T-Centralen.Traesk skrev:Vad ska hållplatsen heta?
Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg City
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City
Till Hornsberg fanns inget "Genomförandebeslut" om jag nu minns rätt.twr skrev:Visst, att bygga ända till Hornsberg. Men inte aktuellt längre, för tillfället.
Däremot var "Djurgårdslinjen/sjuan" hela tiden tänkt att gå från Klarabergsviadukten mellan Centralen och Cityterminalen. Avkortningen först till "Sergels torg" och sedan förlängningen till "T-Centralen" utgår inte från någon genomtänkt plan utan man har stegvis tvingats konstatera att "ja det får väl bli så här då"... Och till sist blev det ganska bra - behovet att köra ända fråm till Centralen har minskat sedan pendeltågen går i tunneln.
Den som vill kan se besluten och genomförandet kring spårvägsnutten Norrmalmstorg-Centralen som en spegelbild av det stora skeendet när det gller innerstadsspårvägen i Stockholm: Många planer, idéer och beslut men väldigt lite byggt!
filosoferar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg City
Det finns flera inte alltför orealistiska scenarier som innebär en hållplats vid Centralen:twr skrev:Visst, att bygga ända till Hornsberg. Men inte aktuellt längre, för tillfället.
1. Det beslutas att bygga spårväg till Essingeöarna och det anses att en förlängning av Spårväg City är det bästa alternativet
2. Det byggs spårväg på Västerbron och det anses att spårvägslänken mellan T-Centralen och Fridhemsplan är motiverad
3. Fjärr- och regionaltågstrafiken ökar i betydelse och det anses vara motiverat att förlänga Spårväg City den korta biten till Centralen
Hornsberg är alltså inte det enda hoppet - långt ifrån!
Re: Spårväg City
Och tur är väl det - eftersom ingen kommer att ens tänka tanken att föreslå spårväg till Hornsberg en gång till!Enceladus skrev:Det finns flera inte alltför orealistiska scenarier som innebär en hållplats vid Centralen:twr skrev:Visst, att bygga ända till Hornsberg. Men inte aktuellt längre, för tillfället.
1. Det beslutas att bygga spårväg till Essingeöarna och det anses att en förlängning av Spårväg City är det bästa alternativet
2. Det byggs spårväg på Västerbron och det anses att spårvägslänken mellan T-Centralen och Fridhemsplan är motiverad
3. Fjärr- och regionaltågstrafiken ökar i betydelse och det anses vara motiverat att förlänga Spårväg City den korta biten till Centralen
Hornsberg är alltså inte det enda hoppet - långt ifrån!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg City
Angående punkt 3:Enceladus skrev:Det finns flera inte alltför orealistiska scenarier som innebär en hållplats vid Centralen:twr skrev:Visst, att bygga ända till Hornsberg. Men inte aktuellt längre, för tillfället.
1. Det beslutas att bygga spårväg till Essingeöarna och det anses att en förlängning av Spårväg City är det bästa alternativet
2. Det byggs spårväg på Västerbron och det anses att spårvägslänken mellan T-Centralen och Fridhemsplan är motiverad
3. Fjärr- och regionaltågstrafiken ökar i betydelse och det anses vara motiverat att förlänga Spårväg City den korta biten till Centralen
Hornsberg är alltså inte det enda hoppet - långt ifrån!
Med rätt skyltning till gången under Vasagatan och uppgången genom hotellet så är man ju i princip vid spårvägshållplatsen. Eller i alla fall ungefär en spårvagns längd ifrån den. Ingen turist skulle säga att det var en sniklösning och att man borde dragit fram linjen en hållplats till så man kom närmre centralhallen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg City
Absolut, jag håller med.Enceladus skrev:Det finns flera inte alltför orealistiska scenarier som innebär en hållplats vid Centralen:twr skrev:Visst, att bygga ända till Hornsberg. Men inte aktuellt längre, för tillfället.
1. Det beslutas att bygga spårväg till Essingeöarna och det anses att en förlängning av Spårväg City är det bästa alternativet
2. Det byggs spårväg på Västerbron och det anses att spårvägslänken mellan T-Centralen och Fridhemsplan är motiverad
3. Fjärr- och regionaltågstrafiken ökar i betydelse och det anses vara motiverat att förlänga Spårväg City den korta biten till Centralen
Hornsberg är alltså inte det enda hoppet - långt ifrån!
Beslutet är inte aktuellt/gällande längre. Men det finns hopp om en förlängning.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City
Turisterna klarar sig nog. Arbetspendlarna är desto viktigare.LÅ1 skrev:Angående punkt 3:Enceladus skrev:Det finns flera inte alltför orealistiska scenarier som innebär en hållplats vid Centralen:twr skrev:Visst, att bygga ända till Hornsberg. Men inte aktuellt längre, för tillfället.
1. Det beslutas att bygga spårväg till Essingeöarna och det anses att en förlängning av Spårväg City är det bästa alternativet
2. Det byggs spårväg på Västerbron och det anses att spårvägslänken mellan T-Centralen och Fridhemsplan är motiverad
3. Fjärr- och regionaltågstrafiken ökar i betydelse och det anses vara motiverat att förlänga Spårväg City den korta biten till Centralen
Hornsberg är alltså inte det enda hoppet - långt ifrån!
Med rätt skyltning till gången under Vasagatan och uppgången genom hotellet så är man ju i princip vid spårvägshållplatsen. Eller i alla fall ungefär en spårvagns längd ifrån den. Ingen turist skulle säga att det var en sniklösning och att man borde dragit fram linjen en hållplats till så man kom närmre centralhallen.
Regionaltåg och SL-bussar till Cityterminalen behöver en koppling till NDS. En promenad på över 300 meter är inget vidare byte. En till hållplats borde byggas på Klarabergsviadukten.
Därför är det viktigt att inse att det nu sker en förlängning till T-Centralen, men inte till Centralen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City
Kontaktledningen arbetar man med nu. En tråd över gatan som blänkte kopparfärgad och grann i solen.LasseW skrev:Är spåren lagda hela vägen till Centralen och finns det kontaktledning på plats?
(Kanske behövs det vakter då att tråden finns kvar imorgon bitti!

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Stefan Widén
- Inlägg: 3076
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City
Äsch...bara lägga lite spänning på så kittlar det om någon är där och pillar....
Stefan
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårväg City
Jo, jag tänkte på det!Stefan Widén skrev:Äsch...bara lägga lite spänning på så kittlar det om någon är där och pillar....
Stefan
La också märke till att skylten "C2. Förbud mot trafik med fordon" har försvunnit vid Drottninggatan. Även i några av de ombyggda korsningarna, men vid Karduansmakargatan fanns de igen. Funderade på om de skulle göra om gatan till "äkta" gågata, men jag antar att skyltarna kommer upp igen när alla arbeten är klara.
Fredsgatan har man ju också stängt av, men bara för motorfordon. Så tänker någon köra in med lastbil i UD får de komma från Gustav Adolfs torg. Det kommer nog att bli rejälare spärrar där också när allt är klart. Men nu är jag många kvarter från Klarabergsgatan. Lämnar stan snart. Blir spännande att se hur det ser ut i början av augusti.
(Den 4 augusti är ju Sveavägen de faktoavstängd på kvällen. Cruising.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg City
För historieskrivningen kan meddelas att idag; fredagen den 3 augusti år 2018 kl. 00:30 ankom vagn 461 tur 91 in som första spårvagn på Klarabergsgatan.
Kändes mäktigt att rulla nerför den svaga lutningen från Sergels Torg över Drottninggatan och upp mot säcken vid Vasagatan. Nattens provkörningar gick ytterst galant där vi även lät en A34 pröva på nya spår.
Hälsar / Lena - trött men lycklig förare!
Kändes mäktigt att rulla nerför den svaga lutningen från Sergels Torg över Drottninggatan och upp mot säcken vid Vasagatan. Nattens provkörningar gick ytterst galant där vi även lät en A34 pröva på nya spår.
Hälsar / Lena - trött men lycklig förare!
Re: Spårväg City
Härligt att höra! Grattis till alla som har jobbat för detta och alla som kommer att ha nytta av spårvägen!1 skrev:För historieskrivningen kan meddelas att idag; fredagen den 3 augusti år 2018 kl. 00:30 ankom vagn 461 tur 91 in som första spårvagn på Klarabergsgatan.
Kändes mäktigt att rulla nerför den svaga lutningen från Sergels Torg över Drottninggatan och upp mot säcken vid Vasagatan. Nattens provkörningar gick ytterst galant där vi även lät en A34 pröva på nya spår.
Hälsar / Lena - trött men lycklig förare!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City
Instämmer i hurraropen!
Och roligt att se ett inlägg från nummer ett igen, det var ett tag sen...
vänligen
Thomas K Ohlsson
Och roligt att se ett inlägg från nummer ett igen, det var ett tag sen...
vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg City
Då skulle man ha varit där! Grattis!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7604
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Spårväg City
Jaha ja, vagn 461 - det är ju en A35-a. Då har den värderade nr. 1 väl gått den där avrostningskursen i alla fall. Men är det ingen från AB SS som har med sig en kamera?!1 skrev:För historieskrivningen kan meddelas att idag; fredagen den 3 augusti år 2018 kl. 00:30 ankom vagn 461 tur 91 in som första spårvagn på Klarabergsgatan.
Kändes mäktigt att rulla nerför den svaga lutningen från Sergels Torg över Drottninggatan och upp mot säcken vid Vasagatan. Nattens provkörningar gick ytterst galant där vi även lät en A34 pröva på nya spår.
Hälsar / Lena - trött men lycklig förare!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Spårväg City
Spårvagnarnas svala luft uppskattas säkert i varma tider som dessa. Håller vädret i sig till invigningen tro?
Re: Spårväg City
Om det är lagom svalt, ja. Åkte tåg, X2000, häromdagen. Då var jag glad att jag hade en jacka i bagaget att ta fram. En annan gång var temperaturen helt lagom. (Men inte i vagn 5, som var så varm att personalen övervägde att stänga Bistron.)Enceladus skrev:Spårvagnarnas svala luft uppskattas säkert i varma tider som dessa. Håller vädret i sig till invigningen tro?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg City
Finns det planer på att göra hållplatserna Nybroplan och Djurgårdsbron tillgänglighetsanpassade?
-
- Inlägg: 3206
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Spårväg City
Enligt SL är det aktuellt att anpassa hållplats Djurgårdsbron när anläggningen av Djurgårdsbron—Ropsten kommer igång.Enceladus skrev:Finns det planer på att göra hållplatserna Nybroplan och Djurgårdsbron tillgänglighetsanpassade?
-
- Inlägg: 3206
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Spårväg City
Men när ska det,bliminvigning ? Ser inget någonstans om någon mer officiell pampig invigning.Enceladus skrev:Spårvagnarnas svala luft uppskattas säkert i varma tider som dessa. Håller vädret i sig till invigningen tro?
Enligt sl.se går annars första spårvagn T-Centralen-Bellmansro 05:36 måndag 3/9