Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan
Postat: torsdag 06 augusti 2015 14:37
Om Näsbyparklinjen tycker jag... äh det vet ni förresten...
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Det går inte att få ihop projektet då. Eller snarare, det är ändå motiverat, men det är svårt att motstå frestelsen att finansiera halva projektet med att bygga nya bostäder på Östra station. Ni måste helt enkelt acceptera att Östra station inte finns länge när det här projektet genomförs. Inte ett enda spår eller växel så långt ögat kan nå. Allt annat är orealistiskt!Verspieder skrev:Även jag tror på att behålla Näsbyparksgrenen till Östra station, även om de bägge långa grenarna i framtiden (på något vis) skulle få avvika in mot Odenplan/Centralen. Med den nya depån i Molnby och i förlängningen förhoppningsvis nya spår till Rimbo och Arlanda kan nybyggda fordon sättas in på de längre linjerna, medan den korta Näsbyparksgrenen kan få behålla dagens vagnar.Odd skrev:Själv tror jag på att man behåller ett litet Östra station där en av linjerna vänder, tex Näsbyparksgrenen, och att de övriga två vänder vid Odenplan.
För länge sedan var min tanke/skiss på det hela att RB skulle gå längs Värtabanan och sedan in på pendeltågens snart gamla spår vid Karlberg och sedan till spår 13-16 på Centralen. Antingen genom att moderna roslagsbanevagnar skulle kunna gå på både likström och växelström eller att man har helt skild likström hela vägen.
Minns inte nu (och är för lat för att kolla) men har de som använder Stocksunds hållplats något alternativ?ADDE skrev:Jag är förstås en stor anhängare av kantorns Idé och vill ju knyta näsbyparksgrenen med kistagrenen...
En annan tanke är ju att Näsby-park-tågen kan köra till Odenplan, och vända där, medan de övriga tågen fortsätter till Centralen. Det kan göras med en 4-spårig Centralstation och en 3- eller 4-stpårig Odenplan-Station för RB. Alternativt så kan nu Näsby-tågen vända vid Stocksund, där det 3:e spåret och ett plattform anläggs. Inge annan linje trafikerar hållplatsen ändå. (Men pga. det låga resandetalet så lär hållplatsen läggas ner ändå. Speciellt om Mörby Station flyttas närmare tunnelbanan och bussterminalen... Vore ju förresten bra ur kapacitetssynpunkt på själva banan.)
Det verkar finnas en busshållplats där som trafikeras av 601H. Sen, om man gör trafikala förändringar kan utfallet på "ha" vara olika före och efter omläggningen. I övrigt finns väl alltid de apostoliska riddjuren att tillgå.Kantorn skrev: Minns inte nu (och är för lat för att kolla) men har de som använder Stocksunds hållplats något alternativ?
Jag kan tänka mig att de som vill till Tekniska Högskolan kanske gnäller litegrand. De andra får ju direktpåstigning till Tunnelbanan antingen vid Mörby Centrum eller Danderyds sjukhus.2763 skrev:Det verkar finnas en busshållplats där som trafikeras av 601H. Sen, om man gör trafikala förändringar kan utfallet på "ha" vara olika före och efter omläggningen. I övrigt finns väl alltid de apostoliska riddjuren att tillgå.Kantorn skrev: Minns inte nu (och är för lat för att kolla) men har de som använder Stocksunds hållplats något alternativ?
När det gäller Näsbyparktågen så känns det för mig lite som att man tar bort deras möjlighet till direktresa in till centrum om de inte får följa med in. Att ha Tvärbana som huvudsakligt kollektivstråk är kanske rätt, men det förutsätter också att det i huvudsak stödjer de huvudsakliga resandemönstren som finns i Näsbypark.
Fast den grenen hade jag ju inte tänkt mig då... Mitt förslag bygger på utbyggnad av Solnagrenen via Frösunda - Bergshamra - Danderyds sjukhus - Djursholms Ösby. En spårbunden variant av 509 kan man säga.2763 skrev:Å andra sidan, alla kan inte ha direktresor till allt - men det är väl bra om den stora massan får så få byten som möjligt. För mig ser det också ut som att en förlängd kista-gren har både för och nackdelar. Om jag inte missminner mig ska kistagrenen terminera vid Helenelund. Därefter ska man då ta sig igenom tät villabebyggelse på sollentuna-sidan och över en relativt lång bro och en lång sträcka därefter återigen genom villabebyggelse på danderydssidan och så ska man ansluta till Ösby station på ett bra sätt med tanke på all bebyggelse och befintliga vägar behöver det inte vara helt lätt ...
//T
Ja, Solnagrenen till Danderyds sjukhus är det som har utretts. Kistagrenen är ADDE:s idé.Kantorn skrev:Fast den grenen hade jag ju inte tänkt mig då... Mitt förslag bygger på utbyggnad av Solnagrenen via Frösunda - Bergshamra - Danderyds sjukhus - Djursholms Ösby. En spårbunden variant av 509 kan man säga.2763 skrev:Å andra sidan, alla kan inte ha direktresor till allt - men det är väl bra om den stora massan får så få byten som möjligt. För mig ser det också ut som att en förlängd kista-gren har både för och nackdelar. Om jag inte missminner mig ska kistagrenen terminera vid Helenelund. Därefter ska man då ta sig igenom tät villabebyggelse på sollentuna-sidan och över en relativt lång bro och en lång sträcka därefter återigen genom villabebyggelse på danderydssidan och så ska man ansluta till Ösby station på ett bra sätt med tanke på all bebyggelse och befintliga vägar behöver det inte vara helt lätt ...
//T
Jag vilar min väska! (I rest my...) Det är något helt annat och aningens förbålt mycket klokare!Kantorn skrev: Fast den grenen hade jag ju inte tänkt mig då... Mitt förslag bygger på utbyggnad av Solnagrenen via Frösunda - Bergshamra - Danderyds sjukhus - Djursholms Ösby. En spårbunden variant av 509 kan man säga.
Visst vore det det. Men det som behövs för det är ju en linje av något slag mellan Ropsten och Danderyds sjukhus (för att slippa byte till T-bana eller Roslagsbana). En spårväg från Solna och norr om Brunnsviken är ju en rätt stor omväg för folk mot Ropsten.ADDE skrev:Stämmer riktigt att Kistagrenen är min idé. Jag vill ju att Solnagrenen går via Södra Bergshamra och Universitetet till Ropsten och koppla samman med Lidingöbanan där. Det vore ju bra med en tvärförbindelse mellan Lidingö och Nordost även för kollektivtrafikresenärer, utan att de behöver göra vinkelbyten i Ömt.
Ett enkelt sätt att lösa det är att dra linje 201 till Danderyds sjukhus. Till exempel.Kantorn skrev:Visst vore det det. Men det som behövs för det är ju en linje av något slag mellan Ropsten och Danderyds sjukhus (för att slippa byte till T-bana eller Roslagsbana). En spårväg från Solna och norr om Brunnsviken är ju en rätt stor omväg för folk mot Ropsten.ADDE skrev:Stämmer riktigt att Kistagrenen är min idé. Jag vill ju att Solnagrenen går via Södra Bergshamra och Universitetet till Ropsten och koppla samman med Lidingöbanan där. Det vore ju bra med en tvärförbindelse mellan Lidingö och Nordost även för kollektivtrafikresenärer, utan att de behöver göra vinkelbyten i Ömt.
Det har utretts också. Det finns en del poänger, men också en del utmaningar:Odd skrev: För länge sedan var min tanke/skiss på det hela att RB skulle gå längs Värtabanan och sedan in på pendeltågens snart gamla spår vid Karlberg och sedan till spår 13-16 på Centralen. Antingen genom att moderna roslagsbanevagnar skulle kunna gå på både likström och växelström eller att man har helt skild likström hela vägen.
Tack!gbd skrev:ping twr.
Hade du lagt ut denna lank? Hursomhelst, vatten på din kvarn:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... ektorn.pdf
twr skrev:Tack!gbd skrev:ping twr.
Hade du lagt ut denna lank? Hursomhelst, vatten på din kvarn:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... ektorn.pdf
För den som är intresserad, läs gärna bilaga 15 på denna länk:
http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -11-15.pdf
Där beskrivs hur det är tänkt att Roslagsbanan skulle trafikeras om den dras in till T-Centralen.
Ja, precis.gbd skrev:twr skrev:Tack!gbd skrev:ping twr.
Hade du lagt ut denna lank? Hursomhelst, vatten på din kvarn:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... ektorn.pdf
För den som är intresserad, läs gärna bilaga 15 på denna länk:
http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -11-15.pdf
Där beskrivs hur det är tänkt att Roslagsbanan skulle trafikeras om den dras in till T-Centralen.
Som börjar på sidan 245 I dokumentet?
Ja, så måste det ju vara, som princip. Men kanske kan man ändå ställa upp tåg på natten vid plattform, eller vändspåren som du beskriver?Lars_L skrev:Ja, inte lär det bli lika många spår vid slutstation som idag. Men idag används ju Stockholms Östra för rangering och uppställning av fordon och för av- och påkoppling. Detta måste man lösa på ett annat sätt. Man kan helt enkelt inte bygga in kapacitet under jord för att hantera sådan utrymmeskrävande verksamhet.
Är du säker på att detta blir billigare än en fyrspårstation i två plan? Spontant tror jag ditt förslag innehåller fler spårmeter och mer bergrum? Hur ska du göra med växelpaketet till de fyra spåren? I plan eller en planskildhet?Lars_L skrev:Jag tror nog man får försöka lösa det med två spår vid plattform (ett för ankommande respektive avgående) och ha bakspår för uppställning. Fyra spår bakom stationen får då utgöra utrymme för att vända tåg. Då bör det inte bli några kapacitetsproblem. Även om detta också är lite känsligt. Med det borde ändå vara lite mindre störningskänsligt än att ha två plattformar med fyra spår. Dessutom borde det bli väsentligt billigare att bygga.
Vi får väl utgå från dubbelspår till Åkersberga respektive Ormsta, de sträckor där man har olika uppehållsmönster. och en ny depå i trakten av Rydbo eller Täljö.Lars_L skrev:Så pass tätt trafik, kräver ju dock också att man bygger ut lite mer dubbelspår på banan, så att känsligheten minskar. Sedan måste man också kunna ha plats får tåguppställning och ev. på- och avkoppling på annan plats.