OK! Direkt till sammanställningen!djth skrev:Då har vi ytterligare en extrem då:Sparkfot skrev:DJTH: Stämmer bra det angående Gubbängen Norra.
Enda öppna spärrlinje: Gubbängen Norra
Extremer i Stockholms T-bana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Så här var det: Någon skrev att Stora mossen-Abrahamsberg är rakaste sträckan mellan två stationer. Men sedan sade någon annan att det i själva verket var Medborgarplatsen-Skanstull, vilket jag inte köper. Orsaken är 300-meterskurvan söder om Medborgarplatsen där linjen vrider sig. Plattformssidorna vid Medborgarplatsen och Skanstull ligger i vinkel mot varandra, hur man än gör. Vid Stora mossen och Abrahamsberg ligger de däremot i rät linje - eller rättare sagt, norra plattformssidan vid Stora mossen är parallell med södra plattformssidan vid Abrahamsberg (äkta väderstreck). Däremellan är linjen helt rak, bortsett från en liten krökning på det spår vid respektive station som ligger vid den konvexa sidan av plattformen. Vinnaren är alltså Abrahamsberg-Stora mossen.LÅ1 skrev:OK!daniel_s skrev:Nej, vinkel skrev jag! Radien är 300 m på söderspåret, vilket är ganska snävt men inget rekord (exempelvis är 212 m en vanlig kurvradie på innerstadssträckan).LÅ1 skrev:Menar du att T-banans minsta kurvradie (på trafikspår?) finns vid Medborgarplatsen? Måste då vara en mycket kort sträcka, eller?
Men det måste vara två kurvor tätt efter varandra, t.ex. för att lämna plats åt mittplattformen? Eller?
Längsta raksträcka som fortsätter in på en plattform är i och för sig en annan intressant gren. Där vinner nog (Bredäng)-Mälarhöjden med 800 m, skulle jag tro?
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Har man byggt igen de andra? Danderyds sjukhus norra?djth skrev:Då har vi ytterligare en extrem då:Sparkfot skrev:DJTH: Stämmer bra det angående Gubbängen Norra.
Enda öppna spärrlinje: Gubbängen Norra
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Längsta sträcka man kan åka med byten (utan att passera samma station mer än en gång):
Hässelby strand -(grön)- T-Centralen -(röd)- Norsborg (41 stationer).
Längsta sträcka man kan åka med byten (utan att passera samma station mer än en gång på samma linje):
Norsborg -(röd)- T-Centralen -(blå)- Fridhemsplan -(grön)- Hagsätra alt. Farsta strand (42 stationer).
Fast den sista är väl förstås ingen extrem eftersom man kan välja mellan två grenar...
Hässelby strand -(grön)- T-Centralen -(röd)- Norsborg (41 stationer).
Längsta sträcka man kan åka med byten (utan att passera samma station mer än en gång på samma linje):
Norsborg -(röd)- T-Centralen -(blå)- Fridhemsplan -(grön)- Hagsätra alt. Farsta strand (42 stationer).
Fast den sista är väl förstås ingen extrem eftersom man kan välja mellan två grenar...

Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Farstagrenen är dock längre om man mäter i meter i stället för stationer, fixat!MalteR skrev:Fast den sista är väl förstås ingen extrem eftersom man kan välja mellan två grenar...
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Daniel: Axelsberg-Örnsberg då? Det är inte kurva utan rakspår hela vägen med övergångsväxlar i mitten ungefär..
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Enda tur-och-retur-loop man kan åka på utan att passera samma station mer än en gång:
T-Centralen ---(blå)--- Fridhemsplan ---(grön)--- T-Centralen
T-Centralen ---(blå)--- Fridhemsplan ---(grön)--- T-Centralen
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Och en kurva på slutet...Sparkfot skrev:Daniel: Axelsberg-Örnsberg då? Det är inte kurva utan rakspår hela vägen med övergångsväxlar i mitten ungefär..
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Nja, glömmer du inte något nu? (Ledtråd: 1985)MalteR skrev:Enda tur-och-retur-loop man kan åka på utan att passera samma station mer än en gång:
T-Centralen ---(blå)--- Fridhemsplan ---(grön)--- T-Centralen
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Station med flest spärrlinjer: 3? (T-Centralen, Fridhemsplan, Hötorget)
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Ropsten har faktiskt fyra, om man räknar med den öppna spärrlinjen från tåget (annars tre). Alvik har tre med motsvarande räknesätt. Vällingby södra har två spärrlinjer, så även där kan man tala om tre. Liljeholmen norra kan kanske beskrivas som en sammanhängande men väldigt krokig spärrlinje, vad säger linjedomaren?kildor skrev:Station med flest spärrlinjer: 3? (T-Centralen, Fridhemsplan, Hötorget)
Re: Extremer i Stockholms T-bana
En lite udda, utan på förhand (för mig) känt svar: Station med flest klockor?
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Vadå?daniel_s skrev:Nja, glömmer du inte något nu? (Ledtråd: 1985)MalteR skrev:Enda tur-och-retur-loop man kan åka på utan att passera samma station mer än en gång:
T-Centralen ---(blå)--- Fridhemsplan ---(grön)--- T-Centralen

"Förgreningspunkten mellan Hjulsta- och Akallagrenarna låg ursprungligen i Hallonbergen där tågen mot Hjulsta vek av i en tunnel mot Rinkeby. 1985 öppnades en ny sträcka som förbinder Västra skogen med Rinkeby via Sundbybergs centrum. Hjulstalinjen lades då om till denna sträcka. Sedan dess används tunneln mellan Hallonbergen och Rinkeby för transport av tomtåg till och från Rissne-depån." (Wikipedia)
Är det det här du syftar på?
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Ja just det! Det går bra att köra Västra skogen-Rinkeby ToR olika vägar, sedan 1985.
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Hmm... Nej, öppen övergång till annat trafikslag är väl inte en spärrlinje? I så fall har Liljeholmen ytterligare en...daniel_s skrev:Ropsten har faktiskt fyra, om man räknar med den öppna spärrlinjen från tåget (annars tre). Alvik har tre med motsvarande räknesätt. Vällingby södra har två spärrlinjer, så även där kan man tala om tre. Liljeholmen norra kan kanske beskrivas som en sammanhängande men väldigt krokig spärrlinje, vad säger linjedomaren?kildor skrev:Station med flest spärrlinjer: 3? (T-Centralen, Fridhemsplan, Hötorget)

Men vilka skulle de tre spärrlinjerna i Ropsten vara? Bussterminalen, Hjorthagen, och?
- Kristofer
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Det är ett tag sedan AGR gjorde detta inlägg, men eftersom ingen har protesterat så får väl jag göra det:17AGR skrev:Korpmossevägen enda station som trafkerades av förortslinje som inte blev en Tunnelstation.
Lindevägen på linje 19!
Sen får jag väl bidra med något eget också:
Enda linje som trafikerat två banor samtidigt: 16 (Vällingby-Liljeholmen)
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: söndag 09 november 2008 14:21
- Ort: Stockholm
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Enda sättet som detta kan kvala in på listan är om Ropsten godkänns annars finns det inget unikt då det finns flera med tre spärrlinjer.daniel_s skrev:Ropsten har faktiskt fyra, om man räknar med den öppna spärrlinjen från tåget (annars tre). Alvik har tre med motsvarande räknesätt. Vällingby södra har två spärrlinjer, så även där kan man tala om tre. Liljeholmen norra kan kanske beskrivas som en sammanhängande men väldigt krokig spärrlinje, vad säger linjedomaren?kildor skrev:Station med flest spärrlinjer: 3? (T-Centralen, Fridhemsplan, Hötorget)
Lägegr till några.daniel_s skrev:En lite udda, utan på förhand (för mig) känt svar: Station med flest klockor?
Station med flest....
(sitt)bänkar?
spärrar? (borde vara T-centralen).
spärrhytter? (T-centralen även där).
smalaste/bredaste plattform?
plattform med störst lutning från kortända till kortända (Slussen?)?
dito från långända till långända (Slussen?)?
De två sista kanske man ska räkna ett snitt på hela plattformen och inte bara en del av den.
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner
!
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner

Re: Extremer i Stockholms T-bana
Jäpp - trapporna är viktiga eftersom det är det unika - tror jag, som sagt. Nivåskillnader förekommer på annat håll.LÅ1 skrev:Plattsen är korrekt! Om det är enda plats med de egenskaperna vet jag inte, men kan inte komma på någon annan!Jörgen_G skrev:En gång för många sidor sedan föreslog jag typ
"Enda station med trappor mellan plattformsdelarna på samma plattform - Slussen i södra delen av plattformarna."
Är det korrekt och platser det?
Jag omformulerar det lite, men tror att det kan göras bättre! Kom med förslag!Gärna kortare! Jörgen_G, är det viktigt att ha med trapporna i texten?
Lutande plattformar - där naturligtvis Slussen-trapporna känns naturliga som unikum - kan ses som en egen klass av extremer enligt Tranquilitys förslag. Men var få fram data som gör att rätt plattformar kan sättas upp på listan?
/Jörgen G
edit:
Från listan:
Denna borde ligga bland unikum.Enda station utan bergmellanvägg där perrongsidorna vid samma plattform ligger i olika höjd i ena stationsänden men i samma höjd i den andra: Slussen
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Enda borttagna vändmöjligheten med borttagna spår: Söder om Stureby.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Jag har missat att ta med den tidigare! Fast jag omformulerar denmickeb skrev:Bredaste tunnelbanebro: min favorit

Bredaste tunnelbanebro: Söderströmsbron
Det är min favoritbro också, men det som gör den till det är utsikten FRÅN den!
Stockholms T-banenät är ju inget nät som liknar fisknät etc. Men det finns EN ögla eller maska på linjekartan! Visst kan man väll kalla det maska?MalteR skrev:Enda tur-och-retur-loop man kan åka på utan att passera samma station mer än en gång:
T-Centralen ---(blå)--- Fridhemsplan ---(grön)--- T-Centralen
Så man behöver inte krångla till det som MalteR, tycker i alla fall jag! Skriver så här:
Enda ögla i T-banenätet: T-Centralen -> Rådhuset -> Fridhemspan -> Odenplan -> T-centralen
Jag är öppen för förändringar i beskrivningen! Och hur svaret presenteras.
Utgick den inte från Norsborg eller Alby och gick till Vällyngby? Men jag tar med denKristofer skrev:Enda linje som trafikerat två banor samtidigt: 16 (Vällingby-Liljeholmen)
Enda linje som trafikerat två banor samtidigt: 16 (bytte mellan röd och grön bana)
Körde den inte skip-stop också?
Denna borde ligga bland unikum.Jörgen_G skrev:Jäpp - trapporna är viktiga eftersom det är det unika - tror jag, som sagt. Nivåskillnader förekommer på annat håll.LÅ1 skrev:Plattsen är korrekt! Om det är enda plats med de egenskaperna vet jag inte, men kan inte komma på någon annan!Jörgen_G skrev:En gång för många sidor sedan föreslog jag typ
"Enda station med trappor mellan plattformsdelarna på samma plattform - Slussen i södra delen av plattformarna."
Är det korrekt och platser det?
Jag omformulerar det lite, men tror att det kan göras bättre! Kom med förslag!Gärna kortare! Jörgen_G, är det viktigt att ha med trapporna i texten?
Lutande plattformar - där naturligtvis Slussen-trapporna känns naturliga som unikum - kan ses som en egen klass av extremer enligt Tranquilitys förslag. Men var få fram data som gör att rätt plattformar kan sättas upp på listan?
/Jörgen G
edit:
Från listan:Denna borde ligga bland unikum.Enda station utan bergmellanvägg där perrongsidorna vid samma plattform ligger i olika höjd i ena stationsänden men i samma höjd i den andra: Slussen
Skall flytta den om någon minut!
Men är den korrekt, eller måste man ha med trapporna också?[/quote]
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling