Sida 2 av 3
Postat: tisdag 14 juni 2005 21:38
av Björne
Incognito skrev:Är 754 en bussdörrars-m28? Vore det inte trevligare att skicka upp en av m28:orna som har den nya, götebossblåa färgsättningen? Var det något särskilt skäl till att just 754 valdes ut?
Ja 754 är en "bussdörrs-M28:a" Jag tycker också att det vore trevligare med en M28:a med den "gammla" lackeringen som 845 har.
Anledningen till att 754 valdes ut är den är en av dom bättre. Sedan så vet jag inte om SS hade några önskemål på att få PLC-vagnar eller att det just var slumpen.
Re: utdeponerade vagnar
Postat: onsdag 15 juni 2005 9:04
av Lars Stegenius
Stefan Widén skrev:Under gästvagnarnas tid kommer vagn 700 och 616 få en sommarvistelse i Mkp. vagnarna är driftklara och kanske nu med slingan, kan man få se detta tåg där nere. störst chans är under vecka 29.
/stefan
Hoppsan, då kanske vi någon dag kan tursätta två vagnar skyltade och målade för linje 700!

Mums för fotografer.
Men snälla Stefan, inga reklammålade vagnar i trafik i Mkp

(Funderar på att skriva en Trafikorder om det).
//Lars S
MUMA Tc
Postat: onsdag 15 juni 2005 19:11
av Martin Andersson
M28 754 ankom kring lunchtid idag och ses här på väg in i hallen vid
16-tiden tillsammans med M29 845 efter avslutad multipelprovkörning.
Re: utdeponerade vagnar
Postat: onsdag 15 juni 2005 19:49
av Bart
Lars Stegenius skrev:Stefan Widén skrev:Under gästvagnarnas tid kommer vagn 700 och 616 få en sommarvistelse i Mkp. vagnarna är driftklara och kanske nu med slingan, kan man få se detta tåg där nere. störst chans är under vecka 29.
/stefan
Hoppsan, då kanske vi någon dag kan tursätta två vagnar skyltade och målade för linje 700!

Mums för fotografer.
Men snälla Stefan, inga reklammålade vagnar i trafik i Mkp

(Funderar på att skriva en Trafikorder om det).
//Lars S
MUMA Tc
Men eftersom banan i Malmköping är en museispårväg och ska spegla alla Sveriges spårvägar genom tiderna så är inte helreklamvagnar fel. M23 och helreklammålade vagnar tillhör ju numera en del av Stockholms spårvägshistoria. M23 har väl numera rullat fler år i trafik i Stockholm än vad A29 gjorde t.ex...
Fast se till att få betalt av annonsören av den helreklammålade vagnen så Museispårvägen inte ger bort "gratis" reklam utan att få något för det!
Re: utdeponerade vagnar
Postat: onsdag 15 juni 2005 20:03
av Björne
Bart skrev:Lars Stegenius skrev:Stefan Widén skrev:Under gästvagnarnas tid kommer vagn 700 och 616 få en sommarvistelse i Mkp. vagnarna är driftklara och kanske nu med slingan, kan man få se detta tåg där nere. störst chans är under vecka 29.
/stefan
Hoppsan, då kanske vi någon dag kan tursätta två vagnar skyltade och målade för linje 700!

Mums för fotografer.
Men snälla Stefan, inga reklammålade vagnar i trafik i Mkp

(Funderar på att skriva en Trafikorder om det).
//Lars S
MUMA Tc
Men eftersom banan i Malmköping är en museispårväg och ska spegla alla Sveriges spårvägar genom tiderna så är inte helreklamvagnar fel. M23 och helreklammålade vagnar tillhör ju numera en del av Stockholms spårvägshistoria. M23 har väl numera rullat fler år i trafik i Stockholm än vad A29 gjorde t.ex...
Fast se till att få betalt av annonsören av den helreklammålade vagnen så Museispårvägen inte ger bort "gratis" reklam utan att få något för det!
Jag förstår mycket väl om dom i Malmköping inte vill ha upp reklammålade M23/S27:or, se ju inte riktigt klokt ut att ha dom reklammålade, och det kallar man museivagnar, förvisso är dom över 50 år gammla men att ha dom reklammålade är ju vansinne. Måste väll finnas något annat sätt att få in pengar på än att skända vagnar på detta vis.
Postat: onsdag 15 juni 2005 22:43
av Fredrik E
M29 845 är den utrustad med "bussdörrar" i dörr 3 och 4?
Postat: onsdag 15 juni 2005 22:52
av Björne
Grovsnus skrev:M29 845 är den utrustad med "bussdörrar" i dörr 3 och 4?
Japp den har bussdörrar där! Borde väll du veta Grovis

Postat: onsdag 15 juni 2005 23:31
av Andy
Ja, da er det på tide å komme seg til Stockholm igjen, og få kjøre med M28 og M29, har kjørt med Göteborg trikker alle andre steder enn Göteborg, har kjørt med M31, M25/SM91, M5 og muligens M23/MBG i Oslo
Andreas
Postat: torsdag 16 juni 2005 18:25
av Slagpåse
Björne skrev:Grovsnus skrev:M29 845 är den utrustad med "bussdörrar" i dörr 3 och 4?
Japp den har bussdörrar där! Borde väll du veta Grovis

???? Nu är det så att varken jag eller Grovsnus vet till 100% vilka vagnar som har bussdörrar eftersom det ständigt byggs om till bussdörrar på M29
Men som du skriver 845 är utrustad med det ja.
Postat: torsdag 16 juni 2005 19:31
av Björne
Slagpåse skrev:Björne skrev:Grovsnus skrev:M29 845 är den utrustad med "bussdörrar" i dörr 3 och 4?
Japp den har bussdörrar där! Borde väll du veta Grovis

???? Nu är det så att varken jag eller Grovsnus vet till 100% vilka vagnar som har bussdörrar eftersom det ständigt byggs om till bussdörrar på M29
Men som du skriver 845 är utrustad med det ja.
Jo men det enklaste är väll att se på färgen. Finns ju inga M29:or som har den "nya" färgen, som inte har bussdörrar. Finns ju faktiskt en bild på ovan nämda vagn i denna tråd.
Postat: torsdag 16 juni 2005 21:10
av Slagpåse
Björne skrev:Jo men det enklaste är väll att se på färgen. Finns ju inga M29:or som har den "nya" färgen, som inte har bussdörrar. Finns ju faktiskt en bild på ovan nämda vagn i denna tråd.
Jo det gjorde det, men kanske inte idag

Postat: torsdag 16 juni 2005 21:16
av Björne
Slagpåse skrev:Björne skrev:Jo men det enklaste är väll att se på färgen. Finns ju inga M29:or som har den "nya" färgen, som inte har bussdörrar. Finns ju faktiskt en bild på ovan nämda vagn i denna tråd.
Jo det gjorde det, men kanske inte idag

Det var väll till och med före din tid på GS Slagpåse

April 1996 vill jag minnas att det var. Undrar om det inte var 845 eller om det var 846 som var sista vagn in på revisionen på RTX.
Postat: torsdag 16 juni 2005 22:40
av Fredrik E
Har inte den kunskapen om vagnar om/hur och när så därför frågan samt att om det nu är en M29 med bussdörrar ville jag lämna ut ett knep om nu tågsammansättningen skulle få ett LK-fel som ej går att återställa på linjen på M29 845.
Om nu värdet i displayen i skåpet är på 65(om inte så tryck RESET) men LK ej går att slå i så ska man låta säkringen för OMFORMARE vara ute minst 2 minuter.
Detta brukar hjälpa, lycka till med de gamla "häckarna"

!
Postat: fredag 17 juni 2005 7:35
av 2763
Slagpåse skrev:Björne skrev:Jo men det enklaste är väll att se på färgen. Finns ju inga M29:or som har den "nya" färgen, som inte har bussdörrar. Finns ju faktiskt en bild på ovan nämda vagn i denna tråd.
Jo det gjorde det, men kanske inte idag

Principiellt sett: Nej - det har det aldrig gjort.
Den nya målningen skiljer sig nämligen på ett antal punkter från den målning som vagnarna levererades med.
Den blå nyansen är förvisso helt korrekt, men krämen är alldeles för vit, den påminner nästan mer om den färg som Stockholms vagnar hade ovanför motsvarande blå färg. (Därmed givetvis inte sagt att det är samma nyans)
Linjen mellan vitt och blått är dessutom c:a 15 cm längre ner i den "Nya målningen".
//Tony
Postat: fredag 17 juni 2005 17:31
av MarcoN.
Skälet är att 754 är en PLC.
Postat: fredag 17 juni 2005 17:49
av Inte inne
Vad är en PLC?

Postat: fredag 17 juni 2005 17:58
av 2763
Inte inne skrev:Vad är en PLC?

Programmable Logical Controller.
Ett slags dator som används för att utföra styrfunktioner i de mest skiftande anläggningar. Vissa M28:or har fått sina gamla styrutrustningar utbytta med PLC:er.
//Tony
Postat: fredag 17 juni 2005 19:37
av 7 Tynnered
TonyM skrev:Vissa M28:or har fått sina gamla styrutrustningar utbytta med PLC:er.
Vilket fabrikat/typ av PLC?
Postat: måndag 20 juni 2005 7:30
av JAgr
Mitsubishi A1S
/JAgr
Postat: måndag 20 juni 2005 15:38
av Hyena
Humma, kommer det vagnar från Lidingöbanan till våra spår i göteborg då också snart?
/Björn