NerdBoy skrev:Däremot håller jag fast vid att det behövs bättre argument än de anförda om "vanliga människor" ska övertygas om att Stockholm behöver spårvägar.
Håll fast du, för jag håller faktiskt med. Ska gräva upp ett arkeologiskt exempel från förra millenniet.
Om någon till äventyrs förträngt det, så fanns det en centerpartist på 1980-talet som försökte få med sig "vanliga människor" för att driva igenom sitt älsklingsprojekt: spårväg från Bagarmossen till Skarpnäck istället för buss eller tunnelbana.
Vad tyckte då alla "vanliga människor" om den tanken. Jo, de näst intill massakrerade den stackars Guy. På den tiden var det buss som gällde från Skarpnäck, och det var väl OK. Och om man byggde tunnelbana så var det väl också OK. Men spårväg, det var det absolut värsta de här "vanliga människorna" kunde tänka sig. Jag pratar nu om vad de som förutsattes skulle åka med spårvägen tyckte. Inte vad denna spårvägs anhängare som bodde någon annanstans tyckte.
Vad jag känner till är detta enda gången som en massiv opinion så snabbt lyckades totalbegrava ett spårvägsprojekt.
Sture Sabel nämndes i något inlägg. Han försökte väcka liv i ett motsvarande spårvägsprojekt från Akalla. Men det gick inte den gången heller. Även om det där snarare var "vanliga politiker" som begravde projektet.
Jag tror man måste välja sina strider. Visst finns det många som tycker det är bättre att åka spårvagn. T ex jag själv. Men det finns lika många som inte alls gillar dem. Inte minst de väljare som råkar vara bilister och tycker att de är i vägen. Om man säger till en sådan ilsken bilist att "vanliga människor" föredrar spårvägar, då skulle nog inte den bilisten ta till sig alla andra goda argument man skulle försöka föra fram. Det är rentav risk för att de övriga argumenten skulle massakreras.
Och som bekant har bilister en röst lika mycket värd som spårvagnister. På något sätt tror jag det finns ett samband här mellan vad som satsas på vägar respektive spår. Det finns nog lika mycket en bilfaktor som en spårfaktor. Och det finns risk att bilfaktorn pekar på bussar snarare än spårvagnar.
Försiktighet tillrådes att hävda att "vanliga människor" föredrar spårväg. Eller att hävda att de som älskar spårvägar i varje läge är de som är "vanliga människor" allra mest.
Som det stod i citatet: det behövs bättre argument