Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Och den som inte är skarpögd, i dina ögon okunnig, får inte veta?
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Jodå, men inte på en gång, då blir det ju för enkelt
Okunnighet är relativt. Om alla hade vetat allt, jämt, vad skulle det då finnas kvar att lära sig?
Genius on call
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Nå, spana in den bortre växeltungan så ser man att växeln är klovad.
Dessutom lär det vara svårt, kanske till och med omöjligt, att veva växeln om det skulle behövas. Veven behöver i allmänhet lite utrymme för att inte knogarna på vevaren skall nötas ut mot den grova betongytan.
Dessutom lär det vara svårt, kanske till och med omöjligt, att veva växeln om det skulle behövas. Veven behöver i allmänhet lite utrymme för att inte knogarna på vevaren skall nötas ut mot den grova betongytan.
Genius on call
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Då är det för mej uppenbart att min herre aldrig sett denna typ av växelvev ? (Bild från SAFETRACK:s webbplats)
Dessa är inte ens ett nytt påfund, utan kom väl någon gång i början av 1990-talet och av just orsaken att man skulle slippa gräva bort makadam, eller is som samlats vid växeldrivet. Mycket bra konstruktion som även går utmärkt att låsa fast vid motorströmsbrytaren på närmsta signalskåp.
Man kan alltså vinkla upp själva veven och kan alltså veva i hyfsat bekväm ställning, istället för att sitta på marken. Alltså är utrymmet min herre nämner inte längre nödvändigt.
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Det är möjligt att det går, rent tekniskt, men för oss som har använt sådana vevar i yrket vet att det är svårt att veva i den vinkeln. Och det framgår faktiskt på bilden du visar. Omöjligt är det väl inte men du vill ha knogar etc i behåll också.
Genius on call
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Så du tror inte att även jag har vevat med den där typen av vev då ?
Kan lova att jag gjort det många gånger som signaltekniker och faktiskt även som lokförare. För mej har det då alltid gått bra.
Vill man sen vara säker på att inte bli smutsig, så kan med fördel använda arbetshandskar, vilket allafall mina arbetsgivare alltid hållit med.
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Jag vet det. Det var därför jag skrev "oss". Du som har vevat många växlar, hur många av dessa har ett vevuttag som ligger så nära marken? Jag har iaf inte använt en enda. Det brukar vara i varje fall några centimeter.leifd skrev: ↑onsdag 29 maj 2024 20:28Så du tror inte att även jag har vevat med den där typen av vev då ?
Kan lova att jag gjort det många gånger som signaltekniker och faktiskt även som lokförare. För mej har det då alltid gått bra.
Vill man sen vara säker på att inte bli smutsig, så kan med fördel använda arbetshandskar, vilket allafall mina arbetsgivare alltid hållit med.
Genius on call
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Jag håller med om att det är lite väl nära, särskilt när underlaget är betong. Risken finns att locket fryser fast mm. Men just nu gör det ju inget. Anläggningen trafikeras som två enkelspår.
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Flyter allt på som det ska? Det är sista dagen med ersättningstrafik parallellt idag? Hur många har utnyttjat de bussarna?
Intressant val att köra "parallella enkelspår". Det betyder förstås färre växelrörelser, men finns det några nackdelar? I teorin måste ju kapaciteten bli mindre på detta sätt, men denna kapacitet kanske inte behövs.
I framtiden med en eventuell utbyggnad av Spårväg City kommer man förstås trafikera i dubbelspår, men då kommer ju växlarna inte användas heller.
Innebär det att dessa växlar både nu och i framtiden visar sig vara "bra-att-ha-växlar", men att de inte var absolut nödvändiga?
Intressant val att köra "parallella enkelspår". Det betyder förstås färre växelrörelser, men finns det några nackdelar? I teorin måste ju kapaciteten bli mindre på detta sätt, men denna kapacitet kanske inte behövs.
I framtiden med en eventuell utbyggnad av Spårväg City kommer man förstås trafikera i dubbelspår, men då kommer ju växlarna inte användas heller.
Innebär det att dessa växlar både nu och i framtiden visar sig vara "bra-att-ha-växlar", men att de inte var absolut nödvändiga?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2241
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Om jag förstår upplägget behöver man växlarna vid tätare frekvens än tio minuter. vilket normal gäller vardagar i högtrafik.twr skrev: ↑fredag 31 maj 2024 11:06 Flyter allt på som det ska? Det är sista dagen med ersättningstrafik parallellt idag? Hur många har utnyttjat de bussarna?
Intressant val att köra "parallella enkelspår". Det betyder förstås färre växelrörelser, men finns det några nackdelar? I teorin måste ju kapaciteten bli mindre på detta sätt, men denna kapacitet kanske inte behövs.
I framtiden med en eventuell utbyggnad av Spårväg City kommer man förstås trafikera i dubbelspår, men då kommer ju växlarna inte användas heller.
Innebär det att dessa växlar både nu och i framtiden visar sig vara "bra-att-ha-växlar", men att de inte var absolut nödvändiga?
Ju förr dess bättre.
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Nja, 7 1/2-minuterstrafiken funkar också så länge trafiken går någotsånär enligt tidtabell, tågen kör på var sitt spår mellan växeln i Torsvik och stoppbockarna. Det blir dock lite mer problematiskt vid störningar, eftersom högst två tåg åt gången får befinna sig väster om Baggeby. Då kan det begränsa återställningsförmågan.
Senast redigerad av daniel_s den söndag 02 juni 2024 11:09, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Väster om Baggeby, väl...daniel_s skrev: ↑söndag 02 juni 2024 10:04 Nja, 7 1/2-minuterstrafiken funkar också så länge trafiken går någotsånär enligt tidtabell, tågen kör på var sitt spår mellan växeln i Torsvik och stoppbockarna. Det blir dock lite mer problematiskt vid störningar, eftersom högst två tåg åt gången får befinna sig väster om Torsvik. Då kan det begränsa återställningsförmågan.
Genius on call