Ja till trängselskatt i Stockholm

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Ekonomisk skrev:
Erik Sandblom skrev: Jag tycker mönstret i Stockholms kommun är tydligt. Ja till trängselskatter, 20% ökad cyklism, hög andel kollektivtrafik. Där tror jag bilismens andel av transporterna minskar.
Men detta har inte drivits fram av bensinpriset, utan av miljöskäl. En del - men inte alla - av dessa miljöskäl försvinner dessutom, om man driver bilarna med andra bränslen.
Trängseln å dyra utrymmeskrävande p-platser krävs, oavset vilket drivmedel alla dessa bilar drivs av. Dessutom är det dammet som bilarna river upp från vägarna den största miljöboven. Det gör ingen skillnad där om man kör på andra drivmedel. :idea:

Så vi är tillbaka till ruta ett: det enda som är långsiktigt för miljön, är en minskning av biltrafiken.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

bruse skrev:
Ekonomisk skrev:
Erik Sandblom skrev: Jag tycker mönstret i Stockholms kommun är tydligt. Ja till trängselskatter, 20% ökad cyklism, hög andel kollektivtrafik. Där tror jag bilismens andel av transporterna minskar.
Men detta har inte drivits fram av bensinpriset, utan av miljöskäl. En del - men inte alla - av dessa miljöskäl försvinner dessutom, om man driver bilarna med andra bränslen.
Trängseln å dyra utrymmeskrävande p-platser krävs, oavset vilket drivmedel alla dessa bilar drivs av. Dessutom är det dammet som bilarna river upp från vägarna den största miljöboven. Det gör ingen skillnad där om man kör på andra drivmedel.
Precis vad jag skrev. Diskussionen gällde dock oljeprisets inverkan på massbilismen.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Ekonomisk skrev:

Du menar att efterfrågan på bensin och bilism är inelastisk, om jag förstår dig rätt.

Jag menar att det stämmer bara så länge allmänheten inte uppfattar att de har något alternativ till att köra bil.

Trängselskatt är visserligen inte en höjning av bensinpriset, men det är ändå en höjning av priset för att köra bil.

Trängselskatt, satsningar på kollektivtrafik och allt snabbare tåg tror jag masserar bilismen så att den i allt högre grad blir elastisk, priskänslig. Ungdomar väntar allt längre med att skaffa körkort, det tycker jag visar att framtidens bilism blir mer elastisk än dagens. Man ser inte längre bilen som ett måste eller ens en lyx.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Erik Sandblom skrev:
Ekonomisk skrev:

Du menar att efterfrågan på bensin och bilism är inelastisk, om jag förstår dig rätt.
Nej, var har jag skrivit det?

Jag menar att priset på bränsle inte följer priset på olja (uppåt) på lite längre sikt. Hur elastiskt bilsimen är vad gäller bränslepriset är en annan sak. Vi kan trots allt konstatera att bensinen innan skatt utgör kanske 20% av kostnaden för att köra bil.

Jag vet att denna tråden handlade om trängselskatt från början, men för ung. 30 inlägg sedan, började vi diskutera oljeprisets inverkan på bilismen. I alla fall jag... :-) Ursäkta förvirringen.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Ekonomisk skrev:
Erik Sandblom skrev:Du menar att efterfrågan på bensin och bilism är inelastisk, om jag förstår dig rätt.
Nej, var har jag skrivit det?

Jag menar att priset på bränsle inte följer priset på olja (uppåt) på lite längre sikt. Hur elastiskt bilsimen är vad gäller bränslepriset är en annan sak. Vi kan trots allt konstatera att bensinen innan skatt utgör kanske 20% av kostnaden för att köra bil.

Aha ok.

Du har ju rätt i att priset på bränsle och priset på olja så småningom frikopplas från varandra. Men det finns väl inget som säger att frikopplingen sker vid, säg, 10kr per liter. Det kunde väl lika gärna ske vid 100kr.

Det finns väl ingen omfattande interkontinental handel med mijöbränsle nu, eller? I så fall spelar det ju ingen roll att man i Sverige kan sälja miljöbränsle med vinst vid 10kr. Kan man sälja det i Kina eller Tyskland för 100kr så lär ingen vilja sälja för 10kr här.

Ditt exempel att en eldriven bil bara kostar 3-4 kr milen var iofs intressant.

Vad beträffar skatten; på sikt borde samma regler gälla för alternativa bränslen som för bensin, med undantag av koldioxidskatten, som bara utgör ungefär 2kr av bensinpriset för konsumenterna.
http://www.ekonomifakta.se/newsitem____932.aspx
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Erik Sandblom skrev: Du har ju rätt i att priset på bränsle och priset på olja så småningom frikopplas från varandra. Men det finns väl inget som säger att frikopplingen sker vid, säg, 10kr per liter. Det kunde väl lika gärna ske vid 100kr.
Jag menar att även vid så låga priser som 10-15:- (beror på beskattning mm) finns det intressanta alternativ. Problemet är givtevis att få upp volymerna, det kommer ta många år.
Det finns väl ingen omfattande interkontinental handel med mijöbränsle nu, eller? I så fall spelar det ju ingen roll att man i Sverige kan sälja miljöbränsle med vinst vid 10kr. Kan man sälja det i Kina eller Tyskland för 100kr så lär ingen vilja sälja för 10kr här.
Det finns en del med etanol. Men vid 100:- är det ingen som köper i alla fall.
Ditt exempel att en eldriven bil bara kostar 3-4 kr milen var iofs intressant.
Har hört siffror från 2 till 4 kronor, och har ingen vettig referens så ta det med en nypa salt. Men, å andra sidan. 1 liter bensin innehåller ca 10 kWh, värmeenergi, varav kanske 25% (högt räknat) kommer ut till hjulen. För ung.samma pris kan du köpa 10 kWh el, vilket är mycket mer effektivt.

Vad beträffar skatten; på sikt borde samma regler gälla för alternativa bränslen som för bensin, med undantag av koldioxidskatten, som bara utgör ungefär 2kr av bensinpriset för konsumenterna.
http://www.ekonomifakta.se/newsitem____932.aspx
Man kan givtevis ändra det förhållandet mellan energiskatt och CO2-skatt, om man vill.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Ekonomisk skrev:
Erik Sandblom skrev:Det finns väl ingen omfattande interkontinental handel med mijöbränsle nu, eller? I så fall spelar det ju ingen roll att man i Sverige kan sälja miljöbränsle med vinst vid 10kr. Kan man sälja det i Kina eller Tyskland för 100kr så lär ingen vilja sälja för 10kr här.
Det finns en del med etanol. Men vid 100:- är det ingen som köper i alla fall.

Nej, inte till att köra bil. Men kanske för att värma hus, driva sjukhusutrustning och ambulanser, tillverka saker osv. På ett amerikanskt cykelforum så är de jättenervösa för att jordbruket där är långsiktigt ohållbart och beroende av gödningsmedel som kräver olja i framställningen.
http://todd.cleverchimp.com/blog/?p=141#comments

Jag vet inte vad en miljard kineser och ett oräkneligt antal indier vill göra med energin, men det kan lika gärna gälla jordbruk som transporter.
Skriv svar