Bästa Tunnelbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Berlins S- och U-bahn var ju ganska speciella på murens tid!

Stationer var stängda och svagt upplysta. Beväpnade vakter fanns förmodligen någonstans på dessa perronger. Tågen saktade in men stannade inte.

På station Friedrichstrasse var två underjordiska stationer och en perrong på högbanan öppna för tåg från "väst". Man kunde byta mellan dessa utan att komma in i "öst". På perrongerna fanns kiosker som sålde sprit och tobak. Jag tror att det räknades som smuggling att ta med spriten till Västberlin, men det fanns ju inga tullare på tunnelbanetågen. Stationen hade också en gränspassage. Där gällde det att gå i rätt fålla beroende på vilken kategori man tillhörde: Berlinbo, tysk eller utlänning. Om jag kommer ihåg rätt. (De flesta andra gränspassager i staden var inte öppna för alla tre kategorierna.)

En U-bahnlinje var avstängd på en sträcka i mitten. Och de två delarna som trafikerades låg på var sin sida om muren.

tyvärr finns det inte många spår kvar av allt detta. Man måste ju få trafikflödet att fungera i den återförenade staden, så alla sådana här spår försvann tämligen fort. På en del stationer kunde man dock se spår efter tidigare väggar och murar på golv och i tak. Men dessa spår försvann vid senare upprustningar.
MP

Inlägg av MP »

Jo man kunde köpa vodka på stationen Stadtmitte ända fram till 1989. Men den är fortfarande billig i Tyskland.

Mina favvo-T-banesträckor: I Berlin: Högbanan genom Kreutzberg. Man ser mycket av staden. Numera fortsätter den ju över floden in i f d Östberlin. En annan häftig sträcka i Berlin (dock S-bahn) är Berliner Stadtbahn från Zoo till Alexanderplatz. Fina utblickar, rakt genom bygget av den nya huvudbangården, och fin utsikt över de nybyggda departementskvarteren vid Spree.

Hamburg har också en spännande sträcka av gamla Hamburger Hochbahn längs hamnen. Vackra järnkonstruktioner som är K-märkta.

Madrid: Den nya linjen till flygplatsen är mycket fin. Tåget är en enda lång enhet med många leder, man kan gå genom hela tåget alltså. Avancerat audiovisuellt system som används både för reklam och trafikupplysningar.

New York: Alltid kul att åka expresståg i New Yorks subway. Station South Ferry med vändslinga och rörlig plattform (om den inte är ombyggd nu, det var ett tag sen...). I Södra Brooklyn finns en högbanelinje med fin utsikt över hamnar och industrier. Kul att åka ut till Coney Island också, mest på högbana. Eller Rockaway Beach, också högbana. Otroliga sandstränder inpå världsstaden. Lexington Line. Fascinerande hur resenärerna byter ansiktsfärg fullständigt nånstans vid 110e gatan på väg mot Bronx. En annan rolig linje är PATH mellan södra Manhattan och Jersey City/Hoboken/Newark.

I Seattle planerades en tunnelbana, men folket röstade emot, så nu går det trådbussar i tunneln. Men den är rätt kort.

Taipei: Mycket ren och prydlig. En av de tre linjerna går på gummihjul på betongbana på pelare och ger fin utsikt över denna fascinerande täta stad. Automatisk bana dessutom.

Paris: Den linje som slingrar sig som en lång mask upp och ner och runt hus och kanaler nära Seine inte så långt från nya Operan är mycket häftig!

Jag har åkt i London, Oslo, Barcelona, Amsterdam, Rotterdam, Helsingfors, Frankfurt (S-bahn i tunnel), Bryssel, Warzsawa, Budapest och Lyon också, men de var inte så märkvärdiga.
RainerSilfverberg

Inlägg av RainerSilfverberg »

London.

Jag besökte staden första gången på 1970-talet då jag var 11 år reste dit med farsan som åkte dit på affärsresa. Jag hade pluggat engelska bara ett år i skolan men ändå klarade jag av att resa i "tuben" om dagarna ensam eftersom linjekartorna och skyltarna var mycket tydliga. På den tiden hade man ännu några stationer med hiss upp från perrongen till markytan i stället för rulltrappor. Jag undrade vad för slags "rum" alla passagerare som steg av tåget var tvungna att gå in i, men sedan stängde en mörkhyad man en grind och drog i spaken och hissen åkte iväg. På 70-talet användes de gamla röda tågen från 1920-30 talen ännu på alla linjer utom Victoria-line. De var hemtevliga och mysiga.
Johannes Erra
Inlägg: 169
Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av Johannes Erra »

Har erfarenhet från Helsingfors, Stockholm, Hamburg, Berlin, Paris, London, Rom och Sankt Petersburg.

Berlin har säkert ett av de mest intressanta system. Men trots allt kan det vara att London är min största favorit. Linje 14 (automatisk linje med gummihjul) i Paris har ju utmärkt teknik, men den är kanske lite anonym. I Stockholm är den gröna linjen min favorit, och systemet överhuvudtaget är otroligt omfattande.

mvh
Johannes
Användarens profilbild
Salkin
Inlägg: 124
Blev medlem: söndag 04 september 2005 20:30
Ort: Jakobsberg

Inlägg av Salkin »

RainerSilfverberg skrev:London.

Jag besökte staden första gången på 1970-talet då jag var 11 år reste dit med farsan som åkte dit på affärsresa. Jag hade pluggat engelska bara ett år i skolan men ändå klarade jag av att resa i "tuben" om dagarna ensam eftersom linjekartorna och skyltarna var mycket tydliga. På den tiden hade man ännu några stationer med hiss upp från perrongen till markytan i stället för rulltrappor.
Covent Garden har fortfarande bara hiss och trappor (icke rull) - om de inte har ändrat på det under de sex månader som gått sedan jag flyttade tillbaka till Sverige, men det verkar inte troligt. Kan finnas några till också.

Vissa förortsstationer, t.ex. Hatton Cross, har enbart trappor, vare sig hiss eller rulltrappor. Lite småjobbigt om man har mycket att bära på... fast man har det ju ändå ganska lätt jämfört med t.ex. rullstolsburna.
"Den döde kom cyklande från vänster."
Mattias C

Inlägg av Mattias C »

Salkin skrev:
RainerSilfverberg skrev:London.

Jag besökte staden första gången på 1970-talet då jag var 11 år reste dit med farsan som åkte dit på affärsresa. Jag hade pluggat engelska bara ett år i skolan men ändå klarade jag av att resa i "tuben" om dagarna ensam eftersom linjekartorna och skyltarna var mycket tydliga. På den tiden hade man ännu några stationer med hiss upp från perrongen till markytan i stället för rulltrappor.
Covent Garden har fortfarande bara hiss och trappor (icke rull) - om de inte har ändrat på det under de sex månader som gått sedan jag flyttade tillbaka till Sverige, men det verkar inte troligt. Kan finnas några till också.

Vissa förortsstationer, t.ex. Hatton Cross, har enbart trappor, vare sig hiss eller rulltrappor. Lite småjobbigt om man har mycket att bära på... fast man har det ju ändå ganska lätt jämfört med t.ex. rullstolsburna.
Gäller även Queensway (kan ha varit High Street Kensington, de ligger bara ett hundratal meter från varandra men betjänar olika linjer)
åtminstoen när jag var i London i mitten av 90-talet.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

Mattias C skrev:
Salkin skrev:
RainerSilfverberg skrev:London.

Jag besökte staden första gången på 1970-talet då jag var 11 år reste dit med farsan som åkte dit på affärsresa. Jag hade pluggat engelska bara ett år i skolan men ändå klarade jag av att resa i "tuben" om dagarna ensam eftersom linjekartorna och skyltarna var mycket tydliga. På den tiden hade man ännu några stationer med hiss upp från perrongen till markytan i stället för rulltrappor.
Covent Garden har fortfarande bara hiss och trappor (icke rull) - om de inte har ändrat på det under de sex månader som gått sedan jag flyttade tillbaka till Sverige, men det verkar inte troligt. Kan finnas några till också.

Vissa förortsstationer, t.ex. Hatton Cross, har enbart trappor, vare sig hiss eller rulltrappor. Lite småjobbigt om man har mycket att bära på... fast man har det ju ändå ganska lätt jämfört med t.ex. rullstolsburna.
Gäller även Queensway (kan ha varit High Street Kensington, de ligger bara ett hundratal meter från varandra men betjänar olika linjer)
åtminstoen när jag var i London i mitten av 90-talet.
Queensway... Det är skoj, vi var där i Bayswater, jag och min hustru, i maj i år. Vi bodde på hotell, och gick ibland förbi Bayswater station ner till Queensway (måste vara en av de närmsta gångvägarna mellan två stationer - bara 1½ kvarter!). Detta för att komma till Central line.

Nåväl, det var just bara hissar som gällde, och vi var väl inte så förtjusta i tanken på stora hissar som tar in alldeles för mycket folk, så vi försökte åka "hissen efter" en stor skock, vilket lyckades oftast.

Så på lördagen den 7 maj ser vi denna skylt (har sett, men inte läst, den innan).
Bild

Då åkte vi inte de hissarna mer. Det fick bli Bayswater.
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Angående hissar och tillgänglighet.

Det närmaste vi här i Stockholm kommer Londons stora hissar i T-banan är väl de som finns vid Gärdet. Skall man till Gärdeshöjden är hissen enda alternativet om man inte vill ta en rejäl omväg. Omvägen är en lång gång som mynnar ut vid Värtavägen. Därifrån är det en ganska lång och delvis brant väg att gå upp till Gärdeshöjden.

Även vid stastion Rådhuset finns hissar upp till Kungsklippan. Men de hissarna är ju mer "normala" personhissar.


I Hamburg har jag vid en station sett varningstext utanför stationsingången där man talar om att det enda sättet att nå perongen är via rulltrappa! Att dömma av standarden på övriga stationer är det inte avsaknaden av hiss som föranleder detta, utan snarare avsaknaden av vanlig fast trappa.


En sak som jag noterade vid "inspektion" av Köpenhamns nya Metro är att alla(?) underjordiska stationer har rulltrappa, men aldrig hela vägen upp till ytan. Alltså för att nå perongen från gatan så måste man först gå i en vanlig trappa till biljetthallen. Därifrån är det sedan rulltrappa! Naturligtvis finns det hiss, men jag tycker att barnvagnsförare och personer som har svårt att gå inte har fått det så lätt som man skulle önska. (Hissar tar ju tid och är omständiga. På vissa orter används de dessutom som urinoar, vet dock inte hur det är med det i Köpenhamn.)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

MP skrev: Hamburg har också en spännande sträcka av gamla Hamburger Hochbahn längs hamnen. Vackra järnkonstruktioner som är K-märkta.
Tycker också att övergången från högbanesträcka till tunnel nära Rödingsmarkt är lite häftig! Finns naturligtvis liknande övergångar i andra städer men de jag sett ligger på bredare gator och ger inte samma häftiga intryck.
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Inlägg: 657
Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Säkerligen INTE världens bästa och effektivaste tunnelbana men till 110% den mest "mystiska"..

Pyong-Yang Metro i Nord-Korea! 8)

http://www.pyongyang-metro.com/
pkg

Inlägg av pkg »

Pekings T-bana är intressant.
en cirkulär linje som korsas av en rak.
stora entre'hallar, rena vagnar, men ganska få resenärer.
trådbussarna däremot är fullpackade
virtual1
Inlägg: 1454
Blev medlem: måndag 11 augusti 2003 14:20
Ort: Nånstans vid gamla linje 8 i Enskede

Inlägg av virtual1 »

mrl586 skrev:Helsingfors
Urgh, de orange:a sätena KAN vara det fulaste jag någonsin sett i en t-bana...
virtual1
Inlägg: 1454
Blev medlem: måndag 11 augusti 2003 14:20
Ort: Nånstans vid gamla linje 8 i Enskede

Inlägg av virtual1 »

Vackrast: Linje 1 i Budapest
Snyggast tåg: Stockholm :-D
Bästa t-banekänslan i helhet: London
Bästa linjelösning: New York (snabbtågsspår är ju suveränt!)
Sterilast: Köpenhamn
Fulast: Helsingfors
J

Inlägg av J »

Shanghais tunnelbana är trevlig!
Ren och fräsch, med platt-TV-skärmar i varje vagn som visar reklam hela tiden.
Skyltarna på stationerna (också gigantiska platt-TV) visar tiden till nästa tåg i minuter och sekunder (räknar alltså ner varje sekund), så man kan se exakt när nästa tåg kommer.
En enkelresa kostar ca 2 kr.

Enda nackdelen är väl att T-banekartan på stationerna bara är på kinesiska, däremot även på engelska (dvs med "vanliga" bokstäver) inne i vagnarna - så det är först när man klivit på tåget som man vet om man är på väg åt fel håll :)


Och så är det förstås trångt i rulltrapporna, kineserna är ju rätt många...
Skriv svar