Sida 2 av 5

C20-dörrar...

Postat: fredag 20 december 2002 18:47
av Fredrik H Klint
"Problem är till för att lösas..." Men allvarligt, så tycker jag att det gnälls för mycket på småsaker. Men det är väl det vi svenskar är så bra på...
Jag tycker så här: Eftersom dörröppnings- /stängningstekniken varit densamma från invigningen kan man väl låta det vara så även i framtiden? Jag menar, varför ska tunnelbanan INTE öppna dörrarna vid varje station oavsett om det står noll eller tusen trafikanter på plattformen? Markus E tycker att det blir kallt i vagnarna och att dörrarna låter för mycket. Mitt tips: Ta på dig mer kläder och köp hörselskydd! Ett annat alternativ är att åka bil/taxi. Jag vill också poängtera att jag har inget emot dig personligen men nog finns det andra, viktigare saker att förbättra i tunnelbanan? T.ex. vagnunderhållet, var och varannan dag är det ju stopp i trafiken, detta är viktigare att lösa, anser jag.

Postat: fredag 20 december 2002 19:14
av Markus Eisler
Ja visst, jag tar på mig täckjacka och hörselskydd. Så lockar vi nya resenärer till kollektivtrafiken!

Detta om dörrarnas funktion är inget gnäll utan idéer om hur kollektivtrafiken kan bli attraktivare.

Tim, du verkar ha hakat upp dig på problem i stället för att se möjligheter...

Postat: fredag 20 december 2002 20:38
av Mr. Burns
TimK skrev:Fast problemet är att det inte är fördelaktigt att låta trafikanterna öppna dörrarna själva på samtliga stationer. Ska man verkligen försöka lära folk att de ska öppna dörrarna själva ibland, men inte alltid? Hur kommer det att lyckas? Inte särskilt väl tror jag....
Varför inte? I Göteborg har spårvagnsförarna en tendens att blanda central öppning med passagerarstyrd. Inga problem! Tricket är väl att lära passagerarna att knappen finns och att den bör användas när dörrarna inte öppnas av föraren.

Vad gäller diskussionen om huruvida öppnade dörrar ska förbli öppna eller (som nu) slå igen efter en stund säger jag bara fotoceller. På M31-ornas C-del sitter små nätta fotoceller som säkert kan integreras snyggt i C20-ornas dörrkarmar. En engångsinvestering som jag tror löser alla problem.


/Michael

Postat: fredag 20 december 2002 21:09
av bruse
Spårvagnsmicke skrev:Vad gäller diskussionen om huruvida öppnade dörrar ska förbli öppna eller (som nu) slå igen efter en stund säger jag bara fotoceller. På M31-ornas C-del sitter små nätta fotoceller som säkert kan integreras snyggt i C20-ornas dörrkarmar. En engångsinvestering som jag tror löser alla problem.
Är det inte så det funkar på A32? Inte lång alls från C20:s domäner.

Postat: fredag 20 december 2002 23:00
av Jonas Strömblad
Från samma firma utanför Västerås som tillverkar C20, kommer även det numera ganska kända tåget Regina (syrra med Øresundståget X31/ET). Där använder man passöppning, och det finns fotoceller som känner av om dörrarna kan stängas för att hålla värme (eller sommartid kyla) inne i vagnen. Kanske vore något för C20?
/J

Re: C20-dörrar...

Postat: fredag 20 december 2002 23:06
av Jonas Strömblad
Fredrik H Klint skrev:" Jag vill också poängtera att ...... nog finns det andra, viktigare saker att förbättra i tunnelbanan? T.ex. vagnunderhållet, var och varannan dag är det ju stopp i trafiken, detta är viktigare att lösa, anser jag.
Kanske är det så att vissa av dessa stopp beror på dörrfel pga dörrar som på kort tid blivit helt utslitna av att hela tiden hålla på att öppnas och stängas?
/J

!

Postat: fredag 20 december 2002 23:13
av Daniel L
...

Postat: fredag 20 december 2002 23:32
av Mr. Burns
Daniel L skrev:Jag blir så trött, hur många gånger har inte detta tagits upp här?
Visst vore det bra om saker och ting fungerade på si eller så sätt, och visst kanske det var en miss i beställningen av vagnarna, det vet inte jag, men tyvärr så finns det faktiskt inga pengar att bygga om saker och ting som det ser ut idag, ... SLL går med årtusendets brakförlust.
Eller så kanske det finns en vetenskaplig bakgrund till att saker och ting förhåller sig på olika sätt, själv störs jag inte av att alla dörrar öppnas på alla stationer, men det som man kanske kan påverka är förarnas beteende vid avlösning på kalla platser såsom Alvik, Gullmarsplan och Liljeholmen, jag tror att det helt enkelt måste få ta lite tid att låta personalen lära känna de nya tågen och i sinom tid kanske det blir vedertaget med passöppna på dessa ställen, och kanske ännu fler ställen, vad vet jag?
En tanke bara?
Personligen använder jag alltid passöppna vid ändstationer, dvs låter trafikanterna öppna själva innifrån med C20, och det funkar iaf bra.
/daniel
Det är väl änna underbart att man kan diskutera saker och ting. Jag blir då inte trött på en spännande diskussion. :)

Är det inte bättre om personalen utbildas på tågen istället för att lära känna dem och så småningom börja "passöppna" :?:

Vad gäller ekonomin. Bara för att t.ex. fotocellinstallation eller annan tänkbar ombyggnad innebär utgifter, behöver dessa inte vara omotiverade när SL går med förlust. Om alternativet innebär större uppvärmingskostnader och sämre komfort för resenärer kanske en ombyggnad kan motiveras. Notera att jag absolut inte påstår att en ombyggnad är ekonomiskt fördelaktig, utan bara att den kan vara det.


/Michael

Postat: lördag 21 december 2002 18:16
av Kúba
Jag inbillar mig att det inte behövs någon ombyggnad av C20-vagnar. Det räcker med en justering av programvaran, så kan föraren välja mellan öppning av alla dörrpar, passöppning utan att enskilda dörrpar stänger sig själva samt passöppning där föraren stänger alla dörrar. Programvaran kan ju tex skilja mellan passöppning vid ändstation och passöppning vid vanlig station.

I Berlin används passöppning alltid, även vid de allra största t-bane och s-bahn-stationerna. Jag har aldrig varit med om problem, däremot är vagnarna betydligt varmare än i Stockholm.

C20-programvaran lär väl ändå uppdateras kontinuerligt, så varför inte lägga in en liten dörrändring vid nästa centrala uppdatering. Det kommer ju definitivt spara SL pengar, då vagnarna hålls mycket varmare (och ev. luftkonditionering också fungerar bättre).

Det saknas en del i SLs tunnelbana?

Postat: lördag 21 december 2002 19:03
av Pling
Klart att man inte lockar vanliga resenärer med utkylda vagnar pga "idiotöppna" dörrar. Men finns det inte sådana resenärer som inte kan öppna dörrarna själv p.g.a olika handikapp, synsvaghet, förståndsknapphet etc.? Hur skulle dessa klara att stiga av på rätt station?

Varför finns det inga nästa hållplats/stationsknappar i närheten av dörrarna? Funktion: De dörrar där resenären tryckt på nästa hållplats, där öppnas dörren automatiskt vid nästa hållplats. Om det fanns såna skulle man dessutom lättare kunna köra in minustid vid förseningar genom att slippa stanna vid stationer utan påstigande. Eller är SLs resenärer inte kapabla till detta?
undrar Pling

Postat: lördag 21 december 2002 22:06
av Markus Eisler
Ett tips inför revision av C9, C14, C15 (till C19 eller vad det nu månne bli av dessa Cx-vagnar): Förse dem med öppnaknappar såväl invändigt som utvändigt! Därmed har både C20 och äldre vagnar samma funktion i avsende att nyttjas med passageraröppning av dörrar och central dörrstängning. För övrigt har C10 / C11 alltid haft denna dörrfunktion för att nämna ytterligare ett exempel.

Ökad komfort-lägre energikostnad-bättre klimat; argumenten är många för denna förbättrng som kan åstadkommas mde relativt enkla medel. Paris, Wien, Munchen är några utmärkta exempel på väl fungerande tunnelbanesystem med denna dörrfunktion.'

/ Kan man så ska man=
finns möjligheten att förbättra något så ska man!

C20-dörrar...

Postat: lördag 21 december 2002 22:18
av Fredrik Klint
En Cx-vagn, 2667, såg jag i Hammarby för ett tag sen, den hade (på prov) blivit utrustad med pass-öppnaknappar á la C20, vid alla dörrpar, både ut- och invändigt. Om det blir någon "serietillverkning" eller inte återstår att se... Samtidigt så skvallras det om att "Hammarby gör allt för att inte läggas ned" d.v.s hittar på såna här saker för att fördriva tiden och som kanske inte alls blir aktuella i framtiden. Men den diskussionen har ju varit uppe förr, huruvida Hammarby lever kvar eller inte... Man får väl se!

Postat: lördag 21 december 2002 22:27
av bruse
Jag gissar att den vagnen var ett test av dörröppning innan C20 kom. Åkte med den ofta på 19, nåt år innan C20 kom. Fungerade utmärkt. De gånger vi fick använda oss av det.

!

Postat: lördag 21 december 2002 23:17
av Daniel L
...

Gnäll

Postat: söndag 22 december 2002 0:18
av Gunnar Eriksson
Ibland blir jag lite trött på dem som inte förmår inse att allting inte är perfekt här i världen. Blir också rätt så trött på dem som gärna vill tala om för andra hur saker och ting fungerar utan att ha vetskapen om hur de egentligen fungerar, som t.ex. C20-tåg.
Jag håller med om den första meningen. Framförallt blir jag trött på människor som inte inser att inte ens svar i forum alltid är perfekta här i världen (men att det ofta finns en god vilja bakom). Ibland ställer människor här frågor utan att få riktigt svar, ibland får de svar som är nästan rätt, men ändå inte riktigt rätt enligt puritanerna, och så finns det de som ger svar som är exakt rätt. De finns de som gnäller på andras svar (ibland för så simpla saker som hur inlägg är uppställda, stavning, terminologi o s v), och det finns de som aldrig gnäller överhuvudtaget. När det gäller kollektivtrafik finns det så många olika sätt man kan gnälla på. Men det är i alla fall underbart att det är så många olika sorts människor som kan få deltaga i debatten här, både experter (vi-som-vet-mest) och amatörer (vi-som-vet-minst), gnällspikar och icke-gnällspikar.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson

Re: Gnäll

Postat: söndag 22 december 2002 0:22
av bruse
Gunnar Eriksson skrev:Men det är i alla fall underbart att det är så många olika sorts människor som kan få deltaga i debatten här, både experter (vi-som-vet-mest) och amatörer (vi-som-vet-minst), gnällspikar och icke-gnällspikar.
Där slog du huvudet på spiken! Utan olika åsikter vore det ingen debatt!

Postat: söndag 29 december 2002 10:04
av Olle L
Jonas Strömblad skrev:Från samma firma utanför Västerås som tillverkar C20, kommer även det numera ganska kända tåget Regina (syrra med Øresundståget X31/ET). Där använder man passöppning, och det finns fotoceller som känner av om dörrarna kan stängas för att hålla värme (eller sommartid kyla) inne i vagnen. Kanske vore något för C20?
/J
På Reginorna, som jag åker med dagligen mellan Lindesberg och Örebro, finns dessutom en mycket tydlig signal (fem pip) vid automatisk dörrstängning. :)
Jag vet inte hur signalering sker vid dörrstängning på C20.
En ordentlig dörrstängningssignal är uppenbarligen ett måste om dörrarna inte har fotoceller som känner av om någon resande är i vägen.
Har man det i C20, eller är det upp till föraren att upplysa om att "dörrarna stängs" ?

/OLLE

Postat: söndag 29 december 2002 15:42
av Ulf
I skarpnäck brukar man ibland vara tvungen att öppna dörrarna med knapp, likaså på andra ändstationer. Där fungerar det bra, och folk verkar hajja att knappen öppnar dörrarna.

Vidare går det ju utmärkt att öppna dörrarna innifrån. Bara att trycka på knappen på insidan!

Postat: måndag 30 december 2002 20:40
av Bobjörk
Tänkte bara tillägga att på SB så är det också passöppna som gäller vintertid. Vissa ovana trafikanter står ett tag och väntar, men dom flesta verkar haja. Vissa stänger tom dörren när dom gått in...

Behöver inte nämna dom som står och trycker på stäng och undrar varför dörrarna inte öppnas, eller?

Postat: tisdag 31 december 2002 9:27
av Lars Hjelmqvist
Bobjörk skrev:Tänkte bara tillägga att på SB så är det också passöppna som gäller vintertid. Vissa ovana trafikanter står ett tag och väntar, men dom flesta verkar haja. Vissa stänger tom dörren när dom gått in...
Nu, när Kung Bore har oss i ett fast grepp så framstår det som en underbar konstruktion för att undvika att kyla ut vagnen.
Själv brukar jag alltid tycka på stängningsknappen utifrån - medan jag går in!!! Då får man inte vara för långsam om man skall hinna in innan dörren hinner stängas, och framförallt kolla innan så ingen annan tänker gå in precis efter en......

/Lars Hjelmqvist