Sida 11 av 25

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: torsdag 23 juni 2016 20:21
av TKO
twr skrev:
TKO skrev:God middag kamrater!

Detta har antagligen tagits upp tidigare i denna långa diskussionstråd, eller någon annan stans på detta forum. Men jag ställer frågan ändå:

- Enligt information från SL/SLL skall det köras 12-minutrstrafik på Saltsjöbanan från 2018. Detta måste väl förutsätta dubbelspår in till Slussen, eller åtminstone ytterligare en mötesstation väster om Henriksdal?

http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... tsjobanan/

Och det kan väl inte bli billigt???

"tacksam för svar" är
Thomas K Ohlsson
Kan det vara inaktuell information? Jag trodde allt var lagt på is.
Det är mycket möjligt att är inaktuell info. Men i URL:en ingår orden 'aktuella-projekt'!

Ja outgrundliga äro trafikförvaltningens vägar... (gammalt årstaordspråk)
/TKO

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: torsdag 23 juni 2016 20:47
av Harald
TKO skrev:Sen blir det väl störningskänsligt med 12-minuterstrafik på enkelspår?
Jag´har för mig att det finns en annan bana i Stockholmstrakten som har 10-minuterstrafik på enkelspår. Jag är helt säker på att det har funnits en i Göteborg. Man behöver väl ha alternativa mötesplatser, så att inte ett försenat tåg drar med sig alla andra.

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: fredag 24 juni 2016 21:23
av Lars_L
TKO skrev:
twr skrev:
TKO skrev:God middag kamrater!

Detta har antagligen tagits upp tidigare i denna långa diskussionstråd, eller någon annan stans på detta forum. Men jag ställer frågan ändå:

- Enligt information från SL/SLL skall det köras 12-minutrstrafik på Saltsjöbanan från 2018. Detta måste väl förutsätta dubbelspår in till Slussen, eller åtminstone ytterligare en mötesstation väster om Henriksdal?

http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... tsjobanan/

Och det kan väl inte bli billigt???

"tacksam för svar" är
Thomas K Ohlsson
Kan det vara inaktuell information? Jag trodde allt var lagt på is.
Det är mycket möjligt att är inaktuell info. Men i URL:en ingår orden 'aktuella-projekt'!

Ja outgrundliga äro trafikförvaltningens vägar... (gammalt årstaordspråk)
/TKO
Det är lagt på is. Eller rättare sagt det som krävs är en mötesstation vid Fisksätra och en vid Tippen som först skulle ha genomförts i och med avstängningen nu, men som har skjutits på. Ganska små kostnader egentligen. Men eftersom lösningen är att komplettera med CX, när de tas ur trafik och resandet inte kommer öka på banan så länge ombyggnaden till Slussen håller på, har det ju varit ganska naturligt att skjuta på det hela. Därtill kommer ju också ett till spår vid Slussen. Iaf var det tänkt så. Men 12-minuterstrafik fungerar faktiskt rätt bra oavsett. En sak som drar ner kapaciteten idag är ju att man inte kan ha samtidig infart vid Henriksdal och lite mer saker på sträckan. Annars är 12-minuterstrafik ganska bra val sett till körtider, särskilt som väl vissa restriktioner kan tas bort när banan renoveras.


Trafikförvaltningen och information är ju en särskild punkt. Som jag nämnde i en annan tråd skulle jag kunna ha en daglig blogg om alla faktafel som förekommer i Trafikförvaltningens information...Man får inte ta det redaktionella materialet på så stort allvar därifrån. Egentligen kan man bara utgå från de beslutsunderlag som presenteras som trots sina ofta stora brister och avsaknad av korrekturläsning, i huvudsak ändå beskriver vad man planerar att göra och hur.

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: fredag 24 juni 2016 21:45
av TKO
Jag är naiv så jag tror på det Trafikförvaltningen skriver.
Jag lovar att återkomma med mer djupsinniga kommentarer när jag nyktrat till - det är ju midsommar.

Skål kamrater!
/TKO

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: lördag 25 juni 2016 8:55
av Lars_L
TKO skrev:Jag är naiv så jag tror på det Trafikförvaltningen skriver.
Jag lovar att återkomma med mer djupsinniga kommentarer när jag nyktrat till - det är ju midsommar.

Skål kamrater!
/TKO
Inte kanske naivt att tro på Trafikförvaltningen, men man måste förstå hur det fungerar där. De som gör utredningar brukar vara hyfsat pålästa. Tyvärr är ju SL så stort, så det är ju inte de som gör utredningarna som sedan skriver på hemsidan eller i andra informationskanaler. Det gör att det oftast uppstår informationsmissar. SL är ju så pass stort också att jag skulle säga att ingen har "koll" på helheten. Det finns nog inte någon kvar på SL som kan hela dagens bussnät (exempelvis). När någon som inte vet vad den skriver om, ska skriva blir det lätt fel. När så något förändras av det man tänkt göra, finns inte heller några säkra rutiner för att detta uppdateras på andra ställen i organisationen, såsom olika hemsidor och digitala plattfomar, eller för den delen i de styrande dokumenten.

Detta gäller ju i hög grad även ute i trafiken som uppmärksammats i trådar här tidigare. Ändras ett linjenummer, brukar det rättas på själva hållplatsen, men skulle denna linje också nämnas med sitt nummer i den angränsande tunnelbanan, så kan man nästan vara säker på att det tar ett halvår/år innan någon vänlig passagerare upplyser SL om felaktigheten och att det därmed kan rättas till.

Vissa felaktigheter kan man få påpeka för SL årligen under många år, utan att det för den skull någonsin blir rättat. Man bryr sig helt enkelt inte.

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: fredag 09 februari 2018 0:30
av Enceladus
Som bekant beslutades det i investeringsbudgeten 2016 att senarelägga införandet av kapacitetsförstärkande åtgärder på Saltsjöbanan, d.v.s. dubbelspår vid Fisksätra och Tattby. Att utföra dessa kapacitetsförstärkande åtgärder efter sommaravstängningarna 2015-2017 kräver nu ytterligare ersättningstrafik, vilket förstås innebär extra kostnader. Inte för att landstinget har gjort sig känt för effektiv hushållning av pengar, men det här känns bara onödigt. Nu planeras istället att genomföra åtgärderna 2021-2022, vilket är då Saltsjöbanans ska upphöjas vid Nacka station. Låt oss hoppas att planen håller denna gång.

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: fredag 29 juni 2018 9:14
av twr
Enceladus skrev:Som bekant beslutades det i investeringsbudgeten 2016 att senarelägga införandet av kapacitetsförstärkande åtgärder på Saltsjöbanan, d.v.s. dubbelspår vid Fisksätra och Tattby. Att utföra dessa kapacitetsförstärkande åtgärder efter sommaravstängningarna 2015-2017 kräver nu ytterligare ersättningstrafik, vilket förstås innebär extra kostnader. Inte för att landstinget har gjort sig känt för effektiv hushållning av pengar, men det här känns bara onödigt. Nu planeras istället att genomföra åtgärderna 2021-2022, vilket är då Saltsjöbanans ska upphöjas vid Nacka station. Låt oss hoppas att planen håller denna gång.
Bra att det genomförs, men synd med många avstängningar.

När öppnas Slussen igen (enligt nuvarande plan)?

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: söndag 01 juli 2018 8:57
av twr
Vad finns det för tankar om nya eller nygamla tåg till Saltsjöbanan?

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: söndag 01 juli 2018 9:11
av Ute och åker
twr skrev:Vad finns det för tankar om nya eller nygamla tåg till Saltsjöbanan?
Det känns ju som att det borde stå någonstans i forumet men då jag gjorde "avancerat sök" blev det tröstlöst många träffar. Min minnesbild säger att 14 st C6 ska efter avslutat värv på röda linjen konverteras till saltsjöbanevagnar, för att klara den planerade trafikökningen till 12-minuterstrafik. Så "tunnelvagnar" på Saltsjöbanan får några decennier till på sig att rulla där (typ byts 2030-talet). ;)

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: söndag 01 juli 2018 9:53
av Enceladus
twr skrev:När öppnas Slussen igen (enligt nuvarande plan)?
Bytespunkt Slussen

2020: Innerstadsbussarna trafikerar Katarinavägen
2023: Bussterminalen öppnar i Katarinaberget
2025: Saltsjöbanan trafikerar Slussen
2025: Ny terminal öppnar för Djurgårdsfärjan

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: söndag 07 oktober 2018 14:10
av twr
Hur är det med Danviksbron? Har den bytts ut (och jag har glömt det)? Eller är det på gång, eller behövs kanske inte?

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: onsdag 27 mars 2019 2:24
av 1
Enceladus skrev:Som bekant beslutades det i investeringsbudgeten 2016 att senarelägga införandet av kapacitetsförstärkande åtgärder på Saltsjöbanan, d.v.s. dubbelspår vid Fisksätra och Tattby.
Nu tycks det börja röra sig; i alla fall när det gäller Tattby (som enligt kommunens nya förslag till detaljplan en gång i tiden hade det spännande namnet "Tattareboda" .... :( ):
SB - Tattby 02 - x.jpg
SB - Tattby 02 - x.jpg (79.2 KiB) Visad 5485 gånger
Samråd pågår t.o.m. 10 april 2019: http://www.sll.se/saltsjobanan
SB- Tattby 01-x.jpg
SB- Tattby 01-x.jpg (128.25 KiB) Visad 5485 gånger
Tja, ingen dålig kapacitetshöjning. Mötesspår på den lilla pluttsträckan samt fyravagnarståg. Hur motiverar man det .... ?

Undrar / Lena

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: onsdag 27 mars 2019 18:09
av Enceladus
1 skrev:Tja, ingen dålig kapacitetshöjning. Mötesspår på den lilla pluttsträckan samt fyravagnarståg. Hur motiverar man det .... ?
Enligt RiPlan ska radiell stomtrafik (med undantag för Norrtälje, Nynäshamn, Nykvarn och delar av Södertälje) ha minst 15-minuterstrafik i högtrafik (se sidan 33). Visserligen följs inte alla riktlinjer och flera av dem kan ifrågasättas, men det är motiveringen.

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: torsdag 30 december 2021 15:01
av Enceladus
100-åriga bron måste renoveras – inte säker längre

Renoveringen börjar nästa år och håller på i fyra år. Hösten 2026 ska bron vara klar och då kan Saltsjöbanan rulla på den. En dubbelspårsutbyggnad förbereds, men genomförs ej.

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: torsdag 30 december 2021 15:56
av Stefan Widén
Ja nu har ju saltis vänt i Henriksdal i ett antal år. Jag hoppas verkligen inte tiden för renoveringen inte fasar med den planerade öppningen till Slussen.

Stefan

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: torsdag 30 december 2021 18:59
av Sio
Stefan Widén skrev:Ja nu har ju saltis vänt i Henriksdal i ett antal år. Jag hoppas verkligen inte tiden för renoveringen inte fasar med den planerade öppningen till Slussen.

Stefan
Projekteringsjobbet för återbyggnaden var precis ute på handling.

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: torsdag 30 december 2021 19:50
av LÅ1
Sio skrev:
Stefan Widén skrev:Ja nu har ju saltis vänt i Henriksdal i ett antal år. Jag hoppas verkligen inte tiden för renoveringen inte fasar med den planerade öppningen till Slussen.

Stefan
Projekteringsjobbet för återbyggnaden var precis ute på handling.
Tanken var ju att broombyggnaden skulle ske när Saltsjöbanan ändå var avstängd för Slussenombyggnaden. Att då upphandling för projekteringen inte sker för än nu är ju anmärkningsvärt.

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: torsdag 30 december 2021 22:01
av Sio
LÅ1 skrev:
Sio skrev:
Stefan Widén skrev:Ja nu har ju saltis vänt i Henriksdal i ett antal år. Jag hoppas verkligen inte tiden för renoveringen inte fasar med den planerade öppningen till Slussen.

Stefan
Projekteringsjobbet för återbyggnaden var precis ute på handling.
Tanken var ju att broombyggnaden skulle ske när Saltsjöbanan ändå var avstängd för Slussenombyggnaden. Att då upphandling för projekteringen inte sker för än nu är ju anmärkningsvärt.
Upphandlingen jag talar om avsåg BEST.

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: torsdag 30 december 2021 22:43
av LÅ1
Sio skrev:Upphandlingen jag talar om avsåg BEST.
:?: Vad är BEST? :?:
Det handlar väl inte om transportföretaget?

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: torsdag 30 december 2021 23:04
av Enceladus
LÅ1 skrev:
Sio skrev:Upphandlingen jag talar om avsåg BEST.
:?: Vad är BEST? :?:
Det handlar väl inte om transportföretaget?
Bana, el, signal, tele. :lol: