Sida 12 av 19

Re: A37

Postat: torsdag 21 augusti 2014 0:18
av CS
Det kan ju bli så att A37 blir en 30m vagn som väger 40 ton tara med 4 dörrar och multas till 60m-tåg.

Re: A37

Postat: torsdag 21 augusti 2014 4:18
av C12C3C3C12
Jag har åkt med GT4 i Stuttgart som gick som en dröm på spåren, dels med östeuropeiska KT4 som också går fint på spåren, Bremens vagnar vobblade lite på rakspåren men gick fint i kurvor, Combinotypen ger jag inte mycket för.

Re: A37

Postat: torsdag 21 augusti 2014 12:10
av twr
CS skrev:Det kan ju bli så att A37 blir en 30m vagn som väger 40 ton tara med 4 dörrar och multas till 60m-tåg.
Varför ska den vara så tung?

Re: A37

Postat: torsdag 21 augusti 2014 13:02
av Henrik Schütz
Flexity 2 väger 41 ton för att ta ett exempel. 2,65*32,4 meter.

HS

Re: A37

Postat: torsdag 21 augusti 2014 13:27
av 2763
twr skrev:
CS skrev:Det kan ju bli så att A37 blir en 30m vagn som väger 40 ton tara med 4 dörrar och multas till 60m-tåg.
Varför ska den vara så tung?
För att det är omodernt med öppningsbara fönster, lanterniner och höga golv - eller rättare sagt: Vi kräver AC, vi kräver lågt golv vilket innebär att taket är fullbelamrat med utrustning, vilket kräver att vagnkorgen kan bära en massa utrustning på taket.

//T

Re: A37

Postat: torsdag 21 augusti 2014 14:15
av twr
2763 skrev:
twr skrev:
CS skrev:Det kan ju bli så att A37 blir en 30m vagn som väger 40 ton tara med 4 dörrar och multas till 60m-tåg.
Varför ska den vara så tung?
För att det är omodernt med öppningsbara fönster, lanterniner och höga golv - eller rättare sagt: Vi kräver AC, vi kräver lågt golv vilket innebär att taket är fullbelamrat med utrustning, vilket kräver att vagnkorgen kan bära en massa utrustning på taket.

//T
Okej, dum fråga! Jag trodde det var mycket för en 30 meters vagn, men jag hade nog fel! :D

Re: A37

Postat: torsdag 21 augusti 2014 14:25
av Henrik Schütz
Tja en A23 och en B24 väger 38,3 ton ihop, så 40 ton för en 10 % bredare vagn är inte spektakulärt mycket.

Re: A37

Postat: torsdag 21 augusti 2014 17:54
av M_M
2763 skrev:
twr skrev:
CS skrev:Det kan ju bli så att A37 blir en 30m vagn som väger 40 ton tara med 4 dörrar och multas till 60m-tåg.
Varför ska den vara så tung?
För att det är omodernt med öppningsbara fönster, lanterniner och höga golv - eller rättare sagt: Vi kräver AC, vi kräver lågt golv vilket innebär att taket är fullbelamrat med utrustning, vilket kräver att vagnkorgen kan bära en massa utrustning på taket.
Sidospårsfråga på det: Finns det någon modern vagntyp där så mycket av denna utrustning som möjligt är inbakat i "soffor" o.s.v. på golvnivå?

Re: A37

Postat: torsdag 21 augusti 2014 20:17
av 2763
Henrik Schütz skrev:Tja en A23 och en B24 väger 38,3 ton ihop, så 40 ton för en 10 % bredare vagn är inte spektakulärt mycket.
Att ett Ängbyvagnståg väger så mycket, är snarare det lite spektakulärt om man jämför med M23-S27 som nästan är samtida. Å andra sidan så är ju Ängbyvagnarna byggda för en lite annan tillämpning.

/T

Re: A37

Postat: torsdag 21 augusti 2014 21:22
av Henrik Schütz
Fast per kvadratmeter är en M23 ganska tung , förmodligen tyngre än en Flexity 2.

Vi antar att M23 är 13,1 meter 2,5 meter bred, och helt rektangulär, den är då 32,75 kvadratmeter vikten är 16 ton vilket ger 489 kg per kvadratmeter.

Blackpools flexity två är om man beräknar på samna sätt 85,4kvadratmeter och väger 40,9 ton vilket ger 478 kg per kvadratmeter!

Likvärdigt!

Re: A37 blur en omäbdrad A36?

Postat: söndag 31 augusti 2014 9:24
av Henrik Schütz
Nya fakta från "SL" gör gällande stt A37 numer, om det blir någon, är en A36 Med två dörrpar per sida på ändvagnarna. Alltså totalt sex dubbeldörrar per sida och 92 sittplatser.

Verkar rätt ok, men då lär det vara lämpligt att modifiera A36 till A37!

HS

Re: A37 blur en omäbdrad A36?

Postat: söndag 31 augusti 2014 10:03
av twr
Henrik Schütz skrev:Nya fakta från "SL" gör gällande stt A37 numer, om det blir någon, är en A36 Med två dörrpar per sida på ändvagnarna. Alltså totalt sex dubbeldörrar per sida och 92 sittplatser.

Verkar rätt ok, men då lär det vara lämpligt att modifiera A36 till A37!

HS
Något som det finns en länk till?

Var och när skulle dessa A37 användas? Framtida Spårväg City?

Re: A37

Postat: söndag 31 augusti 2014 10:23
av M_M
Ja, det verkar ju jättebra att införa ytterligare en vagntyp som är snarlik men inte identisk med de andra vagnarna, för att man ytterligare ska kunna avdela olika vagnar till olika banor och låtsas att det är så fantastiskt olika krav på de olika sträckorna...

Re: A37

Postat: måndag 01 september 2014 10:00
av Henrik Schütz
Jag läste det i järnvägsplanen för bygget av banan till Åhléns, den är lätt att googla fram, typ "jänvägsplan spårväg city"

HS

Re: A37

Postat: tisdag 02 september 2014 9:13
av twr
Henrik Schütz skrev:Jag läste det i järnvägsplanen för bygget av banan till Åhléns, den är lätt att googla fram, typ "jänvägsplan spårväg city"

HS
Men den består av fruktansvärt många olika dokument! På sidan 51 i planbeskrivningen står
Trafikförvaltningen skrev:Ett exempel på möjlig spårvagnstyp är A36, vilken är cirka 40 meter lång och 2,65 meter bred... Spårväg City ska även kunna trafikeras med längre fordon, till exempel dubbelkopplade fordon av typen A35 som tillsammans är cirka 60 meter långa. Spårvagnarna för Spårväg City kommer att anpassas till de stora resevolymerna som trafikering i innerstaden innebär. Av den anledningen kommer spårvagnarna att ha flexibla utrymmen samt ha goda förutsättningar för lätt av- och påstigning. Spårvagnstyperna A36 och A35 har båda god fartprestanda samt god accelerations- och bromsförmåga. ... Just nu studerar SL om A36 ska användas eller en innerstadsanpassad variant av den. Spårvagn A35 har valts som det nya fordonet för Tvärbanan och A36 har köpts in till Lidingöbanan.
Har du någon aning om var du har läst detta om dörrarna?

Re: A37

Postat: tisdag 02 september 2014 9:53
av Henrik Schütz
Det står ovan, den innerstadsanpassning som nämns innebär fler dörrar.

HS

Re: A37

Postat: tisdag 02 september 2014 10:10
av twr
Henrik Schütz skrev:Det står ovan, den innerstadsanpassning som nämns innebär fler dörrar.

HS
Henrik Schütz skrev:Nya fakta från "SL" gör gällande stt A37 numer, om det blir någon, är en A36 Med två dörrpar per sida på ändvagnarna. Alltså totalt sex dubbeldörrar per sida och 92 sittplatser.

Verkar rätt ok, men då lär det vara lämpligt att modifiera A36 till A37!

HS
Jag menar inte alls att ifrågasätta dig, du brukar veta vad du pratar om. Men det du skrev i citatet ovan är betydligt mer detaljerat än ordet "innerstadsanpassat", åtminstone i mina öron. Är det dina egna slutsatser? Eller är det självklart att det blir just denna dörrkonfiguration?

Re: A37

Postat: tisdag 02 september 2014 13:10
av Henrik Schütz
Jag drar egna slutsatser, utifrån den ritning på en femdörrars A35 som visats på forumet.
Det finns inte så mycket mer att ändra på, vagnen är redan upphandlad. Att göra tex multiledvagn av den är rätt svårt utan att tex Alstom nlir arga.

HS

Re: A37

Postat: lördag 16 april 2016 13:49
av twr
Dags att väcka liv i denna tråd igen. Både Lidingöbanan och tvärbanan behöver fler vagnar och det är inte självklart att A35 och A36 är svaret.

Re: A37

Postat: lördag 16 april 2016 15:36
av ADDE
En tanke är väl att ge CAF Feedback så de kan utveckla en förbättrad variant av A35/A36 som redan har levererats. SLL har redan gjort det med Alstom och resultatet blev X60B, så det är väl inte omöjligt att man gör samma sak med CAF och löser ut delar av optionen.

och X60 var inte problemfri när den kom heller för ca. 10 år sedan... :roll: