Re: A37
Postat: torsdag 21 augusti 2014 0:18
Det kan ju bli så att A37 blir en 30m vagn som väger 40 ton tara med 4 dörrar och multas till 60m-tåg.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Varför ska den vara så tung?CS skrev:Det kan ju bli så att A37 blir en 30m vagn som väger 40 ton tara med 4 dörrar och multas till 60m-tåg.
För att det är omodernt med öppningsbara fönster, lanterniner och höga golv - eller rättare sagt: Vi kräver AC, vi kräver lågt golv vilket innebär att taket är fullbelamrat med utrustning, vilket kräver att vagnkorgen kan bära en massa utrustning på taket.twr skrev:Varför ska den vara så tung?CS skrev:Det kan ju bli så att A37 blir en 30m vagn som väger 40 ton tara med 4 dörrar och multas till 60m-tåg.
Okej, dum fråga! Jag trodde det var mycket för en 30 meters vagn, men jag hade nog fel!2763 skrev:För att det är omodernt med öppningsbara fönster, lanterniner och höga golv - eller rättare sagt: Vi kräver AC, vi kräver lågt golv vilket innebär att taket är fullbelamrat med utrustning, vilket kräver att vagnkorgen kan bära en massa utrustning på taket.twr skrev:Varför ska den vara så tung?CS skrev:Det kan ju bli så att A37 blir en 30m vagn som väger 40 ton tara med 4 dörrar och multas till 60m-tåg.
//T
Sidospårsfråga på det: Finns det någon modern vagntyp där så mycket av denna utrustning som möjligt är inbakat i "soffor" o.s.v. på golvnivå?2763 skrev:För att det är omodernt med öppningsbara fönster, lanterniner och höga golv - eller rättare sagt: Vi kräver AC, vi kräver lågt golv vilket innebär att taket är fullbelamrat med utrustning, vilket kräver att vagnkorgen kan bära en massa utrustning på taket.twr skrev:Varför ska den vara så tung?CS skrev:Det kan ju bli så att A37 blir en 30m vagn som väger 40 ton tara med 4 dörrar och multas till 60m-tåg.
Att ett Ängbyvagnståg väger så mycket, är snarare det lite spektakulärt om man jämför med M23-S27 som nästan är samtida. Å andra sidan så är ju Ängbyvagnarna byggda för en lite annan tillämpning.Henrik Schütz skrev:Tja en A23 och en B24 väger 38,3 ton ihop, så 40 ton för en 10 % bredare vagn är inte spektakulärt mycket.
Något som det finns en länk till?Henrik Schütz skrev:Nya fakta från "SL" gör gällande stt A37 numer, om det blir någon, är en A36 Med två dörrpar per sida på ändvagnarna. Alltså totalt sex dubbeldörrar per sida och 92 sittplatser.
Verkar rätt ok, men då lär det vara lämpligt att modifiera A36 till A37!
HS
Men den består av fruktansvärt många olika dokument! På sidan 51 i planbeskrivningen stårHenrik Schütz skrev:Jag läste det i järnvägsplanen för bygget av banan till Åhléns, den är lätt att googla fram, typ "jänvägsplan spårväg city"
HS
Har du någon aning om var du har läst detta om dörrarna?Trafikförvaltningen skrev:Ett exempel på möjlig spårvagnstyp är A36, vilken är cirka 40 meter lång och 2,65 meter bred... Spårväg City ska även kunna trafikeras med längre fordon, till exempel dubbelkopplade fordon av typen A35 som tillsammans är cirka 60 meter långa. Spårvagnarna för Spårväg City kommer att anpassas till de stora resevolymerna som trafikering i innerstaden innebär. Av den anledningen kommer spårvagnarna att ha flexibla utrymmen samt ha goda förutsättningar för lätt av- och påstigning. Spårvagnstyperna A36 och A35 har båda god fartprestanda samt god accelerations- och bromsförmåga. ... Just nu studerar SL om A36 ska användas eller en innerstadsanpassad variant av den. Spårvagn A35 har valts som det nya fordonet för Tvärbanan och A36 har köpts in till Lidingöbanan.
Henrik Schütz skrev:Det står ovan, den innerstadsanpassning som nämns innebär fler dörrar.
HS
Jag menar inte alls att ifrågasätta dig, du brukar veta vad du pratar om. Men det du skrev i citatet ovan är betydligt mer detaljerat än ordet "innerstadsanpassat", åtminstone i mina öron. Är det dina egna slutsatser? Eller är det självklart att det blir just denna dörrkonfiguration?Henrik Schütz skrev:Nya fakta från "SL" gör gällande stt A37 numer, om det blir någon, är en A36 Med två dörrpar per sida på ändvagnarna. Alltså totalt sex dubbeldörrar per sida och 92 sittplatser.
Verkar rätt ok, men då lär det vara lämpligt att modifiera A36 till A37!
HS