Patrick skrev:Orsaken till att det blir 30 minuters trafik samt ingen vändning av 17 vid Gullmarsplan är inte som du tror utan följande:
Enkelspårssträckan blir längre än förra renoveringen - körsträckan blir mellan Slussen och Gullmarsplan, detta pga att det finns ingen övergångsväxel förren uppe vid Gullmarsplan. Vid förra renoveringen användes övergångsväxeln just INNAN tunnelmynningen söder om Skanstull, men den fungerar ju av förstårliga skäl inte denna gång
Den övergångsväxeln fanns inte innan förra renoveringen. Utan i själva verket byggdes den just för att möjliggöra den trafiken.
Men visst hade det gått att vända linje 17 vid Gullmarsplan även denna gång. Man hade i så fall tagit tåget ur trafik vid Skärmarbrink och låtit trafikanterna byta till linje 18. Därefter hade den fått gå TOM efter linje 18 och sedan ut på vändbryggan i Gullmarsplan efter att både 18 och 19 lämnat Gullmarsplan. Det hade dröjt mer än 10 min innan linje 18 och 19 kommit i konvoj FRÅN Slussen och den tiden hade räckt för att vända linje 17 på vändbryggan vid Gullmarsplan. Sedan hade förstås 17 gått från Gullmarsplan till Skärmarbrink för att där invänta linje 18 söderut.
Det hade också funnits en alternativ möjlighet för linje 17 och det är att bara gå till Skärmarbrink så att trafikanterna fått byta till linje 18 där. Där hade man kunnat göra på flera olika sätt med linje 17. Antingen någon form av vändning vid Skärmarbrink (flera olika möjligheter finns) eller pendeltrafik med två tåg på varsitt spår till Skarpnäck.
Erfarenheten från förra gången visade att många gånger så hann tågen norrifrån ända till Gullmarsplan innan tågen norrut lämnade Gullmarsplan, så den lilla mertiden från övergångsväxeln längre ner på Skanstullsbron till övergångsväxeln högre upp på Skanstullsbron denna gång hade inte varit något problem.
Så visst hade det gått att köra 2 tåg i 20 minuterstrafik även denna gång. Om viljan hade funnits till det.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson