Extremer i Stockholms T-bana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av LÅ1 »

djth skrev:
Sparkfot skrev:DJTH: Stämmer bra det angående Gubbängen Norra.
Då har vi ytterligare en extrem då:

Enda öppna spärrlinje: Gubbängen Norra
OK! Direkt till sammanställningen!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Menar du att T-banans minsta kurvradie (på trafikspår?) finns vid Medborgarplatsen? Måste då vara en mycket kort sträcka, eller?
Nej, vinkel skrev jag! Radien är 300 m på söderspåret, vilket är ganska snävt men inget rekord (exempelvis är 212 m en vanlig kurvradie på innerstadssträckan).
OK!
Men det måste vara två kurvor tätt efter varandra, t.ex. för att lämna plats åt mittplattformen? Eller?
Så här var det: Någon skrev att Stora mossen-Abrahamsberg är rakaste sträckan mellan två stationer. Men sedan sade någon annan att det i själva verket var Medborgarplatsen-Skanstull, vilket jag inte köper. Orsaken är 300-meterskurvan söder om Medborgarplatsen där linjen vrider sig. Plattformssidorna vid Medborgarplatsen och Skanstull ligger i vinkel mot varandra, hur man än gör. Vid Stora mossen och Abrahamsberg ligger de däremot i rät linje - eller rättare sagt, norra plattformssidan vid Stora mossen är parallell med södra plattformssidan vid Abrahamsberg (äkta väderstreck). Däremellan är linjen helt rak, bortsett från en liten krökning på det spår vid respektive station som ligger vid den konvexa sidan av plattformen. Vinnaren är alltså Abrahamsberg-Stora mossen.

Längsta raksträcka som fortsätter in på en plattform är i och för sig en annan intressant gren. Där vinner nog (Bredäng)-Mälarhöjden med 800 m, skulle jag tro?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av kildor »

djth skrev:
Sparkfot skrev:DJTH: Stämmer bra det angående Gubbängen Norra.
Då har vi ytterligare en extrem då:

Enda öppna spärrlinje: Gubbängen Norra
Har man byggt igen de andra? Danderyds sjukhus norra?
Användarens profilbild
MalteR
Inlägg: 1884
Blev medlem: söndag 11 februari 2007 20:30
Ort: Schtockolm
Kontakt:

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av MalteR »

Längsta sträcka man kan åka med byten (utan att passera samma station mer än en gång):
Hässelby strand -(grön)- T-Centralen -(röd)- Norsborg (41 stationer).

Längsta sträcka man kan åka med byten (utan att passera samma station mer än en gång på samma linje):
Norsborg -(röd)- T-Centralen -(blå)- Fridhemsplan -(grön)- Hagsätra alt. Farsta strand (42 stationer).

Fast den sista är väl förstås ingen extrem eftersom man kan välja mellan två grenar... :?
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av daniel_s »

MalteR skrev:Fast den sista är väl förstås ingen extrem eftersom man kan välja mellan två grenar... :?
Farstagrenen är dock längre om man mäter i meter i stället för stationer, fixat!
Sparkfot
Inlägg: 3588
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Sparkfot »

Daniel: Axelsberg-Örnsberg då? Det är inte kurva utan rakspår hela vägen med övergångsväxlar i mitten ungefär..
Användarens profilbild
MalteR
Inlägg: 1884
Blev medlem: söndag 11 februari 2007 20:30
Ort: Schtockolm
Kontakt:

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av MalteR »

Enda tur-och-retur-loop man kan åka på utan att passera samma station mer än en gång:
T-Centralen ---(blå)--- Fridhemsplan ---(grön)--- T-Centralen
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av daniel_s »

Sparkfot skrev:Daniel: Axelsberg-Örnsberg då? Det är inte kurva utan rakspår hela vägen med övergångsväxlar i mitten ungefär..
Och en kurva på slutet...
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av daniel_s »

MalteR skrev:Enda tur-och-retur-loop man kan åka på utan att passera samma station mer än en gång:
T-Centralen ---(blå)--- Fridhemsplan ---(grön)--- T-Centralen
Nja, glömmer du inte något nu? (Ledtråd: 1985)
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av kildor »

Station med flest spärrlinjer: 3? (T-Centralen, Fridhemsplan, Hötorget)
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av daniel_s »

kildor skrev:Station med flest spärrlinjer: 3? (T-Centralen, Fridhemsplan, Hötorget)
Ropsten har faktiskt fyra, om man räknar med den öppna spärrlinjen från tåget (annars tre). Alvik har tre med motsvarande räknesätt. Vällingby södra har två spärrlinjer, så även där kan man tala om tre. Liljeholmen norra kan kanske beskrivas som en sammanhängande men väldigt krokig spärrlinje, vad säger linjedomaren?
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av daniel_s »

En lite udda, utan på förhand (för mig) känt svar: Station med flest klockor?
Användarens profilbild
MalteR
Inlägg: 1884
Blev medlem: söndag 11 februari 2007 20:30
Ort: Schtockolm
Kontakt:

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av MalteR »

daniel_s skrev:
MalteR skrev:Enda tur-och-retur-loop man kan åka på utan att passera samma station mer än en gång:
T-Centralen ---(blå)--- Fridhemsplan ---(grön)--- T-Centralen
Nja, glömmer du inte något nu? (Ledtråd: 1985)
Vadå? :?

"Förgreningspunkten mellan Hjulsta- och Akallagrenarna låg ursprungligen i Hallonbergen där tågen mot Hjulsta vek av i en tunnel mot Rinkeby. 1985 öppnades en ny sträcka som förbinder Västra skogen med Rinkeby via Sundbybergs centrum. Hjulstalinjen lades då om till denna sträcka. Sedan dess används tunneln mellan Hallonbergen och Rinkeby för transport av tomtåg till och från Rissne-depån." (Wikipedia)

Är det det här du syftar på?
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av daniel_s »

Ja just det! Det går bra att köra Västra skogen-Rinkeby ToR olika vägar, sedan 1985.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av kildor »

daniel_s skrev:
kildor skrev:Station med flest spärrlinjer: 3? (T-Centralen, Fridhemsplan, Hötorget)
Ropsten har faktiskt fyra, om man räknar med den öppna spärrlinjen från tåget (annars tre). Alvik har tre med motsvarande räknesätt. Vällingby södra har två spärrlinjer, så även där kan man tala om tre. Liljeholmen norra kan kanske beskrivas som en sammanhängande men väldigt krokig spärrlinje, vad säger linjedomaren?
Hmm... Nej, öppen övergång till annat trafikslag är väl inte en spärrlinje? I så fall har Liljeholmen ytterligare en... :roll:

Men vilka skulle de tre spärrlinjerna i Ropsten vara? Bussterminalen, Hjorthagen, och?
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1512
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Kristofer »

17AGR skrev:Korpmossevägen enda station som trafkerades av förortslinje som inte blev en Tunnelstation.
Det är ett tag sedan AGR gjorde detta inlägg, men eftersom ingen har protesterat så får väl jag göra det:
Lindevägen på linje 19!


Sen får jag väl bidra med något eget också:
Enda linje som trafikerat två banor samtidigt: 16 (Vällingby-Liljeholmen)
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Tranquility
Inlägg: 84
Blev medlem: söndag 09 november 2008 14:21
Ort: Stockholm

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Tranquility »

daniel_s skrev:
kildor skrev:Station med flest spärrlinjer: 3? (T-Centralen, Fridhemsplan, Hötorget)
Ropsten har faktiskt fyra, om man räknar med den öppna spärrlinjen från tåget (annars tre). Alvik har tre med motsvarande räknesätt. Vällingby södra har två spärrlinjer, så även där kan man tala om tre. Liljeholmen norra kan kanske beskrivas som en sammanhängande men väldigt krokig spärrlinje, vad säger linjedomaren?
Enda sättet som detta kan kvala in på listan är om Ropsten godkänns annars finns det inget unikt då det finns flera med tre spärrlinjer.
daniel_s skrev:En lite udda, utan på förhand (för mig) känt svar: Station med flest klockor?
Lägegr till några.

Station med flest....

(sitt)bänkar?
spärrar? (borde vara T-centralen).
spärrhytter? (T-centralen även där).
smalaste/bredaste plattform?
plattform med störst lutning från kortända till kortända (Slussen?)?
dito från långända till långända (Slussen?)?

De två sista kanske man ska räkna ett snitt på hela plattformen och inte bara en del av den.
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner ;)!
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Jörgen_G »

LÅ1 skrev:
Jörgen_G skrev:En gång för många sidor sedan föreslog jag typ

"Enda station med trappor mellan plattformsdelarna på samma plattform - Slussen i södra delen av plattformarna."

Är det korrekt och platser det?
Plattsen är korrekt! Om det är enda plats med de egenskaperna vet jag inte, men kan inte komma på någon annan!
Jag omformulerar det lite, men tror att det kan göras bättre! Kom med förslag!Gärna kortare! Jörgen_G, är det viktigt att ha med trapporna i texten?
Jäpp - trapporna är viktiga eftersom det är det unika - tror jag, som sagt. Nivåskillnader förekommer på annat håll.

Lutande plattformar - där naturligtvis Slussen-trapporna känns naturliga som unikum - kan ses som en egen klass av extremer enligt Tranquilitys förslag. Men var få fram data som gör att rätt plattformar kan sättas upp på listan?

/Jörgen G

edit:
Från listan:
Enda station utan bergmellanvägg där perrongsidorna vid samma plattform ligger i olika höjd i ena stationsänden men i samma höjd i den andra: Slussen
Denna borde ligga bland unikum.
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av AGR »

Enda borttagna vändmöjligheten med borttagna spår: Söder om Stureby.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av LÅ1 »

mickeb skrev:Bredaste tunnelbanebro: min favorit ;-)
Jag har missat att ta med den tidigare! Fast jag omformulerar den :D :

Bredaste tunnelbanebro: Söderströmsbron

Det är min favoritbro också, men det som gör den till det är utsikten FRÅN den!

MalteR skrev:Enda tur-och-retur-loop man kan åka på utan att passera samma station mer än en gång:
T-Centralen ---(blå)--- Fridhemsplan ---(grön)--- T-Centralen
Stockholms T-banenät är ju inget nät som liknar fisknät etc. Men det finns EN ögla eller maska på linjekartan! Visst kan man väll kalla det maska?
Så man behöver inte krångla till det som MalteR, tycker i alla fall jag! Skriver så här:

Enda ögla i T-banenätet: T-Centralen -> Rådhuset -> Fridhemspan -> Odenplan -> T-centralen

Jag är öppen för förändringar i beskrivningen! Och hur svaret presenteras.

Kristofer skrev:Enda linje som trafikerat två banor samtidigt: 16 (Vällingby-Liljeholmen)
Utgick den inte från Norsborg eller Alby och gick till Vällyngby? Men jag tar med den

Enda linje som trafikerat två banor samtidigt: 16 (bytte mellan röd och grön bana)

Körde den inte skip-stop också?

Jörgen_G skrev:
LÅ1 skrev:
Jörgen_G skrev:En gång för många sidor sedan föreslog jag typ

"Enda station med trappor mellan plattformsdelarna på samma plattform - Slussen i södra delen av plattformarna."

Är det korrekt och platser det?
Plattsen är korrekt! Om det är enda plats med de egenskaperna vet jag inte, men kan inte komma på någon annan!
Jag omformulerar det lite, men tror att det kan göras bättre! Kom med förslag!Gärna kortare! Jörgen_G, är det viktigt att ha med trapporna i texten?
Jäpp - trapporna är viktiga eftersom det är det unika - tror jag, som sagt. Nivåskillnader förekommer på annat håll.

Lutande plattformar - där naturligtvis Slussen-trapporna känns naturliga som unikum - kan ses som en egen klass av extremer enligt Tranquilitys förslag. Men var få fram data som gör att rätt plattformar kan sättas upp på listan?

/Jörgen G

edit:
Från listan:
Enda station utan bergmellanvägg där perrongsidorna vid samma plattform ligger i olika höjd i ena stationsänden men i samma höjd i den andra: Slussen
Denna borde ligga bland unikum.
Denna borde ligga bland unikum.
Skall flytta den om någon minut!

Men är den korrekt, eller måste man ha med trapporna också?[/quote]
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar