Nej. Bara på spåren till/från Sergels torg. Spåret till Norrmalmstorgsslingan lades tidigare med konventionell teknik.Sven Blomberg skrev: Är det den här tekniken på alla tre spåren förbi Berzeli Park?
Byggandet av Spårväg city
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Byggandet av Spårväg city
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skärtorsdagen ägnade jag åt en promendad längs Djurgårdslinjen i det vackra vårvädret. Jobben på Hamngatan pågick för fullt.
Fantastiskt att SL just nu anlägger en spårväg i Stockholms innerstad! Det är så man får nypa sig i armen.
Nybroplan

Hamngatan från Nybroplan mot Norrmalmstorg

Dessa gubbar arbetar för företaget edilon)(sedra. Kringresande spårvägsanläggare - sämre yrke kan man ha!

Betongelementen är nu utlagda, men ännu ej sammanfogade, mellan Norrmalmstorg och Kungsträdgårdsgatan.

Slutligen en bild från korsningen Hamngatan/Kungsträdgårdsgatan mot Norrmalmstorg.

Mer information om den spårbyggnadsteknik som används på Hamngatan finns på länken
http://www.edilonsedra.com/index.cfm/t/ ... 6697A2263C
/Magnus
Fantastiskt att SL just nu anlägger en spårväg i Stockholms innerstad! Det är så man får nypa sig i armen.

Nybroplan

Hamngatan från Nybroplan mot Norrmalmstorg

Dessa gubbar arbetar för företaget edilon)(sedra. Kringresande spårvägsanläggare - sämre yrke kan man ha!

Betongelementen är nu utlagda, men ännu ej sammanfogade, mellan Norrmalmstorg och Kungsträdgårdsgatan.

Slutligen en bild från korsningen Hamngatan/Kungsträdgårdsgatan mot Norrmalmstorg.

Mer information om den spårbyggnadsteknik som används på Hamngatan finns på länken
http://www.edilonsedra.com/index.cfm/t/ ... 6697A2263C
/Magnus
Wow! Måste tacka alla för de fantastiska bilderna! Verkligen häftigt det här... det verkar gå i en rasande takt just nu! Det är bara två månader tills det ska vara klart nu va?
Även uppe vid Sergels torg pågår långfredagsarbete. Så här såg det ut ned mot Kungsträdgården när jag passerade kl 15.42 idag

/Jörgen G

På sätt och viss synd att Sergels Torg sätter käppar i hjulen vad gäller vidare färd!
Är det någon som vet om man kommer att börja bygga s a s från andra hållet för att sedan mötas vid Sergels Torg? Eller blir det helt stopp tills renoveringen av torget är avslutat? Borde väl vara smartast att bygga övrig sträcka under tiden.

Är det någon som vet om man kommer att börja bygga s a s från andra hållet för att sedan mötas vid Sergels Torg? Eller blir det helt stopp tills renoveringen av torget är avslutat? Borde väl vara smartast att bygga övrig sträcka under tiden.

- Sven Blomberg
På bilderna från Berzeli Park tycker jag det ser trångt ut för trafiken mot Nybroplan, spåren mot Norrmalmstorg ligger nära Berzeli Park.Jag vet att det är tre spår mot Norrmalmstorg, men ändå.
Medlem nr 266
- Thomas Lange
Kanske synvilla?Sven Blomberg skrev:På bilderna från Berzeli Park tycker jag det ser trångt ut för trafiken mot Nybroplan, spåren mot Norrmalmstorg ligger nära Berzeli Park.Jag vet att det är tre spår mot Norrmalmstorg, men ändå.
Spårvagnar och biltrafik samsas i ett och samma körfält. Det blir således ingen skillnad mot förut. Ett körfält från centrum, två körfält mot centrum. Gångtrafikanterna nrämast Berzelii Park hänvisas genom parken.
Ju förr dess bättre.
Nu har man lagt om trafiken vid Nybroplan så att bilarna kan korsa lite mer öster om hittillsvarande plats. Även själva hållplatsområdet verkar vara nästan klar (optimist).
Jag har även lagt upp ett videoklipp på Youtube om när man lastar av en räl. Ganska mörk bild men den tas med en småbildsdigitalkamera...
(Laddade upp bilderna istället...)
Spåren över Kungsträdgårdsgatan/Norrlandsgatan tycks vara i stort sett klar.
En "flexibel" blåbuss hittar tydligen ett betongelement och fastnar, vilket i kombination med en envis turistbussförare som vägrar svänga in på Norrlandsgatan orsakar stillastående trafik ända upp på Strandvägen. Vem sa att det var bra med flexibla bussar om förarna är enkelspåriga...
Vid hållplatsen Sergels Torg har växeln kommit på plats...
...samt lite av spåret, även om detta inte ligger på sin rätta plats ännu.
Det var dagens bílder.Jag har även lagt upp ett videoklipp på Youtube om när man lastar av en räl. Ganska mörk bild men den tas med en småbildsdigitalkamera...
(Laddade upp bilderna istället...)
Senast redigerad av Odd den lördag 03 april 2010 22:37, redigerad totalt 1 gånger.
- Leif Steen
Sorry Odd, men här visas inte bilderna ! "Egenskapen" säger att bilderna inte är tillgängliga på oddmedia.
Lite senare. Kanon att du fixat det, med alla goda bilder de senaste dagarna kan man ju följa hela arbetet från hemmet utan att behöva gå ut själv och titta på plats!
Men var sker övergången från edilon-spår till traditionell spårläggning? Vid Regeringsgatan?
Mvh Leif
Lite senare. Kanon att du fixat det, med alla goda bilder de senaste dagarna kan man ju följa hela arbetet från hemmet utan att behöva gå ut själv och titta på plats!
Men var sker övergången från edilon-spår till traditionell spårläggning? Vid Regeringsgatan?
Mvh Leif
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Det ser lite konstigt ut med betongblocken ändå, jag antar att man lägger ett tunt lager asfalt ovanpå betongen?
En ren spekulation: i närheten av skarven mellan de spår som avses vara permanenta under lång tid, och den sista biten närmast Sergels Torg som behöver lyftas upp igen när man ska reparera "marken"?Leif Steen skrev:Men var sker övergången från edilon-spår till traditionell spårläggning?
Efter regeringsgatan mot Sergels torg.Leif Steen skrev: Men var sker övergången från edilon-spår till traditionell spårläggning? Vid Regeringsgatan?
Mvh Leif
/
Med reservation för tyckfel.
- Stefan Widén
Vid Korsningen H-gatan och K-gatan kan du se det färdiga resultatet idag. Det blir en topp av "Densifalt" som är tjärindräkta lite större stenar ca 20-30 mm i diameter som läggs ut med läggare. De stora stenarna bildar hålrum mellan sig som man sedan fyller med betong"sluring". Reslutatet blir en hård yta som klara trycket fårn bussar mm men som ändå är lite flexibel.Traesk skrev:Det ser lite konstigt ut med betongblocken ändå, jag antar att man lägger ett tunt lager asfalt ovanpå betongen?
Sjöstaden har bl a sådan beläggning vid Sickla Kaj.
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Snöfall idag men arbetet fortsätter...
I princip samtliga räler är utplacerade och svetsning pågår. Man fräser här spår i densifalten (eller vad det nu är) för att göra något.. Nån som vet vad? Kombort-slingor kanske? Flexibel skarv för plattorna? Har du nån idé, kanske? Även på "Övre Hamngatan" börjar spåren ta plats. Om jag förstått det hela rätt så skall mellanrummet längre bort i bilden husera övergångsväxlarna som skall användas vid trafikstörningar och när reperationsarbeterna börjar vid fontänen så småningom. Ändhållplatsen har fått lite mer spår utlagt. Rälsdelarna som syns till höger mitt på plattformen är växlarna som skall ligga lite längre ner på gatan. Och slutligen från Alkärret, där stålstommen blörjar ta form. Enligt planen kommer väggarna att sättas upp inom kort och det kommer att gå med en rasande fart. Museitrafiken kommer dock att sätta igång redan innan denna del av hallen är klar.
Das was alles! För ett halvår sedan sade jag att jag tror på förlängningen först när jag ser spåren i gatan.. Nu ser jag spåren i gatan så jag får väl börja tro på förlängningen då.
Och jag passar väl på att dra till med följande uttalande: Jag tror på förlängningen till Centralen först när jag ser spåren i gatan...
I princip samtliga räler är utplacerade och svetsning pågår. Man fräser här spår i densifalten (eller vad det nu är) för att göra något.. Nån som vet vad? Kombort-slingor kanske? Flexibel skarv för plattorna? Har du nån idé, kanske? Även på "Övre Hamngatan" börjar spåren ta plats. Om jag förstått det hela rätt så skall mellanrummet längre bort i bilden husera övergångsväxlarna som skall användas vid trafikstörningar och när reperationsarbeterna börjar vid fontänen så småningom. Ändhållplatsen har fått lite mer spår utlagt. Rälsdelarna som syns till höger mitt på plattformen är växlarna som skall ligga lite längre ner på gatan. Och slutligen från Alkärret, där stålstommen blörjar ta form. Enligt planen kommer väggarna att sättas upp inom kort och det kommer att gå med en rasande fart. Museitrafiken kommer dock att sätta igång redan innan denna del av hallen är klar.
Das was alles! För ett halvår sedan sade jag att jag tror på förlängningen först när jag ser spåren i gatan.. Nu ser jag spåren i gatan så jag får väl börja tro på förlängningen då.
Och jag passar väl på att dra till med följande uttalande: Jag tror på förlängningen till Centralen först när jag ser spåren i gatan...
Idag gick jag förbi...
det är möjligt att trafikera H-gatan mellan R-Gatan och K-gatan. dessutom är korsningen och vägen genom K-gatan till strömkajen öppen igen.
genom norrmalmstorg är det fortfarande enkelriktat mot K-gatan.
det är möjligt att trafikera H-gatan mellan R-Gatan och K-gatan. dessutom är korsningen och vägen genom K-gatan till strömkajen öppen igen.
Finns det även A-gator och B-gator inne i stan?charmander skrev:Idag gick jag förbi...

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
japp, en A-gata som korsar K-Gatan bl.a
K-gatan = Kungsträdgårdsgatan
H-Gatan= Hamngatan
R-Gatan= Regirensgatan
K-gatan = Kungsträdgårdsgatan
H-Gatan= Hamngatan
R-Gatan= Regirensgatan
Ja, exempel på A-gator är Cederdalsgatan, Centralbrom, Danviksbro - Exempel på B-gator är Engelbrektsgatan, Frihamnsporten, Gasverksvägen.bruse skrev:Finns det även A-gator och B-gator inne i stan?charmander skrev:Idag gick jag förbi...
En A-gata är en primär infarts- eller genomfartsled.
En B-gata är en sekundär matargata
En S-gata är en gata med spår
En C-gata är övriga gator
Med reservation för tyckfel.
Intressant variant att förkorta bort själva namnet, men skriva ut "gatan"charmander skrev:det är möjligt att trafikera H-gatan mellan R-Gatan och K-gatan. dessutom är korsningen och vägen genom K-gatan till strömkajen öppen igen.

- Stefan Widén
mickeb skrev:Intressant variant att förkorta bort själva namnet, men skriva ut "gatan"charmander skrev:det är möjligt att trafikera H-gatan mellan R-Gatan och K-gatan. dessutom är korsningen och vägen genom K-gatan till strömkajen öppen igen.
Ja men ack så praktiskt nu och alla verkar ju fatta vilka gator det rör sig om. Så kan vi korta "gatan" till att bara skriva i "X:et" mellan H & K........

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll