Sida 11 av 12
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Postat: tisdag 19 mars 2024 19:39
av BSB101
leifd skrev: ↑torsdag 14 mars 2024 16:37
BSB101 skrev: ↑torsdag 14 mars 2024 11:28
leifd skrev: ↑onsdag 13 mars 2024 18:53
Men politiken tror ju att allt är högsta kvalitet till lågt pris.
Jaså, så varför krånglar man då till det och lägger till andra utvädringskriterier än pris i upphandlingarna? Om det du skriver skulle vara sant skulle det räcka med en - pris.
Hört talas om ironi ?
Samtidigt kan man ju undra vad man då utvärderade när man köpte det man köpte. Gissningsvis ville väl ingen annan leverera vagnar på de krav man hade för att kunna köra dessa på Saltsjöbanan.
Är det fler än jag som ser parallellen med Göteborgs M32, där bara Ansaldo Breda var villiga att leverera 100% låggolvs multiledvagnar, med så långt överhäng fram och bak. Blev ju därefter sen, som vi vet...
Jag både har hört talas om ironi och kan uppskatta denna komediform men jag ser inte riktigt vad ironin i ditt inlägg ligger, ironi brukar även fungera dåligt i skriftlig form. Sedan är dåligt underbyggda argument och svepande anklagelser inte ironi.
Vad man utvärderar och hur framgår av förfrågningsunderlaget.
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Postat: onsdag 20 mars 2024 13:45
av leifd
BSB101 skrev: ↑tisdag 19 mars 2024 19:39
leifd skrev: ↑torsdag 14 mars 2024 16:37
BSB101 skrev: ↑torsdag 14 mars 2024 11:28
Jaså, så varför krånglar man då till det och lägger till andra utvädringskriterier än pris i upphandlingarna? Om det du skriver skulle vara sant skulle det räcka med en - pris.
Hört talas om ironi ?
Samtidigt kan man ju undra vad man då utvärderade när man köpte det man köpte. Gissningsvis ville väl ingen annan leverera vagnar på de krav man hade för att kunna köra dessa på Saltsjöbanan.
Är det fler än jag som ser parallellen med Göteborgs M32, där bara Ansaldo Breda var villiga att leverera 100% låggolvs multiledvagnar, med så långt överhäng fram och bak. Blev ju därefter sen, som vi vet...
Jag både har hört talas om ironi och kan uppskatta denna komediform men jag ser inte riktigt vad ironin i ditt inlägg ligger, ironi brukar även fungera dåligt i skriftlig form. Sedan är dåligt underbyggda argument och svepande anklagelser inte ironi.
Vad man utvärderar och hur framgår av förfrågningsunderlaget.
Hemskt ledsen att jag trampar på "Stockholmsperspektivet" här, men det får du ta, eftersom detta ju är ett öppet forum.
Hur du ser på ironi är ju sen ditt problem, även om jag kan hålla med om att det är svårt i skriven form.
Därmed är saken utagerad från mitt håll

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Postat: onsdag 03 april 2024 11:41
av /jes
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Postat: måndag 13 maj 2024 11:15
av Odd
Äntligen kommer bron att öppna. 26 maj, skriv upp datumet i kalendern!
Efter bråket – snart trafikstart på Lilla Lidingöbron
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Postat: måndag 13 maj 2024 16:53
av daniel_s
Med blyerts…

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Postat: tisdag 14 maj 2024 10:06
av twr
https://lidingo.se/toppmeny/byggabo/har ... 3a301.html
Trafikstart tidig morgon 26 maj. Ersättningsbussarna går parallellt till och med 31 maj.
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Postat: onsdag 15 maj 2024 13:35
av Enceladus
Kablar avklippta på Lilla Lidingöbron
Mitt i skrev:På fredag börjar SL provköra Lidingöbanan över Lilla Lidingöbron, med sikte på trafikstart för tåget den 26 maj.
Två dagar innan den efterlängtade provkörningen – på onsdagsmorgonen – upptäckte man att signalkablar blivit avklippta på två ställen.
[...]
– Blir det avklippt på fler ställen måste vi byta ut kabeln helt eftersom skarvar innebär förändringar av impedansen i kablarna. Då kan det i sin tur innebära försenad trafikstart.
Lilla Lidingöbron har utsatts för sabotage - eller stöld. Om detta fortsätter så kan trafikstarten försenas ytterligare.
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Postat: torsdag 16 maj 2024 13:13
av Stefan Widén
Beskedet just nu är att tidplanen håller. Och med vakter så hoppas vi att inget liknande händer.
Men vill man sabotera så är allt möjligt.
/Stefan
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Postat: lördag 18 maj 2024 13:18
av Thomas Lange
Första vagn över Lilla Lidingöbron var 555, som rullade några gånger fram och tillbaka under förmiddagen den 17 maj.
Foton av Thomas Johansson, Modern Stadstrafik, publiceras här med tillstånd. Förhoppningsvis får vi fram kommentarer om vad som kontrollerades samt om "all systems are Go".

- 555-2 Li_Libron 240517-ThJ.jpg (149.42 KiB) Visad 2171 gånger
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Postat: söndag 19 maj 2024 11:40
av BSB101
Parallell busstrafik, tror man inte ens på sin egen produkt?
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Postat: söndag 19 maj 2024 12:38
av /jes
Man kanske ska ta tänka på resenärerna också?
Det var samma sak efter avstängningen 2013-2015 att SL planlade busstrafik första veckan med återupptagen spårvagnstrafik. Hört talas om Murphy?
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Postat: söndag 19 maj 2024 15:17
av daniel_s
Nåja! Vid de allra flesta avstängningarna har man inte haft någon sådan backup-plan, och det brukar inte behövas heller. Men både den förra avstängningen och denna har ju dragit över tiden med många månader, då kan man gott kosta på sig ett par dagar extra med förhoppningsvis onödiga bussar.
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Postat: söndag 19 maj 2024 17:22
av Infomaster
Thomas Lange skrev: ↑lördag 18 maj 2024 13:18
Första vagn över Lilla Lidingöbron var 555, som rullade några gånger fram och tillbaka under förmiddagen den 17 maj.
Foton av Thomas Johansson, Modern Stadstrafik, publiceras här med tillstånd. Förhoppningsvis får vi fram kommentarer om vad som kontrollerades samt om "all systems are Go".
Enligt SL presstjänst prövas under 17-19 maj bomanläggningen och växlarna samt hur spåret ligger i förhållande till kontaktledningen och omvänt.
20-25 maj provas över 60 olika kombinationer i signalsäkerhetsanläggningen, exempel olika tågvägar, växellägen samt deras signalbilder, om vagn kör mot stoppsignal skall den bromsas etc.
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Postat: söndag 19 maj 2024 17:51
av gek
/jes skrev: ↑söndag 19 maj 2024 12:38
Man kanske ska ta tänka på resenärerna också?
Det var samma sak efter avstängningen 2013-2015 att SL planlade busstrafik första veckan med återupptagen spårvagnstrafik. Hört talas om Murphy?
Säkert bra att ha bussar i beredskap i omedelbar närhet av bron, men behöver de verkligen köra fram och tillbaka på sträckan så länge spårtrafiken fungerar?
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Postat: lördag 25 maj 2024 15:17
av /jes
Promenad idag över bron och A36 555 var ute och provkörde. Frågade en signalare om trafik imorgon och förstod på gesten att det var tveksamt. Provvagnen körde fram och tillbaka och plötsligt blev det stopp. En blocksignal hade slocknat. Så vitt jag kunde bedöma har provkörningarna bara gjorts på södra spåret av rosten på det norra.
Personal med Siemens-västar åkte med vagnen. Om anläggningen inte blir godkänd, kommer de tillbaka om ett halvår?
Annars får det väl bli enkelspårstrafik med tåganmälan.
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Postat: lördag 25 maj 2024 17:21
av BSB101
Borde man inte ha provkört tillräckligt mycket och i tillräcklig tid så man vet att anläggningen fungerar innan man öppnar? Allt annat tyder på att man har haft en tidplan som inte håller och/eller att man inte tror på sin egen produkt.
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Postat: lördag 25 maj 2024 17:48
av C12C3C3C12
Sorry Odd
Äntligen kommer bron att öppna. 26 maj, skriv upp datumet i kalendern!
Vilket år?
Förlåt jag kunde inte låta bli

Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Postat: lördag 25 maj 2024 21:48
av Odd
C12C3C3C12 skrev: ↑lördag 25 maj 2024 17:48
Sorry Odd
Äntligen kommer bron att öppna. 26 maj, skriv upp datumet i kalendern!
Vilket år?
Förlåt jag kunde inte låta bli
Med tanke på hur projektet har skötts så är det nog inte otroligt att du har rätt.
Å andra sidan så går det ju att upprätta trafik på ett säkert sätt tills man löst problemen med signaler och växlar, om bara viljan och kanske påtryckningarna finns.
Eller som en vän uttryckte sig; Det är för mycket prestige i detta för att skjutas upp ytterligare.
Man kan ju tänka sig att spårvagn ersätts med spårvagn, en lillpendel på eget spår med säckade signaler och klovade växlar mellan Torsvik och Ropsten, och att övriga vagnar vänder vid Torsvik där byte till spårvagn sker över plattformen.
Men i morgon vet vi kanske lite mer.
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Postat: söndag 26 maj 2024 11:09
av daniel_s
Nu går ju tågen i alla fall!
En upprymd trafikant förevigade skyltningen av första tåget:

- IMG_6495.jpeg (184.05 KiB) Visad 1394 gånger
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Postat: söndag 26 maj 2024 13:45
av Odd
Jodå, visst gick det trafik idag med passagerare. Då måste ju minst säkerhetskraven och grundläggande funktionalitet vara på plats.

- ros01.jpg (137.66 KiB) Visad 1353 gånger
Men den som är skarpögd ser i alla fall minst två problem i bilden nedan.

- ros02.jpg (208.9 KiB) Visad 1353 gånger