Sida 2 av 3

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Postat: onsdag 28 oktober 2020 23:00
av Enceladus
Jag infogar ett tidigare inlägg som verkar vara relevant för denna diskussion:
Enceladus skrev:Södertörnskommunerna har föreslagit flera fortsättningar från Flemingsberg:

*Botkyrka tänker sig en ring runt Tullingesjön, d.v.s. Flemingsberg–Riksten–Tumba–Alby–Masmo.
*Haninge tänker sig en förlängning österut, d.v.s. Flemingsberg–Jordbro–Handen–Brandbergen–Tyresö.
*Huddinge, Salem och Tyresö stödjer båda dessa fortsättningar.
*Tamsons förordar en tvärspårväg mellan Huddinge och Haninge utan att gå in på detaljerna.
*Ett förslag som ännu inte har omnämnts officiellt är en fortsättning till Högdalen längs linje 172 (sträckan har dock föreslagits som tunnelbana på vissa håll).

På andra håll har det talats om olika fortsättningar från Älvsjö:

*Helldén vill omvandla Örbyleden till ett urbant stråk och dra en spårväg där mellan Älvsjö och Skarpnäck.
*MP i Tyresö föreslår en förlängning av spårvägen till Tyresö.
*Regionen utreder Stomlinje Söderort-Nacka, i praktiken en förlängning av spårvägen till Globen.
*Vidare beskrivs spårvägar till Nacka C samt i Östlig förbindelse, men dessa delar är mer oberoende.

Det finns alltså många förslag att välja mellan! Förslagen påverkar varandra i viss grad.

Det förslag som tycks ha kommit längst är förlängningen från Älvsjö till Globen. Från Flemingsberg verkar förlängningen till Haninge ha starkast stöd. Förlängningarna till Tyresö dröjer nog ytterligare, men de förefaller ha långsiktigt stöd (speciellt från Flemingsberg). Förlängningarna från Flemingsberg till Botkyrka och Vantör hänger däremot löst.
Den där spårvägsringen runt Tullingesjön är mer intressant än vad jag trodde när jag skrev inlägget. Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbanan? Ja, och då kan denna spårvägsring vara en viktig del av lösningen. Även en gren från Norsborgslinjen med anslutning både norrut och söderut kan vara intressant.

(Notera att den spårvägsring som signaturen "ADDE" föreslår, d.v.s. en kombination av förslagen från Haninge, Tyresö och Stockholms kommuner, är en helt annan ring!)

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Postat: torsdag 29 oktober 2020 0:28
av Breitspurbahn
ADDE skrev:Jag tycker absolut att skarpnäck-grenen ska förlängas till Tyresö centrum, men bör gå raka vägen för bäst resultat. Sköndal får nog vara utan.

Spårväg syd har jag funderat på att gå som en ringlinje Flemingsberg-Handen-Brandbergen-Vendelsö-Tyresö Centrum-Älta-Sköndal-Hökarängen-Högdalen-Älvsjö.

För Fagersjö så skulle en pendeltågsstation vara bättre än en spårväg.

Numera ställer jag mig tveksam till om Tunnelbanan Hagsätra-Älvsjö fyller någon nytta om min föreslagna spårväg byggs mellan högdalen och älvsjö innan tuben. Hagsätragrenen ahde nog gjort större nytta om man förlängde grenen från Rågsved in mot huddinge kommun istället och låter Hagsätra station gå till historien och ersättas med busstrafik. Eller att man bara låter tunnelbanan vända vid Hagsätra...
Spåret mot Skarpnäck Gård går mot en sydvästlig riktning. Därför är en fortsättning mot Sköndal logisk innan den svänger mot öster.

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Postat: fredag 30 oktober 2020 22:20
av Hechtwagen
Harald skrev:
Johan A skrev:Jag har hört att det finns mark lämmnat för att bygga tunnelbanan från Skarpnäck till Bollmora. Men att den skulle gå över jord. Varför bygdes tunnelbanan till Skarpnäck i tunnel då ?
Förmodligen för att det inte fanns mark reserverad för att bygga från Bagarmossen till Skarpnäck eftersom det från början inte planerades att bygga längre än till Bagarmossen.
Visst fanns det markreservat i ytläge Bagarmossen - Skarpnäck, många C2 hade till och med Skarpnäck som destination på destinationsrullarna.

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Postat: fredag 30 oktober 2020 22:46
av daniel_s
Hechtwagen skrev:
Harald skrev:
Johan A skrev:Jag har hört att det finns mark lämmnat för att bygga tunnelbanan från Skarpnäck till Bollmora. Men att den skulle gå över jord. Varför bygdes tunnelbanan till Skarpnäck i tunnel då ?
Förmodligen för att det inte fanns mark reserverad för att bygga från Bagarmossen till Skarpnäck eftersom det från början inte planerades att bygga längre än till Bagarmossen.
Visst fanns det markreservat i ytläge Bagarmossen - Skarpnäck, många C2 hade till och med Skarpnäck som destination på destinationsrullarna.
Men ”Skarpnäck” var på den tiden ett ganska oprecist begrepp, som inte nödvändigtvis avsåg det vi idag menar (Skarpnäcks gård). Jag undrar om det inte i praktiken var så att det mer eller mindre inkluderade Bagarmossen och att det lika gärna hade kunnat sluta med att den stationen hade fått heta Skarpnäck, och den andra Skarpnäcks gård?

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Postat: fredag 30 oktober 2020 23:49
av LÅ1
Man kan läsa lite om planerna för Bagarmosse-linjen i dokumentet TUNNELBANEPLAN FÖR STOR-STOCKHOLM. Sidorna 71 och 73. (Och kanske på andra sidor också?)

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Postat: lördag 31 oktober 2020 3:59
av Breitspurbahn
Satt och funderade lite på synpunkterna och något slog mig.
Det går en å mellan Magelungen och Drevviken som heter Forsån. Idag är den mest överbyggd med småvägar, Nynäsvägen, järnvägen och Magelungsvägen.
Ponera att man här bygger en ny stadsdel, gräver upp en riktig vattenkanal från Forsån (med en sluss i mitten så man kan åka båt mellan bägge sjöarna.
Man gräver ner motorvägen och ersätter kringliggande industriområde med riktig kvarterstad. Den sträcker sig mer eller mindre mellan sjöarna längs med Forsån/kanalen och lite mot Larsboda/Farsta Strand (inte österut för där ligger ett villaområde.
Om man iochmed detta bygger en underjordisk station som följer ungefär dagens nynäsbana fast i tunnel som då blir Farsta Kanal (eller Farsta Strand fast då lite mer österut), och låter denna ersätta nuvarande Farsta Strand och Trångsunds station (som ju ligger väldigt nära varandra).

Till denna nya station bör snabbtågen kunna stanna. Och till denna kan man nu dra Skarpnäck Gårdslinjen via Sköndal (som det också byggs en hel del i). Och sedan eventuellt dra vidare linjen mot Tyresö.
Hade det varit krångligt om bägge Gröna Linjen-grenarna stannade på samma slutstation?


(Tänker fritt här lite mitt i natten. Hoppas poängen går fram :) )

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Postat: lördag 31 oktober 2020 8:34
av Hechtwagen
Daniel har rätt om SS vaga definition av "Skarpnäck" men det ändrar inget av det jag skrev:

Det fanns markreservat i ytläge Bagarmossen - Skarpnäck och det stod "SKARPNÄCK" på många C2-destinationsrullar.

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Postat: lördag 31 oktober 2020 9:04
av twr
Hechtwagen skrev:Daniel har rätt om SS vaga definition av "Skarpnäck" men det ändrar inget av det jag skrev:

Det fanns markreservat i ytläge Bagarmossen - Skarpnäck och det stod "SKARPNÄCK" på många C2-destinationsrullar.
Det handlar inte om SS vaga definition utan om Stockholms stads exakta definition. Före 1963 var Bagarmossen en del av stadsdelen Skarpnäck. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skarpnäck_(stadsdel)

Markreservatet du talar om, har du någon källa på det? Någon karta? Stationen pekade ju rakt mot Älta, och jag har inte hört talas om detta förut.

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Postat: lördag 31 oktober 2020 11:50
av LÅ1
Här är en tråd om spårreservat: Spårreservat i Stockholmsområdet

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Postat: lördag 31 oktober 2020 14:45
av Hechtwagen
Frågan berörs ytligt i 1966 års tunnelbaneplan.

"Enligt kommittens mening bör Bagarmassgre-
nen förlängas frän den nuvarande ändstationen
genom Älta till Bollmora. Banans sträckning bar
ännu ej närmare studerats."

Ett markreservat i det som då var obebyggd natur kan inte ha varit särskillt kostsamt att gardera sig med.

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Postat: lördag 31 oktober 2020 14:54
av twr
Hechtwagen skrev:Frågan berörs ytligt i 1966 års tunnelbaneplan.

"Enligt kommittens mening bör Bagarmassgre-
nen förlängas frän den nuvarande ändstationen
genom Älta till Bollmora. Banans sträckning bar
ännu ej närmare studerats."

Ett markreservat i det som då var obebyggd natur kan inte ha varit särskillt kostsamt att gardera sig med.
Precis. Alltså fanns det inte spårreservat Bagarmossen - Skarpnäck.

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Postat: lördag 31 oktober 2020 15:07
av daniel_s
twr skrev:
Hechtwagen skrev:Ett markreservat i det som då var obebyggd natur kan inte ha varit särskillt kostsamt att gardera sig med.
Precis. Alltså fanns det inte spårreservat Bagarmossen - Skarpnäck.
Använder ni två samma definition av spårreservat?

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Postat: lördag 31 oktober 2020 15:26
av twr
daniel_s skrev:
twr skrev:
Hechtwagen skrev:Ett markreservat i det som då var obebyggd natur kan inte ha varit särskillt kostsamt att gardera sig med.
Precis. Alltså fanns det inte spårreservat Bagarmossen - Skarpnäck.
Använder ni två samma definition av spårreservat?
Ja, det tror jag. Skillnaden är att jag talar om spårreservatet Bagarmossen - Älta, medan Hechtwagen tidigare hävdade att det funnits spårreservat i ytläge Bagarmossen - Skarpnäck. Men det har det inte funnits vad jag vet.

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Postat: söndag 01 november 2020 0:23
av LÅ1
Titta på bilden i Wikipediaartikeln om Bagarmossens tunnelbanestation. (Direktlänk till bilden.)
Där kan man se reservatet på andra sidan stationen. Jag tror man byggde en Konsumbutik där senare. Om det är samma butik som finns i dag vet jag inte.

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Postat: söndag 01 november 2020 12:04
av twr
LÅ1 skrev:Titta på bilden i Wikipediaartikeln om Bagarmossens tunnelbanestation. (Direktlänk till bilden.)
Där kan man se reservatet på andra sidan stationen. Jag tror man byggde en Konsumbutik där senare. Om det är samma butik som finns i dag vet jag inte.
Tack för bilden!

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Postat: söndag 01 november 2020 15:19
av Odd
Var det någonsin aktuellt att, i stället för att bygga en djup tunnel med två nya stationer, i stället bara fortsätta rakt fram och ev gräva ner (gräv ut och fyll på) eller bygga en viadukt med t-banestation ovanpå, likt många andra t-banestationer?

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Postat: söndag 01 november 2020 18:15
av daniel_s
Odd skrev:Var det någonsin aktuellt att, i stället för att bygga en djup tunnel med två nya stationer, i stället bara fortsätta rakt fram och ev gräva ner (gräv ut och fyll på) eller bygga en viadukt med t-banestation ovanpå, likt många andra t-banestationer?
Förslag till svar: Egentligen inte. När man byggde stationshuset mitt framför stoppbockarna och torget utanför i samma plan som spåren, så låste man ju i praktiken spårslutet till den platsen. Dagens sträckning med avgrening vid Sockenvägen stod väl färdigutredd redan på 70-talet?

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Postat: söndag 01 november 2020 23:36
av Hechtwagen
daniel_s skrev:
Odd skrev:Var det någonsin aktuellt att, i stället för att bygga en djup tunnel med två nya stationer, i stället bara fortsätta rakt fram och ev gräva ner (gräv ut och fyll på) eller bygga en viadukt med t-banestation ovanpå, likt många andra t-banestationer?
Förslag till svar: Egentligen inte. När man byggde stationshuset mitt framför stoppbockarna och torget utanför i samma plan som spåren, så låste man ju i praktiken spårslutet till den platsen. Dagens sträckning med avgrening vid Sockenvägen stod väl färdigutredd redan på 70-talet?
Låste? Det hade väl varit enklare att riva stationshuset i Bagis och dra spåret vidare än att göra som man nu gjorde?

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Postat: måndag 02 november 2020 0:11
av LÅ1
Hechtwagen skrev:
daniel_s skrev:
Odd skrev:Var det någonsin aktuellt att, i stället för att bygga en djup tunnel med två nya stationer, i stället bara fortsätta rakt fram och ev gräva ner (gräv ut och fyll på) eller bygga en viadukt med t-banestation ovanpå, likt många andra t-banestationer?
Förslag till svar: Egentligen inte. När man byggde stationshuset mitt framför stoppbockarna och torget utanför i samma plan som spåren, så låste man ju i praktiken spårslutet till den platsen. Dagens sträckning med avgrening vid Sockenvägen stod väl färdigutredd redan på 70-talet?
Låste? Det hade väl varit enklare att riva stationshuset i Bagis och dra spåret vidare än att göra som man nu gjorde?
Jag har för mig att man hade byggt ett hus bakom stationshuset. En konsumbutik.
Om man bara rev byggnaderna och drog banan vidare så skulle man inte kunna komma till eller från perrongen utan att korsa spåren! :lol: Men det skulle ju kunna lösas.

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Postat: måndag 02 november 2020 7:39
av daniel_s
Hechtwagen skrev:
daniel_s skrev:
Odd skrev:Var det någonsin aktuellt att, i stället för att bygga en djup tunnel med två nya stationer, i stället bara fortsätta rakt fram och ev gräva ner (gräv ut och fyll på) eller bygga en viadukt med t-banestation ovanpå, likt många andra t-banestationer?
Förslag till svar: Egentligen inte. När man byggde stationshuset mitt framför stoppbockarna och torget utanför i samma plan som spåren, så låste man ju i praktiken spårslutet till den platsen. Dagens sträckning med avgrening vid Sockenvägen stod väl färdigutredd redan på 70-talet?
Låste? Det hade väl varit enklare att riva stationshuset i Bagis och dra spåret vidare än att göra som man nu gjorde?
Rakt över torget? Så är ju ingen annan förortsstation i centrummiljö byggd - stationerna är ju upphöjda över torgen, även t ex Fruängen där spåret slutar.