x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jag tycker att personalen på SL skulle kolla vad undersökningar och studier av Innerstadsnätet som redan gjorts av Cityspår.
Då jag tycker att deras är ganska bra så finns det en del områden som behövs ändras lite på.
SL verkar ha fått hjärnstillestånd när det kommer till att leda spårtrafiken via Kungsträdgårdsgatan till korsningen med Hamngatan och till Norrmalmstorg. Jag tror fullt och fast att leda den den vägen (korsningen) kommer att bli stora trafiksvårigheter med den längre vagnparken. Det kommer inte finnas tillräckligt rum mellan korsningen och NOT om flera vagnar (tåg) kommer samtidigt. Vänstersvängande vagnar från Kungsträdgårdsg. kommer att bli blockerade i riktning västerut på hamngatan. Kanske Bibliteksgatan förbi Gallerian vore en bättre sträckning då fler resande fick närmare till resemålet än att vandra från Normalmstorg.
KAnske en fantasi, men var inte Strömsbron ett provisorium?. Den kunde väl ersättas av en ny bro i exakt stil med Norrbro och vara för endast spårvagnar och fotgängare/cyklar. Bil trafiken skulle då ledas i en tunnel från Skeppsbron till Nybroplan. (Verkar som vägverket har mer råd med sådant)
Sedan skulle spårvägen som går västerut på Flemminggatan gå undrejordiskt under St Göranssjukhuset och ut mot Hornsberg och den planerade bebyggelsen i det området. Hornsbergshallen kunde konverteras till spårvägshall med lägeheter ovanför då väldigt få avgaser skulle göra luften ohälsosam för de boende ovanför. En fin lummig park kunde byggas över spårområdet så en sådan inrättning som en spårvägshall skulle inte ens märkas.
mvh Dennis
Då jag tycker att deras är ganska bra så finns det en del områden som behövs ändras lite på.
SL verkar ha fått hjärnstillestånd när det kommer till att leda spårtrafiken via Kungsträdgårdsgatan till korsningen med Hamngatan och till Norrmalmstorg. Jag tror fullt och fast att leda den den vägen (korsningen) kommer att bli stora trafiksvårigheter med den längre vagnparken. Det kommer inte finnas tillräckligt rum mellan korsningen och NOT om flera vagnar (tåg) kommer samtidigt. Vänstersvängande vagnar från Kungsträdgårdsg. kommer att bli blockerade i riktning västerut på hamngatan. Kanske Bibliteksgatan förbi Gallerian vore en bättre sträckning då fler resande fick närmare till resemålet än att vandra från Normalmstorg.
KAnske en fantasi, men var inte Strömsbron ett provisorium?. Den kunde väl ersättas av en ny bro i exakt stil med Norrbro och vara för endast spårvagnar och fotgängare/cyklar. Bil trafiken skulle då ledas i en tunnel från Skeppsbron till Nybroplan. (Verkar som vägverket har mer råd med sådant)
Sedan skulle spårvägen som går västerut på Flemminggatan gå undrejordiskt under St Göranssjukhuset och ut mot Hornsberg och den planerade bebyggelsen i det området. Hornsbergshallen kunde konverteras till spårvägshall med lägeheter ovanför då väldigt få avgaser skulle göra luften ohälsosam för de boende ovanför. En fin lummig park kunde byggas över spårområdet så en sådan inrättning som en spårvägshall skulle inte ens märkas.
mvh Dennis
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Du skämtade nu va? Hoppas det, för det är inte det jag ser när jag tittar ut. Tusentals hemlösa i en enpartistat med en självutnämnd envåldspresident.Ulrik Berggren skrev:Ja, men vad hade de för val? Stockholm år 2005 är en jämförelsevis välbärgad stad i ett fritt demokratiskt landstockholm79 skrev:I gamla Sovjet åkte nästan alla kollektivt. Men betyder det då att (kollektivtrafik-)systemet var bra???
/or![]()
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
"Ny spårväg i Stockholms innerstad?"
JO, för tvungen var man. Under den gamla "goda" sovjettiden fick man köa för sgs allt. Egen bil - minst 10 års köbildning för att köpa en Lada.stockholm79 skrev:I gamla Sovjet åkte nästan alla kollektivt. Men betyder det då att (kollektivtrafik-)systemet var bra???
/or
Piirka
- Reimersholme71
- Kontakt:
Såg du SvT:s Debatt för några veckor sedan när de skulle diskutera vem som skött sig bäst som landsfader av Knugen och GP? När programledaren presenterade ämnet satt Gustav Fridolin i bakgrunden, och hans minspel när programledaren nämnde GP och kungen i samma andetag var obetalbart. Jag höll på att garva ihjäl mig.bruse skrev:Du skämtade nu va? Hoppas det, för det är inte det jag ser när jag tittar ut. Tusentals hemlösa i en enpartistat med en självutnämnd envåldspresident.
Rätt ball det där, att Göran Persson är så impopulär att till och med en republikan hellre blir övertygad rojalist än dras med GP och hans presidentambitioner.

Martin
Byt politik - inte klimat!
- Jourmaster
- Moderator
Pekpinne i luften
Här höjer Jourmaster en varnande pekpinne och uppmanar deltagarna att hålla sig till ursprungsinläggets ämne. Frågan om vilken land som är den bästa enpartistaten hänvisas till Ordet är fritt!
Jourhavande forummoderator.
- Reimersholme71
- Kontakt:
Eftersom förlängningen av Djurgårdslinjen till Centralen verkar vara något som alla politikerna tycker borde ske ganska snart kanske det vore dags att sätta igång bygget? Och glömma besvären med Hamngatan och Sergelstorgrondellen genom att dra spåret den naturliga vägen upp till Kungsgatan och fram till Centralen via Vasagatan. Vändslingan kan ju läggas där betongväggar med målade träd har fått ersätta den äkta varan under Centralbrons viadukter.
Varför skall spårvägslinjer vara så mycket mer komplicerat att få bygga än busslinjer, förresten? Det handlar ju inte om annat än att man byter ut gatans beläggning mot en som passar ytterligare ett färdmedel. Det borde man knappast behöva gå genom hela bygglov- och detaljplaneproceduren för. Det behöver man ju inte när man bygger en ny busslinje...
M
Varför skall spårvägslinjer vara så mycket mer komplicerat att få bygga än busslinjer, förresten? Det handlar ju inte om annat än att man byter ut gatans beläggning mot en som passar ytterligare ett färdmedel. Det borde man knappast behöva gå genom hela bygglov- och detaljplaneproceduren för. Det behöver man ju inte när man bygger en ny busslinje...
M
Eftersom det verkar som om innerstadspårvägar också är på gång kanske inte lika "ganska snart" men "nästan ganska snart" så är det väl bättre att fundera på var man bäst drar dem i förhållande till vilka spår som är dragna idag.Reimersholme71 skrev:Eftersom förlängningen av Djurgårdslinjen till Centralen verkar vara något som alla politikerna tycker borde ske ganska snart kanske det vore dags att sätta igång bygget? Och glömma besvären med Hamngatan och Sergelstorgrondellen genom att dra spåret den naturliga vägen upp till Kungsgatan och fram till Centralen via Vasagatan. Vändslingan kan ju läggas där betongväggar med målade träd har fått ersätta den äkta varan under Centralbrons viadukter.
Rent teoretiskt sett så kan ju ett framtida innerstadspårvägsnät innebära att man faktiskt skrotar sista biten mot norrmalmstorg på nuvarande djurgårdenlinjen. Inte ett särskilt troligt scenario de närmaste åren, men tänk scenariot att man av någon anledning drar spår vidare någon annan väg åt centralenhållet till, och museiföreingen via den sammankopplingen har möjlighet att välja och vraka var man kör sina turer (vad sägs t.ex. om en spårnördsightseeingvända en gång i veckan sommartid som startar på djurgården (efter att ev plockat upp resenärer mer centralt), vänder i gåshaga brygga, saltsjöbaden, igelboda, nockeby och åker en vända in till slussen? Med ett sånt högst teoretiskt scenario så skulle nog just norrmalmstorg kunna kvitta för musietrafiken.
Observera att nu talar jag ur ett rätt så teoretiskt perspektiv, utan att verkligen studera vilka alternativ som tagits fram och hur kartor och geografi i trakten ser ut, det är mycket möjligt att norrmalms torg är ett optimalt stället att köra spårvagnar på även i framtiden.
Antagligen för att det arbete som läggs ner för att köra en busslinje, t.ex. lägga betong istället för asfalt där det är hållplatser, gör god nytta även för andra trafikantert den dagen bussar slutat köras den vägen, eftersom betongvägar sällan får samma tjälskott som asfaltvägar får då och då...Reimersholme71 skrev:Varför skall spårvägslinjer vara så mycket mer komplicerat att få bygga än busslinjer, förresten? Det handlar ju inte om annat än att man byter ut gatans beläggning mot en som passar ytterligare ett färdmedel. Det borde man knappast behöva gå genom hela bygglov- och detaljplaneproceduren för. Det behöver man ju inte när man bygger en ny busslinje...
Förutom spår tillkommer kontaktledningar och andra hållplatslösningar. Spårvagnens sämre flexibilitet kräver också bättre framkomlighet. Men i fallet Centralenförlängningen tycker jag nog att problemen vid Hamngatan/Norrmalmstorg är överkomliga. Depå och depåspår är väl dock en fråga som inte är klar ännu, och här avvaktar man kanske och ser vad som händer med spårväg till Ropsten/Värtan.Reimersholme71 skrev:Varför skall spårvägslinjer vara så mycket mer komplicerat att få bygga än busslinjer, förresten? Det handlar ju inte om annat än att man byter ut gatans beläggning mot en som passar ytterligare ett färdmedel. Det borde man knappast behöva gå genom hela bygglov- och detaljplaneproceduren för. Det behöver man ju inte när man bygger en ny busslinje...
Innerstadsspårväg
Även om man går från Nybroplan till Stureplan och sedan Kungsgatan så är det väl bra med en slinga på Norrmalmstorg för vändning av extravagnar eller varför inte Lidingöbanan?
Smålandsgatan har haft dubbelspår tidigare så det finns flera alternativ att komma till Centralen.
-Per
Smålandsgatan har haft dubbelspår tidigare så det finns flera alternativ att komma till Centralen.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
En spårvagnifierade linje 4 som kopplar samman tvärbanan i Gullmars och Lidingöbanan i Ropsten skulle kunna kompletteras med en spårvagnifierad 1:a som kopplar 22:an på Stora Essingen med 4:an och 21:an i Ropsten. 4:an och 1:an skulle dessutom dela spår på flera sträckor. Exempelvis västerbroplan ->Fridhemsplan och valhallavägen -> Ropsten..
kombinera sedan detta med en förlängd 7:a från Normalmstorg till centralen/hötroget (byte till 1:an) och värtan/Ropsten så har stockholm ett spårvagnsnät värt namnet.
kombinera sedan detta med en förlängd 7:a från Normalmstorg till centralen/hötroget (byte till 1:an) och värtan/Ropsten så har stockholm ett spårvagnsnät värt namnet.
- Reimersholme71
- Kontakt:
Just precis: man går ut och tittar på 47:or som fastnar i trafiken på Hamngatan och därför inser man att Hamngatan inte är någon vidare bra rutt för spårvagnar!Johan Eriksson skrev:Nämen sluta en gång för alla:
Stockholms nuvarande city ligger längs Hamngatan-Sergels torg-Klarabergsgatan och det går inte att bygga bort (en gång till). Följdaktligen måste spårvägen gå där det finns mest folk. Tvekar ni så gå ut och titta på buss 47 och dess karavaner av turer efter varandra.

Gallerian och NK har ju redan en egen tunnelbanestation så de behöver ju egentligen ingen spårvagnshållplats. Däremot ligger det en massa affärer längs Kungsgatan som kan må bra av en spårväg. Spårväg i Kungsgatan fram till Vasagatan passerar ju Hötorget och Drottninggatan också, och gör det vinkelrätt mot tunnelbanan. Hamngatespårvägen skulle komma att bli parallell med blåtågets blindtarm och alltså inte skapa några nya möjligheter till resor utan bara belasta de gamla mera.
Spårväg i Kungsgatan skulle till och med kunna avlasta gången under centralhallen i och med att andra uppgångar från tunnelbanan och citybanan än just de vid Nils Ericsons staty kommer att användas av folk för att ta sig till de östra delarna av innerstaden.
Spårväg på Kungsgatan blir dessutom lättare att ansluta till framtida utbyggnader av spårnätet genom att den skulle passera Stureplan och Sveavägen och lätt kan dras ut mot både Kungsholmen, Norra Bantorget och Slussen.
M
Innerstadsspårväg
Vad är det som säger att bara för att 47'an är överfull är det bästa linjedragningen?
Kanske skulle 47'an vara lika full om den gick Nybroplan-Stureplan-Kungsgatan-Vasagatan-Stadshuset-Fridhemsplan?
-Per
Kanske skulle 47'an vara lika full om den gick Nybroplan-Stureplan-Kungsgatan-Vasagatan-Stadshuset-Fridhemsplan?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Håller med Johan Eriksson. Förstår inte varför man ska undvika Hamngatan.
Visst, det ligger en tunnelbanestation i närheten men jag kan inte tänka mig att särskilt många som från Gallerian, NK eller Norrmalmstorg går till Kungsträdgårdens tub för att åka till T-Centralen och sen byta. Nej, då går man eller kanske åker med den bekväma spårvägen precis ute på gatan och inte långt nere i underjorden.
Sen så tror jag inte det går någon nöd på affärerna längs med Kungsgatan. Tycker själv det skulle se maffigt ut med spårvagnar på Kungsgatan men det hamngatandragning utesluter ju inte det på något sätt.
Var ligger Nils Erikssons staty?
Kommer inte gången under centralhallen avlastas tillräckligt när pendeltågen försvinner från centralen?
Visst, det ligger en tunnelbanestation i närheten men jag kan inte tänka mig att särskilt många som från Gallerian, NK eller Norrmalmstorg går till Kungsträdgårdens tub för att åka till T-Centralen och sen byta. Nej, då går man eller kanske åker med den bekväma spårvägen precis ute på gatan och inte långt nere i underjorden.
Sen så tror jag inte det går någon nöd på affärerna längs med Kungsgatan. Tycker själv det skulle se maffigt ut med spårvagnar på Kungsgatan men det hamngatandragning utesluter ju inte det på något sätt.
Var ligger Nils Erikssons staty?

Kommer inte gången under centralhallen avlastas tillräckligt när pendeltågen försvinner från centralen?
Det kommer att knöka till det ordentligt runt T-Centralen om det inte görs en riktig igenomtänkt lösning av detta område när citytunneln byggs. Det blir ju då många fler resande som kommer till området mycket snabbare än nu, men jag tror inte att de snabba anhopade skarorna kan sväljas lika snabbt som tilförseln dit.
Det måste tänkas ut hur man kan skingra dessa människor på den bästa vägen. Här kommer Kungsgatspårvägen in som en bra lösning. Hamngatan behöver sin spårväg och Kungsgatan sin. Båda har generellt olika uppgifter men kan samarbeta.
Även en Vasagatslinje (nord-sydlig) behövs nog också mot Karolinska från Söderområdet.
mvh Dennis
Det måste tänkas ut hur man kan skingra dessa människor på den bästa vägen. Här kommer Kungsgatspårvägen in som en bra lösning. Hamngatan behöver sin spårväg och Kungsgatan sin. Båda har generellt olika uppgifter men kan samarbeta.
Även en Vasagatslinje (nord-sydlig) behövs nog också mot Karolinska från Söderområdet.
mvh Dennis
Är inte en poäng med tunneln att en del resenärer ska kunna byta vid odenplan istället för vid centralen?Anonymous skrev:Det kommer att knöka till det ordentligt runt T-Centralen om det inte görs en riktig igenomtänkt lösning av detta område när citytunneln byggs. Det blir ju då många fler resande som kommer till området mycket snabbare än nu, men jag tror inte att de snabba anhopade skarorna kan sväljas lika snabbt som tilförseln dit.
Det är dock rätt korkat att man inte på nåt sätt får en station vid nuvarande slussen. Södra kan man faktiskt i värsta fall slopa och försörja med busstrafik eller liknande, det är väl bara de som bor i närområdet som använder den stationen? Om man bor vid slussen eller liknande måste det ju vara enklare att ta t-banan in till t-centralen för byte till tåg där?
I förstudien till Citytunneln presenterades ett alternativ med flytt av pendeltågsstationen från Södra station till Slussen. Det skulle gå på 1.1 miljard extra att göra det, om jag nu minns rätt. Trafikmässigt hade det varit bra, men man har bedömt att det inte var värt pengarna. Även om jag personligen hade gynnats av detta, får jag faktiskt medge, att det nog borde finnas bättre sätt att få valuta för dessa pengar.Mats skrev:. . .
Det är dock rätt korkat att man inte på nåt sätt får en station vid nuvarande slussen. Södra kan man faktiskt i värsta fall slopa och försörja med busstrafik eller liknande, det är väl bara de som bor i närområdet som använder den stationen? Om man bor vid slussen eller liknande måste det ju vara enklare att ta t-banan in till t-centralen för byte till tåg där?
När man tittar på kartan som beskriver det alternativet, ser man den tänkta tunneln bilda en väldig ögla, som om man kommer söderifrån, viker av åt höger från den befintliga banan ungefär där den går under Ringvägen. Den går under Allhegonakyrkan i Helgalunden, korsar Götgatan vid skatteskrapan en gång, och sedan igen vid T banestation Medborgarplatsen.
Om det skall sådant till för att få geometrin att gå ihop, kan man föreställa sig att det skulle bli kostsamt.
vänligen
VeVeN
Stockholms Innerstadsspårväg
Nu är vi lite utanför spårvägen men det hänger väl ihop.
Vad jag inte förstår är varför man måste dra en pendeltågslinje i en stor ögla. Det går val att spränga ut en större tunnel som följer den befintliga och lägga dit plattformar bredvid tunnelbanans samt ansluta enkla gångtunnlar emellan systemen?
-Per
Vad jag inte förstår är varför man måste dra en pendeltågslinje i en stor ögla. Det går val att spränga ut en större tunnel som följer den befintliga och lägga dit plattformar bredvid tunnelbanans samt ansluta enkla gångtunnlar emellan systemen?
-Per