Sida 13 av 15

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: måndag 27 september 2010 19:45
av Willy Forsström
Namnen på hållplatserna ska enligt Ö-Trafs tidtabell bli följande: Söder tull - Broocmans plan - Albrektsvägen - Ljura - Ljura södra - Hageby vårdcentral - Hageby centrum - Kv Niten (Hyvlaregatan) - Trumpetaregatan.
Det ska bli intressant att se om Kv Niten verkligen döps till detta. Busshållplatsen har under många år haft namnet Hyvlaregatan. I ett första förslag hette hållplatsen Nitentorget. Något förvirrande då det varken finns något torg eller finns plats för något. I folkmun har hållplatsen alltid kallats "Korven" efter formen på huset i anslutning till gatan.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: måndag 27 september 2010 19:59
av M_M
leifd skrev:F.ö. är ju det stora herrgårdsgula huset på Albrektsvägen ute till försäljning. Bakgrunden till det vet jag ju dock inget om, men man kan ju allafall konstatera att ev. ny ägare lär få acceptera att där går spårvagnar 3 meter från huset, ty dessa fanns ju där då huset köptes.
Tyvärr så är väl de idag gällande lagarna sådana att även den som just köpt ett hus har möjlighet att klaga (och få rätt).

Det är väl anledningen till att Trafikverket tråkigt nog river gamla banvaktstugor (även de i hyggligt skick) istället för att hyra ut eller sälja dem.

(Jag tycker det är märkligt att man inte kringgår reglerna genom att hyra ut dem som "förrådslokal", så är det upp till hyresgästen att faktiskt bo i ett "förråd").

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: måndag 27 september 2010 20:06
av Thomas Lange
Från säker källa meddelas att provkörningar med alla vagntyper på de nya spåren planeras tisdag 28 SEP efter kl 12 och framåt.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: tisdag 28 september 2010 20:13
av Willy Forsström
Det blev ingen provkörning i dag. Vissa detaljer var inte klara och nu är det planerat till måndagen den 4 oktober. Då kan man nog räkna med att allt gräs och större delen av rondellen vid Ljura är klara.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: torsdag 30 september 2010 21:05
av Niklas Karlsson
Willy Forsström skrev:Det blev ingen provkörning i dag. Vissa detaljer var inte klara och nu är det planerat till måndagen den 4 oktober. Då kan man nog räkna med att allt gräs och större delen av rondellen vid Ljura är klara.
Det pågår ett intensivt arbete just nu med att färdigställa banan. Ett tag var jag orolig att man inte skulle hinna, men nu känns det lugnt. Det lär visserligen vara en hel del kringjobb kvar den 21 oktober med gångvägar och sånt kring spårområdet, men trafikstarten lär inte vara i fara.

Kommunen har lite i skymundan skrivit en del intressant information på sin hemsida: http://www.norrkoping.se/bo-miljo/trafi ... /index.xml. Här står bland annat att ledningarna spänningssattes den 28 september. Huruvida det verkligen blev så kan jag inte avgöra, men det finns det säkert andra här som vet. Willy har ju redan bekräftat att provkörningarna kommer igång på måndag den 4 oktober. Och att trafikstarten är den 21 oktober och invigningen den 23 oktober visste vi ju redan. Men däremot blir jag inte klok på vad de menar med sista stycket: "Den 21 oktober kommer vi att starta den spårbundna kollektivtrafiken enligt tidtabell och från klockan 16.00 kan du åka på den nya sträckningen." Ska detta tolkas som att spårvagnarna visserligen går enligt tidtabell hela dagen men att de inte tar upp resenärer förrän kl. 16? Och hur löser man då trafiken fram till eftermiddagen?

/Niklas

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: fredag 01 oktober 2010 9:40
av lagerbrax
Invigning 21/10 Trafikstart 16.00 Buss 113 går från morgon till cirka 1800 där efter blir den pendel buss Trumpetarg till Kvarnb
Spv går Fridvalla Klingsberg till Kl 1600
MVH Lagerbrax

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: fredag 01 oktober 2010 11:20
av Sven Blomberg
Niklas Karlsson skrev: Och att trafikstarten är den 21 oktober och invigningen den 23 oktober visste vi ju redan.
Blir det alltså invigning 2 dagar EFTER trafikstarten? Är alltså invigningen samtidigt som Spårvägens Dag?

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: fredag 01 oktober 2010 21:58
av leifd
Sven Blomberg skrev:
Niklas Karlsson skrev: Och att trafikstarten är den 21 oktober och invigningen den 23 oktober visste vi ju redan.
Blir det alltså invigning 2 dagar EFTER trafikstarten? Är alltså invigningen samtidigt som Spårvägens Dag?
Nja....
Invigning och trafikstart är 21 oktober.
23 oktober är det Spårvägens dag och även namngivnig av någon vagn......
Dopet sker straxt efter 13 vid Söder Tull.

Jag har den aktuella planeringen för Spårvägens dag framför mig då jag skriver detta, så därför vet jag.

/Leif

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: fredag 01 oktober 2010 22:43
av Willy Forsström
För att räta ut en hel del frågetecken vill jag nu publicera hela programmet för invigningen och Spårvägens dag.
Invigningen av linjen sker den 21/10 klockan 15:00 vid Hageby centrum. Inbjudna gäster (och endast dessa) hämtas med spårvagn 14:00 vid Stadstornet. Vissa aktiviteter kommer att ske utmed linjen fram till Hageby centrum. Spårvagnarna parallellkör från Trozelligatan till Trumpetaregatan. Vagnarna blir 1+101 och 31. Vagnarna återvänder sedan till Norr tull varefter vagn 31 går in i ordinarie trafik. Spårvagnstrafiken för allmänheten till Hageby startar med den vagn som går från Resecentrum 15.44. Detta blir alltså den officiella invigningen.
Den 23/10 anordnas spårvägens dag. Start 11.00 med spårvagnskortege av veteranvagnar från Söder tull till Trumpetaregatan och åter. Dessa vagnar är upplåtna för allmänheten. Vagnarna 16+101, 131, 144 och eventuellt 92 kommer att trafikera Norr tull - Drottninggatan - Söder tull - Hageby i 15 minuterstrafik till ca 15.00. Vagnarna 1 och 56 kommer att ställas upp ute på nätet. Vagn 1 vid Söder tull och 56 vid Resecentrum.
Vagn 131 ingår inte i kortegen, den avgår i stället ca 10.35 från Resecentrum via Söder tull till Hageby. Detta för att resande med tåg från Stockholm ska kunna delta i evenemangets start vid Söder tull 11.00.
Vagn 56 kommer att göra ytterligare en tur mellan Resecentrum och Hageby med start 15.17 från Resecentrum. Denna tur stannar inte vid andra hållplatser än Trumpetaregatan och Vikboplad. De som önskar åka med denna tur ska alltså vara vid Resecentrum 15.17 eller vid Trumpetaregatan 15.40. Vagnen går därefter via Söder tull till Vikboplan.
Under dagen är det gratis att åka spårvagn i Norrköping. Klockan 13.00 kommer en av M06-vagnarna att få "nytt namn" vid en ceremoni vid Söder tull. Efter dopceremonin kommer vagnen att gå i ordinarie trafik på linje 2.
Det kommer alltså inte att bli någon invigning av linjen den 23/10.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: lördag 02 oktober 2010 23:45
av 20581000184197
Willy Forsström skrev:Namnen på hållplatserna ska enligt Ö-Trafs tidtabell bli följande: Söder tull - Broocmans plan - Albrektsvägen - Ljura - Ljura södra - Hageby vårdcentral - Hageby centrum - Kv Niten (Hyvlaregatan) - Trumpetaregatan.
Det ska bli intressant att se om Kv Niten verkligen döps till detta. Busshållplatsen har under många år haft namnet Hyvlaregatan. I ett första förslag hette hållplatsen Nitentorget. Något förvirrande då det varken finns något torg eller finns plats för något. I folkmun har hållplatsen alltid kallats "Korven" efter formen på huset i anslutning till gatan.
Nu sitter linjenätskartor med nya spårvägen med vid buss- och spårvagnshållplatserna runt om i Norrköping. Enligt de kartorna ska hållplatsen vid Ljura centrum nu heta Ljura centrum, inte bara Ljura. En liten detalj i höstnatten.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: söndag 03 oktober 2010 0:10
av Anders Hanquist
Willy Forsström skrev:Det ska bli intressant att se om Kv Niten verkligen döps till detta. Busshållplatsen har under många år haft namnet Hyvlaregatan. I ett första förslag hette hållplatsen Nitentorget. Något förvirrande då det varken finns något torg eller finns plats för något. I folkmun har hållplatsen alltid kallats "Korven" efter formen på huset i anslutning till gatan.
Kvarter är väl inte helt optimala som namngivare för hållplatser. Få av dem är särskilt välkända. Ett av de mer absurda hållplatsnamnen är av den kategorin. På buss linje 181 i Söderort i Stockholm finns hållplatsen "Kokoskakan". Den heter inte ens "Kv. Kokoskakan" eller något sådant utan bara "Kokoskakan" rätt upp och ner. Skulle faktiskt vara kul att få veta vem som kom på det.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: måndag 04 oktober 2010 15:21
av 20581000184197
Har det blivit några provkörningar idag då? Och vilka tider ska man sikta på om man hoppas få en bild från en provkörning?

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: måndag 04 oktober 2010 16:03
av lagerbrax
Prov körningar pågår nu Bilder finns på Norrköpings tidnins hemsida NT.se
Lagerbrax

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: måndag 04 oktober 2010 16:25
av M_M
lagerbrax skrev:Prov körningar pågår nu Bilder finns på Norrköpings tidnins hemsida NT.se
Direktlänk: NT: Provkörning av nya spårvägen

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: måndag 04 oktober 2010 18:04
av TKO
M_M skrev:
lagerbrax skrev:Prov körningar pågår nu Bilder finns på Norrköpings tidnins hemsida NT.se
Direktlänk: NT: Provkörning av nya spårvägen
I anslutning till artikeln ordnar även NT en omröstning om i vilken riktning nästa spårvägsutbyggnad bör ske... Ta nu och gå in och rösta på Vrinnevisjukhuset!

/TKO

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: måndag 04 oktober 2010 19:05
av Niklas Karlsson
TKO skrev:
M_M skrev:
lagerbrax skrev:Prov körningar pågår nu Bilder finns på Norrköpings tidnins hemsida NT.se
Direktlänk: NT: Provkörning av nya spårvägen
I anslutning till artikeln ordnar även NT en omröstning om i vilken riktning nästa spårvägsutbyggnad bör ske... Ta nu och gå in och rösta på Vrinnevisjukhuset!

/TKO
Märkligt nog finns inte Kungsgatan med! Med den ingår kanske i Vrinnevilinjen. Därom kan man ha åsikter, men det viktiga är att den blir byggd.

För övrigt blev jag idag vittne till den kanske första bil som blev plingad på utmed Hagebygatan. Det var strax före hållplatsen vid Hyvlaregatan från stan sett. Jag undrar hur detta ska gå i skarp drift. Det är ju knappast troligt att bilar kommer att vänta på insidan av spåren. Istället kommer de att bli stående över banvallen om det inte går att svänga direkt ut på Hagebygatan. Det är som upplagt för problem ...

/Niklas

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: måndag 04 oktober 2010 20:08
av M_M
Niklas Karlsson skrev:För övrigt blev jag idag vittne till den kanske första bil som blev plingad på utmed Hagebygatan. Det var strax före hållplatsen vid Hyvlaregatan från stan sett. Jag undrar hur detta ska gå i skarp drift. Det är ju knappast troligt att bilar kommer att vänta på insidan av spåren. Istället kommer de att bli stående över banvallen om det inte går att svänga direkt ut på Hagebygatan. Det är som upplagt för problem ...
Intressant!

Det finns ju en skylt "stopp - signal" för att flytta "stopp-punkten" vid trafikljus, och likaså kan man placera väjningsplikt/stopp-skyltar på önskad plats, men finns det något sätt att göra samma stopp-plats-flytt där högerregeln gäller?

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: måndag 04 oktober 2010 20:10
av leifd
Niklas Karlsson skrev:
Märkligt nog finns inte Kungsgatan med! Med den ingår kanske i Vrinnevilinjen. Därom kan man ha åsikter, men det viktiga är att den blir byggd.

För övrigt blev jag idag vittne till den kanske första bil som blev plingad på utmed Hagebygatan. Det var strax före hållplatsen vid Hyvlaregatan från stan sett. Jag undrar hur detta ska gå i skarp drift. Det är ju knappast troligt att bilar kommer att vänta på insidan av spåren. Istället kommer de att bli stående över banvallen om det inte går att svänga direkt ut på Hagebygatan. Det är som upplagt för problem ...

/Niklas
Kungsgatan är väl mer eller mindre klart redan, frågan är väl bara när. Dessutom äre nog att kräva för mycket av en journalist att tänka på en sådan detalj som lite spår i en gata i innerstan.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: måndag 04 oktober 2010 20:12
av leifd
M_M skrev:
Niklas Karlsson skrev:För övrigt blev jag idag vittne till den kanske första bil som blev plingad på utmed Hagebygatan. Det var strax före hållplatsen vid Hyvlaregatan från stan sett. Jag undrar hur detta ska gå i skarp drift. Det är ju knappast troligt att bilar kommer att vänta på insidan av spåren. Istället kommer de att bli stående över banvallen om det inte går att svänga direkt ut på Hagebygatan. Det är som upplagt för problem ...
Intressant!

Det finns ju en skylt "stopp - signal" för att flytta "stopp-punkten" vid trafikljus, och likaså kan man placera väjningsplikt/stopp-skyltar på önskad plats, men finns det något sätt att göra samma stopp-plats-flytt där högerregeln gäller?
Finns nog ingen lösning med skylt för detta. Däremot finns ju en förare som kör vagnen. Dock är ju inte trafiken på Hagebygatan speciellt stor längre, så jag inser inte att de skulle va ett problem.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: måndag 04 oktober 2010 20:18
av daniel_s
M_M skrev:
Niklas Karlsson skrev:För övrigt blev jag idag vittne till den kanske första bil som blev plingad på utmed Hagebygatan. Det var strax före hållplatsen vid Hyvlaregatan från stan sett. Jag undrar hur detta ska gå i skarp drift. Det är ju knappast troligt att bilar kommer att vänta på insidan av spåren. Istället kommer de att bli stående över banvallen om det inte går att svänga direkt ut på Hagebygatan. Det är som upplagt för problem ...
Intressant!

Det finns ju en skylt "stopp - signal" för att flytta "stopp-punkten" vid trafikljus, och likaså kan man placera väjningsplikt/stopp-skyltar på önskad plats, men finns det något sätt att göra samma stopp-plats-flytt där högerregeln gäller?
Nej, varför skulle det behövas en sådan skylt? Trafikreglerna innebär att man ska stanna före spårområdet i det fallet. Om man vill förtydliga det kan man måla körbanan rutig där man inte ska stanna och sätta upp en vit skylt "Blockera inte korsningen, tack".