DPI styr inte hur mycket text du får plats på en text! Har du normlastorlek på ett typsnitt, så får det plats 610 pixlar skärm på en A4. Det är vedertaget för alla webbdesignbyrår. Därför bör webbsidor inte göras bredare än just 610 px, om man vill kunna skriva ut den. Sen om du har miljoner dpi på skrivaren, gör ju inte pappret bredare.Mats skrev:Har du en gammal 9-nålars matrisskrivare från 1982, eller ?bruse skrev:Men redan funnit ETT negativt: den är för bred för att kunna skrivas ut på vanlig standardasierad A4. Antingen görs sajten max 610 px bred, eller en utskriftsversion. 800 pixlar är dessutom för brett för att läsa från sida till sida. Det är inte för itne som A4 har den bredden den har, för att öghat ska kunna följa en rad och sedan kunna hitta nästa rad.![]()
En sådan skrivare klarar drygt 600 pixlar i sidled.
En modern skrivare har väl 600 DPI eller nåt sånt, det gör att om man så vill så avverkar den 600 punkter på bara en enda tum. Om man så vill så borde det gå att skriva ut alla sidor på hemsidan på bara ett par a4-ark, fast man får ha förstorningsglas för att läsa
Ringliniens nya hemsida sjösatt
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Kom på en bra grej till som är bra för månag kunder, som sitter på en offentlig dator, på ex ett bibliotek. Under kontakta oss, bör du få ett formulär, så man via det kan skicka ett meddelande. Sitter amn på en offentlig dator, funkat det inte att klicka på en mailadress, då man inte har en mail-klient igång.
För övrigt gillar jag sajten mer å mer i dess design. Nu får jag hybris, å msåte göra om våran... eller?
För övrigt gillar jag sajten mer å mer i dess design. Nu får jag hybris, å msåte göra om våran... eller?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Ringliniens strategi för att välja typbeteckning på vagnar är att uppfylla följande:Mats skrev: Var skälet att man valde MB01 istället för M21 som beteckning på vagn 208 att man inte ville blanda ihop den med de modernare vagnarna som hette M21 före ombyggnaden? Varför refererar då "alla" till "M21 208" istället för "MB01 208"?
Om vagnen har fått en typbetecknin från GS i aktiv tjänst skall den av GS senast använda beteckningen för vagnen användas med mindre denna kommer i konflikt med typbeteckning som används av annan vagntyp.
För Mb01 (observera litet b) skulle alltså M21 gällt om inte ledvagnarna hade fått den typbeteckningen.
Varför envisas då alla med att från och till använda M21 som typbeteckning på långedragsvagnen? Jo - det är väl för att vi är spjuvrar allihopa som tycker om att skojja lite med er

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Förklaringen är datorsystemet för ekonomistyrning på Göteborgs Spårvägar vid den tid då M21 trafiksattes. Detta har debaterats många gånger på forum och för en närmare beskrivning rekommenderas en tur till "arkivet"essin skrev:Varför återanvändes en typbeteckning egentligen? Hade det inte varit naturligare att ge M21 beteckningen M30, Tatravagnen M31 och de ombyggda M21 M32? Det finns säkert en intressant förklaring...
//Tony
Med reservation för tyckfel.
[quote="Daniel R"]62 blev ombyggd till arbetsvagn 136 vilken också står i Gårdahallen. Jag vet inte om den kommer att återfå sitt tidigare utseende, eller om tanken är att den ska fungera som reservdelsförråd.[/quote]
Det råder delade meningar om den saken.
Ingenting är (eller var iallafall i förra veckan) bestämt om denna vagns vidare öde.
Trevligt vore ju om den kunde bli en Bomhusvagn igen, men det kanske är ekonomiskt orealistiskt. Den som lever får se...
Vidare kan detta vara en föreningsangelägenhet som inte skall dryftas här, särskilt som det kanske då uppstår rykten, eftersom riktig information saknas.
Bj.
Det råder delade meningar om den saken.
Ingenting är (eller var iallafall i förra veckan) bestämt om denna vagns vidare öde.
Trevligt vore ju om den kunde bli en Bomhusvagn igen, men det kanske är ekonomiskt orealistiskt. Den som lever får se...
Vidare kan detta vara en föreningsangelägenhet som inte skall dryftas här, särskilt som det kanske då uppstår rykten, eftersom riktig information saknas.
Bj.
Vadå jag dyster?