Lite funderingar efter derbyt

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Vill först be Mats om ursäkt: Du skrev ju inget sådant. Läste helt fel.

Sen: Om arenan är felbyggd? Nej, men vilken arena kan du hindra delar av en 3000 personer stor folkmassa från att lämna arenan utan att det blir trängsel och stort tryck på de som står längst fram.
De längst bak ser inte att det är stopp längst fram...

Tycker mig känna att du inte gillar fotbollssupportrar...
Du har fått för dig att det är själva fotbollen som får folk att slåss.
Nej. Det är frustration, alkohol (samt att man får publicitet i kvällspressen).
Mycket av slagsmålen sker ju långt ifrån arenorna, ibland under match. Så om de skall kallas supportrar, eller ens Djugårdare, Hammarbyare mm är ju en bra fråga... Supportrar stöttar sitt lag genom sång och lite bengaler...

Att se en match på TV ger mig ingenting, möjligen om jag gör det med nån bekant som också håller på samma lag (eller, kanske ett annat :-))
Att gå på match ger mycket. Man får sjunga, skrika ut sin glädje. Allt tillsammans med andra, utan att nån tittar.

Fotbollen har alldelles för dåligt rykte bland folk.

Djurgården har t.ex. tagit bort många bråkstakar efter Terror-Tommys angrepp på Anders Frisk för ett antal år sen.
Bantekniker
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Bobjörk skrev:Vill först be Mats om ursäkt: Du skrev ju inget sådant. Läste helt fel.
No problems :D
Bobjörk skrev:Sen: Om arenan är felbyggd? Nej, men vilken arena kan du hindra delar av en 3000 personer stor folkmassa från att lämna arenan utan att det blir trängsel och stort tryck på de som står längst fram.
De längst bak ser inte att det är stopp längst fram...
Jag säger inte att det finns arenor där man kan hantera det, men å andra sidan har man ju genom historien gjort systematiska fel "överallt" med olika saker genom tiderna. Visst blir det dyrare både att bygga och att bemanna/hantera men det går givetvis att dela upp läktare på tillräckligt många sektioner så att varje sektion blir så liten att man inte har fler personer där än att det inte är nån nämnvärd risk att den närmast utgången blir klämd av de längst bak som trycker på för att komma ut.
Bobjörk skrev:Tycker mig känna att du inte gillar fotbollssupportrar...
Du har fått för dig att det är själva fotbollen som får folk att slåss.
Nej. Det är frustration, alkohol (samt att man får publicitet i kvällspressen).
Mycket av slagsmålen sker ju långt ifrån arenorna, ibland under match. Så om de skall kallas supportrar, eller ens Djugårdare, Hammarbyare mm är ju en bra fråga... Supportrar stöttar sitt lag genom sång och lite bengaler...
jag har nog färgats lite av kombinationen av totalt ointresse för sport, och att 'alla' ska följa vissa sportevenemang, i många fall spelar det ingen roll men jag har jobbat på arbetsplatser där många personer befinner sig i samma lokal samtidigt, och då är det fotbolls- eller ishockeyreferaten på sportradion påskruvat på det högsta på varenda radio, och helt plötsligt vrålar hela personalen till så att man hoppar högt när man försöker ignorera alltihopa :wink:

Det är mer en känsla av att det 70% av befolkningen tycker är intressant får 80-90% av resurserna, eller något i den stilen.
Bobjörk skrev:Att se en match på TV ger mig ingenting, möjligen om jag gör det med nån bekant som också håller på samma lag (eller, kanske ett annat :-))
Att gå på match ger mycket. Man får sjunga, skrika ut sin glädje. Allt tillsammans med andra, utan att nån tittar.
Jag förstår på sätt och vis att det blir lite festivalkänsla att gå på en match.
Bobjörk skrev:Fotbollen har alldelles för dåligt rykte bland folk.

Djurgården har t.ex. tagit bort många bråkstakar efter Terror-Tommys angrepp på Anders Frisk för ett antal år sen.
Jo, visst är nog ryktet sämre än det förtjänar att vara.

Alltså, jag förstår att folk vill konsumera underhållning av ett eller annat slag så att säga, men ganska mycket annan underhållning får antingen själv stå för kostnaderna att hålla ordning till stor del, eller sker vid så få tillfällen att det ändå blir en väldigt liten anledning av "ordningshållningsbudgeten" hos offentliga sektorn.
Zill

Inlägg av Zill »

kildor skrev: Ursäkta utbrottet, men det där är faktiskt en helt vansinnig idé. Ska jag som fredlig fotbolls- och ishockeysupporter tvingas betala extra skatt bara för att det finns ligister som väljer att gå på samma arrangemang som jag?

Ja. Fotbolls och ishockeyklubbarna borde betala. D v s åskådarna betalar dessa kostnader.
Ska jag som homosexuell tvingas betala en högre entréavgift till Pridefestivalen p.g.a. den extra polisbevakning som krävs för att det finns nazister som hotar och kastar sten på oss?

Nej. Nazisister o s v betraktar jag som brottslingar, eller som man skriver på amerikanska i vissa samanhang, career criminals.

Pridefestivalen anser jag vara bl a en yttrandefrihets sak, om den liknar dessa i USA, skulle annars inte vara stor sak för polisen (fast vissa Pride-dagar i USA innebär att gator blir avstängda, och det har polisen vanligen ansvar för).
Jag tycker man är ute på mycket djupt vatten när man börjar resonera kring fördelning av polisresurser på det sättet. Polisen finns till för att upprätthålla lag och ordning och dess resurser ska användas där de behövs bäst. Det handlar definitit inte om att varje medborgare ska få sin "rättvisa" andel av poliskostnaderna.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

kildor skrev:
NerdBoy skrev:Jovisst, men samtidigt är det ju (högst sannolikt) så att de där folkmassorna inte skulle ha samlats där om det inte vore för matchen, och då tycker jag att de som arrangerar matchen även kan betala för t.ex. att ett antal poliser följer med i tunnelbanetåget och ser till så att det går lugnt och sansat till fram till att folkmassan upplöses och alla åker åt sitt håll. Nu vet jag att det inte finns en enda polis med förståndet i behåll som skulle vilja vara med på en sån resa, vilket jag har full förståelse för. Men om inte ens polisen vågar följa med, varför ska då jag som helt vanlig passagerare utsättas för det?
Nu måste jag tyvärr säga att du inte vet vad du pratar om. Jag har flera gånger sett poliser i fotbollstågen efter derbymatcherna, och eftersom jag brukar sitta på samma läktare som klacken står på så hamnar jag också ofta i samma tåg. Att polisen inte skulle våga åka med stämmer inte. Situationen på tågen kan uppfattas som otäck och obehaglig för "utomstående" men gemene man blir väldigt sällan utsatt för något - de bråk som uppstår sker oftast mellan de som vill bråka i respektive lags "firmor". Jag har själv aldrig råkat ut för något vid eller i samband med matcher trots att jag ofta bär min klubbs färger på tröja eller halsduk. Men däremot har jag flera gånger uppfattat situationen som otäck och obehaglig, och därför är det bra (nödvändigt) att polisen finns närvarande vid sådana här tillfällen.
Det glädjer mig att jag har fel. :) Jag gissar att jag bara har haft oturen att vara ute vid fel tillfällen.

/Calle
Låst