Sida 12 av 12

Postat: torsdag 27 december 2007 22:09
av 2763
Erik, den dagen du har räknat fram hur stor andel av ensamresorna som sker i bilar som inte samma dag används för flersamresor har du en intressant siffra!

//Tony

Postat: torsdag 27 december 2007 23:06
av NerdBoy
Erik Sandblom skrev:Aha ok, jag räknade fel.

Även om vi inte kan få fram antalet ensamresor så kan vi få fram ett tal som visar den minsta möjliga andelen bilar med ensam förare, eller hur? Vi har ju inte fler än 203 förare. För att få fram minsta möjliga andel ensamma förare så fördelar vi alla passagerare en och en till förarna, så långt de räcker. Då får vi 65 förare med passagerare, om vi vill ha så få ensamförare som möjligt. Övriga förare blir ensamma, 203-65 = 138.

Minst 68% av bilarna har ensam förare, och minst 51% av resorna sker med ensam förare (138/268).

Räknefelet har alltså ingen betydelse för resonemanget. Det finns en jättepotential för småbilar, eftersom över hälften av alla bilresor sker som ensam bilförare.
Då kan vi gå över till nästa lilla detalj, nämligen att "bilresor" är ett trubbigt mått när alla resor är olika långa. På sid 6 ser du att en genomsnittlig resa som förare är 38 km medan den som passagerare är 48 km. Inte oväntat är det alltså så att folk samåker mer vid långa resor än vid korta.

Postat: fredag 28 december 2007 0:38
av daniel_s
TonyM skrev:Erik, den dagen du har räknat fram hur stor andel av ensamresorna som sker i bilar som inte samma dag används för flersamresor har du en intressant siffra!
En helt annan fråga: Jag har funderat över det här med taxi. Det sägs ju att fler taxiresor innebär färre fordon i rörelse. Men hur funkar det egentligen med effektiviteten i taxibranschen? Det verkar vara en fantastisk överetablering. Skulle det verkligen inte räcka med, säg, hälften så många taxibilar i exempelvis Stockholm?

Postat: fredag 28 december 2007 4:39
av B Thomas
daniel_s skrev:En helt annan fråga: Jag har funderat över det här med taxi. Det sägs ju att fler taxiresor innebär färre fordon i rörelse. Men hur funkar det egentligen med effektiviteten i taxibranschen? Det verkar vara en fantastisk överetablering. Skulle det verkligen inte räcka med, säg, hälften så många taxibilar i exempelvis Stockholm?
Hmm, nu ska vi se här vad ämnet i denna tråd var.... :D :D
Men det var en intressant fråga, kan du inte ställa den i en ny tråd?

Postat: söndag 09 mars 2008 16:20
av Erik Sandblom
TonyM skrev:Erik, den dagen du har räknat fram hur stor andel av ensamresorna som sker i bilar som inte samma dag används för flersamresor har du en intressant siffra!

Någon sådan siffra har jag inte, men att ha rätt bil till rätt ändamål är något som underlättas av bilpooler. Man kvitterar ut en bil som passar uppgiften istället för att använda en enda kompromissbil.