Byggandet av Spårväg city

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av Odd »

Sven Blomberg skrev: Är det den här tekniken på alla tre spåren förbi Berzeli Park?
Nej. Bara på spåren till/från Sergels torg. Spåret till Norrmalmstorgsslingan lades tidigare med konventionell teknik.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Magnus

Inlägg av Magnus »

Skärtorsdagen ägnade jag åt en promendad längs Djurgårdslinjen i det vackra vårvädret. Jobben på Hamngatan pågick för fullt.
Fantastiskt att SL just nu anlägger en spårväg i Stockholms innerstad! Det är så man får nypa sig i armen. :)

Nybroplan
Bild

Hamngatan från Nybroplan mot Norrmalmstorg
Bild

Dessa gubbar arbetar för företaget edilon)(sedra. Kringresande spårvägsanläggare - sämre yrke kan man ha!
Bild

Betongelementen är nu utlagda, men ännu ej sammanfogade, mellan Norrmalmstorg och Kungsträdgårdsgatan.
Bild

Slutligen en bild från korsningen Hamngatan/Kungsträdgårdsgatan mot Norrmalmstorg.
Bild

Mer information om den spårbyggnadsteknik som används på Hamngatan finns på länken
http://www.edilonsedra.com/index.cfm/t/ ... 6697A2263C

/Magnus
Traesk

Inlägg av Traesk »

Wow! Måste tacka alla för de fantastiska bilderna! Verkligen häftigt det här... det verkar gå i en rasande takt just nu! Det är bara två månader tills det ska vara klart nu va?
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Även uppe vid Sergels torg pågår långfredagsarbete. Så här såg det ut ned mot Kungsträdgården när jag passerade kl 15.42 idag

Bild

8) /Jörgen G
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

På sätt och viss synd att Sergels Torg sätter käppar i hjulen vad gäller vidare färd!

Är det någon som vet om man kommer att börja bygga s a s från andra hållet för att sedan mötas vid Sergels Torg? Eller blir det helt stopp tills renoveringen av torget är avslutat? Borde väl vara smartast att bygga övrig sträcka under tiden. :?: :?
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

På bilderna från Berzeli Park tycker jag det ser trångt ut för trafiken mot Nybroplan, spåren mot Norrmalmstorg ligger nära Berzeli Park.Jag vet att det är tre spår mot Norrmalmstorg, men ändå.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Sven Blomberg skrev:På bilderna från Berzeli Park tycker jag det ser trångt ut för trafiken mot Nybroplan, spåren mot Norrmalmstorg ligger nära Berzeli Park.Jag vet att det är tre spår mot Norrmalmstorg, men ändå.
Kanske synvilla?
Spårvagnar och biltrafik samsas i ett och samma körfält. Det blir således ingen skillnad mot förut. Ett körfält från centrum, två körfält mot centrum. Gångtrafikanterna nrämast Berzelii Park hänvisas genom parken.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Nu har man lagt om trafiken vid Nybroplan så att bilarna kan korsa lite mer öster om hittillsvarande plats. Även själva hållplatsområdet verkar vara nästan klar (optimist).
spvc_20100403_1.jpg
spvc_20100403_1.jpg (111.12 KiB) Visad 3082 gånger
Spåren över Kungsträdgårdsgatan/Norrlandsgatan tycks vara i stort sett klar.
spvc_20100403_2.jpg
spvc_20100403_2.jpg (121.69 KiB) Visad 3082 gånger
En "flexibel" blåbuss hittar tydligen ett betongelement och fastnar, vilket i kombination med en envis turistbussförare som vägrar svänga in på Norrlandsgatan orsakar stillastående trafik ända upp på Strandvägen. Vem sa att det var bra med flexibla bussar om förarna är enkelspåriga...
spvc_20100403_3.jpg
spvc_20100403_3.jpg (133.71 KiB) Visad 3082 gånger
Vid hållplatsen Sergels Torg har växeln kommit på plats...
spvc_20100403_4.jpg
spvc_20100403_4.jpg (129.35 KiB) Visad 3082 gånger
...samt lite av spåret, även om detta inte ligger på sin rätta plats ännu.
spvc_20100403_5.jpg
spvc_20100403_5.jpg (110.38 KiB) Visad 3082 gånger
Det var dagens bílder.

Jag har även lagt upp ett videoklipp på Youtube om när man lastar av en räl. Ganska mörk bild men den tas med en småbildsdigitalkamera...

(Laddade upp bilderna istället...)
Senast redigerad av Odd den lördag 03 april 2010 22:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Sorry Odd, men här visas inte bilderna ! "Egenskapen" säger att bilderna inte är tillgängliga på oddmedia.

Lite senare. Kanon att du fixat det, med alla goda bilder de senaste dagarna kan man ju följa hela arbetet från hemmet utan att behöva gå ut själv och titta på plats!

Men var sker övergången från edilon-spår till traditionell spårläggning? Vid Regeringsgatan?

Mvh Leif
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Traesk

Inlägg av Traesk »

Det ser lite konstigt ut med betongblocken ändå, jag antar att man lägger ett tunt lager asfalt ovanpå betongen?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Leif Steen skrev:Men var sker övergången från edilon-spår till traditionell spårläggning?
En ren spekulation: i närheten av skarven mellan de spår som avses vara permanenta under lång tid, och den sista biten närmast Sergels Torg som behöver lyftas upp igen när man ska reparera "marken"?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Leif Steen skrev: Men var sker övergången från edilon-spår till traditionell spårläggning? Vid Regeringsgatan?
Mvh Leif
Efter regeringsgatan mot Sergels torg.

/
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Traesk skrev:Det ser lite konstigt ut med betongblocken ändå, jag antar att man lägger ett tunt lager asfalt ovanpå betongen?
Vid Korsningen H-gatan och K-gatan kan du se det färdiga resultatet idag. Det blir en topp av "Densifalt" som är tjärindräkta lite större stenar ca 20-30 mm i diameter som läggs ut med läggare. De stora stenarna bildar hålrum mellan sig som man sedan fyller med betong"sluring". Reslutatet blir en hård yta som klara trycket fårn bussar mm men som ändå är lite flexibel.

Sjöstaden har bl a sådan beläggning vid Sickla Kaj.

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Snöfall idag men arbetet fortsätter...
I princip samtliga räler är utplacerade och svetsning pågår.
spvc_20100405_1.JPG
spvc_20100405_1.JPG (168.78 KiB) Visad 2771 gånger
Man fräser här spår i densifalten (eller vad det nu är) för att göra något.. Nån som vet vad? Kombort-slingor kanske? Flexibel skarv för plattorna? Har du nån idé, kanske?
spvc_20100405_2.JPG
spvc_20100405_2.JPG (166.51 KiB) Visad 2771 gånger
Även på "Övre Hamngatan" börjar spåren ta plats. Om jag förstått det hela rätt så skall mellanrummet längre bort i bilden husera övergångsväxlarna som skall användas vid trafikstörningar och när reperationsarbeterna börjar vid fontänen så småningom.
spvc_20100405_4.JPG
spvc_20100405_4.JPG (175.71 KiB) Visad 2771 gånger
Ändhållplatsen har fått lite mer spår utlagt. Rälsdelarna som syns till höger mitt på plattformen är växlarna som skall ligga lite längre ner på gatan.
spvc_20100405_5.JPG
spvc_20100405_5.JPG (168.51 KiB) Visad 2771 gånger
Och slutligen från Alkärret, där stålstommen blörjar ta form. Enligt planen kommer väggarna att sättas upp inom kort och det kommer att gå med en rasande fart. Museitrafiken kommer dock att sätta igång redan innan denna del av hallen är klar.

Das was alles!
spvc_20100405_6.JPG
spvc_20100405_6.JPG (150.08 KiB) Visad 2771 gånger
För ett halvår sedan sade jag att jag tror på förlängningen först när jag ser spåren i gatan.. Nu ser jag spåren i gatan så jag får väl börja tro på förlängningen då.
Och jag passar väl på att dra till med följande uttalande: Jag tror på förlängningen till Centralen först när jag ser spåren i gatan...
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Idag gick jag förbi...

det är möjligt att trafikera H-gatan mellan R-Gatan och K-gatan. dessutom är korsningen och vägen genom K-gatan till strömkajen öppen igen.

genom norrmalmstorg är det fortfarande enkelriktat mot K-gatan.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

charmander skrev:Idag gick jag förbi...

det är möjligt att trafikera H-gatan mellan R-Gatan och K-gatan. dessutom är korsningen och vägen genom K-gatan till strömkajen öppen igen.

Finns det även A-gator och B-gator inne i stan? :D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

japp, en A-gata som korsar K-Gatan bl.a

K-gatan = Kungsträdgårdsgatan
H-Gatan= Hamngatan
R-Gatan= Regirensgatan
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:
charmander skrev:Idag gick jag förbi...

Finns det även A-gator och B-gator inne i stan? :D
Ja, exempel på A-gator är Cederdalsgatan, Centralbrom, Danviksbro - Exempel på B-gator är Engelbrektsgatan, Frihamnsporten, Gasverksvägen.

En A-gata är en primär infarts- eller genomfartsled.
En B-gata är en sekundär matargata
En S-gata är en gata med spår
En C-gata är övriga gator
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

charmander skrev:det är möjligt att trafikera H-gatan mellan R-Gatan och K-gatan. dessutom är korsningen och vägen genom K-gatan till strömkajen öppen igen.
Intressant variant att förkorta bort själva namnet, men skriva ut "gatan" ;-)
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

mickeb skrev:
charmander skrev:det är möjligt att trafikera H-gatan mellan R-Gatan och K-gatan. dessutom är korsningen och vägen genom K-gatan till strömkajen öppen igen.
Intressant variant att förkorta bort själva namnet, men skriva ut "gatan" ;-)

Ja men ack så praktiskt nu och alla verkar ju fatta vilka gator det rör sig om. Så kan vi korta "gatan" till att bara skriva i "X:et" mellan H & K........ :D

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar