Utökad SL-trafik i höst - hur då?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
JDS

Inlägg av JDS »

kildor skrev:Men nu är det 20 dagar kvar till hösttidtabellen - någon borde väl kunna berätta vad det blir för utökning av trafiken i tunnelbanan????
Från vanligtvis välunderrättat håll meddelas att ett antal tågsätt med R12-vagnar skall lånas in från tunnelbanan i New York, där de blivit överflödiga på grund av senare års effektiviseringar. Vagnarna skall tillfälligt anpassas för Stockholm med bl a hyttsignalutrustningar och tågradio från skrotade C8-vagnar. Lösningen är praktisk då vagnarna har ett broms- och elsystem som är i stort sett identiskt med det som fanns på de kontaktorvagnar som användes i Stockholm fram till för ett par år sedan, varför utbildningsinsatsen bedöms som relativt liten.

Vagnarna skall främst användas i insatståg på tunnelbana 2 under tiden 0630-1900 måndag-lördag.

Konstigt att inte rangerarna i Högdalen kände till detta!
Användarens profilbild
AleWi
Inlägg: 49
Blev medlem: tisdag 02 augusti 2005 7:02
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av AleWi »

Tunnelbanans samtliga linjer får tätare avgångar i rusningstid. Det kommer också bli längre tåg på många turer under dagen.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

JDS skrev:Från vanligtvis välunderrättat håll meddelas att ett antal tågsätt med R12-vagnar skall lånas in från tunnelbanan i New York, där de blivit överflödiga på grund av senare års effektiviseringar. Vagnarna skall tillfälligt anpassas för Stockholm med bl a hyttsignalutrustningar och tågradio från skrotade C8-vagnar. Lösningen är praktisk då vagnarna har ett broms- och elsystem som är i stort sett identiskt med det som fanns på de kontaktorvagnar som användes i Stockholm fram till för ett par år sedan, varför utbildningsinsatsen bedöms som relativt liten.

Vagnarna skall främst användas i insatståg på tunnelbana 2 under tiden 0630-1900 måndag-lördag.

Konstigt att inte rangerarna i Högdalen kände till detta!
:D
AleWi skrev:Tunnelbanans samtliga linjer får tätare avgångar i rusningstid. Det kommer också bli längre tåg på många turer under dagen.
Det är vad som står på SL:s hemsida. Men eftersom det uppenbarligen är felaktigt så är frågan vad man egentligen menar...
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Inlägg av Patrick »

AleWi skrev:Tunnelbanans samtliga linjer får tätare avgångar i rusningstid. Det kommer också bli längre tåg på många turer under dagen.
På Gröna Linjen kan man inte ha mycket tätare avgångar än man har under rusningstid i normalfall - redan nu blir det mycket tågkänningar under färden genom stan. (Notera att jag skriver om normaltrafiken inte den trafik som går just mu pga arbetet mellan Medborgarplatsen och Skanstull).

Längre tåg gäller nog bara blåa och röda linjen då gröna linjen redan idag kör med fullängdståg hela dagarna.

Vad gäller gröna linjen kommer extratågen som idag endast går morgon och kväll gå hela dagarna mellan Alvik och Gullmarsplan enligt utsago. Vi får väl se hur det blir.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Ska vi se om detta kan stämma?

Blå linjen: 6-8 minuterstrafiken förlängs från ca 9.00 till ca 9.30

Röda linjen: 5-minuterstrafiken förlängs från ca 9.00 till ca 9.30 Sätra-Ropsten-Liljeholmen. Dessutom 5-minuterstrafik mellan Ropsten och Liljeholmen efter kl 13 samtidigt som extratågen mellan Mörby och Liljeholmen förlängs till Telefonplan (före kl 13 till Liljeholmen som tidigare).

Gröna linjen: Förlängd period med insatståg i morgon- och eftermiddagsrusningen samt extratåg mellan Gullmarsplan och Vällingby dagtid.
7 Tynnered
Inlägg: 147
Blev medlem: tisdag 17 maj 2005 0:51

Inlägg av 7 Tynnered »

JDS skrev:Från vanligtvis välunderrättat håll meddelas att ett antal tågsätt med R12-vagnar skall lånas in från tunnelbanan i New York, där de blivit överflödiga på grund av senare års effektiviseringar.
R-12 :shock:

Enligt nycsubway.org byggdes dessa 1948 och de sista vagnarna togs ur passagerartrafik redan 1981.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

7 Tynnered skrev:
JDS skrev:Från vanligtvis välunderrättat håll meddelas att ett antal tågsätt med R12-vagnar skall lånas in från tunnelbanan i New York, där de blivit överflödiga på grund av senare års effektiviseringar.
R-12 :shock:

Enligt nycsubway.org byggdes dessa 1948 och de sista vagnarna togs ur passagerartrafik redan 1981.
Nu var nog JDS:s inlägg inte sådär överdrivet seriöst - men det var en trevlig tanke :)
Skriv svar