Bobjörk skrev:Vill först be Mats om ursäkt: Du skrev ju inget sådant. Läste helt fel.
No problems
Bobjörk skrev:Sen: Om arenan är felbyggd? Nej, men vilken arena kan du hindra delar av en 3000 personer stor folkmassa från att lämna arenan utan att det blir trängsel och stort tryck på de som står längst fram.
De längst bak ser inte att det är stopp längst fram...
Jag säger inte att det finns arenor där man kan hantera det, men å andra sidan har man ju genom historien gjort systematiska fel "överallt" med olika saker genom tiderna. Visst blir det dyrare både att bygga och att bemanna/hantera men det går givetvis att dela upp läktare på tillräckligt många sektioner så att varje sektion blir så liten att man inte har fler personer där än att det inte är nån nämnvärd risk att den närmast utgången blir klämd av de längst bak som trycker på för att komma ut.
Bobjörk skrev:Tycker mig känna att du inte gillar fotbollssupportrar...
Du har fått för dig att det är själva fotbollen som får folk att slåss.
Nej. Det är frustration, alkohol (samt att man får publicitet i kvällspressen).
Mycket av slagsmålen sker ju långt ifrån arenorna, ibland under match. Så om de skall kallas supportrar, eller ens Djugårdare, Hammarbyare mm är ju en bra fråga... Supportrar stöttar sitt lag genom sång och lite bengaler...
jag har nog färgats lite av kombinationen av totalt ointresse för sport, och att 'alla' ska följa vissa sportevenemang, i många fall spelar det ingen roll men jag har jobbat på arbetsplatser där många personer befinner sig i samma lokal samtidigt, och då är det fotbolls- eller ishockeyreferaten på sportradion påskruvat på det högsta på varenda radio, och helt plötsligt vrålar hela personalen till så att man hoppar högt när man försöker ignorera alltihopa
Det är mer en känsla av att det 70% av befolkningen tycker är intressant får 80-90% av resurserna, eller något i den stilen.
Bobjörk skrev:Att se en match på TV ger mig ingenting, möjligen om jag gör det med nån bekant som också håller på samma lag (eller, kanske ett annat

)
Att gå på match ger mycket. Man får sjunga, skrika ut sin glädje. Allt tillsammans med andra, utan att nån tittar.
Jag förstår på sätt och vis att det blir lite festivalkänsla att gå på en match.
Bobjörk skrev:Fotbollen har alldelles för dåligt rykte bland folk.
Djurgården har t.ex. tagit bort många bråkstakar efter Terror-Tommys angrepp på Anders Frisk för ett antal år sen.
Jo, visst är nog ryktet sämre än det förtjänar att vara.
Alltså, jag förstår att folk vill konsumera underhållning av ett eller annat slag så att säga, men ganska mycket annan underhållning får antingen själv stå för kostnaderna att hålla ordning till stor del, eller sker vid så få tillfällen att det ändå blir en väldigt liten anledning av "ordningshållningsbudgeten" hos offentliga sektorn.