Ja, men i detta fall rör det sig ju om SL i båda fallen och då är det ju inte så bra med samma förkortning.Så länge det inte är samma spåranläggning, eller åtminstone inte samma spårförvaltare, så spelar väl det ingen roll om samma förkortningar används. Ktg finns ju annars på minst 2 ställen i sverige...
Byggandet av Spårväg city
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Byggandet av Spårväg city
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Byggandet av Spårväg city
Vad skulle kunna hända? På riktigt alltså, förkortningarna används typ bara i förarturlistorna, om föraren följer spåren så...
HS

HS
Re: Byggandet av Spårväg city
Men tänk om man vill skicka en vagn till Nykroppa och så hamnar den i NackaHenrik Schütz skrev:Vad skulle kunna hända? På riktigt alltså, förkortningarna används typ bara i förarturlistorna, om föraren följer spåren så...![]()
HS

- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Byggandet av Spårväg city
Nu till lite nyheter
Arbetet med vagnhallen går på helt enligt tidtabell. På den här visade stålstommen har man nu lagt golvet (valvet) som består av färdiggjutna betongelement. Nu håller man på med taket som man kommit halvvägs med.Ställningarna för att spika ytterväggen mot gästhamnen är uppe. Inne i huset ligger de förstrukna plankorna till panelen. Kan avslöja att målarna hade en mycet spännande målerimaskin!!! I ett tråg med två stålrullar på kanterna låg en fjäderbelastad roller mellan dem Två man tog en planka och satte ena änden på kanten, lyfte upp rollerna som då låg i färgtråget stack in plankan emellen och kunde sedan dra plankan igenom. Resultatet var att man målade en planka på 5 m på ca 10 sekunder.
För de som vill följa bygget rekomenderas nästan dagliga promenader nu.
Stefan
Arbetet med vagnhallen går på helt enligt tidtabell. På den här visade stålstommen har man nu lagt golvet (valvet) som består av färdiggjutna betongelement. Nu håller man på med taket som man kommit halvvägs med.Ställningarna för att spika ytterväggen mot gästhamnen är uppe. Inne i huset ligger de förstrukna plankorna till panelen. Kan avslöja att målarna hade en mycet spännande målerimaskin!!! I ett tråg med två stålrullar på kanterna låg en fjäderbelastad roller mellan dem Två man tog en planka och satte ena änden på kanten, lyfte upp rollerna som då låg i färgtråget stack in plankan emellen och kunde sedan dra plankan igenom. Resultatet var att man målade en planka på 5 m på ca 10 sekunder.
För de som vill följa bygget rekomenderas nästan dagliga promenader nu.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Byggandet av Spårväg city
Det beror på hur man använder förkortningarna. Används de för plattformsunderhåll kan mycket spännande saker hända, för då behöver man inte komma längs spåret.Henrik Schütz skrev:Vad skulle kunna hända? På riktigt alltså, förkortningarna används typ bara i förarturlistorna, om föraren följer spåren så...![]()
HS
Det är nog bra om SL har en unik förkortning för varje hållplats. Den diskussion som utspelats här visar på förkortningarnas dåliga sida - dvs risken att felaktigt förväxla. Just Näsbypark och Nybroplan kanske inte är så farligt, det kan nog vara värre med Djurgårdsbron och Djurgårdsbrunn då.
Man får nog komma ihåg att SL-trafiken är ett system med Buss, Spårvagn, Tunnelbana, Pendeltåg och Båt. Man säljer resor som innefattar transport, oaktat vad man åker med för fordon.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Byggandet av Spårväg city
Trots Stefans uppmaning till dagliga och livgivande promenader dristar jag mig till att visa ett par bilder från i förrgår. De visar de numera snöfria spåren från Skansenslingan bort mot Waldemarsudde. Tror inte att snöfria bilder visats därifrån sedan nya spåren lades.


Två bilder från Djurgårdsvägen den 11 april 2010
mvh /Jörgen G


Två bilder från Djurgårdsvägen den 11 april 2010
mvh /Jörgen G
Senast redigerad av Jörgen_G den lördag 17 april 2010 0:18, redigerad totalt 2 gång.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Byggandet av Spårväg city
Det är bara det att dom som skall underhålla hållplatserna inte får en lista med förkortningar på var de skall arbeta,Instruktionerna är lite tydligare än så, till exempel med hela namnet utskrivet och, har det i 35 år gått att ha två "Universitetet" på SLs när utan att underhållspersonalen blivit konfys så grejar de nog även två förkortningar som är lika.
Ingen som gett sig ut med bil för att sopa plattformen i Nora, har av misstag kommit till Nässjö, ännu
HS
Ingen som gett sig ut med bil för att sopa plattformen i Nora, har av misstag kommit till Nässjö, ännu

HS
- Karsten
- Inlägg: 1481
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Byggandet av Spårväg city
Förkortningarna används i många databassystem hos SL därifrån bland annat reseplaneraren hämtar information. Det kanske inte är hela världen att två platser har samma signatur, men det ställer säkert till med en massa småfel i olika följdsystem. Alltså är det att föredra att varje trafikplats inom trafikorganisationen har en unik signatur.
Och Henrik, visst förekommer det att personal som ska åtgärda ett fel (t.ex lampfel i en försignal) i "Unv" i stället hamnat i "Unt" och inte hittat någon sådan tingest. Men det händer mindre ofta om det är olika signaturer...
Och Henrik, visst förekommer det att personal som ska åtgärda ett fel (t.ex lampfel i en försignal) i "Unv" i stället hamnat i "Unt" och inte hittat någon sådan tingest. Men det händer mindre ofta om det är olika signaturer...
Re: Byggandet av Spårväg city
Här kommer mina utlovade synpunkter och förslag på Spårväg Citys utbyggnad.
- Bilagor
-
Spvc-Etapp2-Synpunkter.pdf
- PDF med mina synpunkter Spårväg City Etapp 2
- (1.64 MiB) Nerladdad 338 gånger
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Byggandet av Spårväg city
Kalas!Odd skrev:Här kommer mina utlovade synpunkter och förslag på Spårväg Citys utbyggnad.
Sista kartan är lite svår att förstå. Rita in gatunamnen så blir det lättare.
Som det ser ut nu är Fridhemsplan antingen en rektangulär plats, eller ett kvarter. Fridhemsplan är den lilla trekanten där Fridhemsgatan, Hanverkargatan och Drottningholsvägen möts.
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=fridhemsplan
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Byggandet av Spårväg city
Gör inte om Göteborgs misstag vid Järntorget med att lägga in växlar för dyra pengar som sedan måste bytas innan allt tas i drift.Odd skrev:Här kommer mina utlovade synpunkter och förslag på Spårväg Citys utbyggnad.
Det blir bara fel.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 417
- Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
- Ort: Stockholm
Re: Byggandet av Spårväg city
H & K = Heckler & Koch som tillverkar k-pistar! Fast det har ju varit en hel del skjutjärnsjournalistik ifråga om "NK-spårvägen", så det är kanske passande?Stefan Widén skrev:mickeb skrev:Intressant variant att förkorta bort själva namnet, men skriva ut "gatan"charmander skrev:det är möjligt att trafikera H-gatan mellan R-Gatan och K-gatan. dessutom är korsningen och vägen genom K-gatan till strömkajen öppen igen.
Ja men ack så praktiskt nu och alla verkar ju fatta vilka gator det rör sig om. Så kan vi korta "gatan" till att bara skriva i "X:et" mellan H & K........![]()
Stefan

/Thomas Å
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Byggandet av Spårväg city
Då undrar jagOdd skrev:Här kommer mina utlovade synpunkter och förslag på Spårväg Citys utbyggnad.
1. Varför publicerar du detta dokument här och inte i "huvuddiskussionstråden" för cityspårvägen, etapp 2, som du faktiskt utlovade? Där finns det ju en chans för andra att bemöta det du skriver (om det nu till äventyrs finns någon annan än jag och TKO som är kritiska till etapp 2 i dess nu föreslagna form)
2. Varför är dokumentet försett med en filikon som verkar göra gällande att det är ett MS Word-dokument
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Byggandet av Spårväg city
1. Missade. Länkar nu även från de andra tråden.Björn Ehnberg skrev:Då undrar jagOdd skrev:Här kommer mina utlovade synpunkter och förslag på Spårväg Citys utbyggnad.
1. Varför publicerar du detta dokument här och inte i "huvuddiskussionstråden" för cityspårvägen, etapp 2, som du faktiskt utlovade? Där finns det ju en chans för andra att bemöta det du skriver (om det nu till äventyrs finns någon annan än jag och TKO som är kritiska till etapp 2 i dess nu föreslagna form)
2. Varför är dokumentet försett med en filikon som verkar göra gällande att det är ett MS Word-dokument
2. Det är nog någon egenhet i forumet som gör att det blir så. Gjorde dokumentet i Illustrator...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Byggandet av Spårväg city
I spårvägssammanhang betyder H&K dock Hanning und Kahl. Tillverkare av allt från bromsar (sådana utan ben och stickförmåga) till spårväxeldriv.Thomas Åkerblad skrev: H & K = Heckler & Koch som tillverkar k-pistar! Fast det har ju varit en hel del skjutjärnsjournalistik ifråga om "NK-spårvägen", så det är kanske passande?![]()
/Thomas Å
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Byggandet av Spårväg city
I går (17/04 - 2010) fotograferade jag bygget av Spårväg City:

På Hamngatan förbereder man för den nya växeln som leder in till hållplats Sergels Torg.

Även övergångsväxeln vid hålplats Kungsträgården förbereds.

På sträckan Nybroplan - Kungsträdgårdsgatan är allt färdigt förutom luftledningen!

På hållplats Nybroplan lägger man gatsten.

Hållplats Styrmansgatan är uppriven!

Mellan Liljevalchs och Hazeliusporten är trafiken enkelriktad och sköts av trafikljus...

...anledningen är att växlarna som leder in till Falkenbergsgatan byggs om.

Den nya vagnhallen ser nästan färdig ut!



På Hamngatan förbereder man för den nya växeln som leder in till hållplats Sergels Torg.

Även övergångsväxeln vid hålplats Kungsträgården förbereds.

På sträckan Nybroplan - Kungsträdgårdsgatan är allt färdigt förutom luftledningen!


På hållplats Nybroplan lägger man gatsten.

Hållplats Styrmansgatan är uppriven!

Mellan Liljevalchs och Hazeliusporten är trafiken enkelriktad och sköts av trafikljus...

...anledningen är att växlarna som leder in till Falkenbergsgatan byggs om.

Den nya vagnhallen ser nästan färdig ut!



- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Byggandet av Spårväg city
Jag var uppe på plan 2 i nya huset och kan konstatera att det är större än vad man får för känsla när man bara sett ritningar. Jag tror edet kommer att bli väldans bra lokaler. Dock finns det givetvis detaljer som man kommer att gräma sig över samt att vi får lite minder förrådsytor. Å andra sidan blir altanen större och högre alltså ännu bättre utsikt.
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Byggandet av Spårväg city
Edilon m.fl. gör lite renommésnyltning på Tvärbanan.....


Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Byggandet av Spårväg city
Björn Ehnberg skrev:Edilon m.fl. gör lite renommésnyltning på Tvärbanan.....
ÄÄ det härstammar från tiden då man trodde att A 32 skulle funka på Djl.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Byggandet av Spårväg city
I Alvik sitter det en stor reklamaffisch som säger ungefär "Åk hit med..." och så stiliserade bilder på båt, bil, T-tåg osv. Den har också två bilder som symboliserar Nockeby- och Tvärbanorna, var och en föreställande en A32. Ser lite roligt ut!