Sida 2 av 2

Postat: tisdag 28 juni 2005 15:59
av Jourmaster
Slagpåse skrev:Sedärja, då har vi hamnat på baksidan igen i en tråd som är uppstartad för Göteborgstrafik/problem. :roll:
Ja, dette ble også en debatt om forskjellen på lokførere, sporvognsførere osv, og den fortsetter her!.

Postat: tisdag 28 juni 2005 21:12
av JDS
Sterner skrev:Är det rätt att anta att entusiaster generellt försöker köra snyggare än de som inte är intresserade an spårvagnar och tåg?
Nej, det tror jag inte. Jag känner många förare som inte är ett dugg intresserade av tåg, men ändå kör väldigt bra. Utan att vara lokförare! :P

Jag tror att de gör det därför att de är måna om att göra ett bra jobb, vad det än är, men även att det krävs en viss fallenhet för att göra det bra.

Man måste ju förstås också få veta en del om hur vagnarna fungerar för att kunna köra dem bra, även om man kan nå väldigt goda resultat bara genom att prova sig fram.

Postat: torsdag 30 juni 2005 20:09
av Nautica
Slagpåse skrev: Även fått kommentaren från min arbetsledare "Du vet hur man kör spårvagn effektivt men ändå mjukt o behagligt för passagerarna!"
Efter som vi sitter i samma båt, inser jag helt sonika att din arbetsledare måste ha åkte en hel del med just din vagn, under en mycket lång tid, för att lyckas sammanfatta detta intryck. Denne var uppenbarligen imponerad på alla tänkabara områden!
Diverse posetiva kund reaktioner gjorde sig nog också väl gällande.

Men visst är det kul att få höra det posetiva i ens utförande!

Ibland, eller ofta måste man ju trotts allt belöna sig själv då man oftast ej överöses med posetiva kommentarer dagligen, alltid och jämt...

Postat: fredag 01 juli 2005 9:39
av Fredrik E
En stationsmästare åkte med mig någon runt 97-98 och sedan dess har ingen gjort det.
En eftermiddag åkte däremot en instruktör(en man från Örebro) som jag hade under min utb April -96 och han hade en del synpunkter då jag bla hade kört som Ayrton Senna(han satt längst bak i ett 3-vagnståg M29) genom chikanen mellan Berzeliigatan-Valand så att han ofrivilligt hade flyttat sig en stolsdyna.

Man behöver någon utomstående som säger till en eller iallafall någon aktoritär person som ens instruktör som följer upp bara för att förbättra.

Hade man nu kunnat finslipa miljön lite kan kanske man kunnat köra med flyt istället och utan ryck.
Signalerna kommer lite innan man passerar, växlar lägger om, passagerare som har haft tillgång till förköp, m.m.

Postat: fredag 01 juli 2005 15:00
av A-train
JDS skrev:
Sterner skrev:Är det rätt att anta att entusiaster generellt försöker köra snyggare än de som inte är intresserade an spårvagnar och tåg?
Nej, det tror jag inte. Jag känner många förare som inte är ett dugg intresserade av tåg, men ändå kör väldigt bra. Utan att vara lokförare! :P

Jag tror att de gör det därför att de är måna om att göra ett bra jobb, vad det än är, men även att det krävs en viss fallenhet för att göra det bra.

Man måste ju förstås också få veta en del om hur vagnarna fungerar för att kunna köra dem bra, även om man kan nå väldigt goda resultat bara genom att prova sig fram.
Nästan alla kan lära sig spela ett instrument men få blir virtuoser.
Detsamma gäller för att framföra fordon,sedan spelar det inte så stor roll vad för slags fordon det gäller.Alla har inte det där som man brukar kalla körkänsla.Visst lär man sig med tiden om man lägger manken till men det där lilla extra har helt enkelt inte alla.Entusiast är inte lika med köra bra.Ofta tycker jag nog det mera blir hellre än bra :wink: Har kört både på gummihjul och järnhjul i yrkesmässig trafik en herrans massa år och därmed också haft en hel del elever.Redan där,när eleven sätter sig i stolen och kör sina första meter så märker man ganska snart om det är en "virtuos" och då blir man så glad :lol:
A-train