leifd skrev:
Hej !!
Jag misstänker att det är bussar av den här typen du menar.....
Fd NKA 13 i Stockholm, 1976 Foto Leif D
//Leif D
En liten fråga till denna bild:
Med tanke på att bussen är skyltad 56 och "Kör för SL", kan det vara då SL lånade in en massa olika bussar under 1970-talet för att man hade bussbrist???
Själv var jag ganska liten då, men minns att det gick en hiskeligt massa olikfärgade bussar i innerstadstrafíken då...
leifd skrev:
Hej !!
Jag misstänker att det är bussar av den här typen du menar.....
Fd NKA 13 i Stockholm, 1976 Foto Leif D
//Leif D
En liten fråga till denna bild:
Med tanke på att bussen är skyltad 56 och "Kör för SL", kan det vara då SL lånade in en massa olika bussar under 1970-talet för att man hade bussbrist???
Själv var jag ganska liten då, men minns att det gick en hiskeligt massa olikfärgade bussar i innerstadstrafíken då...
Jodå, helt riktigt, vill minnas att det var Näshulta Omnibustrafik som var ägare då, men frågan är om inte Strömma Kanalbolaget figurerade också på någoyt sätt ? eller är det jag som minns konstigt ? Kanske vet någon ?
Reimersholme71 skrev:Den busstypen jag menar såg ut ungefär så här:
leifd skrev:
NKA 21 vid Söder Tull. Foto Leif D.
Men de hade inte dörrar på vänstersidan som var igensatta. Grillen såg annorlunda ut, men annars var formen på karossen väldigt lik. Slät plåt på sidan, inte korrugerad. Dubbla vikdörrar (tror jag).
Jösses, vad många olika busstyper Norrköping har haft under den tid som det bara funnits en enda spårvagnstyp!
M
Jag tror att den modellen som efterfrågas var något liknande den här, som var mycket vanlig på landsvägarna runt Stockholm för 20-30 år sen. De var gula mot Värmdö, Oranga på Södertörn o.s.v.
Mr.X skrev:
Jag tror att den modellen som efterfrågas var något liknande den här, som var mycket vanlig på landsvägarna runt Stockholm för 20-30 år sen. De var gula mot Värmdö, Oranga på Södertörn o.s.v.
Frågan är då varför ingen sa "CF" tidigare för då ???
Det fanns ju ganska många sånna i Norrköping, både smala (2,35) och breda (2,50), mest CF6557 men även några CF6657.
NKA 31 GBS714 Scania-Vabis CF6557 1960, vid Norr Tull 1976. Foto Leif D.