Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare) Allmänna forumregler
Jonas skrev:
Kör du med glasade eller oglasade dia?
Ni som har glasade - har ni också råkat ut för den trevliga lilla anspråkslösa svampen som gärna växer sig 'stor' på dessa glas?
/Jonas.
Numera alltid film inkl inramning, vilket innebär oglasat.
På mina allra älsta dia (ca 1972) använde jag AGFA-diaramar, vilka var självhäftande. Detta blev tydligen för tätt, varför en viss dimmighet kan märkas i dessa bilder.
//Leif D
Om det är nämnda svamp så har det inte med tätheten att göra. Svampen kräver egentligen bara två saker: Glas och mörker. Sedan sköter det sig själv I princip alla våra glasdia har svampen på sig. Titta i mikroskop på diset så ser du nog mycelet ('svamprötterna'), som ligger som ett nät. Detta syns inte när bilderna visas, OM du INTE petat på glaset. Då blir där ett fint tumavtryck som lätt blir synligt. Samma sak om man försöker tvätta bort men inte lyckas komma åt ordentligt, så det bästa är att låta svampen bo kvar i fred, eller, om man prompt vill (eller om man råkat peta på det), så tar man isär ramarna och tvättar/torkar av varje glas.
Denna svamp har även uppträck på dricksglas här (dessa är av finare modell och har således inte blivit använda på några år).
Kommer osökt att tänka på en scen från Macken med Galenskaparna... när han som skall köpa en filmrulle får en "vanlig" rulle och säger att
-Detta är ju negativ film.
-?
-Det skall jag inte ha, då blir det ju kort!
Jonas skrev:
Du - backa lite där, va?
39 kronor för tio stycken magasin?!!
Jag har kommit ned i ungeför 40 kronor för tcå magasin á 50 bilder (sitter i en par-låda).
/Jonas.
Läs och förstå, innan du skriver !
39kr i 10-pack står det.
Vilket allså betyder 390kr för 10 lådor, detta gäller väl då GePe lådor 2x40 gissar jag, vilket är vad jag köper själv.
Detta är alltså samma pris som jag får betala hos Scandinavianphoto, visserligen + frakt då, men vad gör man inte för att slippa släpa grejerna flera mil själv, som Bussmicke föredrar att göra. Här hemma är det ca 200 meter till vår Post-partner, vilket är ett lyft.
Köper f.ö. aldrig andra magasin än GePe: 2x40 lådor, detta av standardiseringsskäl, har redan några hundra sådana lådor, så det blir ju bara besvärligt med massa olika format och sorter.
//Leif D
Jag läste och tolkade det som 39 för ett tiopack och inte 39/st för ett tiopack, men, men...
Kör du med glasade eller oglasade dia?
Ni som har glasade - har ni också råkat ut för den trevliga lilla anspråkslösa svampen som gärna växer sig 'stor' på dessa glas?