TonyM skrev:mats skrev: Fast trafikantunderlaget kanske inte räcker?
Nu både ställer du fråga och ger svar samtidigt......
Nja, utan några undersökningar så kan man inte veta... det KAN vara så att de som idag festar på en vardag tar taxi istället för att åka tidigare med sista vagnen, så helt omöjligt är det inte att det kan löna sig.
Men, är inte omloppen så långa att man kan ta bort hälften av vagnarna när det bara är ett par turer kvar, och låta färre vagnar köra lika många kilometrar, och därmed med ungefär samma vagns- och personalkostnader få trafik som avgår från centrum efter 02, på bekostnad av turen som avgår kring 0130?
Slagpåse skrev:Glesa ut trafiken är väl ingten bra idé eller?? det är ½-timmestrafik idag.
Nu tänker jag främst på turen som avgår ca 0130, jag tror att de flesta som åker med den åker just för att det är sista turen och ganska lite för att den råkar avgå just den tiden. Om man hade en tur efter 02 så skulle antagligen 0130-turen vara helt folktom.
Slagpåse skrev:Vet att behovet kan finnas men som jag ser det så är det inte speciellt många ressenärer en natt efter måndag i mitten på Januari.
Dock är dom betydligt flera under sommarhalvåret.
Det borde gå att anpassa trafiken lite efter varitioner i tillgång och efterfrågan. Man kanske kan offra några turer på t.ex. måndag+tisdagnätter på vintermånaderna (eller var man nu har absolut lägst beläggning) och låta den insparningen bekosta fler turer på sommaren och veckodagar som har lite mer uteliv än de mest 'döda' dagarna.
Slagpåse skrev:GS kör den trafik som Västtrafik beställt och målet är att nattrafiken skall gå runt för egen maskin utan att den skall kosta dig som skattebetalare något.
När jag började o köra natt -99 så betalade den sig själv, det gör den inte idag.
Är nattrafiken alltså nästan något som GS kör "på eget bevåg" med motiveringen att den gick runt självt? Klart trevligt agerande från GS i så fall! "Får" GS i princip köra hur många turer de vill på "obeställda" tider så länge de inte går back? Det är konstigt om västrrafik inte vill skjuta till några pengar alls till natttrafiken. Är hela västtrafiks styrelse aktiva medlemmar i IOGT-NTO eller hur resonerar man?
Det måste vara svårt att räkna lönsamhet för turer exakt, med tanke på de som åker med periodkort, vissa kanske ändå alltid skulle köpa periodkort medan andra har räknat på att de sparar in en hel del taxipengar på att åka med nattrafiken och det är övervägande skäl att åka spårvagn istället för bil till/från jobbet på dagarna o.s.v....
Slagpåse skrev:Den "nya" nattrafiken skulle inte få kosta mer än dagens men i slutändan kommer den att kosta ca 600 000 mer att köra per år.
Vari ligger kostnadsökningen, att man trafikerar vissa sträckningar som saknat trafik eller? Det kan ju knappast kosta pengar att köra vagnarna genomgående genom brunnsparken på natten.
Slagpåse skrev:Den skall bli "säkrare" för alla sägs det, hoppas jag har fel men den "kontrollen" föraren har gör att det oftast är mindre bus ombord på en nattvagn än sista "dagvagnen" innan midnatt. Personligen tror jag att det kommer att bli mer bus o bråk, fylla, rökning mm mm ombord på den "nya" nattrafiken.
Tack vare det nya systemet kommer jag ALDRIG att åka nattvagn eller köra skiten!!
Jag håller med om det du skriver. Att bara ha inpassering hos föraren är en klar fördel. Som resenär känner jag mig faktiskt klart säkrare på nattvagnen än på en kvällsvagn.
Ytterligare en säkerhetsförsämring, fast då mest för de som inte är ombord på vagnarna, är det väl att köra spårvagnar i brunnsparken mitt bland all fylla på natten? Det borde väl ha sina fördelar att vagnarna vänder invid brunnsparken men inte kör ända in i dagens nattrafik?
Fast det ÄR en bra tanke att ha samma linjenät på dagen som natten.
Appropå linjenät så tycker jag att GS antingen kunde se till att det finns tidtabellhäften att ta på vagnarna man åker med, eller montera ner "broschyrstället" som sitter på vagnarna. Det kanske har bättrats men då jag åkt med GS har det ofta suttit några tabeller för en linje man inte åker på, några tomma fack och kanske ett gammalt glasspapper i värsta fall... ibland så finns det broschyer för den linje man åker på också.