Sida 14 av 19
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 26 mars 2009 22:27
av LÅ1
djth skrev:Sparkfot skrev:DJTH: Stämmer bra det angående Gubbängen Norra.
Då har vi ytterligare en extrem då:
Enda öppna spärrlinje: Gubbängen Norra
OK! Direkt till sammanställningen!
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 26 mars 2009 22:52
av daniel_s
LÅ1 skrev:daniel_s skrev:LÅ1 skrev:Menar du att T-banans minsta kurvradie (på trafikspår?) finns vid Medborgarplatsen? Måste då vara en mycket kort sträcka, eller?
Nej, vinkel skrev jag! Radien är 300 m på söderspåret, vilket är ganska snävt men inget rekord (exempelvis är 212 m en vanlig kurvradie på innerstadssträckan).
OK!
Men det måste vara två kurvor tätt efter varandra, t.ex. för att lämna plats åt mittplattformen? Eller?
Så här var det: Någon skrev att Stora mossen-Abrahamsberg är rakaste sträckan mellan två stationer. Men sedan sade någon annan att det i själva verket var Medborgarplatsen-Skanstull, vilket jag inte köper. Orsaken är 300-meterskurvan söder om Medborgarplatsen där linjen vrider sig. Plattformssidorna vid Medborgarplatsen och Skanstull ligger i vinkel mot varandra, hur man än gör. Vid Stora mossen och Abrahamsberg ligger de däremot i rät linje - eller rättare sagt, norra plattformssidan vid Stora mossen är parallell med södra plattformssidan vid Abrahamsberg (äkta väderstreck). Däremellan är linjen helt rak, bortsett från en liten krökning på det spår vid respektive station som ligger vid den konvexa sidan av plattformen. Vinnaren är alltså Abrahamsberg-Stora mossen.
Längsta raksträcka som fortsätter in på en plattform är i och för sig en annan intressant gren. Där vinner nog (Bredäng)-Mälarhöjden med 800 m, skulle jag tro?
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 26 mars 2009 23:09
av kildor
djth skrev:Sparkfot skrev:DJTH: Stämmer bra det angående Gubbängen Norra.
Då har vi ytterligare en extrem då:
Enda öppna spärrlinje: Gubbängen Norra
Har man byggt igen de andra? Danderyds sjukhus norra?
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 26 mars 2009 23:30
av MalteR
Längsta sträcka man kan åka med byten (utan att passera samma station mer än en gång):
Hässelby strand -(grön)- T-Centralen -(röd)- Norsborg (41 stationer).
Längsta sträcka man kan åka med byten (utan att passera samma station mer än en gång på samma linje):
Norsborg -(röd)- T-Centralen -(blå)- Fridhemsplan -(grön)- Hagsätra alt. Farsta strand (42 stationer).
Fast den sista är väl förstås ingen extrem eftersom man kan välja mellan två grenar...

Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 26 mars 2009 23:35
av daniel_s
MalteR skrev:Fast den sista är väl förstås ingen extrem eftersom man kan välja mellan två grenar...

Farstagrenen är dock längre om man mäter i meter i stället för stationer, fixat!
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 26 mars 2009 23:36
av Sparkfot
Daniel: Axelsberg-Örnsberg då? Det är inte kurva utan rakspår hela vägen med övergångsväxlar i mitten ungefär..
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 26 mars 2009 23:40
av MalteR
Enda tur-och-retur-loop man kan åka på utan att passera samma station mer än en gång:
T-Centralen ---(blå)--- Fridhemsplan ---(grön)--- T-Centralen
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 26 mars 2009 23:42
av daniel_s
Sparkfot skrev:Daniel: Axelsberg-Örnsberg då? Det är inte kurva utan rakspår hela vägen med övergångsväxlar i mitten ungefär..
Och en kurva på slutet...
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 26 mars 2009 23:44
av daniel_s
MalteR skrev:Enda tur-och-retur-loop man kan åka på utan att passera samma station mer än en gång:
T-Centralen ---(blå)--- Fridhemsplan ---(grön)--- T-Centralen
Nja, glömmer du inte något nu? (Ledtråd: 1985)
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: torsdag 26 mars 2009 23:53
av kildor
Station med flest spärrlinjer: 3? (T-Centralen, Fridhemsplan, Hötorget)
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: fredag 27 mars 2009 0:44
av daniel_s
kildor skrev:Station med flest spärrlinjer: 3? (T-Centralen, Fridhemsplan, Hötorget)
Ropsten har faktiskt fyra, om man räknar med den öppna spärrlinjen från tåget (annars tre). Alvik har tre med motsvarande räknesätt. Vällingby södra har två spärrlinjer, så även där kan man tala om tre. Liljeholmen norra kan kanske beskrivas som en sammanhängande men väldigt krokig spärrlinje, vad säger linjedomaren?
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: fredag 27 mars 2009 0:45
av daniel_s
En lite udda, utan på förhand (för mig) känt svar: Station med flest klockor?
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: fredag 27 mars 2009 0:54
av MalteR
daniel_s skrev:MalteR skrev:Enda tur-och-retur-loop man kan åka på utan att passera samma station mer än en gång:
T-Centralen ---(blå)--- Fridhemsplan ---(grön)--- T-Centralen
Nja, glömmer du inte något nu? (Ledtråd: 1985)
Vadå?
"Förgreningspunkten mellan Hjulsta- och Akallagrenarna låg ursprungligen i Hallonbergen där tågen mot Hjulsta vek av i en tunnel mot Rinkeby.
1985 öppnades en ny sträcka som förbinder Västra skogen med Rinkeby via Sundbybergs centrum. Hjulstalinjen lades då om till denna sträcka. Sedan dess används tunneln mellan Hallonbergen och Rinkeby för transport av tomtåg till och från Rissne-depån." (Wikipedia)
Är det det här du syftar på?
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: fredag 27 mars 2009 1:00
av daniel_s
Ja just det! Det går bra att köra Västra skogen-Rinkeby ToR olika vägar, sedan 1985.
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: fredag 27 mars 2009 8:17
av kildor
daniel_s skrev:kildor skrev:Station med flest spärrlinjer: 3? (T-Centralen, Fridhemsplan, Hötorget)
Ropsten har faktiskt fyra, om man räknar med den öppna spärrlinjen från tåget (annars tre). Alvik har tre med motsvarande räknesätt. Vällingby södra har två spärrlinjer, så även där kan man tala om tre. Liljeholmen norra kan kanske beskrivas som en sammanhängande men väldigt krokig spärrlinje, vad säger linjedomaren?
Hmm... Nej, öppen övergång till annat trafikslag är väl inte en spärrlinje? I så fall har Liljeholmen ytterligare en...
Men vilka skulle de tre spärrlinjerna i Ropsten vara? Bussterminalen, Hjorthagen, och?
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: fredag 27 mars 2009 8:18
av Kristofer
17AGR skrev:Korpmossevägen enda station som trafkerades av förortslinje som inte blev en Tunnelstation.
Det är ett tag sedan AGR gjorde detta inlägg, men eftersom ingen har protesterat så får väl jag göra det:
Lindevägen på linje 19!
Sen får jag väl bidra med något eget också:
Enda linje som trafikerat två banor samtidigt: 16 (Vällingby-Liljeholmen)
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: fredag 27 mars 2009 8:20
av Tranquility
daniel_s skrev:kildor skrev:Station med flest spärrlinjer: 3? (T-Centralen, Fridhemsplan, Hötorget)
Ropsten har faktiskt fyra, om man räknar med den öppna spärrlinjen från tåget (annars tre). Alvik har tre med motsvarande räknesätt. Vällingby södra har två spärrlinjer, så även där kan man tala om tre. Liljeholmen norra kan kanske beskrivas som en sammanhängande men väldigt krokig spärrlinje, vad säger linjedomaren?
Enda sättet som detta kan kvala in på listan är om Ropsten godkänns annars finns det inget unikt då det finns flera med tre spärrlinjer.
daniel_s skrev:En lite udda, utan på förhand (för mig) känt svar: Station med flest klockor?
Lägegr till några.
Station med flest....
(sitt)bänkar?
spärrar? (borde vara T-centralen).
spärrhytter? (T-centralen även där).
smalaste/bredaste plattform?
plattform med störst lutning från kortända till kortända (Slussen?)?
dito från långända till långända (Slussen?)?
De två sista kanske man ska räkna ett snitt på hela plattformen och inte bara en del av den.
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: fredag 27 mars 2009 8:45
av Jörgen_G
LÅ1 skrev:
Jörgen_G skrev:En gång för många sidor sedan föreslog jag typ
"Enda station med trappor mellan plattformsdelarna på samma plattform - Slussen i södra delen av plattformarna."
Är det korrekt och platser det?
Plattsen är korrekt! Om det är enda plats med de egenskaperna vet jag inte, men kan inte komma på någon annan!
Jag omformulerar det lite, men tror att det kan göras bättre! Kom med förslag!Gärna kortare! Jörgen_G, är det viktigt att ha med trapporna i texten?
Jäpp - trapporna är viktiga eftersom det är det unika - tror jag, som sagt. Nivåskillnader förekommer på annat håll.
Lutande plattformar - där naturligtvis Slussen-trapporna känns naturliga som unikum - kan ses som en egen klass av extremer enligt Tranquilitys förslag. Men var få fram data som gör att rätt plattformar kan sättas upp på listan?
/Jörgen G
edit:
Från listan:
Enda station utan bergmellanvägg där perrongsidorna vid samma plattform ligger i olika höjd i ena stationsänden men i samma höjd i den andra: Slussen
Denna borde ligga bland unikum.
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: fredag 27 mars 2009 9:12
av AGR
Enda borttagna vändmöjligheten med borttagna spår: Söder om Stureby.
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Postat: fredag 27 mars 2009 13:32
av LÅ1
mickeb skrev:Bredaste tunnelbanebro: min favorit 
Jag har missat att ta med den tidigare! Fast jag omformulerar den

:
Bredaste tunnelbanebro: Söderströmsbron
Det är min favoritbro också, men det som gör den till det är utsikten FRÅN den!
MalteR skrev:Enda tur-och-retur-loop man kan åka på utan att passera samma station mer än en gång:
T-Centralen ---(blå)--- Fridhemsplan ---(grön)--- T-Centralen
Stockholms T-banenät är ju inget nät som liknar fisknät etc. Men det finns EN ögla eller maska på linjekartan! Visst kan man väll kalla det maska?
Så man behöver inte krångla till det som MalteR, tycker i alla fall jag! Skriver så här:
Enda ögla i T-banenätet: T-Centralen -> Rådhuset -> Fridhemspan -> Odenplan -> T-centralen
Jag är öppen för förändringar i beskrivningen! Och hur svaret presenteras.
Kristofer skrev:Enda linje som trafikerat två banor samtidigt: 16 (Vällingby-Liljeholmen)
Utgick den inte från Norsborg eller Alby och gick till Vällyngby? Men jag tar med den
Enda linje som trafikerat två banor samtidigt: 16 (bytte mellan röd och grön bana)
Körde den inte skip-stop också?
Jörgen_G skrev:LÅ1 skrev:
Jörgen_G skrev:En gång för många sidor sedan föreslog jag typ
"Enda station med trappor mellan plattformsdelarna på samma plattform - Slussen i södra delen av plattformarna."
Är det korrekt och platser det?
Plattsen är korrekt! Om det är enda plats med de egenskaperna vet jag inte, men kan inte komma på någon annan!
Jag omformulerar det lite, men tror att det kan göras bättre! Kom med förslag!Gärna kortare! Jörgen_G, är det viktigt att ha med trapporna i texten?
Jäpp - trapporna är viktiga eftersom det är det unika - tror jag, som sagt. Nivåskillnader förekommer på annat håll.
Lutande plattformar - där naturligtvis Slussen-trapporna känns naturliga som unikum - kan ses som en egen klass av extremer enligt Tranquilitys förslag. Men var få fram data som gör att rätt plattformar kan sättas upp på listan?
/Jörgen G
edit:
Från listan:
Enda station utan bergmellanvägg där perrongsidorna vid samma plattform ligger i olika höjd i ena stationsänden men i samma höjd i den andra: Slussen
Denna borde ligga bland unikum.
Denna borde ligga bland unikum.
Skall flytta den om någon minut!
Men är den korrekt, eller måste man ha med trapporna också?[/quote]