Fuskåkning, artikel i DN

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Ulf skrev:Angående plankningen plankar jag för att jag inte har råd. Jag lever på mindre än 6000:- i månaden och mer än hälften går i hyra. Man måste leva! Man kan också se plankningen som en politisk handling, då jag anser att kollektivtrafiken borde vara avgiftsfri. Plankningen är en konsekvens av prishöjningarna.. som i sin tur kanske är en konsekvens av plankningar. En ond cirkel, men det är SL som har resurserna att bryta den, inte jag.
Visst måste man leva, men har du inte råd att åka tunnelbana så har du inte råd. Den ursäkten för att nyttja den kollektiva trafiken är den sämsta som jag har hört och jag har hört den förr. Det är inte bättre att tjuvåka kollektivt än att stjäla bröd från affären för att leva. Tjuvåkning på det sätt som du idkar det är dessutom bedrägligt beteende och straffbart med fängelse - behöver du åka kollketivt så får du kanske prioritera bort något annat, dock inte mat och husrum.

En politisk handling skall väl dessutom basuneras ut - det lär du knappast göra när du i stillhet smyger förbi spärrvakten och sålunda är det inte heller en politisk handling - bara en feg ursäkt.

Kollektivtrafiken skall för övrigt inte alls vara gratis, lika lite som det skall vara gratis att utnyttja våra gemensamma vägar. Däremot så kunde man med vägtullar jämna ut kostnaderna mellan bilister och kollektivister.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Ulf

Inlägg av Ulf »

Såvitt jag vet är det inte olagligt att planka. Däremot är det olagligt att stjäla bröd. Så det är skillnad, åtminstone rent juridiskt. Vidare är jag med och betalar större delen av kollektivtrafikkostanden på skattesedeln. Jag menar att det vore en rättviseaspekt att även låta skatten bekosta resten av biljettkostanden. Den moraliska aspekten kan man ju naturligtvis disskutera.

Vidare, Tony. Jag vet inte hur din ekonomiska verklighet ser ut. Men jag vet däremot att du INTE vet hur min ser ut! Så att tala om dåliga argument tycker jag bara är dumt. Verkligheten tvingar mig till mitt beteende. Visst, jag skulle kunna flytta till en landsortshåla där man kan cykla överallt. Men det är här i Sthlm jag har min heltidsysselsättning, mina vänner och min familj.

Vidare smyger jag inte förbi spärren, utan hoppar oftast demonstrativt över den. Och nu återkommer vi till definitionen av politik. Varför är det inte politik om jag inte basunerar ut att jag plankar? Annars tycks ju tidningarna ganska bra visa på plankningens reella verklighet just nu. Folk plankar, SL förlorar på det, och tror att man löser det genom att byta ut spärrarna mot gilljotiner.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Ulf skrev:Man kan också se plankningen som en politisk handling, då jag anser att kollektivtrafiken borde vara avgiftsfri.
Det där gillar jag. Jag tycker att vi ska ha vänstertrafik, så jag kör till vänster fr.o.m. nu. Jag tycker att staten ska förse mig med mat, så jag skiter i att betala på ICA/Konsum/annan matvarukedja (Stryk det som ej önskas). Jag tycker att bensin ska vara gratis, så jag smiter från macken. Jag tycker att vi ska ha dödsstraff i Sverige, så jag brukar skjuta ihjäl morddömda.

Nä, på nåt sätt känns det inte som att den argumentationen håller...
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

Kristofer skrev:Jag tycker att vi ska ha vänstertrafik, så jag kör till vänster fr.o.m. nu.
Varför tycker du att vi ska ha vänstertrafik?
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Ulf skrev:Såvitt jag vet är det inte olagligt att planka.
Då vill jag gärna upplysa dig om det. Det är ett brott mot ordningslagen att skaffa sig tillträde till tunnelbanans område utan att inneha giltigt färdbevis, punkt.

(resten klippt)

-- Tim
Skriv svar