Sida 13 av 44
Re: Spårväg City
Postat: söndag 05 augusti 2018 12:06
av dr Cassandra Nojdh
Thomas Lange skrev:TKO skrev:Det är ju en väldigt konstruktiv attityd...
Dessutom framstår det som lite löjligt, eftersom de flesta av forumets skribenter okritiskt brukar hylla SS AB:s hugskott.
Men låt oss inte tvista - utan istället glädjas åt att Djurgårdslinjen till slut gått i mål!
(Och visst borde någon kunna visa en bild från testkörningen?)
kram
Thomas
OK då, vad sägs om detta?
https://www.facebook.com/jan.brissman/p ... 8220925383
Jo tack, hr. Ordföranden har redan publicerat denna länk tidigare.
Re: Spårväg City
Postat: söndag 05 augusti 2018 12:08
av dr Cassandra Nojdh
Stefan Widén skrev:En bild
Tce22018.jpg
Om detta funkar måste man ju ladda upp andra bilder....Suck....

Se där ja, det gick ju riktigt bra.
Re: Spårväg City
Postat: söndag 05 augusti 2018 12:38
av hgsldf
dr Cassandra Nojdh skrev:Stefan Widén skrev:En bild
Tce22018.jpg
Om detta funkar måste man ju ladda upp andra bilder....Suck....

Se där ja, det gick ju riktigt bra.
Jo det gick ju som sagt bra och fram för allt kan bilden beskådas även av oss som inte gillar att registrera sig på FB.
/Göran
Re: Spårväg City
Postat: söndag 05 augusti 2018 12:41
av X12
Några frågor:
Hur långa är plattformarna vid nya ändhållplatsen?
Hur hög är plattformskanten, och är det olika lägen och höjd för buss respektive spårvagn, eller är allt gemensamt för båda? (Det skulle väl även gå bussar här?)
Kommer det sättas upp mittstaket mellan plattformarna?
Re: Spårväg City
Postat: söndag 05 augusti 2018 12:51
av TKO
Stefan Widén skrev:En bild
Tce22018.jpg
Om detta funkar måste man ju ladda upp andra bilder....Suck....

Lysande Stefan!
/TKO
Re: Spårväg City
Postat: söndag 05 augusti 2018 14:15
av twr
X12 skrev:Några frågor:
Hur långa är plattformarna vid nya ändhållplatsen?
Hur hög är plattformskanten, och är det olika lägen och höjd för buss respektive spårvagn, eller är allt gemensamt för båda? (Det skulle väl även gå bussar här?)
Kommer det sättas upp mittstaket mellan plattformarna?
Buss längst fram, spårvagn bakom är standard på Spårväg City. Därmed prioriteras spårvagnen.
Re: Spårväg City
Postat: söndag 05 augusti 2018 17:13
av Per Lind
Instämmer i "Äntligen" och jättekul att #1 fick köra. Utan dem som var med vid grundandet av SSS hade vi knappast haft någon spårväg idag.
Hoppas SL anammar bruket från andra spårvägsstäder vid invigningar: Äldsta och nyaste vagnarna inviger.
-Per
Re: Spårväg City
Postat: söndag 05 augusti 2018 17:20
av Lennart Petersen
Per Lind skrev:Instämmer i "Äntligen" och jättekul att #1 fick köra. Utan dem som var med vid grundandet av SSS hade vi knappast haft någon spårväg idag.
Hoppas SL anammar bruket från andra spårvägsstäder vid invigningar: Äldsta och nyaste vagnarna inviger.
-Per
Men det är bara tvåriktningsvagnar som kan trafikera nya sträckan.
Re: Spårväg City
Postat: söndag 05 augusti 2018 18:21
av LÅ1
Kommer övergångsväxeln (heter det så?) i Hamngatan att bli kvar? Visserligen kan man vända vid Norrmalmstorg vid hinder vid Sergels torg och bortom, men ändå.
Såg i går en skylt som säger att Hamngatan när avstängd sen kväll och natt. Tror det var 22 - 05. Men bilar körde ner Hamngatan som vanligt! Har den avstängningen med provkörning eller annat spårvägsrelaterat?
Re: Spårväg City
Postat: söndag 05 augusti 2018 21:59
av Stefan Widén
Som sagt vi får se hur SL vill inviga.... men helt klart är att den älsta vagnen från 1907 mycket väl kan trafikera sträckan.....det är bara de halvmoderna som har problem....i en riktning

(någon gång ska vi allt åka A29 från Tce eller?)
Ja övergångsväxeln vid Ktg kommer att vara kvar. Den kan med fördel användas om det är något stort jippo vid Sergels torg som gör att vi inte kan köra dit.
Det pågår ett antal byggen som ibland kräver avstängningar. Och alla jobbar för att bli klara eller utföra försvarsarbeten så man inte behöver stänga när väl trafiken kommer igång. Det som påverkar mest är "bankhuset " som gör att ett körfält mot Sergels Torg tas i anspråk. Med kompromissvilja har man fått till en cykelbana och bilar och kollektivtrafik får samsas. Vi får se hur det funkar i praktiken. Det finns givetvis planer om det strular.
Stefan
Re: Spårväg City
Postat: söndag 05 augusti 2018 22:17
av LÅ1
Stefan Widén skrev:Som sagt vi får se hur SL vill inviga.... men helt klart är att den älsta vagnen från 1907 mycket väl kan trafikera sträckan.....det är bara de halvmoderna som har problem....i en riktning

(någon gång ska vi allt åka A29 från Tce eller?)
Ja övergångsväxeln vid Ktg kommer att vara kvar. Den kan med fördel användas om det är något stort jippo vid Sergels torg som gör att vi inte kan köra dit.
Det pågår ett antal byggen som ibland kräver avstängningar. Och alla jobbar för att bli klara eller utföra försvarsarbeten så man inte behöver stänga när väl trafiken kommer igång. Det som påverkar mest är "bankhuset " som gör att ett körfält mot Sergels Torg tas i anspråk. Med kompromissvilja har man fått till en cykelbana och bilar och kollektivtrafik får samsas. Vi får se hur det funkar i praktiken. Det finns givetvis planer om det strular.
Stefan
Låter riktigt bra! Skall bli spännande att se hur det kommer att fungera.
Jag antar att 69:an också får gå via Sergels torg när spårvagnarna gör det, och slipper Mäster Samuelsgatan.
Re: Spårväg City
Postat: måndag 06 augusti 2018 9:01
av twr
Har bussarna börjat trafikera den nya hållplatsen?
Re: Spårväg City
Postat: måndag 06 augusti 2018 9:19
av Enceladus
twr skrev:Har bussarna börjat trafikera den nya hållplatsen?
Hållplatsen är inte riktigt färdig än. Senast jag kollade var spåren också blockerade på Hamngatan efter de första provkörningarna. När höstens tidtabeller börjar gälla den 20 augusti så kör linje 69 istället från Karlaplan.
LÅ1 skrev:Jag antar att 69:an också får gå via Sergels torg när spårvagnarna gör det, och slipper Mäster Samuelsgatan.
Således är detta antagande felaktigt.
Re: Spårväg City
Postat: måndag 06 augusti 2018 10:09
av Thomas Lange
twr skrev:Har bussarna börjat trafikera den nya hållplatsen?
Bussar angör sin del av de nya hållplatserna först från 1 oktober.
Re: Spårväg City
Postat: måndag 06 augusti 2018 11:44
av LÅ1
Enceladus skrev:twr skrev:Har bussarna börjat trafikera den nya hållplatsen?
Hållplatsen är inte riktigt färdig än. Senast jag kollade var spåren också blockerade på Hamngatan efter de första provkörningarna. När höstens tidtabeller börjar gälla den 20 augusti så kör linje 69 istället från Karlaplan.
LÅ1 skrev:Jag antar att 69:an också får gå via Sergels torg när spårvagnarna gör det, och slipper Mäster Samuelsgatan.
Således är detta antagande felaktigt.
Thomas Lange skrev:twr skrev:Har bussarna börjat trafikera den nya hållplatsen?
Bussar angör sin del av de nya hållplatserna först från 1 oktober.
Ser att 69:an går Blockhusudden/Kaknästornet 2018-08-20 till 2018-09-30.
Ser också att 54:an är delad i två delar och
inte har trafik Fridhemsplan - Nybroplan samma tidsperiod.
Hur det ser ut från 1 oktober framgår inte, vad jag kan se, på sl.se .
54:ans uppdelning i två delar med samma linjenummer tyder på att det är tillfälligt, och att linjen återgår till den tidigare sträckningen 1 oktober.
Jag gissar att 69:an också kommer att återgå till din tidigare sträckningen 1 oktober. (Men den gissningen känns inte lika säker som den om 54:an.)
Re: Spårväg City
Postat: måndag 06 augusti 2018 11:58
av LÅ1
X12 skrev:Kommer det sättas upp mittstaket mellan plattformarna?
Enligt "visionsskissen" som illustrerar
en kort artikel på Stockholmdirekt så blir det staket. Men visionen kan ju ha ändrats sedan den bilden framställdes. Ett ställe där många fotgängare passerar gatan utan att använda övergångsställena är Hamngatan. Åtminstone har jag tyckt mig märka det. Så även där kan det kanske vara befogat med ett staket?
Och även mellan cykelbanan och trottoaren utanför NK skulle ett staket sitta fint. Då skulle man slippa taxibilarna som trotsar stoppförbudet där. (Men får snöröjarna bestämma blir det få staket!)
Re: Spårväg City
Postat: måndag 06 augusti 2018 16:45
av Stefan Widén
Just nu är statusen på staketet att man vill undersöka om behovet finns. När trafiken kommer igång görs studien. Om vi ser allvarligt tillbud åker staketet upp. Ut mot cykelbanorna är det även där en risk. Vi får även där se hur det fungerar.
Stefan
Re: Spårväg City
Postat: måndag 06 augusti 2018 20:55
av Thomas Lange
En generell tendens för moderna spårvägar, med inspiration från Frankrike, är att man vill minimera barriärer. Eftersom en spårvagn är förutsägbar i sina rörelser, till skillnad från en buss, menar man att spårvägen är det kollektivtrafikslag som kan fungera i en gågata till exempel.
Klarabergsgatan får status som "nästan gågata". Darav följer, som Stefan säger, att man vill se ur miljön utvecklar sig.
Re: Spårväg City
Postat: måndag 06 augusti 2018 21:03
av daniel_s
Thomas Lange skrev:En generell tendens för moderna spårvägar, med inspiration från Frankrike, är att man vill minimera barriärer. Eftersom en spårvagn är förutsägbar i sina rörelser, till skillnad från en buss, menar man att spårvägen är det kollektivtrafikslag som kan fungera i en gågata till exempel.
Klarabergsgatan får status som "nästan gågata". Darav följer, som Stefan säger, att man vill se ur miljön utvecklar sig.
Det är egentligen inget särskilt modernt med detta, utan snarare en återgång mot hur det såg ut på gator och torg ungefär fram till första världskriget. Det snällaste man kan säga är att det blir något mer relevant i takt med att gaturummet (förhoppningsvis) blir mer bilfritt igen, men helt jämförbart är det ändå inte, bl a eftersom det idag finns moderna faromoment som t ex alla små mobildatorer som uppslukar flera av folks sinnen.
Re: Spårväg City
Postat: måndag 06 augusti 2018 21:38
av hgsldf
Varje ny snutt spårväg är naturligtvis positivt, men det man gjort här ser jag som en katastrof. Varför är spårområdet tilltaget för pendeltåg? Var är gräset? Var är gatuutrymmet för för övrig trafik, t ex handikappbussar och varutransporter? Har Enskedes Goebbels beordrat 30-40 m Tour de France banor på på båda sidor av gatan/spårområdet?
/Göran