Våga diskutera Malmköpings framtid!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars Stegenius

Re: Museitunnelvagnar

Inlägg av Lars Stegenius »

Gunnar Eriksson skrev: Jag minns en diskussion för något år sedan där det var tal om att bevara några av de gamla tunnelbanevagnarna för eftervärlden på något sätt för att kunna hålla dem i museitrafik. Hur stort var intresset för det? Nada!

Ingen var intresserad alltså! Det är klart att det var en hel del som tyckte att självklart ska det mobiliseras en armé av frivilliga som ska jobba med dessa tunnelvagnar. Bara inte just dom.
Gunnar Eriksson
Tja, intresse fanns nog men även vagnägaren måste ju vara intresserad. Efter att ha återtställt ett typiskt 50-talståg från Tub 1 i nära originalskick har SL belagt tåget med sådana restriktioner att det i princip är omöjligt att köra det på Tub 1 där sas det hör hemma. Så nu står det och samlar damm i en vagnhall. Men nu får det i alla fall regelbunden tillsyn, senast i november/december.

Men hoppet är inte ute än.

//Lars S
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

J.R Ewing skrev:Därtill får vi räkna med att samhällsbilden ser helt annorlunda ut idag. Än vad den tex gjorde på 1970-talet.
Då åkte barnfamiljer ut till sina sommarstugor på landet och njöt av det. Ungdomen i Sverige år 2005 ser helt annorlunda ut. Idag är det storstadslivet som gäller. Vadå landet! Det är till för bondläppar och nördar. Ungdomen tycks ha den inställningen.
Åja, så där sa dom allt om "ungdomarna" när vi växte upp på 1970-talet också... :wink:

M
Byt politik - inte klimat!
Gunnar Eriksson

Det är inte Malmköping som är problemet utan ifrågasättandet

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Bert skrev:Naturligtvis är det en poäng om en museibana också fyller en reell trafikuppgift. Djurgårdlinjen har blivit så stor därför att så många tycker att det är trevligt att ta spårvagnen när de nu ändå ska till Djurgårn.
Ja, fast min poäng var att ett museum måste inte fylla en trafikuppgift. Varför är det så naturligt att den måste göra det?
J.R Ewing skrev:Gunnar skrev i sitt inlägg att man ska låta naturen ha sin gång. Vilket i praktiken betyder, skjut över problemen på nästa kull av aktiva deltagare.
Vilka problem? Problem är något som man skapar därför att man betraktar något som ett problem. Andra ser hellre till möjligheterna.
Lars Stegenius skrev:
Gunnar Eriksson skrev: Jag minns en diskussion för något år sedan där det var tal om att bevara några av de gamla tunnelbanevagnarna för eftervärlden på något sätt för att kunna hålla dem i museitrafik. Hur stort var intresset för det? Nada!

Ingen var intresserad alltså! Det är klart att det var en hel del som tyckte att självklart ska det mobiliseras en armé av frivilliga som ska jobba med dessa tunnelvagnar. Bara inte just dom.
Gunnar Eriksson
Tja, intresse fanns nog men även vagnägaren måste ju vara intresserad.
Det jag åsyftade var en konkret diskussion om forumdeltagarna här kunde tänka sig att ta ansvar för att någon tunnelbanevagn bevaras, t ex av typ C6. Intresse, det fanns nog, men ansvar? Nej, inte det.

Sörmland är ett landskap fullt av kulturupplevelser av olika slag. Det finns bruksmiljöer, det finns fornlämningar, det finns gamla slott och herresäten. Och mitt i all denna underbara kultur finns också en kärleksfullt uppbyggd museispårväg. Men nu ska den plötsligt flyttas dit det finns folk, ungefär som man gör i USA där man flyttar hela broar så att så många som möjligt ska få se dem.

Den dag någon driver igenom att Malmköpingsspårvägen ska flyttas, då kan det verkligen bli oförutsedda problem! Men de problemen kanske inte räknas. Men lycka till i diskussionerna! Särskilt realistiska är de inte.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
J.R Ewing

Inlägg av J.R Ewing »

Problem kanske var fel ord. Men de flesta förstår nog. Att bevara något bara för nostalgin skull ställer jag mig frågande till.
Men vi får se vad framtiden har att ge. Tyvärr tror jag på en dyster framtid för Malmköping. Vill man köra gamla spårvagnar, så är nog Stockholm och Göteborg mer lockande. Där finns folk, liv och puls som många vill ha.

8) Säg så här 8) Ingen vet just nu :?
Bert

Inlägg av Bert »

Att en "riktig" trafikuppgift är ett plusvärde för en museibana är väl självklart. Då åker ju folk kanske flera gånger om året i stället för en gång i livet eller så. Så det har stor betydelse för volymen och därmed för ekonomin. Djurgårdsinjen är kanske en orättvis jämförelse för den är ju på gränsen till reguljärtrafik med SL-kortsgiltighet och allt.

I Malmköping kanske man som sagt borde försöka intressera fler aktörer inom besöksnäringen att etablera sig som man kan åka spårvagn emellan.

Men att "lägga ned" eller flytta tycker jag naturligtvis vore synd.
Användarens profilbild
Per Lind

Malmköping

Inlägg av Per Lind »

Bert skrev: I Malmköping kanske man som sagt borde försöka intressera fler aktörer inom besöksnäringen att etablera sig som man kan åka spårvagn emellan.

Men att "lägga ned" eller flytta tycker jag naturligtvis vore synd.
Hela denna diskussion är egentligen ett hån mot alla dem som lagt ned tusentals timmar på att få till stånd en så fin anläggning som Malmköping är men ingenting är så bra att det inte kan bli bättre. Vilket Malmköpingsfolket hela tiden bevisar.

Flytta anläggningen tror jag inte alls på, det var skillnad när man flyttade från Högdalen till Skokloster och sedan till Malmköping, eller ÖSlJ från Länna till Mariefred - då var det inte så mycket att flytta!
Nu ligger banan där den ligger och fast det är en bit till allt så är den ganska centralt belägen.

En trafikuppgift vore väldigt bra, kanske till något bad som bara kan nås med spårvagnen eller till en närbelägen by där något speciellt finns.
Banan går ju att bygga ut på befintlig banvall åt två håll varav kanske Flen vore att föredra då man får närkontakt med annan infrastruktur men åt andra hållet kan några av förarna få möjlighet att ta tjänstevagnen hem efter sista varvet och flera turistattraktioner kanske kan tillfogas.
Det finns nog många idéer varav några kanske kan genomföras. En anläggning som står still i utveckling dör av sig själv men hittills har man visat hur duktiga man är på att ta till vara och fixa till.

Vad som däremot oroar är alla skatter som står i hallarna runt anläggningen och som aldrig kommer att kunna räddas - ett problem alla föreningar har.
Här vore en idé att låta vagnarna, en i taget, gå tillbaka till sina forna ägare för renovering och utlåning på bestämd tid för att sedan återföras till Malmköping. På så sätt kanske vi får mer mankraft att ta hand om alla dessa pärlor som räddats skrotdöden.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Gunnar Eriksson

det här med trafikuppgiften i Malmköping...

Det är roligt att höra att flera tycker att Malmköping ska vara kvar, och det understöds också med väl underbyggda argument.

Men det här med trafikuppgiften. Där är det flera som tycker att detta är så viktigt, men där har jag inte hört några argument alls, bara ett påstående.

Varför ska allt som rullar ha en trafikuppgift? Har någon hört talas om att berg- och dalbanan på Gröna Lund har en trafikuppgift. Varför ska den ha det överhuvudtaget? Är det inte tillräckligt roligt att åka den som den är?

Att ständigt hävda att museispårvägen i Malmköping måste ha en trafikuppgift är ungefär lika vettigt (i mina ögon alltså) som att hävda att glashyttan på Skansen måste ha en produktionsuppgift eller att en museigruva måste producera malm som ska processas vidare. Kan man inte njuta av en veteranbil om den inte har en trafikuppgift? Måste en modelljärnväg ha en trafikuppgift?

Räcker inte den befintliga trafikuppgiften att förflytta besökare mellan de olika hållplatserna som ändå finns? Vad är det mer för trafikuppgift som ska uppfyllas? Det finns ju ändå väldigt många andra mycket viktigare uppgifter som museispårvägen uppfyller. T ex att bevara och visa spårvagnar från Sveriges spårvägsstäder! Man får t o m åka med dem och känna och höra hur de var med alla sina sinnen!

Har man inte problem så uppfinner man dem. Nu är det plötsligt ett "problem" i alltför mångas ögon att det inte finns en godtagbar trafikuppgift i Malmköping. Man undrar verkligen om det kan vara så illa att de som åker med museispårvägen förfäras av att det inte finns en tillräcklig "trafikuppgift".

Det här med upplevelsemaximering är ett nutida fenomen som tål att diskuteras. Det fanns inte riktigt lika mycket av den varan på den tiden museispårvagnarna rullade i sina hemstäder. Det är möjligt att det för många ger ett mervärde om en museispårväg har en trafikuppgift. Men om den har en trafikuppgift så kan det finnas andra mervärden för andra trafikanter som kanske går i motsatt riktning mot att köra med museivagnar.

Det är plötsligt som att det inte räcker till allt arbete som har nedlagts på att få till banan, renovera vagnar m m. Om det inte finns annat att klaga över så uppfinner man problemet med "trafikuppgift". Och det upplevs då som ett problem som inte ska skjutas över på framtida generationer.

Jag framhöll tidigare att det finns väldigt mycket kulturhistoria runt om i sörmland. Om upplevelsemaximeraren stannar upp en smula i sina anspråk istället för att ila mellan platser där det finns "trafikuppgifter", så lovar jag att det finns mycket att uppleva i sörmland. T o m en mycket fin museispårväg!

Jag vet att det finns de som jagar runt i Sverige och stora världen för att åka så mycket linjer som möjligt och prova så många olika fordonstyper som möjligt och fotografera och anteckna allt de har åkt och sett. Men det finns alternativa sätt att resa genom livet också. Att varva ner en smula och ta en stilla färd på en museispårvagn i sörmlandsnaturen rekommenderas starkt. Det är bra för själen. Den uppgiften klarar museispårvägen i Malmköping galant! :-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Användarens profilbild
M_M

Re: det här med trafikuppgiften i Malmköping...

Inlägg av M_M »

Gunnar Eriksson skrev:Men det här med trafikuppgiften. Där är det flera som tycker att detta är så viktigt, men där har jag inte hört några argument alls, bara ett påstående.

Varför ska allt som rullar ha en trafikuppgift? Har någon hört talas om att berg- och dalbanan på Gröna Lund har en trafikuppgift. Varför ska den ha det överhuvudtaget? Är det inte tillräckligt roligt att åka den som den är?
Det jag ser som poäng med en trafikuppgift är att man får klart ökat goodwill hos de som inte har något speciellt intresse för spårvägar. "Se där, kollektivtrafiken fungerar bättre utan att det kostar mer för offentliga sektorn tack vare det där trevliga gänget som micklar med sina gamla vagnar" kanske folk tänker då.

Nu har jag absolut ingen aning om hur finansieringen går till idag, men jag gissar att medlemsavgifterna inte räcker för att driva all verksamhet, utan man får en (antagligen liten?) del från biljettintäkter samt en del i form av olika bidrag, eller? OM det är så, att man får olika sorters bidrag, så går det dels lättare att motivera bidragen i framtiden om man på något sätt utgör en "samhällsnytta", eller för den delen kan man få ökade bidragsintäkter. Vem vet, lyckas man få spår ända in till flen så kanske man kan konkurrera vid den komersiella upphandlingen av trafiken mellan flen och malmköping :)

Hur är det, nuvarande banvall och spårsträckning, skulle den fungera som ersättare för nuvarande busslinjer?

Men, det måste ju finnas tillräckligt många engagerade för att nåt i den här stilen ska fungera också, och man kan inte tvinga friviliga entusiaster att ställa upp hur som helst.

Det kanske är rätt bra som det ser ut idag.

Däremot kanske man ska fundera på vad som är bäst att utöka inför framtiden. Jag tror att det kan vara bra att köra så mycket trafik som man har möjlighet, ork och lust till i spårvägstäderna (djurgårdslinjen, ringlinien, museispårvägen i malmö o.s.v.), medan malmköping kanske mår bäst av att vara mer museum än komersiellt jippo trots allt, med fina välrestaurerade vagnar av alla de sorter, inklusive verkvagnar och annat "udda", för allmän uppvisning. Malmköping är kanske platsen för de med ett mer seriöst djupgående spårvagnsintresse, medan den allmänne turisten tar någon av musielinjerna i de större städerna som "en kul grej" eller "en nostalgitripp".
Gunnar Eriksson

Mats skrev:OM det är så, att man får olika sorters bidrag, så går det dels lättare att motivera bidragen i framtiden om man på något sätt utgör en "samhällsnytta", eller för den delen kan man få ökade bidragsintäkter. Vem vet, lyckas man få spår ända in till flen så kanske man kan konkurrera vid den komersiella upphandlingen av trafiken mellan flen och malmköping
Det beror nog på ur vilken påse man söker bidrag. Vill man ha bidrag från Rikstrafiken som har att väga alla trafikeringsbehov i landet, så är det redan idag problem att få pengarna att räcka till för befintlig trafik som bedrivs mellan större metropoler än Malmköping och Flen. Jag bedömer ändå chansen att få bidrag som större, om man fortsätter att vara ett museum istället för ett "trafikföretag".
Mats skrev: Jag tror att det kan vara bra att köra så mycket trafik som man har möjlighet, ork och lust till i spårvägstäderna (djurgårdslinjen, ringlinien, museispårvägen i malmö o.s.v.), medan malmköping kanske mår bäst av att vara mer museum än komersiellt jippo trots allt, med fina välrestaurerade vagnar av alla de sorter, inklusive verkvagnar och annat "udda", för allmän uppvisning. Malmköping är kanske platsen för de med ett mer seriöst djupgående spårvagnsintresse, medan den allmänne turisten tar någon av musielinjerna i de större städerna som "en kul grej" eller "en nostalgitripp".
Detta håller jag helt med om!

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
J.R Ewing

Inlägg av J.R Ewing »

Det som är svårt för Malmköpings del. Är att det ligger på den plats det ligger. Avskilt från svenska resmål. De som är helt ointresserade av spårvagnar. Åker knappast ens igenom bygden.
Spårvägen i Malmköping blir mest en plats för de som har spårvagnar som intresse. Fast med handen på hjärtat. Hur länge sedan är det som du medlem i Svenska Spårvägssällskapet besökte Malmköping?

8) Säg så här 8) Allt som är bra, kan bli bättre :wink:
Lars Stegenius

Malmköping och trafikuppgift

Inlägg av Lars Stegenius »

J.R Ewing skrev:Fast med handen på hjärtat. Hur länge sedan är det som du medlem i Svenska Spårvägssällskapet besökte Malmköping?
Tja, det var väl för så där 10 dagar sedan.......

Det här med trafikuppgiften kanske delvis får sin lösning när det nya området är färdigt om några år. Då kommer hela sträcka Trumsslagarskogen - Östersjön att ha ett villasamhälle på den östra sidan av spåret. Detta bostadsområde servas då av fyra hållplatser: Trumslagarskogen, Malmakvarn, Udden och Östersjön. Avsikten är också att anlägga en ny badplats i trakten av Udden liksom båtbryggor för småbåtar. Vi får väl införa en speciell taxa för boende i det nya området.

//Lars S
Gunnar Eriksson

Re: Malmköping och trafikuppgift

Lars Stegenius skrev:Det här med trafikuppgiften kanske delvis får sin lösning när det nya området är färdigt om några år. Då kommer hela sträcka Trumsslagarskogen - Östersjön att ha ett villasamhälle på den östra sidan av spåret. Detta bostadsområde servas då av fyra hållplatser: Trumslagarskogen, Malmakvarn, Udden och Östersjön. Avsikten är också att anlägga en ny badplats i trakten av Udden liksom båtbryggor för småbåtar. Vi får väl införa en speciell taxa för boende i det nya området.
Sensationella nyheter!

Med rättigheten att bedriva trafik och ta upp intäkter för det, medföljer också skyldigheten att bedriva trafik, varje vardag (åtminstone) morgon och kväll (åtminstone) året runt. Är det så det är tänkt? Ja, då finns det ju inga problem!

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Gunnar Eriksson skrev:Men det här med trafikuppgiften. Där är det flera som tycker att detta är så viktigt, men där har jag inte hört några argument alls, bara ett påstående.

Räcker inte den befintliga trafikuppgiften att förflytta besökare mellan de olika hållplatserna som ändå finns? Vad är det mer för trafikuppgift som ska uppfyllas? Det finns ju ändå väldigt många andra mycket viktigare uppgifter som museispårvägen uppfyller. T ex att bevara och visa spårvagnar från Sveriges spårvägsstäder! Man får t o m åka med dem och känna och höra hur de var med alla sina sinnen!
Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Det beror väl på vad man totalt sett vill med anläggningen.
Visst, Malmköping är en oas borta från stress och jag vet flera spårvagnsförare som hellre kör i lugna Malmköpiung än i stressiga Stockholm - vilket är helt OK, Malmköping skall vara oasen men räcker det för att "bara" ha hållplatserna som mål?
Jovisst, för den medelintresserade barnfamiljen där Pappa kan skylla på barnen för att få se lite gamla spårvagnar är det perfekt. Man besöker anläggningen en gång på två generationer (Föräldrar/Barn) men sedan har man sett hållplatsen.
Med en trafikuppgift kommer man tillbaka, gång efter gång vilket genererar inkomster kanske många gånger åer år och person istället för en gång på två generationer.
Tyvärr är det av trafikinkomsterna man lever och därför kanske måste se något ekonomiskt på trafikbilden så jag tycker en trafikuppgift bara är positivt.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Ett museum som Malmköping behöver alls inte ha en trafikuppgift. I Samma situation, eller om man hellre vill, i samma utgångsläge finns exempelvis Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Med många årligt återkommande familjer, en del kommer dessutom flera gånger om året och det utan att vara medlemmar i SHS.

Jag kan inte jämföra de två anläggningarna, bara bevisa att Per tyvärr har fel i sitt utlåtande med "krav" på trafikuppgift.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Bert

Inlägg av Bert »

Det finns inget "krav" på en riktig trafikuppgift. Men visst underlättar det. Någon jämförde med en berg- och dalbana. OK, resan på en sådan är ett självändamål. Skillnaden är att en sådan ligger i ett område med massor av attraktioner ofta i en storstad med mycket folk runtomkring. Om en museibana (i denna diskussion MUMA, men det gäller alla) ligger som enda attraktion på en liten ort vid sidan av allfarvägarna så kan det bli svårt att locka tillräckligt många resande. Det blir mycket lättare om det finns fler saker att göra på orten och banan kan transportera folk emellan attraktionerna. Det är väl en ganska enkel matematik.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

... som inte går upp.

Är museet i sig tillräckligt attraktivt så räcker det, även med hänsyn taget till Malmköpings placering.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

TonyM skrev:Jag kan inte jämföra de två anläggningarna, bara bevisa att Per tyvärr har fel i sitt utlåtande med "krav" på trafikuppgift.

Är museet i sig tillräckligt attraktivt så räcker det, även med hänsyn taget till Malmköpings placering.
//Tony
Några "krav" har jag aldrig ställt, jag tycker att de som har hand om Malmköping sköter det på ett alldeles utomordentligt sätt men jag har hävdat att det onekligen skulle vara betydligt lättare att få intäkter om man hade en trafikuppgift - därmed inte sagt att det skall vara en sådan.

Skjoldenæsholm har sina populära aktiviteter för allmänheten typ juletræförsäljningen. I Sverige köper vi inte julgran på det sättet varför det kan vara svårt att direkt överföra en förenings inkomstmöjligheter med en annans.
Om man börjar med julmarknad vid Östersjön kanske vi har en jätteattraktion om 5-10 år, den tid det tar att köra in ett arrangemang hos allmänheten, men de ger ganska begränsat med inkomster.
-Per
Svend Christensen

Malmköping

Inlägg av Svend Christensen »

Jeg holder ikke med i, at en museumsbane nødvendigvis må have et mål at køre til (en egentlig trafikopgave). Sporvejsmuseet i Crich i England har hvert år mellem 100.000 og 200.000 gæster. Ved den ene endestation, Glory Mine, er det totalt forbudt for passagererne at stige ud af sporvognen. Det forklares, at der er nogle ikke-lokaliserede mineskakter fra en nedlagt blygrube.

Det er sikkert vigtigere, at der hele tiden hænder noget på museet. I Crich er der eksempelvis mere end 20 forskellige begivenheder (jipo) i løbet af 2005. Man skal selvfølgelig have lidt fantasi. Den 16. og 17. april kommer et barn således gratis på museet, om han eller hun medbringer "Teddybjörnen Fredriksson"

Se i øvrigt http://www.tramway.co.uk/smx/cms/events/
Det skal bemærkes, at byen Crich er mindre end Malmköping, og vejene dertil er meget mindre end väg 53 og väg 55 i Sverige.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Användarens profilbild
Per Lind

Malmköping

Inlägg av Per Lind »

Vi skall inte glömma att vi befinner oss i ett land med 9 miljoner invånare, lika många som finns bara i London-området.
-Per
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Malmköpings placering är väl så nära idealisk man kan komma? Mitt mellan, men ändå relativt nära, två stora städer som har spårvägstrafik, så att de som både är yrkesverksamma och hobbyintresserade av spårvagnar kan ta sig dit.

Visst vore det trevligt om alla spårvägsstäder själva skulle kunna driva en varsin museispårväg, men därtill är det väl lite väl tunnsått med entusiaster?

För all del, jag skulle gärna se ett levande spårvägsmuseum i gamla vagnhallen i Norrköping, drivet av Arbetets museum i samarbete med Stadsmuseet, men Sydkraft sitter ju i vägen i byggnaden för tillfället... :wink:

M
Byt politik - inte klimat!
Skriv svar