Jag har delat upp sammanställningen i två delar, där jag samlat unikum i en egen del på slutet.
Jag har också lagt in nytt:
Enda station som som betjänar samtliga tre T-banesystemen: T-Centralen.
Största antal T-banesystemen som stannar vid en station: 3 - T-Centralen.
Största antal antal kommuner som en station har uppgångar i: 2 - Station Näckrosen (Sola och Sundbybergs kommuner)
Största antal kommungränspassager på samma linje: 5 - Linje 11 (Stockholm --> Solna --> Sundbyberg --> Solna --> Sundbyberg --> Stockholm)
Enda tunnelvagn som var både C2 och C3: Vagn nr 2120 - Byggdes om efter en urspårningsskada.
Enda slutstation (banslut) innanför tullarna: Kungsträdgården
Enda T-banestation som har samma namn som en närliggande pendeltågsstation: Farsta strand
En del förslag har jag slopat, andra är jag lite osäker på. T.ex. undrar jag om båda viadukterna i Kista är lika långa! Är de det så är ju inte längden unik!
Så återkom med era favoriter om ni tycker de borde vara med. Jag kan ha glömt dem.
Jag kommer inte att förteckna sådant som går tillbaka på Spårvägstiden, och inte trafiktekniska detaljer heller. Även subjektiva omdömen utesluts. Vändbryggor är visserligen synliga och många ickenördiga resenärer vet nog var de finns, åtminstone de som är utomhus och syns. men jag tog inte med dem nu i alla fall.
Vill någon göra egna förteckningar om de ämnen jag uteslutit så är det dock fullt möjligt. (I denna tråd, eller i en egen.)
Men fortsätt gärna diskutera även sådant som jag inte vill förteckna. Som Bruse tidigare konstaterat så är det underhållande. Kreativiteten här är imponerande!