägen, etapp 2, som du faktiskt utlovade? Där finns det ju en chans för andra att bemöta det du skriver (om det nu till äventyrs finns någon annan än jag och TKO som är kritiska till etapp 2 i dess nu föreslagna form)

2. Varför är dokumentet försett med en filikon som verkar göra gällande att det är ett MS Word-dokument

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: lördag 17 april 2010 11:13
av Odd
Björn Ehnberg skrev:
Odd skrev:Här kommer mina utlovade synpunkter och förslag på Spårväg Citys utbyggnad.
Då undrar jag

1. Varför publicerar du detta dokument här och inte i "huvuddiskussionstråden" för cityspårvägen, etapp 2, som du faktiskt utlovade? Där finns det ju en chans för andra att bemöta det du skriver (om det nu till äventyrs finns någon annan än jag och TKO som är kritiska till etapp 2 i dess nu föreslagna form)

2. Varför är dokumentet försett med en filikon som verkar göra gällande att det är ett MS Word-dokument
1. Missade. Länkar nu även från de andra tråden.

2. Det är nog någon egenhet i forumet som gör att det blir så. Gjorde dokumentet i Illustrator...

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: lördag 17 april 2010 15:50
av 2763
Thomas Åkerblad skrev: H & K = Heckler & Koch som tillverkar k-pistar! Fast det har ju varit en hel del skjutjärnsjournalistik ifråga om "NK-spårvägen", så det är kanske passande? :mrgreen:

/Thomas Å
I spårvägssammanhang betyder H&K dock Hanning und Kahl. Tillverkare av allt från bromsar (sådana utan ben och stickförmåga) till spårväxeldriv.

//T

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: söndag 18 april 2010 8:52
av carltram
I går (17/04 - 2010) fotograferade jag bygget av Spårväg City:
Bild
På Hamngatan förbereder man för den nya växeln som leder in till hållplats Sergels Torg.
Bild
Även övergångsväxeln vid hålplats Kungsträgården förbereds.
Bild
På sträckan Nybroplan - Kungsträdgårdsgatan är allt färdigt förutom luftledningen! :D
Bild
På hållplats Nybroplan lägger man gatsten.
Bild
Hållplats Styrmansgatan är uppriven!
Bild
Mellan Liljevalchs och Hazeliusporten är trafiken enkelriktad och sköts av trafikljus...
Bild
...anledningen är att växlarna som leder in till Falkenbergsgatan byggs om.
Bild
Den nya vagnhallen ser nästan färdig ut! :D
Bild
Bild

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: söndag 18 april 2010 9:01
av Stefan Widén
Jag var uppe på plan 2 i nya huset och kan konstatera att det är större än vad man får för känsla när man bara sett ritningar. Jag tror edet kommer att bli väldans bra lokaler. Dock finns det givetvis detaljer som man kommer att gräma sig över samt att vi får lite minder förrådsytor. Å andra sidan blir altanen större och högre alltså ännu bättre utsikt.

Stefan

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: söndag 18 april 2010 15:56
av Björn Ehnberg
Edilon m.fl. gör lite renommésnyltning på Tvärbanan.....

Bild

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: söndag 18 april 2010 16:41
av Stefan Widén
Björn Ehnberg skrev:Edilon m.fl. gör lite renommésnyltning på Tvärbanan.....

Bild

ÄÄ det härstammar från tiden då man trodde att A 32 skulle funka på Djl.

Stefan

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: måndag 19 april 2010 16:36
av daniel_s
I Alvik sitter det en stor reklamaffisch som säger ungefär "Åk hit med..." och så stiliserade bilder på båt, bil, T-tåg osv. Den har också två bilder som symboliserar Nockeby- och Tvärbanorna, var och en föreställande en A32. Ser lite roligt ut!