Utbyggd spårväg i Norrköping 2006

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Nya linjer.....

Inlägg av leifd »

Anders P. skrev:I de olika linjeförslag som diskuterats ska en eller annan linje vända vid Resecentrum. Det finns idag inga vändningsmöjligheter där och jag är lite osäker på hur en slinga skulle kunna konstrueras (det går naturligtvis, men med mycket interaktion med trafiken och det kanske blir svårt att hitta någon ställplats för tidsreglering).

Vad sägs om följande förslag:

Linje 2: I nuvarande sträckning, men över Drottninggatan istället för Öster.

Linje 3: Nuvarande sträckning.

Linje 4: Vagnhallen-Resecentrum-Kungsgatan-Söder tull-Ringdansen.

Vid Vagnhallen finns ju en del arbetsplatser och det är väl fint om man kan organisera förbindelser därifrån till Resecentrum. Vid Vagnhallen finns ju också goda möjligheter att vända. Det man missar är förstås Nygatan öster om Söder tull, som "läggs ned". Men där går ju en hel del bussar, och sedan går 111 på Lindövägen.

Anders P.
Först vill jag, med risk för att bara vara allmänt negativ, säga följande:
Jag har varit aktiv i föreningen i 30år och kört spårvagn i Norrköping i 25år, under hela denna tid har det mer eller mindre pratats om utbyggnader, främst till Navestad.
Detta gör att jag tvivlar även denna gång. Vill nog gärna se bygget igång innan jag tror på det.
Men självklart så är jag ju en förespråkare av denna utbyggnad !!

Vad gäller sträckan Ö.Promenaden - Söder Tull så lär den säkert överleva, särskilt som man just nu (och till våren) gör arbeten för att kunna vända vagnar åt alla håll vid Vikboplan (Ö.Promenaden - Vikbolandsgatan - Odalgatan . Nygatan), samt att planer finns att låta all planenlig in och ut körning till vagnhallen ska ske via Nygatan.
Detta kräver ju dock komplettering av spårsystemet vid Söder Tull, men det lär vara under planering.

Vad gäller spårslinga vid Resecentrum, så har idéskisser visat en slinga via nuvarande förortsdelen av Resecentrum (dvs hpl-lägen A, B och C).
Men vad säger att det måste vara vändslinga ??
Det tillverkas ju faktiskt tvåriktnings spårvagnar också, vilket inte torde vara någon omöjlighet att tänka sig för nya linjer.

Kan f.ö. nämna att dagens destinations band innehåller en del av vad som planerats (vilket inte innebär att det genomförs:

Linje 1 Ringlinjen (vit botten, svart text)
Linje 2 Fridvalla - Klingsberg (röd botten, vit text)
Linje 3 Vidablick - Klockaretorpet (grön botten, vit text)
Linje 4 Fridvalla - Klockaretorpet (blå botten, vit text)
Linje 5 Vidablick - Klingsberg (gul botten, svart text)
Linje 6 Resecentrum - Navestad (lila botten, vit text)
Linje 7 Resecentrum - Vrinnevisjukhuset (brun botten, vit text)
//Leif D
Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson »

Anders P. skrev:I de olika linjeförslag som diskuterats ska en eller annan linje vända vid Resecentrum. Det finns idag inga vändningsmöjligheter där och jag är lite osäker på hur en slinga skulle kunna konstrueras (det går naturligtvis, men med mycket interaktion med trafiken och det kanske blir svårt att hitta någon ställplats för tidsreglering).
Vad sägs om att använda söderspåret som ligger i promenaden? När en sexa (det verkar ju bli linjenummer 6) kommer till resecentrum kör den in på det som i dag är ett stickspår. Där släpper den av resenärer och inväntar avgångstid. När tiden är inne svänger den in på norrspåret förbi dagens norrhållplats vid resecentrum (jag är osäker på bokstavsbeteckningen). Detta skulle kräva en ny växel vid resecentrum för att komma från stickspåret till huvudspåret i "rätt" riktning.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Niklas Karlsson

Re: Nya linjer.....

Inlägg av Niklas Karlsson »

Leif D skrev:Kan f.ö. nämna att dagens destinations band innehåller en del av vad som planerats (vilket inte innebär att det genomförs:

Linje 1 Ringlinjen (vit botten, svart text)
Linje 2 Fridvalla - Klingsberg (röd botten, vit text)
Linje 3 Vidablick - Klockaretorpet (grön botten, vit text)
Linje 4 Fridvalla - Klockaretorpet (blå botten, vit text)
Linje 5 Vidablick - Klingsberg (gul botten, svart text)
Linje 6 Resecentrum - Navestad (lila botten, vit text)
Linje 7 Resecentrum - Vrinnevisjukhuset (brun botten, vit text)
Personligen tycker jag det känns lite akademiskt att inte ge en eventuell linje till Navestad nummer 4. (För all del, 1 går också bra.) Att ha nummerserier med luckor i känns konstigt för alla oss som inte fäster oss vid vilken siffra som står på destinationsrullarna i dagens vagnar.

I det här läget är det dock viktigare att se till att utbyggnaden verkligen blir av. När spåren väl ligger där är det ju lätt(?) att ändra linjesträckningar och linjenummer.

Jag har för övrigt ett eget förslag till linjesystem (där visioner blandas med realistiska utbyggnadsplaner):

* Linje 1 (vit) Ringlinjen (fast körd som pendellinje med ändhållplats vid Söder tull i båda riktningarna)

* Linje 2 (röd) Bråvalla - Fridvalla - Eneby - Taborgsbergsvägen - Hagaskolan - Norr tull - Drottninggatan - Navestad - Söderköping

* Linje 3 (grön) Klockaretorpet - Drottninggatan - Vidablick - Ingelsta - Jursla - Åby (Torshag och/eller Ättetorp)

* Linje 4 (blå) Åby (Torshag och/eller Ättetorp) - Loddby - Herstadberg - Karlsro - Ståthöga - Resecentrum - Kungsgatan - Söder tull - Navestad - Ensjön

* Linje 5 (gul) Norr tull - Resecentrum - Drottninggatan - Nygatan - Idrottsparken - Ektorp - Vilbergen - sjukhuset

* Linje 6 (lila) Bråvalla - Fridvalla - Eneby - Taborgsbergsvägen - Hagaskolan - Norr tull - Rådhuset - Öster - Söder tull - Broocmans plan - Såpkullen - Kaffebacken - Ektorp - Vilbergen - sjukhuset eller Kättsäter - Karstorp - Kårtorp

* Linje 7 (brun) Smedstuguplan - Hagaskolan - Norr tull - Kungsgatan - Väster tull - Ektorp - Vilbergen - sjukhuset

Ovanpå detta har vi ett antal duospårvägslinjer som tillsammans trafikerar bland annat Finspång, Svärtinge, Åby, Kolmården, Söderköping, Eksund, Kimstad, Skärblacka, Doverstorp, Norsholm, Gistad, Linghem och Linköping.

Faktiskt krävs det inte så våldsamt mycket nya spår för att nå detta nät. Om vi bortser från Navestad och Kungsgatan (som jag till skillnad från Leif D faktiskt tror blir av, även om jag likväl hyser visst tvivel) återstår följande länkar (i prioritetsordning):

1a. Ektorp - Vilbergen - sjukhuset (endera via Såpkullen eller Idrottsparken, helst båda)
1b. Fridvalla - Bråvalla och Vidablick - Ingelsta
2. Navestad - Söderköping
3. Anpassningar för att köra duospårvagnar
4. Duospårvagnar (på befintlig järnväg) till Kolmården, Åby, Eksund, Kimstad, Skärblacka - Finspång, Norsholm, Gistad, Linghem, Tallboda, "Ljunkan", Linköping. (Hur man löser spårvägen inne i Linköping har jag inte en susning om, men det finns vissa idéer, t.ex. LinkLink.)
5. Ingelsta - Jursla - Åby
6. Bråvalla - Svärtinge - Finspång

I och med detta skulle det vara klart.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Mikko Laaksonen

Norrköpings nya spår

Inlägg av Mikko Laaksonen »

Leif D-s lista om destinationer i rullbanden innehåller de linjer och linjenummer som jag diskuterade med Jan Zetterberg november 2001. Linje 4 och 5, dvs. möjliga linjer vid större byggarbeten eller störningar och 1, dvs. traditionella ringlinjenummern visar varför Resecentrum-Navestad ska vara 6. Den andra nya linjen var alltså till Vrinnevisjukhuset.

Iden var att bygga den nya slingan för linje 6 vid östra sidan av järnvägsstationsbyggnaden. Den verkade också bra om trafiksynpunkt.

Kommunala beslut är kommunala beslut. Jag tycker dock att principbeslut gjorda i stadstyrelse eller kommunfullmäktige är alltid viktigare än vad som finns på planeringsbordet.

Men, hoppas att Norrköping ska få mera spår. Jag tyckte att
Norrköping var ut stadsplaneringssynpunkt (och spårvägssynpunkt) en mycket rolig och kompakt stad, och
det verkade att nästan hela tätbyggda stadsområden kunde nås med 3-4 pendelspårvägslinjer. Något som är helt omöjligt i t.ex. Åbo och Tammerfors.

Mvh Mikko
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Kurvor...........

Inlägg av leifd »

Niklas Karlsson skrev:
Vad sägs om att använda söderspåret som ligger i promenaden? När en sexa (det verkar ju bli linjenummer 6) kommer till resecentrum kör den in på det som i dag är ett stickspår. Där släpper den av resenärer och inväntar avgångstid. När tiden är inne svänger den in på norrspåret förbi dagens norrhållplats vid resecentrum (jag är osäker på bokstavsbeteckningen). Detta skulle kräva en ny växel vid resecentrum för att komma från stickspåret till huvudspåret i "rätt" riktning.
Jodå Niklas de där har du nog rätt i, f.ö. så är ju tanken att hålplatsen i Promenaden ska användas för dessa linjer.
Däremot så tror jag att du ska glömma de där med att svänga vänstrer, för den spårgeometri som behövs för det torde vara svårt att uppbringa (eller snarare vagnar som klarar att trfikera spåret i fråga).
Troligen är en förlängning öster ut med vändning vid förortsbussarna mera genomförbart.

//LeifD
Användarens profilbild
Olle L

Re: Släpvagnar!?!

Inlägg av Olle L »

Leif D skrev:
Johannes Erra skrev:Det senaste numret (6/2002) av tyska tidningen Blickpunkt Strassenbahn erbjuder en konstig lösning till fordonsfrågan i Norrköping. Artikeln om den tyska staden Kassel berättar nämligen följande om stadens slopade släpvagnar 568 och 570: "Für sie gibt es Interesse aus Norrköping (Schweden)", alltså att Norrköping skulle vara intresserad.
...
mvh
J Erra
Det rör sej om att man tänker skaffa en lämplig släpvagn till "Partyvagnen" M94 71, som nu körs under namnet "Bistro-Busslink", på beställning. Till denna, den enda återsående Düwag-ledvagnen med något så när orginalutseéde violl man alltså skaffa en lämplig släpvagn.
Vad finns då att "shopa", jo några avställda 4-axliga Düwag-släp i Kassel, vilka man varit och tittat på. Vagnarna är nu reserverade för Norrköping.
Om detta genomförs kommer vagnarna till Norrköping i början på 2003.

//Leif D
Jag har gått och grunnat på detta med släpvagnar...
Väntar man så stor tillströmning till Bistro Busslink att det behövs en släpvagn för att rymma alla resande ?

Jag kan annars tänka mig en annan användning för begagnade släpvagnar: Låggolvssläp till M67K !
Kanske det är möjligt att bygga om ett par begagnade släpvagnar till låggolv (På motsvarande sätt som mellanvagnen i M97).

I Leipzig och Rostock har man köpt in nya låggolvssläp från Adtranz för att erbjuda låggolv i Tatra-tågen. Tågsammansättningen är två Tatra-vagnar och ett låggolvssläp. Se http://www.leipziger-nahverkehr.de/

Tänk er ett tåg bestående av två M67K och ett låggolvssläp litt S03 i rusningstid på linje 3 !
:)
/OLLE
Skriv svar