Först vill jag, med risk för att bara vara allmänt negativ, säga följande:Anders P. skrev:I de olika linjeförslag som diskuterats ska en eller annan linje vända vid Resecentrum. Det finns idag inga vändningsmöjligheter där och jag är lite osäker på hur en slinga skulle kunna konstrueras (det går naturligtvis, men med mycket interaktion med trafiken och det kanske blir svårt att hitta någon ställplats för tidsreglering).
Vad sägs om följande förslag:
Linje 2: I nuvarande sträckning, men över Drottninggatan istället för Öster.
Linje 3: Nuvarande sträckning.
Linje 4: Vagnhallen-Resecentrum-Kungsgatan-Söder tull-Ringdansen.
Vid Vagnhallen finns ju en del arbetsplatser och det är väl fint om man kan organisera förbindelser därifrån till Resecentrum. Vid Vagnhallen finns ju också goda möjligheter att vända. Det man missar är förstås Nygatan öster om Söder tull, som "läggs ned". Men där går ju en hel del bussar, och sedan går 111 på Lindövägen.
Anders P.
Jag har varit aktiv i föreningen i 30år och kört spårvagn i Norrköping i 25år, under hela denna tid har det mer eller mindre pratats om utbyggnader, främst till Navestad.
Detta gör att jag tvivlar även denna gång. Vill nog gärna se bygget igång innan jag tror på det.
Men självklart så är jag ju en förespråkare av denna utbyggnad !!
Vad gäller sträckan Ö.Promenaden - Söder Tull så lär den säkert överleva, särskilt som man just nu (och till våren) gör arbeten för att kunna vända vagnar åt alla håll vid Vikboplan (Ö.Promenaden - Vikbolandsgatan - Odalgatan . Nygatan), samt att planer finns att låta all planenlig in och ut körning till vagnhallen ska ske via Nygatan.
Detta kräver ju dock komplettering av spårsystemet vid Söder Tull, men det lär vara under planering.
Vad gäller spårslinga vid Resecentrum, så har idéskisser visat en slinga via nuvarande förortsdelen av Resecentrum (dvs hpl-lägen A, B och C).
Men vad säger att det måste vara vändslinga ??
Det tillverkas ju faktiskt tvåriktnings spårvagnar också, vilket inte torde vara någon omöjlighet att tänka sig för nya linjer.
Kan f.ö. nämna att dagens destinations band innehåller en del av vad som planerats (vilket inte innebär att det genomförs:
Linje 1 Ringlinjen (vit botten, svart text)
Linje 2 Fridvalla - Klingsberg (röd botten, vit text)
Linje 3 Vidablick - Klockaretorpet (grön botten, vit text)
Linje 4 Fridvalla - Klockaretorpet (blå botten, vit text)
Linje 5 Vidablick - Klingsberg (gul botten, svart text)
Linje 6 Resecentrum - Navestad (lila botten, vit text)
Linje 7 Resecentrum - Vrinnevisjukhuset (brun botten, vit text)
//Leif D