Spårarbeten i Stockholm i sommar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Re: Spårarbeten i Stockholm i sommar

Inlägg av Zill »

kildor skrev:City: Ännu mer strul på gröna linjen

* Thorildsplan stängd 20/6-15/8
I City står det:
Den 20 juni stängs Thorildsplan eftersom den gamla plattformen från 1950-talet ska bytas ut. Arbetet pågår fram till 15 augusti och under den tiden kör tågen förbi utan att stanna.

Vill minnas att Thorildsplan blev ommbygd 1965-1966.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Spårarbeten i Stockholm i sommar

Inlägg av M224 »

Zill skrev:
kildor skrev:City: Ännu mer strul på gröna linjen

* Thorildsplan stängd 20/6-15/8
I City står det:
Den 20 juni stängs Thorildsplan eftersom den gamla plattformen från 1950-talet ska bytas ut. Arbetet pågår fram till 15 augusti och under den tiden kör tågen förbi utan att stanna.

Vill minnas att Thorildsplan blev ommbygd 1965-1966.
Den må vara ombyggd 65-66, men den är fortfarande från 50-talet. :)
JDS

Re: Spårarbeten i Stockholm i sommar

Inlägg av JDS »

M224 skrev:
Zill skrev:Vill minnas att Thorildsplan blev ommbygd 1965-1966.
Den må vara ombyggd 65-66, men den är fortfarande från 50-talet. :)
Men låg inte plattformen på ett annat ställe innan Essingeleden (?)byggdes?

undrar JDS
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5560
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Jag tittade just i tidtabellen för gröna linjen och ser att det blir lite ovanliga linjesträckningar i sommar (11/7-7/8):

17 Skarpnäck-Hässelby strand
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Åkeshov
19 Hagsätra-Globen
19 Rådmansgatan (Hötorget)-Hässelby strand
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Så blir enkelspårstrafiken i sommar (ev)

Inlägg av Patrick »

kildor skrev:.... Tydligen körde man med 20-minuterstrafik då, men väljer alltså 30-minuterstrafik den här gången. Kan man gissa att man väljer att ha glesare trafik för att minska risken för störningar? Dessutom verkar det som man den här gången kommer låta alla tre linjerna gå genom stan, till skillnad från förra gången då linje 17 fick vända i Gullmarsplan.

Visst är det kul med undantag i trafiken :D - men det är nog bara vi här som tycker det.

Orsaken till att det blir 30 minuters trafik samt ingen vändning av 17 vid Gullmarsplan är inte som du tror utan följande:

Enkelspårssträckan blir längre än förra renoveringen - körsträckan blir mellan Slussen och Gullmarsplan, detta pga att det finns ingen övergångsväxel förren uppe vid Gullmarsplan. Vid förra renoveringen användes övergångsväxeln just INNAN tunnelmynningen söder om Skanstull, men den fungerar ju av förstårliga skäl inte denna gång! :wink:

Årets enkelspårskörning - vad jag förstår - blir riktigt spännande för vad jag kan se blir det så att tågen söderut måste gå över till söderspår via spåret till bryggan norr om Gullmarsplan - därför kan inte linje 17 vända där - och detta innebär också att endast plattformsdel 3 (vanligtvis linje 19:s plattform) kommer att användas av samtliga linjer söderut! :D

Norrut mot T-Centralen fungerar det som vanligt eftersom det är just söderspåret som skall renoveras. 8)
Gunnar Eriksson
Inlägg: 532
Blev medlem: torsdag 03 juli 2003 11:29

Thorildsplans plattform från 1960-talet

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Zill skrev:
kildor skrev:City: Ännu mer strul på gröna linjen

* Thorildsplan stängd 20/6-15/8
I City står det:
Den 20 juni stängs Thorildsplan eftersom den gamla plattformen från 1950-talet ska bytas ut. Arbetet pågår fram till 15 augusti och under den tiden kör tågen förbi utan att stanna.

Vill minnas att Thorildsplan blev ommbygd 1965-1966.
En mycket stor ombygnad av Thorildsplan gjordes för att ramperna ner från Essingeleden skulle få en bra geometri för biltrafiken. :-) Plattformens sidoform följer ramperna. Jag tror plattformen ändrades lite i höjdled också. Essingeleden invigdes väl 1964 men det tog nog lite till innan ramperna var klara. Att plattformen byggdes om i sin helhet visas också av att Thorildsplan länge var den enda utomhusstationen på gröna linjen som hade kryputrymme under plattformskanten. Den principen att bygga utomhusplattformar påbörjades inte förrrän på 1960-talet (underjordsplattformar har haft det hela tiden). Farsta Strand som invigdes 1971 (på den tiden utomhus) var nummer 2. Sedan dröjde det många år innan man i samband med renoveringar utförde kryputrymme under plattformskanten på utomhusstationer. Och det är egentligen den väsentligaste uppgiften som utförs i samband med plattformsrenoveringar nu för tiden. Annars hade man kunnat göra dem med mindre arbetsinsats.

Jag vet inte varifrån City fått sina uppgifter men deras uppgiftslämnare kände nog inte till den här ombyggnaden. Plattformen är mycket riktigt INTE från 1950-talet utan från mitten av 1960-talet. Essingeleden för biltrafiken har ju fått renoverats mycket grundligt, och nu är det väl dags för den jämngamla tunnelbanestationen. ;-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Gunnar Eriksson
Inlägg: 532
Blev medlem: torsdag 03 juli 2003 11:29

visst hade det gått att köra 20 min-trafik även denna gång

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Patrick skrev:Orsaken till att det blir 30 minuters trafik samt ingen vändning av 17 vid Gullmarsplan är inte som du tror utan följande:

Enkelspårssträckan blir längre än förra renoveringen - körsträckan blir mellan Slussen och Gullmarsplan, detta pga att det finns ingen övergångsväxel förren uppe vid Gullmarsplan. Vid förra renoveringen användes övergångsväxeln just INNAN tunnelmynningen söder om Skanstull, men den fungerar ju av förstårliga skäl inte denna gång
Den övergångsväxeln fanns inte innan förra renoveringen. Utan i själva verket byggdes den just för att möjliggöra den trafiken.

Men visst hade det gått att vända linje 17 vid Gullmarsplan även denna gång. Man hade i så fall tagit tåget ur trafik vid Skärmarbrink och låtit trafikanterna byta till linje 18. Därefter hade den fått gå TOM efter linje 18 och sedan ut på vändbryggan i Gullmarsplan efter att både 18 och 19 lämnat Gullmarsplan. Det hade dröjt mer än 10 min innan linje 18 och 19 kommit i konvoj FRÅN Slussen och den tiden hade räckt för att vända linje 17 på vändbryggan vid Gullmarsplan. Sedan hade förstås 17 gått från Gullmarsplan till Skärmarbrink för att där invänta linje 18 söderut.

Det hade också funnits en alternativ möjlighet för linje 17 och det är att bara gå till Skärmarbrink så att trafikanterna fått byta till linje 18 där. Där hade man kunnat göra på flera olika sätt med linje 17. Antingen någon form av vändning vid Skärmarbrink (flera olika möjligheter finns) eller pendeltrafik med två tåg på varsitt spår till Skarpnäck.

Erfarenheten från förra gången visade att många gånger så hann tågen norrifrån ända till Gullmarsplan innan tågen norrut lämnade Gullmarsplan, så den lilla mertiden från övergångsväxeln längre ner på Skanstullsbron till övergångsväxeln högre upp på Skanstullsbron denna gång hade inte varit något problem.

Så visst hade det gått att köra 2 tåg i 20 minuterstrafik även denna gång. Om viljan hade funnits till det. ;-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5560
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

DN om sommarens arbeten:
Krånglig sommar med SL
Skriv svar