Hornberg/Söderhallen

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Coppas

Re: Invändiga destinationskyltar och auto-utrop av hållplats

Inlägg av Coppas »

NerdBoy skrev:
Andersb skrev:Systemet bygger på GPS

Ibland händer det att systemet ligger "före" bussen. Anledningen till detta vet jag ej. Men så fort bussen står still så uppdaterar systemet sig.(självklart även i rörelse)
Det innebär att systemet kan ropa ut en hållplats "flera" gånger, dvs första gången lite för tidigt och andra gången blir det rätt.
Vad händer om föraren råkar knappa in fel linje eller tvingas ta en avvikande färdväg vid t.ex. en trafikolycka? Märker systemet att det är något fel med GPS-positionen och slutar ropa hållplatser, eller försöker det ropa ut hållplatser lite på måfå?

Konkret exempel: linje 670 mot Vaxholm har en viss färdväg på dagen och en något längre på natten då man tar över 672:ans sväng ut på Resarö. Som det är nu är det många förare som inte ställer om systemet till nattrafik och eftersom det i nuläget enbart går efter antal rullade meter så fortsätter det glatt ropa ut hållplatser på helt fel ställen. Inatt fick jag min hållplats utropad två gånger ute i mörka skogen på Resarö innan vi var tillbaka på "rätt" färdväg. Fungerar det nya systemet bättre ur den synvinkeln?

/Calle
Än så länge är inte GPS installerad i BussPC utan detta är en funktion som kommer (och då kommer detta att korrigeras automatiskt). Alltså är det än så länge manuell inställning som gäller vid korrigering, men den är okomplicerad. Mycket handlar som sagt hur intresserad och kunnig föraren ifråga är.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
NerdBoy

Re: Invändiga destinationskyltar och auto-utrop av hållplats

Inlägg av NerdBoy »

Coppas skrev:Än så länge är inte GPS installerad i BussPC utan detta är en funktion som kommer (och då kommer detta att korrigeras automatiskt). Alltså är det än så länge manuell inställning som gäller vid korrigering, men den är okomplicerad. Mycket handlar som sagt hur intresserad och kunnig föraren ifråga är.
OK, där ser man. Tack för svaret!

/Calle
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

En sak jag har märkt är att "Tanten i taket" inte ropar ut eventuella anslutningar när dessa finns...

Exempel:

Linje 830 från Farsta till Handenterminalen.
När hållplatser som Trångsund och Skogås passeras så ropar "hon" bara ut hpl-namnet, inte att anslutning finns...

Fast å andra sida så kan det ju bli tjatigt åxå...men det är väl tänkt att det ska vara så informativt som möjligt för resenärerna?

En till sak som jag kom på nu är att "tanten" inte ropar ut slutstationer.

Exempel:
Linje xxx mot Handenterminalen
När bussen närmar sig slutstation ropar "hon" bara ut "Handenterminalen" men sen blir hon tyst. Borde hon inte ropa att det är slutstation/ändhållplats? (Och eventuellt "Avstigning för samtliga trafikanter"...?

:?: :)
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Coppas

Inlägg av Coppas »

Kvarne skrev:En sak jag har märkt är att "Tanten i taket" inte ropar ut eventuella anslutningar när dessa finns...
En förklaring som jag fick till detta (när jag frågade under BussPC-genomgången som jag själv gick i höstas) var att det lätt kan bli 'information overload' vilket i det här fallet kan uppstå i form av att folk missuppfattar utropet och (då kanske i en fullsatt vagn under rusningen) ska fram och fråga föraren om bytet verkligen gällde denna hpl och inte nästa osv. Med ett kort utrop håller man risken för att folk hör fel eller missuppfattar på en mycket lägre nivå.

Kvarne skrev:En till sak som jag kom på nu är att "tanten" inte ropar ut slutstationer. När bussen närmar sig slutstation ropar "hon" bara ut "Handenterminalen" men sen blir hon tyst. Borde hon inte ropa att det är slutstation/ändhållplats? (Och eventuellt "Avstigning för samtliga trafikanter"...? :?: :)
Här vet jag att flera förare har efterlyst en sådan funktion. På Råsta har man ju haft automatiska (nåja, mer eller mindre i alla fall) hållplatsutrop ett bra tag innan BussPC och ofta har man ju önskat att funktionen hade funnits. Speciellt på linjer som så att säga bara bryter mitt på, t.ex. linje 540 när den avkortades till Tensta C och bara tar slut mellan två hållplatser längs med den gamla linjesträckningen. Nu ropar jag själv ut detta manuellt, men hade det varit automatiska utrop så hade det varit lite mera officiellt eller hur man nu ska uttrycka det. :wink:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Skriv svar