Sida 12 av 38

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: söndag 04 mars 2018 12:41
av LasseW
Vi har sett första spadtaget, händer det något efter det?

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: onsdag 13 juni 2018 16:57
av Enceladus
Spårväg västerut i framtidens Täby

Är det Kistagrenens förlängning som avses? En saknad tvärförbindelse, men det kan bli svårt att hitta plats för banan. Danderyd lär inte vilja röra Rinkebyskogen. Kanske blir nödvändigt med en omväg längs Enebybergsvägen?

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: onsdag 13 juni 2018 17:01
av twr
Enceladus skrev:Spårväg västerut i framtidens Täby

Är det Kistagrenens förlängning som avses? En saknad tvärförbindelse, men det kan bli svårt att hitta plats för banan. Danderyd lär inte vilja röra Rinkebyskogen. Kanske blir nödvändigt med en omväg längs Enebybergsvägen?
Den enklaste lösningen på det problemet är förstås en tunnel under Edsviken och genom Danderyds kommun. Det kostar en hel del, men skulle ge mycket attraktiva restider mellan Kista och Täby.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: onsdag 13 juni 2018 17:15
av TKO
twr skrev:
Enceladus skrev:Spårväg västerut i framtidens Täby

Är det Kistagrenens förlängning som avses? En saknad tvärförbindelse, men det kan bli svårt att hitta plats för banan. Danderyd lär inte vilja röra Rinkebyskogen. Kanske blir nödvändigt med en omväg längs Enebybergsvägen?
Den enklaste lösningen på det problemet är förstås en tunnel under Edsviken och genom Danderyds kommun. Det kostar en hel del, men skulle ge mycket attraktiva restider mellan Kista och Täby.
Spårväg i tunnel måste vara Columbi ägg - det borde tilltala såväl tunnelbane- som spårvägsförespråkare!

/TKO

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 20 juli 2018 21:57
av LÅ1

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: lördag 21 juli 2018 3:23
av Claes Thure Moberg
TKO skrev: Spårväg i tunnel måste vara Columbi ägg - det borde tilltala såväl tunnelbane- som spårvägsförespråkare! /TKO
Vill du studera "Columbi ägg" så skall du göra en studietur till favoritstad nere i Europa - Antwerpen. I "downtown" har man ett stort tunnelbanemässigt system för sina spårvagnar. Samt spårvägstunnel under "River Schelde".

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: söndag 22 juli 2018 21:05
av C12C3C3C12
Claes Thure Moberg skrev:
TKO skrev: Spårväg i tunnel måste vara Columbi ägg - det borde tilltala såväl tunnelbane- som spårvägsförespråkare! /TKO
Vill du studera "Columbi ägg" så skall du göra en studietur till favoritstad nere i Europa - Antwerpen. I "downtown" har man ett stort tunnelbanemässigt system för sina spårvagnar. Samt spårvägstunnel under "River Schelde".
So what? Stuttgart började att gräva ner GT4:orna redan innan dom spårade om till Stadtbahn, Hannover grävde ner sina spårvagnar i centrum också. Finns säkert andra städer också. Karlsruhe försökte med det men fick högljudda protester från invånarna mot det förslaget, rättare sagt att gräva ner förortslinjerna samt behålla stadslinjerna på ytan, en gata i centrum är hårt belastad med upp till en spårvagn var 30:e sekund.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: måndag 30 juli 2018 10:37
av twr
C12C3C3C12 skrev:
Claes Thure Moberg skrev:
TKO skrev: Spårväg i tunnel måste vara Columbi ägg - det borde tilltala såväl tunnelbane- som spårvägsförespråkare! /TKO
Vill du studera "Columbi ägg" så skall du göra en studietur till favoritstad nere i Europa - Antwerpen. I "downtown" har man ett stort tunnelbanemässigt system för sina spårvagnar. Samt spårvägstunnel under "River Schelde".
So what? Stuttgart började att gräva ner GT4:orna redan innan dom spårade om till Stadtbahn, Hannover grävde ner sina spårvagnar i centrum också. Finns säkert andra städer också. Karlsruhe försökte med det men fick högljudda protester från invånarna mot det förslaget, rättare sagt att gräva ner förortslinjerna samt behålla stadslinjerna på ytan, en gata i centrum är hårt belastad med upp till en spårvagn var 30:e sekund.
Glöm inte Stockholm 1933!

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: onsdag 05 september 2018 22:42
av LasseW
Sker något byggande på sträckan mot KistaHelelund? Saknar bilder som visar progressen

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 18 oktober 2018 10:38
av Enceladus
Gata vid tvärbanespåren får grönt ljus av domstol
Mitt i skrev:Naturskyddsföreningen överklagade planerna på att bygga en stadsgata intill de blivande tvärbanespåren till Kista. De fick dock inget gehör från domstolen – vilka avslår överklagan.

Naturskyddsföreningen menar också att även om gatan enbart är tänkt som en bussgata, så är ett sådant förbud omöjligt att hålla, och att även bilister kommer att köra på gatan.
Tidigare var det en fördel att bussar och bilar delar infrastruktur. Nu håller det på att bli tvärtom. En viktig orsak till spårvägen i Uppsala är att bilar inte ska kunna köra över Fyrisån och därmed bli mindre attraktiva!

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 26 oktober 2018 21:20
av twr
LasseW skrev:Sker något byggande på sträckan mot KistaHelelund? Saknar bilder som visar progressen
Jag undrar också! :D

Det ryktas ibland om en etappstart till Bromma flygplats, finns det någon substans i det? Annars är det väl Ursvik 2021, Helenelund 2023 som är tidplanen?

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 26 oktober 2018 21:39
av Odd
Inga rykten. Sträckan till Bromma flygplats skall, enligt planen, vara klar om ca två år. Om jag minns rätt så är den preliminära planen ungefär så här: I vår, nån gång före påsk, sätter enkelspår igång så att man börjar bygga anslutningsramperna. Enkelspåret kommer att växla efter sommaren. Nån gång på senhösten eller till början av 2020 så skall det vara klart och till hösten 2020 (prel) så blir det trafikstart med spårtrafik till Bromma Flygplats. Äntligen, efter ca 85 år, så får flygplatsen kollektivtrafik värdig en cityflygplats :-D

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 26 oktober 2018 21:43
av twr
Odd skrev:Inga rykten. Sträckan till Bromma flygplats skall, enligt planen, vara klar om ca två år. Om jag minns rätt så är den preliminära planen ungefär så här: I vår, nån gång före påsk, sätter enkelspår igång så att man börjar bygga anslutningsramperna. Enkelspåret kommer att växla efter sommaren. Nån gång på senhösten eller till början av 2020 så skall det vara klart och till hösten 2020 (prel) så blir det trafikstart med spårtrafik till Bromma Flygplats. Äntligen, efter ca 85 år, så får flygplatsen kollektivtrafik värdig en cityflygplats :-D
Där ser man! Tack! Här https://www.sll.se/tvarbanan-kista-helenelund står det ju faktiskt att det blir en etappstart till flygplatsen 2020!

Betyder det att fler vagnar är på väg att levereras? Och var kommer den nya linjen att vända, är det bestämt?

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 26 oktober 2018 21:44
av LÅ1
Odd skrev:Inga rykten. Sträckan till Bromma flygplats skall, enligt planen, vara klar om ca två år. Om jag minns rätt så är den preliminära planen ungefär så här: I vår, nån gång före påsk, sätter enkelspår igång så att man börjar bygga anslutningsramperna. Enkelspåret kommer att växla efter sommaren. Nån gång på senhösten eller till början av 2020 så skall det vara klart och till hösten 2020 (prel) så blir det trafikstart med spårtrafik till Bromma Flygplats. Äntligen, efter ca 85 år, så får flygplatsen kollektivtrafik värdig en cityflygplats :-D
Några få år före nerläggningen :?:

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: lördag 27 oktober 2018 6:09
av Odd
LÅ1 skrev: ...
Några få år före nerläggningen :?:
Relativt... men ändå i alla fall upp till 18 år. Vem vet, kanske får Tvärbanan en ny sträckning genom det kommande bostadsområdet på platsen med en hållplats till eller två? Omvägen blir ju bara nån kilometer på sin höjd.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: lördag 27 oktober 2018 7:24
av JohanB
twr skrev:
Odd skrev:Inga rykten. Sträckan till Bromma flygplats skall, enligt planen, vara klar om ca två år. Om jag minns rätt så är den preliminära planen ungefär så här: I vår, nån gång före påsk, sätter enkelspår igång så att man börjar bygga anslutningsramperna. Enkelspåret kommer att växla efter sommaren. Nån gång på senhösten eller till början av 2020 så skall det vara klart och till hösten 2020 (prel) så blir det trafikstart med spårtrafik till Bromma Flygplats. Äntligen, efter ca 85 år, så får flygplatsen kollektivtrafik värdig en cityflygplats :-D
Där ser man! Tack! Här https://www.sll.se/tvarbanan-kista-helenelund står det ju faktiskt att det blir en etappstart till flygplatsen 2020!

Betyder det att fler vagnar är på väg att levereras? Och var kommer den nya linjen att vända, är det bestämt?
Inga nya vagnar är beställda ännu, men CAF har väl varit rätt snabba? De två nya A36:orna till 21:an hade väl bara två års leveranstid. Men visst, ett nytt sjok A35:or måste väl beställas rätt snart.

Ändhållplats för nya linjen i södra änden torde kanske styras lite av hur många vagnar man faktiskt har tillgängliga vid trafikstarten.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: lördag 27 oktober 2018 7:54
av twr
Odd skrev:
LÅ1 skrev: ...
Några få år före nerläggningen :?:
Relativt... men ändå i alla fall upp till 18 år. Vem vet, kanske får Tvärbanan en ny sträckning genom det kommande bostadsområdet på platsen med en hållplats till eller två? Omvägen blir ju bara nån kilometer på sin höjd.
Det finns ju varken några beslut eller några garantier för att flygplatsen läggs ned. Den kan mycket väl leva många decennier till.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: lördag 27 oktober 2018 8:06
av Enceladus
JohanB skrev:Inga nya vagnar är beställda ännu, men CAF har väl varit rätt snabba? De två nya A36:orna till 21:an hade väl bara två års leveranstid. Men visst, ett nytt sjok A35:or måste väl beställas rätt snart.

Ändhållplats för nya linjen i södra änden torde kanske styras lite av hur många vagnar man faktiskt har tillgängliga vid trafikstarten.
Det börjar bli trångt på Tvärbanan på vissa håll. En utbudsökning kan behövas ganska snart.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: lördag 27 oktober 2018 11:50
av Sven Blomberg
twr skrev:
Odd skrev:
LÅ1 skrev: ...
Några få år före nerläggningen :?:
Relativt... men ändå i alla fall upp till 18 år. Vem vet, kanske får Tvärbanan en ny sträckning genom det kommande bostadsområdet på platsen med en hållplats till eller två? Omvägen blir ju bara nån kilometer på sin höjd.
Det finns ju varken några beslut eller några garantier för att flygplatsen läggs ned. Den kan mycket väl leva många decennier till.
Man ska inte "sälja skinnet innan djuret är skjutet" heter det ju. Hur många gånger har inte beslut om nedläggning av flygplatsen tagits, som sedan rivits upp? Det är 20 år till 2038, det är ett antal val till dess. Bättre kollektivtrafik gör inte flygplatsen mindre attraktiv

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: lördag 27 oktober 2018 12:38
av LÅ1
twr skrev:
Odd skrev:
LÅ1 skrev: ...
Några få år före nerläggningen :?:
Relativt... men ändå i alla fall upp till 18 år. Vem vet, kanske får Tvärbanan en ny sträckning genom det kommande bostadsområdet på platsen med en hållplats till eller två? Omvägen blir ju bara nån kilometer på sin höjd.
Det finns ju varken några beslut eller några garantier för att flygplatsen läggs ned. Den kan mycket väl leva många decennier till.
Därav mitt stora frågetecken!