Sida 12 av 12

Re: M33?

Postat: onsdag 20 april 2022 20:16
av Johan
Detta är alltså ett spårvägsforum och så otroligt lite uppdaterat om M33?

Nåväl, är det nu på valborgsmässoafton som man kommer testa riktningsbyte i skarpt läge?
L5 och vändning vid Lisebergs station verkar misstänkt så.

https://www.vasttrafik.se/reseplanering ... tegen1maj/

Re: M33?

Postat: onsdag 20 april 2022 20:19
av M224
Jag åkte M33A 504 på linje 5 i lördags.

Re: M33?

Postat: onsdag 20 april 2022 22:32
av gek
Johan skrev: onsdag 20 april 2022 20:16 Detta är alltså ett spårvägsforum och så otroligt lite uppdaterat om M33?
I senaste numret av tidskriften Ringlinien finns en informativ artikel "GS vagnpark - nu och i framtiden". Där framgår bland annat att det beräknas komma två M33 varje månad fram till våren nästa år. 2024 - 2026 levereras 40 st M34 (45 meter långa). När denna leverans påbörjats kommer man att kunna börja fasa ut M29. Det finns också preliminära planer för slopning av M32 (först) och M31 (sedan), samt förstås att anskaffa ytterligare nya vagnar.

Den som är intresserad bör skaffa tidskriften och läsa artikeln. Enklast är nog att bli medlem i föreningen, http://www.ringlinien.org/sv/medlem/tidningen/

Re: M33?

Postat: torsdag 21 april 2022 15:37
av jesper
Johan skrev: onsdag 20 april 2022 20:16 Detta är alltså ett spårvägsforum och så otroligt lite uppdaterat om M33?

Nåväl, är det nu på valborgsmässoafton som man kommer testa riktningsbyte i skarpt läge?
L5 och vändning vid Lisebergs station verkar misstänkt så.

https://www.vasttrafik.se/reseplanering ... tegen1maj/
Första planerade användningen av övergångsspåret vid Korsvägen var i höstas om jag minns rätt. Nu under våren så planeras det att användas under cortègen den 30 april, demonstrationer den 1 maj samt sannolikt även Göteborgsvarvet den 21 maj.

Re: M33?

Postat: söndag 19 januari 2025 0:28
av Enceladus
gek skrev: onsdag 20 april 2022 22:32 I senaste numret av tidskriften Ringlinien finns en informativ artikel "GS vagnpark - nu och i framtiden". Där framgår bland annat att det beräknas komma två M33 varje månad fram till våren nästa år. 2024 - 2026 levereras 40 st M34 (45 meter långa). När denna leverans påbörjats kommer man att kunna börja fasa ut M29. Det finns också preliminära planer för slopning av M32 (först) och M31 (sedan), samt förstås att anskaffa ytterligare nya vagnar.
Kort väntan på lång vagn
Järnvägar.nu skrev:På söndag morgon börjar de första av Västtrafiks nya 45 meter långa spårvagnar att trafikera linje 11 mellan Bergsjön och Saltholmen i Göteborg. När de flesta av de 60 långa spårvagnarna levererats börjar trotjänarna M29 att skrotas.

[...]

Men under många år kördes tre vagnar av de äldre typerna M25, M28 och M29 trippelkopplade och de kunde då med 45 meters totallängd härbärgera lika många sittande resenärer som de nya långa vagnarna.

”Men då kunde man inte gå genom hela spårvagnståget och hitta en ledig sittplats”, säger Lars Backström.
Idag tas Göteborgs nya superspårvagnar äntligen i trafik. Därmed blir det en återkomst för långa spårvagnar. Samtidigt väntar skroten för de gamla trotjänarna.

I samband med trafikstarten noterar Västtrafiks vd att det blir möjligt att gå genom ett helt tåg. Denna egenskap har blivit särskilt eftertraktad under de senaste åren. Exempelvis har New York och Glasgow för första gången fått nya tåg med sömlös genomgång mellan vagnarna, och egenskapen tycks vara uppskattad!

Re: M33?

Postat: söndag 19 januari 2025 13:35
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: söndag 19 januari 2025 0:28
gek skrev: onsdag 20 april 2022 22:32 I senaste numret av tidskriften Ringlinien finns en informativ artikel "GS vagnpark - nu och i framtiden". Där framgår bland annat att det beräknas komma två M33 varje månad fram till våren nästa år. 2024 - 2026 levereras 40 st M34 (45 meter långa). När denna leverans påbörjats kommer man att kunna börja fasa ut M29. Det finns också preliminära planer för slopning av M32 (först) och M31 (sedan), samt förstås att anskaffa ytterligare nya vagnar.
Kort väntan på lång vagn
Järnvägar.nu skrev:På söndag morgon börjar de första av Västtrafiks nya 45 meter långa spårvagnar att trafikera linje 11 mellan Bergsjön och Saltholmen i Göteborg. När de flesta av de 60 långa spårvagnarna levererats börjar trotjänarna M29 att skrotas.

[...]

Men under många år kördes tre vagnar av de äldre typerna M25, M28 och M29 trippelkopplade och de kunde då med 45 meters totallängd härbärgera lika många sittande resenärer som de nya långa vagnarna.

”Men då kunde man inte gå genom hela spårvagnståget och hitta en ledig sittplats”, säger Lars Backström.
Idag tas Göteborgs nya superspårvagnar äntligen i trafik. Därmed blir det en återkomst för långa spårvagnar. Samtidigt väntar skroten för de gamla trotjänarna.

I samband med trafikstarten noterar Västtrafiks vd att det blir möjligt att gå genom ett helt tåg. Denna egenskap har blivit särskilt eftertraktad under de senaste åren. Exempelvis har New York och Glasgow för första gången fått nya tåg med sömlös genomgång mellan vagnarna, och egenskapen tycks vara uppskattad!
Ja, eller exempelvis Lidingöbanan.

Bild

Som ju som bekant haft denna egenskap i nästan 10 år nu.

Re: M33?

Postat: söndag 19 januari 2025 15:44
av Harald
Enceladus skrev: söndag 19 januari 2025 0:28 sömlös genomgång mellan vagnarna
Hur ser en icke sömlös genomgång ut?

Re: M33?

Postat: söndag 19 januari 2025 16:14
av daniel_s
Harald skrev: söndag 19 januari 2025 15:44
Enceladus skrev: söndag 19 januari 2025 0:28 sömlös genomgång mellan vagnarna
Hur ser en icke sömlös genomgång ut?
Det är väl när man har såna där gammeldags ”dragspel” som är ihopsydda med tråd!

Re: M33?

Postat: söndag 19 januari 2025 16:43
av Harald
daniel_s skrev: söndag 19 januari 2025 16:14
Harald skrev: söndag 19 januari 2025 15:44
Enceladus skrev: söndag 19 januari 2025 0:28 sömlös genomgång mellan vagnarna
Hur ser en icke sömlös genomgång ut?
Det är väl när man har såna där gammeldags ”dragspel” som är ihopsydda med tråd!
Såna här?

Bild

Re: M33?

Postat: söndag 19 januari 2025 17:25
av daniel_s
Nä den där vagnen är ju ”modärn”, de sitter nog ihop med nanoteknik eller nåt. :cheesygrin: