Innan jag besvarar allas kommentarer så tänkte jag presentera mina nya idéer och tankar på möjliga framtida kollektivtrafiklösningar. Dessa är planerade för att skapa nya knytpunkter och tvärförbindelser och kanske inte alltid är så lönsamma gällande resenärsnyttan. Jag planerade med utgångspunkt från hur infrastrukturen i spårtrafiken ser ut idag och har inkluderat några politiska planer jag gillar i mina idéer.
För er som undrar så använder jag
Metro Map Creator. (Funkar ej med IE så bra)
Tunnelbanan

- Tunnelbanan (640x535).jpg (136.76 KiB) Visad 6293 gånger
Som en första anblick så kanske tunnelbanan inte har förändrats så mycket. Blå linjen förlängs till Barkarby, Nacka och genom Hagsätragrenen till Älvsjö. Men både gröna linjen och Röda linjen förlängs. Skarpnäck förlängs till Tyresö. Från Brommaplan avgrenas en ny gren som går nordväst i stockholmstrakterna med slutpunkt Spånga, och en tänkbar förlängning till Rinkeby, Tensta eller via Rinkeby till Hallonbergen. Genom centrala snittet planeras 30 tåg i timmen i rusningen, som på röda linjen, vilket ger 4-minuterstrafik på grenarna. Den största belastningen kommer vara mellan Brommaplan och Fridhemsplan, där många resenärer kommer från Ekerö, som belastar banan. Vid Fridhemsplan tar blå linjen vid med sina destinationer som folk byter till. men även mot Odenplan kommer belastningen bli hög. Just därför har jag valt att ge Brommaplan en grenstation.
På röda linjen Har jag förlängt mörbygrenen till Arninge station. Tunnelbanan är tänkt att gå väster om E18 och täcka upp Danderydsberg och andra delar av Enebyberg. Söderut så förlängs fruängsbanan via Segeltorp och slutar vid Kungens kurva. Med tanken på att Kungens kurva har till viss del hotellverksamhet och anslutningstrafik med tvärbanan syd och busstrafik motiverar tågtrafik hela trafikdygnet.
Med tanke på skarpnäcksgrenens dragning så är det en kanske med Östra sköndal och Nyfors. Fallet Östra sköndal kan ge grenen en väldigt slingrig dragning. Hoppar man över sköndal och ger sig direkt inpå Älta så blir det en rakare och snabbare dragning. Nyfors är av just samma anledning. man kan också välja att ha Nyfors som slutstation framför Tyresö Strand.
Västerut så har jag valt att lägga ner stationer som har 1500 resande eller lägre. Stora mossen läggs ner och en rakare dragning över Drottningholmsvägen vore att föredra. I stora mossen räcker det med busstrafik. Dessutom är det rätt långa avstånd till närmaste bebyggelse från den befintliga uppgången. En sydlig uppgång på Abrahamsberg vore att föredra.
Även Åkeshov och Islandstorget ryker av samma anledningar. Fallet Islandstorget så har man ändå närhet till Blackeberg. Fallet Åkeshov så är det väldigt lite bebyggelse. En ny tänkbar placering av ängbyplan västerut med två uppgångar kan nog kompensera Islandstorget.
Även Råcksta försvinner. Här kan jag tänka om med tanke på de nya studentostäderna. Men det är bara bostäder runt omkring och några busslinjer till o från Vällingby kan täcka upp bostadsområdet. Med dessa stationer ur vägen så ger det snabbare restider till och från Vällingby och andra stationer som finns kvar på grenen.
Pendeltåg

- Pendeltåg (640x535).jpg (135.04 KiB) Visad 6293 gånger
Pendeltågen genomgår några större förändringar. När Citybanan öppnar så kan man köra 5-minuterstrafik på respektive gren. Godstrafiken på nynäsbanan kan dock vara ivägen. I min idé så är det dubbelspår ända fram till Nynäsgård. Söder om nynäsgård så blir det en stor utmaning att bygga dubbelspår pga. Terrängen, men jag tror att godsspåret mot nya oljehamnen viker av här. Ändå blir spåret ett flaskhals för att upprätthålla 5-minuterstrafik Nynäsgård-Nynäshamn... På västra stambanan så gör jag en omläggning efter Rönninge. en ny tunnel "Södertäljetunneln" dras genom staden. Östertälje station ersätts med en ny underjordisk station i Fornhöjden, med uppgång mot Rosenlund. Andra palceringar är jag öppna om. Och Södertälje Centrum får en underjordisk läge med södra uppgången mot befintlig stationsplan och Norra uppgången upp mot centrum. Söder om stationen mynnar tunneln ut och tar vid befintliga banan upp mot Södertälje hamn. Denna station föreslås stängas igen då den större resenärsskaran som använder stationen idag är bytesresenärer. Redan idag går busstrafik mellan Centrum och Syd. Det räcker! En ny gren av pendeltågsnätet mot svealandsplanan byggs så pendeltågstrafik upprätthålls mot Nykvarn. En förlängning västerut är jag öppen för!
Mälarbanan blir 4-spårig befintlig sträcka Tomteboda-Kallhäll.
Norr om Arlanda tar en ny bana vid. "Finlandsbanan". Många förslag har Kapellskär som station. Men kallpellskär är bara en hamn mitt i en landsbygd. Om Kapellskär ersätts av järnvägstrafik så finns ingenting kvar, vilket inte motiverar en anslutning här. Istället tycker jag man ska satsa på Grisslehamn, Därav dragningen. Banan börjar som ett triangelspår i myrbacken, ev. med spåranslutning mot Märsta för godstrafiken, som kan bli viktig här. Skepptuna och Gottgöra är föreslagna stationer som kan skippas mot en rakare sträckning mot Rimbo. Härifrån kan banan gå delvis genom befintlig Norrtäljebana och Når Norrtälje sydvästifrån. I Norrtälje föreslås 2-3 stationer. 1 vid Campus Roslagen för landsbygstrafiken söderut, och en i Centrala Norrtälje. Förberedelse för en nordlig station i norr kan behövas om man bygger ut stadsbebyggelsen i norr... Genom Norrtälje dras banan genom en tunnel. En föreslagen station kan finnas i Söderby-Karl, med anslutande busstrafik mot Hallstavik, t.ex. Sedan har vi Älmsta/Väddö, där en station placeras väster om orten, Sedan dras banan vidare mot Grisslehamn. En underjordisk station placeras här så banan går i en Tunnel under Österjön mot Åland... via Ekerö mot Mariehamn... Hur den dras vidare funderar jag fortfarande på.
Dessutom föreslår jag en ny bana Med triangelspår norr om Älmsta mot Hallstavik. Banan kan vara oelektrificerad, eller så kan den vara elektrificerad om man elektrificerar linjen Hallstavik-Örbyhus. En godsbangård kan placeras söder om Grisslehamn med godsspår mot färjeterminalen. Här kan man göra omlastning och lokbyten från Rail Baltica/Finland till Sverige. med tanke på att hela eruopa(s normalspårnät) får ERTMS så är lokbyten inga problem om man kör mot Ostkustbanan. Däremot kan det behövas om man har tänkt köra förbi Hallstavik, om banorna är oleketrificerade. Två lokbyten i Grisslehamn och i Gävle räcker om man kör den här vägen...
Trafikering: Jag har flera förslag på linjetrafikering av pendeltågsnätet. Två av dem har jag presenterat på linjekartan ovan: Den ena med dagens linjenät, den andra om man inför regionaltåg. ett förslag är denna:
J35: (Bålsta)-Kallhäll--Västerhaninge-(Nynäshamn). 5-10 minuterstrafik Kallhäll-Västerhaninge, 10-20-minuterstrafik Bålsta-Nynäshamn. Sträckan Kallhäll-Bålsta är 2-spårig och delas med övrig trafik. Sträckan Nynäsgård-Nynäshamn är enkelspårig... Dessutom är det lägre passargerartal här ute, så därför föreslår jag att varannan tåg går endast mellan Kallhäll och Västerhaninge.
J36:Uppsala-Märsta--Södertälje Centrum-Nykvarn. 10-20-minuterstrafik på hela linjen. Möjligen 20-minuterstrafik Märsta-Knivsta-Uppsala och Södertälje Centrum-Nykvarn då tågen delas med annan trafik och möjligen lägre passagerartal i Nykvarn. Fallet Nykvarn kan man bygga om stationen med ett 3:e spår för pendeltågen att vända på, såvida man inte förlänger pendeltågstrafiken in mot Södermanland.
J37: (Gnesta)-Järna-Södertälje--Arlanda-Norrtälje-(Grisslehamn) 10-20-minuterstraifik Järna-Norrtälje och 20-40 minuterstrafik längst ut. Man kan också göra såhär: 10-20-minuterstrafik Södertälje-Rimbo, 20-40-minuterstrafik Järna-Norrtälje & 40-80-minuterstrafik Gnesta-Grisslehamn, men jag tror Norrtälje vill ha mer än så... även här kör jag på samma argument för glesare trafik utanför Järna resp. Norrtälje, dvs. Lågt passagerartal. Idag så kör pendeln mot Gnesta alltifrån halvtimmes till 2-timmarstrafik. Genomågendetåg får betydligt mer än så! Mellan Södertälje Syd och Upplands väsby så blir trafiken tillsammans 5-10-minuterstrafik.
Till Finland så kan SJ och VR i samarbete köra Fjärrtåg, men även i Åland så kan man köra regionaltågslinje från Mariehamn till Stockholm resp. Åbo/Helsingfors. Så jag föreslår en Fjärrtågsstation i Norrtälje och en regionaltågsstation i Rimbo för den trafiken. Mot Hallstavik lär man köra glest trafik... ett förslag är ett samarbete mellan SL och UL att köra tåg från Tierp till Norrtälje, sen kan respektive trafikbolag komplettera turer Norrtälje-Hallstavik resp. Tierp/Örbyhus-Hallstavik. Är banan oelektrifierad så räcker Itinotåg till detta. I bästa fall så får Hallstavik tågtrafik söderut. En genomgående elektrificerad bana kan ge genomgående regionaltrafik med Upptåget Tierp-Norrtälje några avgångar per dag...
Fortsätting följer (Tvärbanan, Saltsjöbanan & Roslagsbanan...)