Ja, det kan alltså bli många decennier även efter 2038. Jag tolkade inte ditt inlägg så, men jag kanske missförstod.LÅ1 skrev:Därav mitt stora frågetecken!twr skrev: Det finns ju varken några beslut eller några garantier för att flygplatsen läggs ned. Den kan mycket väl leva många decennier till.
Tvärbanan Kistagrenen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tvärbanan Kistagrenen
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Det skulle egentligen vara dubbeltydigt! Enligt dagens debatt så finns det luddig planer, kan man väl kalla det, på att lägga ner Bromma flygplats, och då blir det en relativ kort tid med spårtrafik, jämfört med flygplatsens totala drifttid. Om nu flygplatsen läggs ner, vilket ju inte är helt säkert.twr skrev:Ja, det kan alltså bli många decennier även efter 2038. Jag tolkade inte ditt inlägg så, men jag kanske missförstod.LÅ1 skrev:Därav mitt stora frågetecken!twr skrev: Det finns ju varken några beslut eller några garantier för att flygplatsen läggs ned. Den kan mycket väl leva många decennier till.
Händer inget radikalt med flygets påverkan på jordens uppvärmning så tror jag faktiskt att flygtrafiken "måste" minskas så att Arlandas nuvarande kapacitet räcker gott och väl även om Bromma läggs ner.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Miljöpartiet vill att vi ska tro att flygplatsen läggs ned, men i själva verket säger överenskommelsen ingenting.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- dr Cassandra Nojdh
Jag vet inte om jag tycker att två års leveranstid är så "bara" (upphandlingsunderlaget för Lidingöbanan antyder en leveranstid på 18 - 24 månader efter avrop).JohanB skrev:Inga nya vagnar är beställda ännu, men CAF har väl varit rätt snabba? De två nya A36:orna till 21:an hade väl bara två års leveranstid. Men visst, ett nytt sjok A35:or måste väl beställas rätt snart.twr skrev:Där ser man! Tack! Här https://www.sll.se/tvarbanan-kista-helenelund står det ju faktiskt att det blir en etappstart till flygplatsen 2020!Odd skrev:Inga rykten. Sträckan till Bromma flygplats skall, enligt planen, vara klar om ca två år. Om jag minns rätt så är den preliminära planen ungefär så här: I vår, nån gång före påsk, sätter enkelspår igång så att man börjar bygga anslutningsramperna. Enkelspåret kommer att växla efter sommaren. Nån gång på senhösten eller till början av 2020 så skall det vara klart och till hösten 2020 (prel) så blir det trafikstart med spårtrafik till Bromma Flygplats. Äntligen, efter ca 85 år, så får flygplatsen kollektivtrafik värdig en cityflygplats
Betyder det att fler vagnar är på väg att levereras? Och var kommer den nya linjen att vända, är det bestämt?
Ändhållplats för nya linjen i södra änden torde kanske styras lite av hur många vagnar man faktiskt har tillgängliga vid trafikstarten.
Alltnog, det är möjligt att befintlig vagnflotta räcker för att börja köra fram till hpl. Bromma flygplats, det beror väl som tidigare påpekats på vilket trafikutbud som avses på befintlig bana. Sign. Lars_L och jag har trätt en del om det tidigare:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 3&p=362925
Det borde rimligtvis underlätta för CAF:s produktionsplanering om ett avropsbeslut finns på plats när Lidingös och SpvC:s vagnar slutlevereras.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
I stort sätt är det rätt ointressant vad en majoritet som ska styra de kommande fyra åren kommer överens i frågan. Så länge man inte förlänger avtalet kommer kommande styren kunna ta vilket beslut som helst.twr skrev:Miljöpartiet vill att vi ska tro att flygplatsen läggs ned, men i själva verket säger överenskommelsen ingenting.
Precis så.BSB101 skrev:I stort sätt är det rätt ointressant vad en majoritet som ska styra de kommande fyra åren kommer överens i frågan. Så länge man inte förlänger avtalet kommer kommande styren kunna ta vilket beslut som helst.twr skrev:Miljöpartiet vill att vi ska tro att flygplatsen läggs ned, men i själva verket säger överenskommelsen ingenting.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- dr Cassandra Nojdh
Jag skulle i all ödmjukhet vilja föreslå att framtiden för Bromma flygplats lämnas därhän i denna tråd, och att diskussionen i fortsättningen ägnas åt trådens ämne.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Veidekke bygger ny spårväg åt SL
Veidekke ska bygga cirka 870 meter ny spårväg för Kistagrenens första etapp mellan Norra Ulvsunda och Bromma flygplats till en kostnad av cirka 125 miljoner kronor.Veidekke Anläggning har tecknat avtal med Storstockholms Lokaltrafik om att bygga ny spårväg för Kistagrenens första etapp mellan Norra Ulvsunda och Bromma flygplats. Kontraktet är värt cirka 125 miljoner kronor med en option på 31 miljoner kronor. Entreprenaden omfattar cirka 870 meter ny spårväg med arbeten som bland annat etappvis ombyggnad av befintlig spårväg för Solnagrenen samt nybyggnad av Kistagrenen, utbyggnad av teknikhus, ny hållplats på Bromma Blocks på befintlig bro som Veidekke tidigare byggt.
Varför skulle man göra undantag i denna tråd? Alla andra trådar spårar ju ut...dr Cassandra Nojdh skrev:Jag skulle i all ödmjukhet vilja föreslå att framtiden för Bromma flygplats lämnas därhän i denna tråd, och att diskussionen i fortsättningen ägnas åt trådens ämne.
Professionell tyckare
Skulle vara trevligt om någon kunde rapportera vad som sker med Kista grenen. Spårväg Lund har en Instagram sida där man kan följa bygget mycket bra. Har inte sett eller läst särskilt mycket om bygget i denna grupp.
Kommande händelser på Kistagrenen mellan Norra Ulvsunda och flygplatsen är att man håller på för fullt med bygget av bron över Ulvsundavägen vid Bromma blocks. I vår, ungefär vid påsk, så kommer ett enkelspår att etableras mellan Norra Ulvsunda och Karlsbodavägen. Det kommer bli lite spårflytt och bygge av ramper samt välbehövliga vändspår på sträckan, därav enkelspåret. Det är inte så stor plats i sidled för både bygge och spårvägstrafik. För att klara av körtiderna och turtäthet så kommer hållplatsen Karlsbodavägen att dras in under hela enkelspåret. Ordinarie busslinjer längs sträckan får serva Karlsbodavägen under tiden. Enkelspåret varar ungefär ett år, varefter provkörningar och övriga tekniska installationer färdigställs så att man kanske kan få igång trafiken till hösten 2020. Det är alltså bara drygt ett och ett halvt år innan Bromma Flygplats äntligen, nära 85 år efter invigning, får högklassig spårburen persontrafik. På tiden, med andra ord 

Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Tack för uppdatering! Så bygget av bron är påbörjat? Har man även börjat bygga vidare till hållplatsen vid Bromma flygplats?Odd skrev:Kommande händelser på Kistagrenen mellan Norra Ulvsunda och flygplatsen är att man håller på för fullt med bygget av bron över Ulvsundavägen vid Bromma blocks. I vår, ungefär vid påsk, så kommer ett enkelspår att etableras mellan Norra Ulvsunda och Karlsbodavägen. Det kommer bli lite spårflytt och bygge av ramper samt välbehövliga vändspår på sträckan, därav enkelspåret. Det är inte så stor plats i sidled för både bygge och spårvägstrafik. För att klara av körtiderna och turtäthet så kommer hållplatsen Karlsbodavägen att dras in under hela enkelspåret. Ordinarie busslinjer längs sträckan får serva Karlsbodavägen under tiden. Enkelspåret varar ungefär ett år, varefter provkörningar och övriga tekniska installationer färdigställs så att man kanske kan få igång trafiken till hösten 2020. Det är alltså bara drygt ett och ett halvt år innan Bromma Flygplats äntligen, nära 85 år efter invigning, får högklassig spårburen persontrafik. På tiden, med andra ord
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Klippt från Mitt i Bromma
Bron två år försenad – monterades på två timmar
Nya bron över Ulvsundaleden ska sammanlänka tvärbanans Kistagren.
Nya bron över Ulvsundaleden ska sammanlänka tvärbanans Kistagren. Foto: Ida Leveby Andersson
PUBLICERAD 21 MARS 2019, KL. 12:27UPPDATERAD 22 MARS 2019, KL. 06:31
I drygt ett dygn har den stått på plats. Nu fattas bara betong och räcken för att tvärbanebron över Ulvsundaleden ska bli färdig.
– Det har gått enligt plan, säger Tobias Staaf, produktionsledare på trafikförvaltningen.
Många har undrat hur länge tvärbanebron vid Bromma blocks ska hänga i luften. Svaret har visat sig vara drygt två år, den tid som bygget är försenat. Tiden det tog att montera den var dock betydligt kortare – två timmar.
Men det var nerviga timmar natten till onsdagen när bron skulle lyftas på. För det fanns bara en chans att centimeterpassa det 120 ton tunga och 100 meter långa stycket.
Nu kan byggarbetarna andas ut.
– Allt har gått helt enligt plan. Det var färdigt på typ två timmar, säger Tobias Staaf, produktionsledare på trafikförvaltningen.
Dröjer månader innan bron kläs i grått
Bron, som ska sammanlänka Tvärbanans Kistagren med Solnagrenen, skulle ha stått färdig 2017. Även om brolyftet gick smidigt dröjer det ytterligare cirka ett halvår till innan den är helt klar.
– Nu finns hela bron, men det ska gjutas betog på den delen som är kvar ner mot Ulvsunda industriområde. Sedan ska det till räcken och sådana saker, säger Tobias Staaf.
Kranen, en liebherr 1750, är Sveriges största mobila kran. Foto: Ida Leveby Andersson.
För att få den tunga bron på plats användes Sveriges största mobilkran. Den står fortfarande kvar på bygget – där den tjänar att viktigt syfte.
– Den håller ihop den sista delen av bron, men kan plockas ner på måndag, säger Tobias Staaf
Bron två år försenad – monterades på två timmar
Nya bron över Ulvsundaleden ska sammanlänka tvärbanans Kistagren.
Nya bron över Ulvsundaleden ska sammanlänka tvärbanans Kistagren. Foto: Ida Leveby Andersson
PUBLICERAD 21 MARS 2019, KL. 12:27UPPDATERAD 22 MARS 2019, KL. 06:31
I drygt ett dygn har den stått på plats. Nu fattas bara betong och räcken för att tvärbanebron över Ulvsundaleden ska bli färdig.
– Det har gått enligt plan, säger Tobias Staaf, produktionsledare på trafikförvaltningen.
Många har undrat hur länge tvärbanebron vid Bromma blocks ska hänga i luften. Svaret har visat sig vara drygt två år, den tid som bygget är försenat. Tiden det tog att montera den var dock betydligt kortare – två timmar.
Men det var nerviga timmar natten till onsdagen när bron skulle lyftas på. För det fanns bara en chans att centimeterpassa det 120 ton tunga och 100 meter långa stycket.
Nu kan byggarbetarna andas ut.
– Allt har gått helt enligt plan. Det var färdigt på typ två timmar, säger Tobias Staaf, produktionsledare på trafikförvaltningen.
Dröjer månader innan bron kläs i grått
Bron, som ska sammanlänka Tvärbanans Kistagren med Solnagrenen, skulle ha stått färdig 2017. Även om brolyftet gick smidigt dröjer det ytterligare cirka ett halvår till innan den är helt klar.
– Nu finns hela bron, men det ska gjutas betog på den delen som är kvar ner mot Ulvsunda industriområde. Sedan ska det till räcken och sådana saker, säger Tobias Staaf.
Kranen, en liebherr 1750, är Sveriges största mobila kran. Foto: Ida Leveby Andersson.
För att få den tunga bron på plats användes Sveriges största mobilkran. Den står fortfarande kvar på bygget – där den tjänar att viktigt syfte.
– Den håller ihop den sista delen av bron, men kan plockas ner på måndag, säger Tobias Staaf
Och här är länken till artikeln i Mitt i Bromma:
https://mitti.se/nyheter/forsenad-monte ... ade=bromma
Torbjörn J
https://mitti.se/nyheter/forsenad-monte ... ade=bromma
Torbjörn J
Torbjörn Jansson
Ska åka och fota kranen imorgon. Förra söndagen var det ett jäkla busväder.
-
Från den 29 april stängs hållplatserna Norra Ulvsunda och Karlsbodavägen av i 14 månader. När det gäller Norra Ulvsunda förstår jag att det har med anslutningen av Kistgrenen att göra. Förmodligen måste man riva hela den nuvarande hållplatsen och göra andra stora arbeten i omedelbar anslutning till området. Men vet någon varför även Karlsbodavägen måste stängas så lång tid? Någon avgrening från det hållet är väl ändå inte planerad.
Antagligen så finns det inga växlar mellan norra ulvsunda och karlsbodavägen. Och eftersom det blir enkelspårstrafik så måste väl spårvagnståget skynda sig igenom enkelspåret för att släppa fram spårvagnen åt andra hållet.
Kolla mitt inlägg från den 10 januari ovan så ser ni svaret.
Jag är förundrad över att SL faktiskt etablerar ett enkelspår. Det normala, förutom om det är tunnelbanan, verkar ju vara att stänga av helt i 14 månader i stället...
Jag är förundrad över att SL faktiskt etablerar ett enkelspår. Det normala, förutom om det är tunnelbanan, verkar ju vara att stänga av helt i 14 månader i stället...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Stefan Widén
Jag måste säga att tongångarna hos SL numera är att, när man räknar med kostnaderna för ersättningstrafiken i det arbete som skall göras, öppnas möjligheten till att kasta in en extra växel, klätterväxlar mm. Dvs försöka lösa trafiken så gott som möjligt utan avstängning.Odd skrev:Kolla mitt inlägg från den 10 januari ovan så ser ni svaret.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Flera busslinjer dras in när tvärbanan byggs
Ett argument för att bygga ut spårtrafiken är att den har lägre driftskostnader. Genom att ersätta dyr busstrafik med billig spårtrafik kan de totala kostnaderna minska på sikt, trots att spårtrafik brukar innebära höga investeringskostnader. Den länkade artikeln sammanfattar vilka besparingar som är aktuella. Linje 110 mellan Alvik och Bromma flygplats föreslås dras in i sin helhet medan linje 152 mellan Liljeholmen och Bromma flygplats föreslås dras in under helger.
Trafikförvaltningen har tydligen också blivit uppmärksammad på att det sedan ett par år tillbaka finns en spårväg mellan Sundbyberg och Solna. Därför föreslås linjerna 113 och 509 delas upp respektive kortas av. Hur kan det vara en nyhet för Trafikförvaltningen att det finns en spårväg mellan Sundbyberg och Solna!?
Ett argument för att bygga ut spårtrafiken är att den har lägre driftskostnader. Genom att ersätta dyr busstrafik med billig spårtrafik kan de totala kostnaderna minska på sikt, trots att spårtrafik brukar innebära höga investeringskostnader. Den länkade artikeln sammanfattar vilka besparingar som är aktuella. Linje 110 mellan Alvik och Bromma flygplats föreslås dras in i sin helhet medan linje 152 mellan Liljeholmen och Bromma flygplats föreslås dras in under helger.
Trafikförvaltningen har tydligen också blivit uppmärksammad på att det sedan ett par år tillbaka finns en spårväg mellan Sundbyberg och Solna. Därför föreslås linjerna 113 och 509 delas upp respektive kortas av. Hur kan det vara en nyhet för Trafikförvaltningen att det finns en spårväg mellan Sundbyberg och Solna!?