Det blir bättre resultat när man moderniserar gamla system
Postat: måndag 23 december 2002 12:12
Jag är inte överens med Gunnar E. att en helt nybyggd system skulle vara bättre än en som har moderniserats från en gammal. Idén "nybyggd är bättre än moderniserat" stöds nämligen inte alls av erfarenheter från befintliga system. De system som har moderniserats från gamla (t.ex. Freiburg, Zurich, Basel, Göteborg osv osv) lockar mycket mer trafikanter än nya system. T.ex. i en jämförelse av 24 spårvägsstäder som gjordes i Crampton & Hass-Klau 2002 "The Future of Urban Transport - Learning from Success & Weakness, Light Rail" hade gamla spårväggstädere likt dessa lockat avsevärt mer folk att använda spårväg än de nya systemer hade kunnit. Av de 7 bästa städer endast en, Strasbourg, var en ny system.
Om Stockholm skulle ha behällit kärndelen av innerstadsnätet och moderniserat den (t.ex. linje 4, 6, 7, 8 och 10 + Lidingöbanorna till innerstan) så skulle staden nu ha en attraktivt, modernt innerstadspårväg med nya låggolvsvagnar, signalprioritering och egna körfält som skulle täcka sträckor som inte trafikeras av tunnelbanan. Det bör inte glömmas att om Stockholm (eller Köpenhamn, eller Malmö osv.) hade behållit spårvägen, utvecklingen skulle väl ha lett till ökade egna körfält, signalprioritering och nya, moderna vagnar. Redan efter oljekrisen (längt före låggolvstiden) började många städer satsa till sina nedslitna spårvägar och glömde nedläggningsidéer.
Ni kan väl åka till Helsingfors för att se hur skulle det ungefär se ut. Helsingfors tänkte också lägga ner sin nät under 1960-talet och gjorde då bristfälliga investeringar, men tack och lov blev dom klokare 1968 och beslöt köpa nya ledspårvagnar och behålla spårvägen minst till att dom hade tjänat ut, dvs. att behålla den fram till ca 2000. Senare, under 1970- och 1980-talet glömde dom sen helt idén att nedlägga spårvägen.
Nu behövs det minst 5-10 år att återbygga liknande innerstadsnät i Stockholm även om det skulle finnas politiskt vilja. Detta leder till att folk inte använder yttrafiken även om det skulle vara rationellt. Jag kan ut min egen erfarenhet säga, att jag åker med Hfors spårvagnar om jag bara har chans, men jag undviker Sthlms röda och blåa bussar bara jag kan och går istället eller åker tunnelbana och byter vid T-centralen. Detta leder inte till en förnämlig passagerardelning bland olika linjer.
I en gammal system likt Helsingfors finns det givetvis gamlare teknik och gamlare vagnar eftersom spår och växlar kan hålla 30 år och vagnar 40 år i bra skick med bra underhåll. Det finns också linjer som inte skulle byggas till ett nytt system (t.ex. Hfors linje 1 och 2) och gatusträckor i blandtrafik. Men dessa borde inte ses som en baksida: om man har också gammalt, så jämnar kapitalkostnaderna ut, och mindre linjer också jämnar operationskostnader när det finns användning för verkstader och verkvagnar.
Mvh Mikko
Om Stockholm skulle ha behällit kärndelen av innerstadsnätet och moderniserat den (t.ex. linje 4, 6, 7, 8 och 10 + Lidingöbanorna till innerstan) så skulle staden nu ha en attraktivt, modernt innerstadspårväg med nya låggolvsvagnar, signalprioritering och egna körfält som skulle täcka sträckor som inte trafikeras av tunnelbanan. Det bör inte glömmas att om Stockholm (eller Köpenhamn, eller Malmö osv.) hade behållit spårvägen, utvecklingen skulle väl ha lett till ökade egna körfält, signalprioritering och nya, moderna vagnar. Redan efter oljekrisen (längt före låggolvstiden) började många städer satsa till sina nedslitna spårvägar och glömde nedläggningsidéer.
Ni kan väl åka till Helsingfors för att se hur skulle det ungefär se ut. Helsingfors tänkte också lägga ner sin nät under 1960-talet och gjorde då bristfälliga investeringar, men tack och lov blev dom klokare 1968 och beslöt köpa nya ledspårvagnar och behålla spårvägen minst till att dom hade tjänat ut, dvs. att behålla den fram till ca 2000. Senare, under 1970- och 1980-talet glömde dom sen helt idén att nedlägga spårvägen.
Nu behövs det minst 5-10 år att återbygga liknande innerstadsnät i Stockholm även om det skulle finnas politiskt vilja. Detta leder till att folk inte använder yttrafiken även om det skulle vara rationellt. Jag kan ut min egen erfarenhet säga, att jag åker med Hfors spårvagnar om jag bara har chans, men jag undviker Sthlms röda och blåa bussar bara jag kan och går istället eller åker tunnelbana och byter vid T-centralen. Detta leder inte till en förnämlig passagerardelning bland olika linjer.
I en gammal system likt Helsingfors finns det givetvis gamlare teknik och gamlare vagnar eftersom spår och växlar kan hålla 30 år och vagnar 40 år i bra skick med bra underhåll. Det finns också linjer som inte skulle byggas till ett nytt system (t.ex. Hfors linje 1 och 2) och gatusträckor i blandtrafik. Men dessa borde inte ses som en baksida: om man har också gammalt, så jämnar kapitalkostnaderna ut, och mindre linjer också jämnar operationskostnader när det finns användning för verkstader och verkvagnar.
Mvh Mikko