Extremer i Stockholms T-bana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Finns det nån station som inte har en Pressbyrå eller liknande vid nån av entréerna?
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Johannelund, om inte annat?MalteR skrev:Finns det nån station som inte har en Pressbyrå eller liknande vid nån av entréerna?
Re: Extremer i Stockholms T-bana
En gång för många sidor sedan föreslog jag typ
"Enda station med trappor mellan plattformsdelarna på samma plattform - Slussen i södra delen av plattformarna."
Är det korrekt och platser det?
För övrigt håller jag med om att tråden är en av de allra mest underhållande på forumet.
/Jörgen G
"Enda station med trappor mellan plattformsdelarna på samma plattform - Slussen i södra delen av plattformarna."
Är det korrekt och platser det?
För övrigt håller jag med om att tråden är en av de allra mest underhållande på forumet.

Re: Extremer i Stockholms T-bana
Jag håller med, den borde platsa.Jörgen_G skrev:En gång för många sidor sedan föreslog jag typ
"Enda station med trappor mellan plattformsdelarna på samma plattform - Slussen i södra delen av plattformarna."
Är det korrekt och platser det?
För övrigt håller jag med om att tråden är en av de allra mest underhållande på forumet.
/Jörgen G
Professionell tyckare
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Kortaste plattform borde vara Kristineberg.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Skärholmen: Enda inomhusstation (ej grottstation) på röda linjen förutom T-Centralen och Slussen med "öppen" passage mellan spåren (ingen vägg mellan)
Fridhemsplan: Enda inomhusstation på gröna linjen utan "öppen" passage mellan spåren.
Ursäkta kass formulering
Fridhemsplan: Enda inomhusstation på gröna linjen utan "öppen" passage mellan spåren.
Ursäkta kass formulering

Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Re: Extremer i Stockholms T-bana
På hur många stationer kan man se till plattform på angränsande station?
Abrahamsberg - Stora Mossen är en sån sträcka. FInns det flera eller är det ett unikum?
"Enda stationssträcka med fri sikt mellan plattformsändarna på de båda stationerna"
Abrahamsberg - Stora Mossen är en sån sträcka. FInns det flera eller är det ett unikum?
"Enda stationssträcka med fri sikt mellan plattformsändarna på de båda stationerna"
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Rådmansgatan mot Hötorget är en.Bæ skrev:På hur många stationer kan man se till plattform på angränsande station?
Abrahamsberg - Stora Mossen är en sån sträcka. FInns det flera eller är det ett unikum?
"Enda stationssträcka med fri sikt mellan plattformsändarna på de båda stationerna"

edit: Enda stället med tunnel mellan stationerna?
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: söndag 09 november 2008 14:21
- Ort: Stockholm
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Ingen extrem med andra ord då det finns flera stycken.MalteR skrev:Skärholmen: Enda inomhusstation (ej grottstation) på röda linjen förutom T-Centralen och Slussen med "öppen" passage mellan spåren (ingen vägg mellan)
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner
!
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner

Re: Extremer i Stockholms T-bana
Norsborg-Hallunda.Bæ skrev:På hur många stationer kan man se till plattform på angränsande station?
Abrahamsberg - Stora Mossen är en sån sträcka. FInns det flera eller är det ett unikum?
"Enda stationssträcka med fri sikt mellan plattformsändarna på de båda stationerna"
Har någon sammanstält allt om Extrema T-banesaker ? Detta är väl det inlägg som gett flest svarsinlägg?
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Extremer i Stockholms T-bana
I busstidtabellerna anges bytesmöjligheter till t-banan med (T) efter hållplatsnamnen. Det saknas för hållplatserna som ligger i anslutning till station Husby (Trondheimsgatan och Bergengatan). Även om kanske inte jättemånga resenärer använder just denna bytesmöjlighet borde man ju kunna skriva ut det i tidtabellen.daniel_s skrev:Hur kommer du fram till det, reseplaneraren? Jag kan tänka mig att det inte finns någon relation där (reseplaneraren anser att) det går snabbare att byta vid Husby, och att det därför aldrig kommer fram som bytesmöjlighet.Persson skrev:I ytterstaden är det inte heller alltid så. Station Husby har busshållplatser på ungefär 70 meters avstånd från respektive uppgång, men detta ses inte som anslutning av SL - enligt dem finns det bara anslutning i Kista och Akalla för de bussar som går parallellt med t-banan på denna sträcka.LÅ1 skrev:En förutsättning tycker jag är att hållplatsen har samma namn som T-stationen, kan man tycka, men i innerstaden kanske det inte alltid är så?
Re: Extremer i Stockholms T-bana
MalteR skrev:De två stationer efter varandra som är riktade längst ifrån varandra: Slussen-Mariatorget
mickeb skrev:Du menar störst riktningsändring mellan två stationer, va? Då är jag neggo och tar upp Björkhagen igen. Ihop med Hammarbyhöjden. Och Rågsved-Hagsätra, T-centralen-Hötorget. Har inte kollat vilken som är värst, men tror inte på ditt förslag tyvärr.
Är det någon som säger emot, eller kan vi ta med denna?MalteR skrev:Björkh.-Hammarbyh och Rågsved-Hagsätra ändrar sig bara typ 90 grader. Slussen-Mariatorget ändrar sig något mer.![]()
Största riktningsskilnad mellan två intilliggande stationer: Mellan Slussen och Mariatorget
(Har använt bindestreck mellan svaret och förklaring i många extremer, så jag vill inte använda det för att ange sträcka i detta fall, därav formen på svaret.)
Menar du att T-banans minsta kurvradie (på trafikspår?) finns vid Medborgarplatsen? Måste då vara en mycket kort sträcka, eller?daniel_s skrev:Svängningsvinkeln vid Medborgarplatsen är större än de vid Stora mossen resp Abrahamsberg.
Plattsen är korrekt! Om det är enda plats med de egenskaperna vet jag inte, men kan inte komma på någon annan!Jörgen_G skrev:En gång för många sidor sedan föreslog jag typ
"Enda station med trappor mellan plattformsdelarna på samma plattform - Slussen i södra delen av plattformarna."
Är det korrekt och platser det?
Jag omformulerar det lite, men tror att det kan göras bättre! Kom med förslag!Gärna kortare! Jörgen_G, är det viktigt att ha med trapporna i texten?
Enda station utan bergmellanvägg där perrongsidorna vid samma plattform ligger i olika höjd i ena stationsänden men i samma höjd i den andra: Slussen
Det där med "utan bergbellanvägg" är en brasklapp eftersom en station som Rådhuset skulle kunna ha olika lutning fast man inte märker det!
Jag är väldigt överaskad av gensvaret på denna tråd! Sedan har den stor bredd, dvs både mycket seriösa inslag och mer vilda! Jag försöker suga upp de som jag tycker platsar i sammanställningen, och där det också verkar finnas viss trovärdighet i påståendet. Även om jag har svårt att bedöma detta på egen hand ibland.Jörgen_G skrev:För övrigt håller jag med om att tråden är en av de allra mest underhållande på forumet.
/Jörgen G
Och jag tycker också de vilda förslagen är roliga och underhållande! Och är det något som borde vara med i sammanställningen som jag missat eller bedömt annorlunda så säg till! Eller om jag omformulerat det på knasigt sätt!
Är den kortare än andra? OK, jag litar på dig!17AGR skrev:Kortaste plattform borde vara Kristineberg.
T-banans kortaste plattform: Kristineberg
Jag uppdaterar kontinuerligt trådens första inlägg med en sammanfattning av det som jag tycker platsar! Men jag kan säkert ha missat saker! Och fått med felaktigheter också!17AGR skrev:Har någon sammanstält allt om Extrema T-banesaker ? Detta är väl det inlägg som gett flest svarsinlägg?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Nej, vinkel skrev jag! Radien är 300 m på söderspåret, vilket är ganska snävt men inget rekord (exempelvis är 212 m en vanlig kurvradie på innerstadssträckan).LÅ1 skrev:Menar du att T-banans minsta kurvradie (på trafikspår?) finns vid Medborgarplatsen? Måste då vara en mycket kort sträcka, eller?daniel_s skrev:Svängningsvinkeln vid Medborgarplatsen är större än de vid Stora mossen resp Abrahamsberg.
Tväraste kurvan i trafikspår (exkl växelkurvor och därtill anslutande spår) är den vid Vinkelboda men just nu har jag inte tillgång till exakt kurvradie, har för mig att det är 120 m.
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Axelsberg-Örnsberg måste också vara en av de rakaste sträckorna?
Blåsut, Sandsborg,Skogis,Gubbängen, Hökarängen Södra, Vårby Gård, Odenplan Norra, Krillan,Medis norra, Hammarbyhöjden Södra, Bagis, Sockenplan, är iállafall vad jag kommer på i nuläget.daniel_s skrev:Johannelund, om inte annat?MalteR skrev:Finns det nån station som inte har en Pressbyrå eller liknande vid nån av entréerna?
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Jag som handlade halstabletter på Pressbyrån vid Kristineberg häromdagen...Sparkfot skrev:Axelsberg-Örnsberg måste också vara en av de rakaste sträckorna?
Blåsut, Sandsborg,Skogis,Gubbängen, Hökarängen Södra, Vårby Gård, Odenplan Norra, Krillan,Medis norra, Hammarbyhöjden Södra, Bagis, Sockenplan, är iállafall vad jag kommer på i nuläget.daniel_s skrev:Johannelund, om inte annat?MalteR skrev:Finns det nån station som inte har en Pressbyrå eller liknande vid nån av entréerna?

På tal om Gubbängen Norra undrar jag fortfarande om det är tunnelbanans enda kvarvarande öppna spärrlinje?
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Även butiken vid Thorildsplan har tydligen klappat igen.Sparkfot skrev:Axelsberg-Örnsberg måste också vara en av de rakaste sträckorna?
Blåsut, Sandsborg,Skogis,Gubbängen, Hökarängen Södra, Vårby Gård, Odenplan Norra, Krillan,Medis norra, Hammarbyhöjden Södra, Bagis, Sockenplan, är iállafall vad jag kommer på i nuläget.daniel_s skrev:Johannelund, om inte annat?MalteR skrev:Finns det nån station som inte har en Pressbyrå eller liknande vid nån av entréerna?

Vilken station har den största butiken? Gullmarsplan?
Minsta?
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Re: Extremer i Stockholms T-bana
DJTH: Stämmer bra det angående Gubbängen Norra.
Malte: Tror Guppet eller nån av T-centralens alla kisoker är störst..
Skanstulls södras kisok måste vara en av de minsta iallafall, även den ute på busstorget vid Guppet är väldigt liten också.
Malte: Tror Guppet eller nån av T-centralens alla kisoker är störst..
Skanstulls södras kisok måste vara en av de minsta iallafall, även den ute på busstorget vid Guppet är väldigt liten också.
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Intressant om Gullmarsplan både har den största och minsta Pressbyrån!Sparkfot skrev:Malte: Tror Guppet eller nån av T-centralens alla kisoker är störst..
Skanstulls södras kisok måste vara en av de minsta iallafall, även den ute på busstorget vid Guppet är väldigt liten också.

Fast jag tror Skanstulls är minst.
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Då har vi ytterligare en extrem då:Sparkfot skrev:DJTH: Stämmer bra det angående Gubbängen Norra.
Enda öppna spärrlinje: Gubbängen Norra
Re: Extremer i Stockholms T-bana
OK!daniel_s skrev:Nej, vinkel skrev jag! Radien är 300 m på söderspåret, vilket är ganska snävt men inget rekord (exempelvis är 212 m en vanlig kurvradie på innerstadssträckan).LÅ1 skrev:Menar du att T-banans minsta kurvradie (på trafikspår?) finns vid Medborgarplatsen? Måste då vara en mycket kort sträcka, eller?daniel_s skrev:Svängningsvinkeln vid Medborgarplatsen är större än de vid Stora mossen resp Abrahamsberg.
Men det måste vara två kurvor tätt efter varandra, t.ex. för att lämna plats åt mittplattformen? Eller?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling