Re: Spårväg City
Postat: onsdag 18 juli 2018 10:14
T-Centralen.Traesk skrev:Vad ska hållplatsen heta?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
T-Centralen.Traesk skrev:Vad ska hållplatsen heta?
Till Hornsberg fanns inget "Genomförandebeslut" om jag nu minns rätt.twr skrev:Visst, att bygga ända till Hornsberg. Men inte aktuellt längre, för tillfället.
Det finns flera inte alltför orealistiska scenarier som innebär en hållplats vid Centralen:twr skrev:Visst, att bygga ända till Hornsberg. Men inte aktuellt längre, för tillfället.
Och tur är väl det - eftersom ingen kommer att ens tänka tanken att föreslå spårväg till Hornsberg en gång till!Enceladus skrev:Det finns flera inte alltför orealistiska scenarier som innebär en hållplats vid Centralen:twr skrev:Visst, att bygga ända till Hornsberg. Men inte aktuellt längre, för tillfället.
1. Det beslutas att bygga spårväg till Essingeöarna och det anses att en förlängning av Spårväg City är det bästa alternativet
2. Det byggs spårväg på Västerbron och det anses att spårvägslänken mellan T-Centralen och Fridhemsplan är motiverad
3. Fjärr- och regionaltågstrafiken ökar i betydelse och det anses vara motiverat att förlänga Spårväg City den korta biten till Centralen
Hornsberg är alltså inte det enda hoppet - långt ifrån!
Angående punkt 3:Enceladus skrev:Det finns flera inte alltför orealistiska scenarier som innebär en hållplats vid Centralen:twr skrev:Visst, att bygga ända till Hornsberg. Men inte aktuellt längre, för tillfället.
1. Det beslutas att bygga spårväg till Essingeöarna och det anses att en förlängning av Spårväg City är det bästa alternativet
2. Det byggs spårväg på Västerbron och det anses att spårvägslänken mellan T-Centralen och Fridhemsplan är motiverad
3. Fjärr- och regionaltågstrafiken ökar i betydelse och det anses vara motiverat att förlänga Spårväg City den korta biten till Centralen
Hornsberg är alltså inte det enda hoppet - långt ifrån!
Absolut, jag håller med.Enceladus skrev:Det finns flera inte alltför orealistiska scenarier som innebär en hållplats vid Centralen:twr skrev:Visst, att bygga ända till Hornsberg. Men inte aktuellt längre, för tillfället.
1. Det beslutas att bygga spårväg till Essingeöarna och det anses att en förlängning av Spårväg City är det bästa alternativet
2. Det byggs spårväg på Västerbron och det anses att spårvägslänken mellan T-Centralen och Fridhemsplan är motiverad
3. Fjärr- och regionaltågstrafiken ökar i betydelse och det anses vara motiverat att förlänga Spårväg City den korta biten till Centralen
Hornsberg är alltså inte det enda hoppet - långt ifrån!
Turisterna klarar sig nog. Arbetspendlarna är desto viktigare.LÅ1 skrev:Angående punkt 3:Enceladus skrev:Det finns flera inte alltför orealistiska scenarier som innebär en hållplats vid Centralen:twr skrev:Visst, att bygga ända till Hornsberg. Men inte aktuellt längre, för tillfället.
1. Det beslutas att bygga spårväg till Essingeöarna och det anses att en förlängning av Spårväg City är det bästa alternativet
2. Det byggs spårväg på Västerbron och det anses att spårvägslänken mellan T-Centralen och Fridhemsplan är motiverad
3. Fjärr- och regionaltågstrafiken ökar i betydelse och det anses vara motiverat att förlänga Spårväg City den korta biten till Centralen
Hornsberg är alltså inte det enda hoppet - långt ifrån!
Med rätt skyltning till gången under Vasagatan och uppgången genom hotellet så är man ju i princip vid spårvägshållplatsen. Eller i alla fall ungefär en spårvagns längd ifrån den. Ingen turist skulle säga att det var en sniklösning och att man borde dragit fram linjen en hållplats till så man kom närmre centralhallen.
Kontaktledningen arbetar man med nu. En tråd över gatan som blänkte kopparfärgad och grann i solen.LasseW skrev:Är spåren lagda hela vägen till Centralen och finns det kontaktledning på plats?
Jo, jag tänkte på det!Stefan Widén skrev:Äsch...bara lägga lite spänning på så kittlar det om någon är där och pillar....
Stefan
Härligt att höra! Grattis till alla som har jobbat för detta och alla som kommer att ha nytta av spårvägen!1 skrev:För historieskrivningen kan meddelas att idag; fredagen den 3 augusti år 2018 kl. 00:30 ankom vagn 461 tur 91 in som första spårvagn på Klarabergsgatan.
Kändes mäktigt att rulla nerför den svaga lutningen från Sergels Torg över Drottninggatan och upp mot säcken vid Vasagatan. Nattens provkörningar gick ytterst galant där vi även lät en A34 pröva på nya spår.
Hälsar / Lena - trött men lycklig förare!
Jaha ja, vagn 461 - det är ju en A35-a. Då har den värderade nr. 1 väl gått den där avrostningskursen i alla fall. Men är det ingen från AB SS som har med sig en kamera?!1 skrev:För historieskrivningen kan meddelas att idag; fredagen den 3 augusti år 2018 kl. 00:30 ankom vagn 461 tur 91 in som första spårvagn på Klarabergsgatan.
Kändes mäktigt att rulla nerför den svaga lutningen från Sergels Torg över Drottninggatan och upp mot säcken vid Vasagatan. Nattens provkörningar gick ytterst galant där vi även lät en A34 pröva på nya spår.
Hälsar / Lena - trött men lycklig förare!
Om det är lagom svalt, ja. Åkte tåg, X2000, häromdagen. Då var jag glad att jag hade en jacka i bagaget att ta fram. En annan gång var temperaturen helt lagom. (Men inte i vagn 5, som var så varm att personalen övervägde att stänga Bistron.)Enceladus skrev:Spårvagnarnas svala luft uppskattas säkert i varma tider som dessa. Håller vädret i sig till invigningen tro?
Enligt SL är det aktuellt att anpassa hållplats Djurgårdsbron när anläggningen av Djurgårdsbron—Ropsten kommer igång.Enceladus skrev:Finns det planer på att göra hållplatserna Nybroplan och Djurgårdsbron tillgänglighetsanpassade?
Men när ska det,bliminvigning ? Ser inget någonstans om någon mer officiell pampig invigning.Enceladus skrev:Spårvagnarnas svala luft uppskattas säkert i varma tider som dessa. Håller vädret i sig till invigningen tro?