Sida 11 av 12
Postat: fredag 14 december 2007 15:06
av Erik Sandblom
NerdBoy skrev:Men du läser ju inte vad Martin och Tony skriver: risken att dö är betydligt större i en så liten bil.
Nej. Vid älgkrock i över 50 km/h är det överhängande risk att dö i
alla personbilar. Det är det enda väsentliga.
Postat: fredag 14 december 2007 15:50
av Erik Sandblom
NerdBoy skrev:Och det andra barnet? Lämnar han bort det till adoption med hänvisning till att det är det bästa miljövalet?

Det är inte så många människor som har två barn i förskoleålder, eftersom det är ett övergående tillstånd. Men det får väl bevisas med statistik antar jag...
NerdBoy skrev:
Var hittar du siffrorna 73% resp. 76%?
På sidan tre i tabellbilagan, "Glesbygdskommuner" och "Samtliga".
203/(203 + 65) = 76%
NerdBoy skrev:Sedan får vi inte glömma att genomsnittliga resor inte säger särskilt mycket om samtliga resor. Den som köper en bil gör det inte för att klara av sina genomsnittliga resor utan för att kunna använda den till så mycket som möjligt.
Målaren med två barn gör en resa från hemmet till dagis, sedan en resa till en kund han ska måla hos, därefter en resa från kunden till lunchstället där han träffar sina kollegor, därefter en resa tillbaka till kunden. Vid arbetsdagens slut gör han en resa till en byggmarknad för att köpa färg till morgondagen, därefter en resa till Konsum för att köpa middag, och så en resa tillbaka till dagis och slutligen en resa hem. 25% av hans resor sker utan passagerare, ändå behöver han en bil som rymmer minst två passagerare.
Vill man vara hypermobil så är det klart att man hittar ursäkter för allt.
Här hittar jag 600 000 människor som jobbar på det vis du beskriver, och 2,6 miljoner som arbetar på ett och samma ställe.
30 största yrkesgrupperna
De 600 000 är:
Försäljare, detaljhandel; demonstratörer m.fl.
Säljare, inköpare, mäklare m.fl.
Byggnadshantverkare
Städare m.fl.
Montörer
Kundinformatörer
Postat: fredag 14 december 2007 15:58
av NerdBoy
Erik Sandblom skrev:NerdBoy skrev:
Var hittar du siffrorna 73% resp. 76%?
På sidan tre i tabellbilagan, "Glesbygdskommuner" och "Samtliga".
203/(203 + 65) = 76%
Du räknar fel. Ponera att tre personer åker bil. Två gör det som förare, en gör det som passagerare. Hur många procent av resorna görs utan passagerare? Tips: 67% är fel svar.
Postat: fredag 14 december 2007 16:57
av OSkar000
Erik Sandblom skrev:NerdBoy skrev:Men du läser ju inte vad Martin och Tony skriver: risken att dö är betydligt större i en så liten bil.
Nej. Vid älgkrock i över 50 km/h är det överhängande risk att dö i
alla personbilar. Det är det enda väsentliga.
Förra året inträffade 34000 viltolyckor varav nästan 5000 var älgolyckor. Totalt avled 8 personer i viltolyckor 2006.
Att med detta underlag anse att risken att dö i en älgolycka är överhängande har jag svårt att se, risken finns men det är många faktorer som påverkar, inte minst bilen man färdas i och hastigheten.
Postat: lördag 15 december 2007 21:57
av NerdBoy
Erik Sandblom skrev:
Tekniken har gått framåt sen den filmen gjordes. Räckvidden på dagens elbilar som Buddy och Think ligger som sagt på 40-180 kilometer.
Kom ihåg att folk skrattade åt CD och mp3 en gång i tiden också. Och det där med internet var ju bara för nördar.
Du får ursäkta, men det kommer jag faktiskt inte alls ihåg. De första CD-spelarna var i och för sig så dyra att somliga undrade om de verkligen skulle slå igenom, men inte var det någon som skrattade åt dem. Mp3-formatet var det som behövdes för att folk skulle kunna börja kopiera och spara musik på sina datorer och var inte heller något som lockade till skratt.
Postat: lördag 15 december 2007 22:19
av NerdBoy
Erik Sandblom skrev:NerdBoy skrev:Sedan får vi inte glömma att genomsnittliga resor inte säger särskilt mycket om samtliga resor. Den som köper en bil gör det inte för att klara av sina genomsnittliga resor utan för att kunna använda den till så mycket som möjligt.
Målaren med två barn gör en resa från hemmet till dagis, sedan en resa till en kund han ska måla hos, därefter en resa från kunden till lunchstället där han träffar sina kollegor, därefter en resa tillbaka till kunden. Vid arbetsdagens slut gör han en resa till en byggmarknad för att köpa färg till morgondagen, därefter en resa till Konsum för att köpa middag, och så en resa tillbaka till dagis och slutligen en resa hem. 25% av hans resor sker utan passagerare, ändå behöver han en bil som rymmer minst två passagerare.
Vill man vara hypermobil så är det klart att man hittar ursäkter för allt.
Här hittar jag 600 000 människor som jobbar på det vis du beskriver, och 2,6 miljoner som arbetar på ett och samma ställe.
30 största yrkesgrupperna
De 600 000 är:
Försäljare, detaljhandel; demonstratörer m.fl.
Säljare, inköpare, mäklare m.fl.
Byggnadshantverkare
Städare m.fl.
Montörer
Kundinformatörer
Jag pratar inte om något extremfall, jag pratar om hur helt vanliga människor lever sina helt vanliga liv. Men visst, låt vår målare bli ännu mer genomsnittlig genom att ge honom ett jobb där han sitter på ett kontor eller står i en butik hela dagarna. Även om den lilla elbilen täcker hans behov av resor till och från arbetsplatsen så förändrar det inte det faktum att han behöver en större bil för att kunna storhandla med familjen en gång i månaden, skjutsa sonen och hans kompis till ishockeyträning, åka med familjen till svärföräldrarna på julafton, och alla andra helt vanliga saker som helt vanliga människor gör. Det är inte att vara "hypermobil" och det är inte påhittade ursäkter.
Postat: söndag 16 december 2007 1:47
av Joohan
vad i helvete är det här för tråd?
Det är afa rakt igenom, terrorister allihoppa!
http://www.info14.com/inrikes.php?id=1773
Sen fick jag inte ens ha
http://www.ndu.nu /
http://www.nd.se som sista ord där nere förut! Illa!
Postat: söndag 16 december 2007 15:55
av kildor
Det var ju lustigt att info14 skulle gå igång på just den artiklen, där Asfaltsdjungelns Indianer uppmanar (sig själva) att
sluta pysa däcken på stadsjeeparna...
http://www.aftonbladet.se/debatt/article1431272.ab
Postat: söndag 16 december 2007 16:47
av NerdBoy
Även om de uppmanar till eld upphör så är artikeln faktiskt väldigt självförhärligande. Jag håller med de debattörer som tycker det är konstigt att Aftonbladet ger plats åt de här tokigheterna.
Postat: söndag 16 december 2007 22:40
av daniel_s
NerdBoy skrev:
Även om de uppmanar till eld upphör så är artikeln faktiskt väldigt självförhärligande. Jag håller med de debattörer som tycker det är konstigt att Aftonbladet ger plats åt de här tokigheterna.
Det vore väl om möjligt ännu dummare att låta bli, eftersom man då kanske gick miste om ett tillfälle att få händelserna att upphöra.
Postat: söndag 16 december 2007 23:34
av NerdBoy
daniel_s skrev:NerdBoy skrev:
Även om de uppmanar till eld upphör så är artikeln faktiskt väldigt självförhärligande. Jag håller med de debattörer som tycker det är konstigt att Aftonbladet ger plats åt de här tokigheterna.
Det vore väl om möjligt ännu dummare att låta bli, eftersom man då kanske gick miste om ett tillfälle att få händelserna att upphöra.
Jag är helt övertygad om att de är tillräckligt organiserade för att inte behöva kommunicera via en kvällstidning.
Postat: söndag 16 december 2007 23:55
av daniel_s
NerdBoy skrev:Jag är helt övertygad om att de är tillräckligt organiserade för att inte behöva kommunicera via en kvällstidning.
Och jag är minst lika övertygad om att de, om de nu är välorganiserade, inte vill få skulden för vad "frivilliga" utanför denna påstådda organisation kan ställa till med av missriktad hjälpsamhet, och därför kan tänkas behöva signalera till dessa att "det räcker nu". Hela den här grejen är ett utmärkt objekt för studier av det mänskliga psyket...
Postat: måndag 17 december 2007 0:10
av Joohan
daniel_s skrev:NerdBoy skrev:Jag är helt övertygad om att de är tillräckligt organiserade för att inte behöva kommunicera via en kvällstidning.
Och jag är minst lika övertygad om att de, om de nu är välorganiserade, inte vill få skulden för vad "frivilliga" utanför denna påstådda organisation kan ställa till med av missriktad hjälpsamhet, och därför kan tänkas behöva signalera till dessa att "det räcker nu". Hela den här grejen är ett utmärkt objekt för studier av det mänskliga psyket...
Nej, dom organiserade i en grupering AFA Sthm, Det är dom slom slås sönder både sthm city på recklame the streets och salem på Salemmarchen.
Alla som är med är extremister.
Och jag har bra koll på det här ämnet och behöver inte tro, det är förövrigt samma pack som slås vid fotbollsmatcher...
Postat: måndag 17 december 2007 0:22
av daniel_s
Äh, kom igen nu, det är mycket roligare att spekulera!

Postat: måndag 17 december 2007 9:07
av NerdBoy
daniel_s skrev:NerdBoy skrev:Jag är helt övertygad om att de är tillräckligt organiserade för att inte behöva kommunicera via en kvällstidning.
Och jag är minst lika övertygad om att de, om de nu är välorganiserade, inte vill få skulden för vad "frivilliga" utanför denna påstådda organisation kan ställa till med av missriktad hjälpsamhet, och därför kan tänkas behöva signalera till dessa att "det räcker nu". Hela den här grejen är ett utmärkt objekt för studier av det mänskliga psyket...
Ja, men vad trodde de då? De uppmanade folk på bred front att ta efter deras beteende, var det oväntat att en del skulle strunta i att sätta dit lappen, eller börja skära i däcken för att slippa pillet med ventilen?
Om de ansvariga på Aftonbladet hade haft lite skam i kroppen så kunde de ju åtminstone ha saxat bort de triumfatoriska och överlägsna formuleringarna och behållit kärnbudskapet om att lägga av. Nu har de inte det, för fult nog passar det här jättebra in i deras kampanj mot klimathotet, och "välbeställda män" på Östermalm är en otroligt tacksam måltavla. Allt för att sälja lösnummer.

Postat: torsdag 27 december 2007 17:08
av Erik Sandblom
NerdBoy skrev:Erik Sandblom skrev:NerdBoy skrev:
Var hittar du siffrorna 73% resp. 76%?
På sidan tre i tabellbilagan, "Glesbygdskommuner" och "Samtliga".
203/(203 + 65) = 76%
Du räknar fel. Ponera att tre personer åker bil. Två gör det som förare, en gör det som passagerare. Hur många procent av resorna görs utan passagerare? Tips: 67% är fel svar.
Wow, det där får du gärna utveckla lite till.
Postat: torsdag 27 december 2007 18:00
av TS
Hälften, va?
Uppdatering: Konstigt, det var ett inlägg till här förut, nu när jag skickade det här var det borta.
Postat: torsdag 27 december 2007 18:20
av TS
Eller..., nej. Om 268 personer åker i 203 bilar blir det 1, 32 personer per bil. Hur blir det? Sitter det inte två personer i 67 av bilarna då, och en i 134 av dem. Då åker 134 personer två och två, och 134 en och en. Så hälften av bilresorna måste ju vara ensamresor eftersom passagerarna också räknas som resande med bil, men det sitter en person i två tredjedelar av bilarna.
(Jag var inte heller bra på matte i skolan, men nu blev det nog rätt. Men de där siffrorna i PDF:en måste ju betyda att det sitter 3 personer i minst två bilar eller 4 i minst en. Fast statistiskt går det väl ihop).
Postat: torsdag 27 december 2007 19:36
av B Thomas
TS skrev:Hälften, va?
Uppdatering: Konstigt, det var ett inlägg till här förut, nu när jag skickade det här var det borta.
Det var jag som skrev här men fick rusa iväg när jag kom på att jag ville ändra inlägget. Så jag tog bort det, men nu kommer det tillbaka.
Erik Sandblom skrev:NerdBoy skrev:Erik Sandblom skrev:
På sidan tre i tabellbilagan, "Glesbygdskommuner" och "Samtliga".
203/(203 + 65) = 76%
Du räknar fel. Ponera att tre personer åker bil. Två gör det som förare, en gör det som passagerare. Hur många procent av resorna görs utan passagerare? Tips: 67% är fel svar.
Wow, det där får du gärna utveckla lite till.
Matte är väl inte din starka sida. Suck.
Den statistik som används talar om antal resor som förare resp passagerare. Den uträkning som anger 76% är helt fel. Den förutsätter att alla resor som skett med personbil som passagerare har gjorts i något annat fordon än ett som har en förare. Har dom promenerat kanske
Faktum är att det inte går att få fram antalet ensamresor med dessa siffror eftersom man måste veta det genomsnittliga antalet passagerare i varje bil. Teoretiskt sett skulle alla passagerare kunna ha samlats i så få bilar som möjligt (4 pass/bil) och då blir andelen ensamresande (203-17)/(203+65) ≈ 70% Eller så har ingen bil haft mer än 1 passagerare, då blir antalt ensamresande (203-65)/(203+65) ≈ 51% I vart fall inga 76%.
Postat: torsdag 27 december 2007 20:49
av Erik Sandblom
B Thomas skrev:Den statistik som används talar om antal resor som förare resp passagerare. Den uträkning som anger 76% är helt fel. Den förutsätter att alla resor som skett med personbil som passagerare har gjorts i något annat fordon än ett som har en förare. Har dom promenerat kanske
Faktum är att det inte går att få fram antalet ensamresor med dessa siffror eftersom man måste veta det genomsnittliga antalet passagerare i varje bil. Teoretiskt sett skulle alla passagerare kunna ha samlats i så få bilar som möjligt (4 pass/bil) och då blir andelen ensamresande (203-17)/(203+65) ≈ 70% Eller så har ingen bil haft mer än 1 passagerare, då blir antalt ensamresande (203-65)/(203+65) ≈ 51% I vart fall inga 76%.
Aha ok, jag räknade fel.
Även om vi inte kan få fram antalet ensamresor så kan vi få fram ett tal som visar den minsta möjliga andelen bilar med ensam förare, eller hur? Vi har ju inte fler än 203 förare. För att få fram minsta möjliga andel ensamma förare så fördelar vi alla passagerare en och en till förarna, så långt de räcker. Då får vi 65 förare med passagerare, om vi vill ha så få ensamförare som möjligt. Övriga förare blir ensamma, 203-65 = 138.
Minst 68% av bilarna har ensam förare, och minst 51% av resorna sker med ensam förare (138/268).
Räknefelet har alltså ingen betydelse för resonemanget. Det finns en jättepotential för småbilar, eftersom över hälften av alla bilresor sker som ensam bilförare.