Martin Kolk skrev:
Håller med om att det är tveksamt att satsa för mycket relativt sätt på Roslagsbanan, både trafikekonomiskt, i antal resande, och fördelningsmässigt. Den är redan idag bland de dyraste systemen i SL, och ska byggas ut för 10-15 miljarder kronor redan innan dyra citytunnlar. Detta för ett system som väll hanterar en tiondel av antalet resande på gröna linjen, även om det tredubblas (vilket det inte kommer att göra) blir det väldigt dyra satsningar. Bättre med ordentlig BRT på motorvägarna.
Lite sakupplysningar
Roslagsbaneprogrammet hos SLL ligger på ca 8mdr varav 2-3 mdr redan är spenderade. 1-2 mdr tror jag är statsbidrag.
Arlandagrenen kostar ca 2mdr
RB i tunnel till City kostar ca 7mdr och ger en exploateringsintäkt på 3-4mdr
Förutom det finns en del reinvesterignar i fordonsparken som behöver göras under 2020-talet.
görs allt detta får systemet ca 100 000 dagliga resenärer
Om man nu tycker det är "för mycket för ett system som transporterar 50 000 dagliga resenärer"
Kan man ju jämföra det med att stoppa in 15mdr SEK för att bygga tunnelbana från Solna station till Arninge. En tunnelbana som kanske transporterar 15 -20 000 dagliga resenärer. Men det är ju klart det är ju tunnelbana
Om du vill jämföra med övriga program inom SLL ligger
Röda Linjens uppgradering på ca 13mdr, sedan tillkommer ytterligare för automatdrift och kanske lite till på Röd linje
Här ligger resandet på ca 500 000
Pendeltågsprogrammet ligger på ca 14mdr. För det får du fler vagnar, ett par depåer, lite stationer. jag vet inte om SLL:s medfinansiering till Citybanan ingår i det här
idag är resande ca 300 000 med efter utvecklingen kanske det kan bli en ca 400-500 000 dagliga resenärer
Om vi tittar på driftkostnaderna ligger totalen på ca 10mdr/år, siffrorna är ganska runda
2mdr/år kostar tunnelbanan, ca 1miljon dagliga resenärer
1,5-2mdr/år kostar pendeltåget ca 300 000 dagliga resenärer
ca 0,5 mdr/år kostar lokalbanorna, ca 160 000 dagliga resenärer
6mdr/år kostar således busstrafiken, ca 1 miljon dagliga resenärer
Du borde även vara intresserad av trafikarbetet, d.v.s. vad är medelreslängden * antalet resenärer. Om du vill mäta någon slags produktivitet.
Sedan finns det ju en rad andra omständigheter som gör att nyckeltal i excel kanske inte alltid är det bästa sättet att genomföra prioriteringar.
Min slutsats är att om du vill på ett kostnadseffektivt sätt förbättra Nordostsektorns kollektivtrafiks attraktivitet (locka fler resenärer), öka produktiviteten (minska bussproduktionen) och öka den regionala sammanhållningen så är en satsning på Roslagsbanan en mycket effektiv åtgärd. Det finns ganska få utbyggnader av tunnelbanesystemet som uppvisar lika god potential. Huvudsakligen beror det på att
en bättre knytning av RB till övrigt spårsystem eliminerar många byten och ger stora tidsvinster och att det är relativt kostnadseffektivt att utveckla ett befintligt system
tunnelbanan är relativt långsam
En- BRT-lösning kräver ordentlig framkomlighet genom innerstan och, vilket tar plats och kräver en ganska tät trafikering för att klara kapaciteten, och ger inte riktigt samma tidsvinster
Men du har kanske andra siffror, som du vill dela med dig av. Jag kan mycket väl ha räknat fel. En bra källa som jag inte djupdök i nu är SL:s årsredovisning.