Vad tycker du om utbyggnadsplanerna förresten? Har aldrig fattat det.TKO skrev:Nu vet jag att jag bryter mot trivselregel nr 2 ("säg aldrig något ont om Tvärbanan") men resenärstalen är ju faktiskt lägre än vad man prognosticerade... framför allt på sträckan Gullmarsplan-Liljeholmen.TonyM skrev:Tänka sig, för en gångs skull tänkte jag faktiskt på den formidabla och utmärka länk med resenärstal som talar för sig själv.TKO skrev: Du menar om man vill se "fullständigt korkade lösningar"?
![]()
//Tony
/TKO
Koncessionshandling för Djurgårdslinjens förlängning
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jo jag tror att utbyggnaden norr om Alvik kan bli bra! Jag har inte den lokalkännedom som krävs för att kommentera detaljer - jag hoppas att man gjort en bra avvägning mellan kort restid och stor resandeunderlag (vilket jag tycker man missade i Årsta).TS skrev:Vad tycker du om utbyggnadsplanerna förresten? Har aldrig fattat det.TKO skrev:Nu vet jag att jag bryter mot trivselregel nr 2 ("säg aldrig något ont om Tvärbanan") men resenärstalen är ju faktiskt lägre än vad man prognosticerade... framför allt på sträckan Gullmarsplan-Liljeholmen.TonyM skrev: Tänka sig, för en gångs skull tänkte jag faktiskt på den formidabla och utmärka länk med resenärstal som talar för sig själv.
//Tony
/TKO
En utbyggnad som jag ännu inte sett föreslagen annat som en del av en stort innerstadsnät är en linje Liljeholmen - Hornstull - Fridhemsplan. Gärna då kombinerat med spår i Årstavägen - då skulle en man kunna ha en linje 23(?) Gullmarsplan - Årstavägen - Årstaberg - Liljeholmen - Hornstull - Fridhemsplan. (Ja hur man ska lösa anslutningen till Liljeholmens T-banestation vet jag inte, alternativt får man slopa den och köra direkt till Hornstull). En sådan linje skulle flytta en hel del byten från Södra Station till Årstaberg vilket jag tror är positivt. Och då kanske vi kan hoppas på en bättre lösning av gångvägarna mellan pendeltågsstationen och spårvagnshållplatsen, den nuvarande lösningen är ju helt enkelt dålig!
Att bygga om Saltsjöbanan till spårväg tycker jag verkar vara en befängd idé. Istället bör tunnelbanan dras ut till Nacka och sedan vidare - det är stockholmsområdets för närvarande mest expansiva del.
Däremot bör tvärbanan förlängas från Sickla in till stan - till Slussen exempelvis. Om inte annat för att de boende i Hammarby Sjöstad skall tro att dom bor i innerstan - det är ju faktiskt planerarnas avsikt! Då duger det inte att byta vid Gullmarsplan som vilken Bollmorabonde som helst... Nej ärligt talat - visst ska spårvagnen dras in till stan i sin östra ände!
Sen har vi Norra station och Karolinska. Ja, där tror jag på tunnelbana. Men jag tror man ska ta och tänka efter vad man ska göra med den västra tunnelbanan - jag har en känsla av att det finns överkapacitet åtminstone väster om Odenplan. Den är väl tänkt att användas för Karolinskalinjen - men räcker det med 10-minuterstrafik där? Om det krävs "två linjer" dit så blir det bara tre kvar mot Fridhemsplan och vidare, det känns som dåligt utnyttjande av banan. Å andra sidan sidan skall väl flyget vara kvar på Bromma som ju annars kunnat användas för bostadsbebyggelse och ökat underlaget för västra tunnelbanan.
Förläng Hjulstalinjen till Barkarby. Hagsättralinjen till Älvsjö. Ja sen har jag inga mer idéer för tillfället!
Skrev jag spårväg i Årstavägen? Ja det gjorde jag visst...

/Thomas K Ohlsson
Jag är inte så bra på det här forumet - finns det nån sökfunktion?daniel_s skrev:Källa?TKO skrev:Nu vet jag att jag bryter mot trivselregel nr 2 ("säg aldrig något ont om Tvärbanan") men resenärstalen är ju faktiskt lägre än vad man prognosticerade... framför allt på sträckan Gullmarsplan-Liljeholmen.
Det behandlades under hösten - jag tror det var i en rapport från VTI.
Jag återkommer!
/TKO
Detsamma!TonyM skrev:För det första är det oerhört tröttande att hela tiden få tryckt i halsen att "man inte tittar utanför ankdammen". Du uttrycker dig så osmidigt när du gång på gång påpekar detta, framförallt eftersom du inte vet att din motdebattör verkligen är så hemmablind - det finns fullständigt korkade lösningar utomlands också.Per Lind skrev: Om Du fgvore det mi9nsta intresserad av vad som händer utanför ankdammen
För det andra så räcker det väl att titta på Tvärbanan.
//Tony
Det är väldigt tröttande att ett fåtal skall få dominera och bestämma vad som är sant eller inte.
När man som TKO upprepar samma sak gång på gång och dessutom tydligen inte hört talas om spårfaktorn som i hela övriga världen är vedertagen då finns bara en slutsats att dra - han bryr sig inte om fakta eller vet inte vad som finns därute.
Om jag uttrycker mig överlägset - vad gör den lilla skara som hela tiden mothugger då?
Är Era åsikter den sanna sanningen?
Håller alla andra verkligen med Er bara för att dom är tysta?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Vaddå dominera? Nu får du väl saker och ting om bakfotenPer Lind skrev: Detsamma!
Det är väldigt tröttande att ett fåtal skall få dominera och bestämma vad som är sant eller inte.
När man som TKO upprepar samma sak gång på gång och dessutom tydligen inte hört talas om spårfaktorn som i hela övriga världen är vedertagen då finns bara en slutsats att dra - han bryr sig inte om fakta eller vet inte vad som finns därute.
Idén med ett diskussionsforum är väl att man skall diskutera och belysa olika fakta.
Som lekman, vilket du är, sitter man oftast på något annat än hela bilden. Då är det väldigt lätt att dra förhastade slutsatser.
När man då som lekman, trots att man fått sig presenterat att frågan inte är så lätt, fortsätter att framhäva det man vill och önskar är jag rädd att man får tåla små törnar - speciellt om det är mer än en gång man gör på detta sätt.
Nu skall väl sägas och det med kraftig emfas att lekmäns idéer kan vara bra och ibland kan man även hämta lösningar till kvalificerade problem därifrån. Det görs också.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
RESANDE PÅ TVÄRBANAN - FÖRVÄNTNINGAR OCH VERKLIGHET
Till alla faktaälskare - men som tydligen inte orkar söka själv - ger jag två länkar:
Först till VTI-rapporten "Samhällsekonomi i Modern Spårvägstrafik"
http://www.vti.se/2206.epibrw
Sedan till en debatt i detta forum där i stor utsträckning samma personer debatterade samma frågor:
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t= ... c&start=40
I rapporten framgår tydligt att resandesiffrorna på Tvärbanan inte vid den tidppunkt den skrev inte nåt upp till de förväntningar som fanns innan den byggdes. Läsanvisningar för den som har bråttom finns i debatten jag länkat till.
Måste vi verkligen ta allt detta en gång till?
med vänlig hälsning
/Thomas K Ohlsson
Till alla faktaälskare - men som tydligen inte orkar söka själv - ger jag två länkar:
Sedan till en debatt i detta forum där i stor utsträckning samma personer debatterade samma frågor:
I rapporten framgår tydligt att resandesiffrorna på Tvärbanan inte vid den tidppunkt den skrev inte nåt upp till de förväntningar som fanns innan den byggdes. Läsanvisningar för den som har bråttom finns i debatten jag länkat till.
med vänlig hälsning
/Thomas K Ohlsson
-
Med det kan jag! Det var i den här tråden, som egentligen handlade om Handelskammarens förkättrade tunnelbanering, och där Calle Nerdboy - inte Du - letade upp dels en gammal VTI-utredning från 2003, dels SL:s senaste årsstatistik (2006) och jämförde. Det har gjorts flera prognosberäkningar och i VTI-skriften fördes ett ganska rudimentärt resonemang om resandeprognoser, samhällsnyttor och beslutunderlag. Hursom valde Du ut den högsta prognosen 39.000 påstigande per dygn, som Calle jämförde med ATR-räkningen Alvik-Gullmarsplan (34.400 påstigande per dygn) och konstaterade triumferande att Tvärbanan är en misslyckad investering (Du framförde t.o.m den i mitt tycke rätt bisarra åsikten att det hade kunnat räcka med en stombusslinje istället). Totalt hade Tvärbanan 2006 41.200 påstigande per dygn, skillnaden är alltså antalet resande till/från Hammarby Sjöstad. Själv tycker jag att den här frågan är föga lämpad för förenklade resonemang av denna typ, i VTI-skriften för författarna heller ingen ingående diskussion om betydelsen av skillnaden med vad som planerades och vad som sedan verkligen kom att byggas. En annan fråga är hur lång tid en infrastrukturinvestering - som t.ex. Tvärbanan - ska få på sig att uppfylla prognoserna, i synnerhet när den i stort sett öppnar ett nytt trafikstråk. En mycket intressant diskussion som hade förtjänat en annan och mycket seriösare behandlingen än den fick i ovanst. tråd. Fn. "fattas" alltså 4.600 påstigande på sträckan Gullmarsplan-Alvik för att TKO ska bli nöjd, och ca. 7,5 trafikår är tydligen för lång tid.TKO skrev:Jag är inte så bra på det här forumet - finns det nån sökfunktion?daniel_s skrev:Källa?TKO skrev:Nu vet jag att jag bryter mot trivselregel nr 2 ("säg aldrig något ont om Tvärbanan") men resenärstalen är ju faktiskt lägre än vad man prognosticerade... framför allt på sträckan Gullmarsplan-Liljeholmen.
Jag återkommer!
/TKO
Detta om detta. Betr. innevarande år har vi än så länge bara subjektiva bedömningar att gå på, så jag inväntar med spänning 2007 års statistik från SL, som jag tror kommer att förvåna många. Du anser Dig som Årstabo vara expert på resandeflödet på Tvärbanan, själv anser jag mig av skäl jag inte tänker gå in på här, kunna bedöma detta betydligt bättre och vi har sett en omfattande tillväxt under 2008. Men som sagt, i avvaktan på SL-statistiken...
Mvh.
Björn
PS1. Tvärbanan har ingenting att göra med "trivsel" med uppträder man som spårvägstrafikkritisk (för att bilda ett uttryck analogt med t.ex. EU-kritisk) i detta Forum har man tagit på sig en rätt tung uppgift.
PS2. Källhänvisningar hittar man via länken ovan till aktuell tråd.
PS3. Tänk vad trevligt det vore om en diskussion här för en gångs skull kunde bedrivas utan personliga tillmälen - detta förstås riktat till alla...
Senast redigerad av Björn Ehnberg den tisdag 01 januari 2008 22:40, redigerad totalt 1 gånger.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Jag är lekman och jag läser mycket facklitteratur på flera språk och får en mångbild av plus och nackdelar som trafikflörvaltningar delger.TonyM skrev:Vaddå dominera? Nu får du väl saker och ting om bakfotenPer Lind skrev: Detsamma!
Idén med ett diskussionsforum är väl att man skall diskutera och belysa olika fakta.
Som lekman, vilket du är, sitter man oftast på något annat än hela bilden. Då är det väldigt lätt att dra förhastade slutsatser.
När man då som lekman, trots att man fått sig presenterat att frågan inte är så lätt, fortsätter att framhäva det man vill och önskar är jag rädd att man får tåla små törnar - speciellt om det är mer än en gång man gör på detta sätt.
Nu skall väl sägas och det med kraftig emfas att lekmäns idéer kan vara bra och ibland kan man även hämta lösningar till kvalificerade problem därifrån. Det görs också.
//Tony
Jag har förmånen att vara med och besöka olika trafikföretag där vi behandlas som kollegor och där vi kommer långt bortom diggarens information. Jag försöker ta + och - av det jag får information om och försöka få det bästa av alla världar.
Utan lekmän hade proffsen stått sig slätt då det väldigt ofta är "inavel" på kunskap och man ser inte nya träd för skogen. Detta gäller inom alla branscher, framförallt inom min. Det jag gjort fungerar bra så varför skall jag ändra?
Besöka fackmässor i all ära, men där träffar jag likasinnade och så mycket nytänk kommer inte - speciellt inte på svenska mässor. Skall man hitta nya infallsvinklar gäller det att titta sig runt om i världen och se hur andra löst problemen.
Å andra sidan får det inte bara bli nytänk utan man måste tänka igenom historien och behålla/anamma det som våra föregångare gjorde bättre men som vi i oförstånd och i moderniseringens vindar tagit som det enda vettiga. På många verkar det som det enda rätta är bygg tunnelbana eller i nödfall - tänk tunnelbana och kör spårvagn. Speciellt folk på Banverket verkar inte ha förstått vad lätt spårtrafik är för något. Bara det kostar mycket pengar såm är det bra.
Stockholm skulle må bra av lite Göteborgare på många poster för att få tillbaka den kunskap som försvann 1967.
-Per
Senast redigerad av Per Lind den tisdag 01 januari 2008 22:34, redigerad totalt 1 gånger.
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
vad är spårfaktorn
Det här med spårfaktorn var intressant. Har inte hört talas om den förut.
På vilket sätt påverkar den resandet när man kan välja mellan buss och Roslagsbanan i nordostsektorn i Stockholm t ex. Jag trodde man oftare valde buss än Roslagsbanan där när man hade valmöjlighet.
Hur är det på Lidingö. Är det fler som åker med spårvagn än buss till Ropsten. T ex från Larsberg.
Göteborg med stort spårvägsnät har lägre andel kollektivresande jämfört med Stockholm med alla sina bussar. Hur kommer spårfaktorn in där?
Hur väljer folk att resa till Djurgården i Stockholm. Tar flest bussen eller spårvagnen när båda trafikeras? Speciellt lämpligt att få veta i denna tråd som rubriceras Koncessionshandling för Djurgårdslinjens förlängning.
Jag ställer inte frågor för att hoppa på någon, bara för att stilla min nyfikenhet över denna för mig mystiska spårfaktor.
Förresten, hur stor är spårfaktorn? 1,01? 1,5? 2?
På vilket sätt påverkar den resandet när man kan välja mellan buss och Roslagsbanan i nordostsektorn i Stockholm t ex. Jag trodde man oftare valde buss än Roslagsbanan där när man hade valmöjlighet.
Hur är det på Lidingö. Är det fler som åker med spårvagn än buss till Ropsten. T ex från Larsberg.
Göteborg med stort spårvägsnät har lägre andel kollektivresande jämfört med Stockholm med alla sina bussar. Hur kommer spårfaktorn in där?
Hur väljer folk att resa till Djurgården i Stockholm. Tar flest bussen eller spårvagnen när båda trafikeras? Speciellt lämpligt att få veta i denna tråd som rubriceras Koncessionshandling för Djurgårdslinjens förlängning.
Jag ställer inte frågor för att hoppa på någon, bara för att stilla min nyfikenhet över denna för mig mystiska spårfaktor.
Förresten, hur stor är spårfaktorn? 1,01? 1,5? 2?
-
Tja, vad räknar Du med, TKO. Det är Du själv som gång på gång drar in detta i debatten. Det fattas 4.600 påstigande mellan Alvik och Gullmarsplan och därför är Tvärbanan en misslyckad investering, vars pengar kunde har använts bättre på annat håll. Det är ungefär samma sak med ordet"succé" som Du beskyllde alla för att använda om Tvärbanan, men Du var själv den ende som använde det i den aktuella tråden.TKO skrev:RESANDE PÅ TVÄRBANAN - FÖRVÄNTNINGAR OCH VERKLIGHET
med vänlig hälsning
/Thomas K Ohlsson
Sedan påstod Du en massa andra saker också, som t.ex. att det är många gratisåkare på Tvärbanan, eller att det borde gå att bedriva tätare trafik med befintligt antal tågsätt, antagligen för att Du inte vet så mycket om trafikeringen på Tvärbanan, men det har jag redan avfärdat.
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Naturligtvis är det en felaktig rapport och inte heller dom som skrivit den begriper nåt... För att inte tala om dom som gjorde de trafikantprognoser du dömmer ut som ogrundade! Ärligt talat kan jag inte bedömma detta - men visst brukar VTI:s forskning vara rätt vederhäftig?Björn Ehnberg skrev:Med det kan jag! Det var i den här tråden, som egentligen handlade om Handelskammarens förkättrade tunnelbanering, och där Calle Nerdboy - inte Du - letade upp dels en gammal VTI-utredning från 2003, dels SL:s senaste årsstatistik (2006) och jämförde. Det har gjorts flera prognosberäkningar och i VTI-skriften fördes ett ganska rudimentärt resonemang om resandeprognoser, samhällsnyttor och beslutunderlag. Hursom valde Du ut den högsta prognosen 39.000 påstigande per dygn, som Calle jämförde med ATR-räkningen Alvik-Gullmarsplan (34.400 påstigande per dygn och konstaterade triumferande att Tvärbanan är en misslyckad investering (Du framförde t.o.m den i mitt tycke rätt bisarra åsikten att det hade kunnat räcka med en stombusslinje istället). Totalt hade Tvärbanan 2006 41.200 påstigande per dygn, skillnaden är alltså antalet resande till/från Hammarby Sjöstad. Själv tycker jag att den här frågan är föga lämpad för förenklade resonemang av denna typ, i VTI-skriften för författarna heller ingen ingående diskussion om betydelsen av skillnaden med vad som planerades och vad som sedan verkligen kom att byggas. En annan fråga är hur lång tid en infrastrukturinvestering - som t.ex. Tvärbanan - ska få på sig att uppfylla prognoserna, i synnerhet när den i stort sett öppnar ett nytt trafikstråk. En mycket intressant diskussion som hade förtjänat en annan och mycket seriösare behandlingen än den fick i ovanst. tråd. Fn. "fattas" alltså 4.600 påstigande på sträckan Gullmarsplan-Alvik för att Thomas ska bli nöjd.TKO skrev:Jag är inte så bra på det här forumet - finns det nån sökfunktion?daniel_s skrev: Källa?
Jag återkommer!
/TKO
Detta om detta. Betr. innevarande år har vi än så länge bara subjektiva bedömningar att gå på, så jag inväntar med spänning 2007 års statistik från SL, som jag tror kommer att förvåna många. Du anser Dig som Årstabo vara expert på resandeflödet på Tvärbanan, själv anser jag mig av skäl jag inte tänker gå in på här, kunna bedöma detta betydligt bättre och vi har sett en omfattande tillväxt under 2008. Men som sagt, i avvaktan på SL-statistiken...
Mvh.
Björn
PS1. Tvärbanan har ingenting att göra med "trivsel" med uppträder man som spårvägstrafikkritisk (för att bilda ett uttryck analogt med t.ex. EU-kritisk) i detta Forum har man tagit på sig en rätt tung uppgift.
PS2. Källhänvisningar hittar man via länken ovan till aktuell tråd.
PS3. Tänk vad trevligt det vore om en diskussion här för en gångs skull kunde bedrivas utan personliga tillmälen - detta förstås riktat till alla...
Trafikantprognoserna kanske var i överkant - sk glädjeprognoser vad vet jag?
För övrigt undrar jag varför det är så vikigt vem som "letar upp" en uppgift - jag viste inte att det här var nån sorts kunskapstävling? Men när jag tänker efter så är det tydligt att vissa ser det som en sådan - det tycker jag är synd!
Jag har också länkat till den tidigare debatten - den är faktiskt läsvärd. Jag tycker det framgår med önskvärd tydlighet att jag inte själv betraktar mej som "spårvägskritisk" om man anväder ordet på samma sätt som "EU-kritisk".
Till sist - det är kanske under 2007 du sett en trafikanttillväxt på tvärbanan? I år har det nog inte hänt så mycket...

Om det är så så är det ju bra - då blir kanske Tvärbanan en succé!
/Thomas
Re: vad är spårfaktorn
Spårfaktorn är en effekt som påverkar i samband med omställning från buss till spårvagn. Det är alltså där den skall diskuteras.Ferdinand skrev:Det här med spårfaktorn var intressant. Har inte hört talas om den förut.
Den förmodas bero på att spårvagnen har en tydlighet som bussen saknar.
//Tony
I rapporten fanns fyra olika prognsoer för trafikantmängden på Tvärbanan - jag valde inte ut <b>en</b> som du tidigare skrev. Den verkliga resandemängden överträffade endast en av dessa prognoser, som av rapportförfattarna ansågs vara felaktig. Det är möjligt att rapporten är innehåller en massa felaktigheter - det var det ingen som ansåg tidigare men det hindrar ju inte att det är så.Björn Ehnberg skrev:Tja, vad räknar Du med, TKO. Det är Du själv som gång på gång drar in detta i debatten. Det fattas 4.600 påstigande mellan Alvik och Gullmarsplan och därför är Tvärbanan en misslyckad investering, vars pengar kunde har använts bättre på annat håll. Det är ungefär samma sak med ordet"succé" som Du beskyllde alla för att använda om Tvärbanan, men Du var själv den ende som använde det i den aktuella tråden.TKO skrev:RESANDE PÅ TVÄRBANAN - FÖRVÄNTNINGAR OCH VERKLIGHET
med vänlig hälsning
/Thomas K Ohlsson
Sedan påstod Du en massa andra saker också, som t.ex. att det är många gratisåkare på Tvärbanan, eller att det borde gå att bedriva tätare trafik med befintligt antal tågsätt, antagligen för att Du inte vet så mycket om trafikeringen på Tvärbanan, men det har jag redan avfärdat.
Mvh.
Björn
Jag var heller inte ensam om att tycka att det hade varit bättre att prioritera andra <b>spårvägsutbyggnader</b> framför Tvärbanan, t ex en innerstadsring. Men som jag konstaterade redan då - det är inget vi kan göra något åt nu...
Men allt detta har vi ju redan diskuterat - frånsett att det snart kommer nya resandesiffror har väl inget förändrats?
Vi hade olika åsikt då - vi har det förmodligen nu.
/TKO
Vad skrev jag sist i mitt förra inlägg?Per Lind skrev: Utan lekmän hade proffsen stått sig slätt då det väldigt ofta är "inavel" på kunskap och man ser inte nya träd för skogen. Detta gäller inom alla branscher, framförallt inom min. Det jag gjort fungerar bra så varför skall jag ändra?
TonyM skrev: Nu skall väl sägas och det med kraftig emfas att lekmäns idéer kan vara bra och ibland kan man även hämta lösningar till kvalificerade problem därifrån. Det görs också.
Det finns två fackmässor som folk i norden åker på. Den ena är innotrans som samlar folk i hela europa. Platsen för mässan är Berlin. Sist jag var nere träffade jag folk från SL.Per Lind skrev: Besöka fackmässor i all ära, men där träffar jag likasinnade och så mycket nytänk kommer inte - speciellt inte på svenska mässor. Skall man hitta nya infallsvinklar gäller det att titta sig runt om i världen och se hur andra löst problemen.
Den andra är NordicRail där utställare från hela europa kommer till. Besökare kommer även från utomnordiska länder.
Networking på dessa mässor är en viktig nyckel.
Vad jag vill poängera med detta är alltså att du i denna fråga har noll och ingen aning om vad du pratar om.
//Tony
Bra, då fick Du rätt!TonyM skrev:Vad skrev jag sist i mitt förra inlägg?Per Lind skrev: Utan lekmän hade proffsen stått sig slätt då det väldigt ofta är "inavel" på kunskap och man ser inte nya träd för skogen. Detta gäller inom alla branscher, framförallt inom min. Det jag gjort fungerar bra så varför skall jag ändra?
TonyM skrev: Nu skall väl sägas och det med kraftig emfas att lekmäns idéer kan vara bra och ibland kan man även hämta lösningar till kvalificerade problem därifrån. Det görs också.Det finns två fackmässor som folk i norden åker på. Den ena är innotrans som samlar folk i hela europa. Platsen för mässan är Berlin. Sist jag var nere träffade jag folk från SL.Per Lind skrev: Besöka fackmässor i all ära, men där träffar jag likasinnade och så mycket nytänk kommer inte - speciellt inte på svenska mässor. Skall man hitta nya infallsvinklar gäller det att titta sig runt om i världen och se hur andra löst problemen.
Den andra är NordicRail där utställare från hela europa kommer till. Besökare kommer även från utomnordiska länder.
Networking på dessa mässor är en viktig nyckel.
Vad jag vill poängera med detta är alltså att du i denna fråga har noll och ingen aning om vad du pratar om.
//Tony
1. Jag kommenterade bara vad Du skrivit - inget annat.
2. Jag har ingen aning om vilka mässor SL's folk besöker, så där fick Du också rätt.
Men bara för att jag inte vet6 vilka mässor SL's folk besöker så kan Du väl knappast likställa detta med att jag har noll koll och ingen aning om vad jag pratar om?
Av annat fackfolk som dagligen jobbar inom spårbranschen får jag ganska bra medhåll på vad jag skriver så lite koll har jag i alla fall.
-Per
Men... hur särskiljer man spårfaktorn med t ex nyhetsfaktorn? Köper man nya tåg så ökar resandet. Kan folk välja mellan att åka gamla och nya vagnar så väljer man nya vagnar. Det är väldigt sällan man sätter in gamla vagnar om man ställer om från buss till spårvagn.TonyM skrev:Spårfaktorn är en effekt som påverkar i samband med omställning från buss till spårvagn. Det är alltså där den skall diskuteras.Ferdinand skrev:Det här med spårfaktorn var intressant. Har inte hört talas om den förut.
//Tony
Det är en förkrossande övervikt för argument för att man ska bygga spårvägar överallt. Varför sker då inte detta om den s k spårfaktorn existerar? Och speciellt om den minskar den miljöfarligare biltrafiken.
När det gäller statistik brukar man prata om reliabilitet och validitet. Finns det mätbar statistik på hur stor den här spårfaktorn är, där den tillförlitligt avskiljts från andra påverkande faktorer som t ex nyhetsfaktorn, modernitetsfaktorn, uppmärksamhetsfaktorn, reklamfaktorn, restidsfaktorn o s v?
Eller är spårfaktorn en effekt av ungefär samma karaktär som placeboeffekten? Hjärnan modifierar och tolkar verkligheten så att man tycker sig märka en förbättring och bestämmer sig för att den beror på ett verkningslöst piller.
Gör t ex följande experiment: Tänk inte på en röd spårvagn.
Nå hur gick det, tänkte du på en röd spårvagn eller inte? Självklart gjorde du det. Varför? För att hjärnan förmår inte skilja mellan saker som finns och som inte finns. Avgörande är om man tänker på dem. Det är det som vi använder fantasier till ibland. Det är därför det också fungerar att läsa en fiktiv berättelse.
Jag skriver detta, därför att tror man att spårfaktorn existerar, så existerar den åtmintone för en själv. Samma sak är det med ens argument.
Men har någon en länk till någon reliabel undersökning om spårfaktorn, där man förstått att särskilja alla andra påverkande faktorer, av vilka jag nämner några ovan, så är jag djupt tacksam.
Tills motsatsen visats, väljer jag att inte tro på den. I så fall inte heller med någon avgörande effekt när det gäller Djurgårdslinjens förlängning. Däremot kan spårvagnar vara bra av helt andra skäl förstås. Kapacitetsskäl och miljöskäl t ex. T ex när det gäller Djurgårdslinjens förlängning.
Folk i gemene man är inte så insatta i om det är en gammal eller ny vagn, det handlar mer om kosmetik. Ser något fint ut så tror folk att det är nytt men med gammal design (eller färgsättning) så upplevs det nya som gammalt.Ferdinand skrev:Men... hur särskiljer man spårfaktorn med t ex nyhetsfaktorn? Köper man nya tåg så ökar resandet. Kan folk välja mellan att åka gamla och nya vagnar så väljer man nya vagnar. Det är väldigt sällan man sätter in gamla vagnar om man ställer om från buss till spårvagn.TonyM skrev:Spårfaktorn är en effekt som påverkar i samband med omställning från buss till spårvagn. Det är alltså där den skall diskuteras.Ferdinand skrev:Det här med spårfaktorn var intressant. Har inte hört talas om den förut.
//Tony
Det är en förkrossande övervikt för argument för att man ska bygga spårvägar överallt. Varför sker då inte detta om den s k spårfaktorn existerar? Och speciellt om den minskar den miljöfarligare biltrafiken.
När det gäller statistik brukar man prata om reliabilitet och validitet. Finns det mätbar statistik på hur stor den här spårfaktorn är, där den tillförlitligt avskiljts från andra påverkande faktorer som t ex nyhetsfaktorn, modernitetsfaktorn, uppmärksamhetsfaktorn, reklamfaktorn, restidsfaktorn o s v?
Eller är spårfaktorn en effekt av ungefär samma karaktär som placeboeffekten? Hjärnan modifierar och tolkar verkligheten så att man tycker sig märka en förbättring och bestämmer sig för att den beror på ett verkningslöst piller.
Gör t ex följande experiment: Tänk inte på en röd spårvagn.
Nå hur gick det, tänkte du på en röd spårvagn eller inte? Självklart gjorde du det. Varför? För att hjärnan förmår inte skilja mellan saker som finns och som inte finns. Avgörande är om man tänker på dem. Det är det som vi använder fantasier till ibland. Det är därför det också fungerar att läsa en fiktiv berättelse.
Jag skriver detta, därför att tror man att spårfaktorn existerar, så existerar den åtmintone för en själv. Samma sak är det med ens argument.
Men har någon en länk till någon reliabel undersökning om spårfaktorn, där man förstått att särskilja alla andra påverkande faktorer, av vilka jag nämner några ovan, så är jag djupt tacksam.
Tills motsatsen visats, väljer jag att inte tro på den. I så fall inte heller med någon avgörande effekt när det gäller Djurgårdslinjens förlängning. Däremot kan spårvagnar vara bra av helt andra skäl förstås. Kapacitetsskäl och miljöskäl t ex. T ex när det gäller Djurgårdslinjens förlängning.
Spårfaktorn är beprövad och många är de spårvägssystem som lagts ned och som fått minskat resandeunderlag när en ny buss kommit. Detta beror dels som Tony säger på att spårvagnen alltid syns - man ser spåren, medan bussen bara finns när man ser den och dels därför att spårvagnen är bekvämare, oftast har lugnare gång (om det är boggievagnar speciellt då de moderna truckvarianterna gärna knycker i svängarna och ger lite ojämnare gång, men betydligt bättre än bussen). Sedan är det
-Per
-
Det här tycker jag är ett rätt ordentligt påhopp Calle och ett klart gränsfall för vad man ska tåla!NerdBoy skrev:Johan Eriksson skrev:
NerdBoy skrev:
Tror du verkligen själv på den där romantiserade bilden av spårvagnen?
förstår inte varför du rackar ner på några av dessa sanningar, framför allt Pers första punkt (I ovanstående inlägg) om kostnadsjämförelsen spårväg/T-bana!? -Vilka "krassa" svar har du då mer än förminska och smått förlöjliga vissa viktiga -om än kanske inte de allra viktigaste- anledningar för spårväg?
Enkelt, hans sanningar är inte sanningar.

Är det en lögn att det är billigare att bygga spårväg än T-bana till att börja med? -det tycker jag låter mycket "konstruerat"!
Lägg av, vad är det som är "konstruerade argument"? -att jag talar för modern spårväg? Vad är det som är "nostalgiskt" med spårväg på stomnätet, linjeföringen? -Isaf är SL extremnostalgiska som infört det!NerdBoy skrev:Om "spårvägslobbyn" någon gång ska lyckas övertyga alla sega makthavare om spårvägens förträfflighet så måste det ske med konkreta argument, inte nostalgiska och konstruerade argument som för alla vanliga människor framstår som mer eller mindre verklighetsfrämmande.
Åter igen tycker jag du är extremt dömande och avfärdande och när du sedan antyder en rejäl skillnad på mig och "vanliga människor" är du inte längre ute efter att debattera utan bara för att bråka!
Du kan inte lägga på mig att andra trivs med att åka ovan jord (och kanske se och njuta lite av staden) istället för mörka tunnlar och dessutom är det ingen som avser att ut med T-banan bygga parallelgående spårvägslinjer!NerdBoy skrev:Som då t.ex. att trafikanterna blir nöjdare om man bygger i ytläge, vem tror på det? Tunnelbanan tar mig från Tekniska högskolan till Hornstull på 14 minuter och från Fridhemsplan till Skanstull på samma tid. Varför skulle jag bli gladare av att trängas på en spårvagn som tar längre tid på sig?
Det finns andra lägen och ett sådant jag har mycket erfarenhet av är resan Sofia-Birger Jarlsgatan alternativt T-stn Östermalmstorg: Om jag åker med 2ans buss och kommer till Slussen har jag ett val, fortsätta med bussen och riskera att fastna i trängseln eller ta T-banan som mer garanterat kommer fram i tid men där det i realtid tar nästan exakt lika lång tid oavsett vad jag väljer då byte, väntan och rulltrapporna också tar tid. Oftast blir man kvar på bussen och hoppas på det bästa och jag är övertygad många andra tänker likadant, varför ett "onödigt" byte.......!?
Ja!TonyM skrev:det finns fullständigt korkade lösningar utomlands också.
Ja nästan, lite "gatuestetik" också som sagt men visstTonyM skrev:För det andra så räcker det väl att titta på Tvärbanan.
Från Årstabergs stn och till Östra i andra änden men ja!TKO skrev:Liljeholmen - Hornstull - Fridhemsplan
Tänkvärt!TKO skrev:Gärna då kombinerat med spår i Årstavägen - då skulle en man kunna ha en linje 23(?) Gullmarsplan - Årstavägen - Årstaberg - Liljeholmen - Hornstull - Fridhemsplan.
Ja!TKO skrev:Däremot bör tvärbanan förlängas från Sickla in till stan - till Slussen exempelvis.
Ja och jaTKO skrev:Förläng Hjulstalinjen till Barkarby. Hagsättralinjen till Älvsjö.
Snälla TKO ta in detta så inte detta också blir evigheternas upprepning igen!Björn Ehnberg skrev:Du anser Dig som Årstabo vara expert på resandeflödet på Tvärbanan, själv anser jag mig av skäl jag inte tänker gå in på här, kunna bedöma detta betydligt bättre och vi har sett en omfattande tillväxt under 2008. Men som sagt, i avvaktan på SL-statistiken...
Betänk också att Alliansen sagt ja till Tvärbanans förlängning till Sundbyberg och Solna inkl de stora bytespunkter som finns där. Det innebär att år 2011-2012 är hela den västra och södra delen av vad som kanske blir "Tvärbaneringen" klar och då kommer fler att kunna gena/tvära och antalet resande över Mälarsnittet kommer att öka, förlåt om jag inte har de exakta siffrorna som övertygar men problemet är snarare hur man på sikt ska kunna öka Tvärbanans kapacitet!?
Den slutsatsen har inte jag dragit, Per. Jag syftade på att du framhävdar i att SL inte söker information utifrån. Det är just den isolerade frågan jag avser när jag skrev:Per Lind skrev: Men bara för att jag inte vet6 vilka mässor SL's folk besöker så kan Du väl knappast likställa detta med att jag har noll koll och ingen aning om vad jag pratar om?
Av annat fackfolk som dagligen jobbar inom spårbranschen får jag ganska bra medhåll på vad jag skriver så lite koll har jag i alla fall.
-Per
Vissa grejjer har du rätt bra koll på - andra inte.TonyM skrev: Vad jag vill poängera med detta är alltså att du i denna fråga har noll och ingen aning om vad du pratar om.
//Tony