Postat: onsdag 14 september 2005 15:37
Nu handlade ju inlägget om gamla bussar, inte handikappanpassning..
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Jag blir inte riktigt klok på vad du vill ha sagt med ovanstående, men du erkänner ju att låggolvarna är mer rationella än höggolvare med lyftanordning, och där håller jag helt med. Ska man göra trafiken mer tillgänglig, utan att förlänga körtiderna onödigt mycket, så är låggolv en stor fördel. Och komfortarbetet går framåt, vad jag förstår, åtminståne vad gäller lågentrévagnar.Coppas skrev: I det långa loppet måste man även ställa sig frågan om vad som är mest kostnadseffektivt – att bygga ut all kollektivtrafik så den användas av absolut alla som vill (vilket nog är en utopi då kostnaden lär bli avsevärd i både tid och pengar) eller acceptera att det kanske fortfarande måste till en viss uppdelning (ur rent praktiskt och ekonomiskt hänseende) mellan allmän kollektivtrafik med lite mera normala fordon och mera specialiserade transporter som t.ex. färdtjänst. Att man måste rätta mun efter matsäcken kanske är en sliten kliché, men den har en viss giltighet för det. Mvh // NicoEfter att under ganska många försörjt mig genom att ha kört både buss för SL, färdtjänst för bl.a. Samtrans och massor med vanlig färdtjänst inom taxi Stockholm och taxi 020 så kan jag bara konstatera att av alla som idag åker färdtjänst så är det faktiskt fortfarande en hel del som inte kan åka med den reguljära kollektivtrafiken som den ser ut nu och troligen kommer att te sig även långt in i framtiden.Ulrik Berggren skrev: Just det; rätta munnen efter matsäcken, d v s riksdagsbeslutet om tillgänglighet i samhället, inklusive kollektivtrafiken, till 2020. dessutom borde samhället rätta munnen efter matsäcken genom att föra över dyra färdtjänstresor till den betydligt billigare kollektivtrafiken![]()
Frågan är då följande. Anpassar man kollektivtrafiken efter den mindre gruppen som har behoven (och tvingar majoriteten som inte har några behov av det att kanske försämra sina kollektiva resevillkor) eller är det bättre och mera samhällsekonomiskt sunt att behålla en del särlösningar för dem som behöver det även om kostnaden i sig blir något högre?
Vad gäller handikappanpassning så är jag personligen t.ex. positiv till rullstolsramper (annars har jag sett ganska många med lättviktsrullstolar som numera tar sig på en låggolvsbuss ganska smidigt och snabbt) vid hållplatser som fungerar för vanliga rullstolar. Ska man däremot börja köra med liftar och annat så visst, det kommer att funka det med, men det kommer att ta längre tid överlag. Bara någon är villig att betala så fungerar det nog, men frågan är bl.a. hur en långsammare kollektivtrafik kommer att tilltala folk. De resenärer som har alternativ kommer att jämföra dessa.
Sedan är det ingen som verkar tänka på vad alternativkostnaderna (och även t.ex. produktionsbortfallet) blir för alla tusentals övriga som kanske får längre resväg osv. Även tid är pengar och man kan inte göra alla nöjda, men för politikerna handlar det ju även i många fall om vad som är politiskt korrekt och det är ju som sagt inte alltid det fungerar rent praktiskt. Utredningar och beslut hit och dit innebär inte att något sedan fungerar per automatik i verkligheten bara för att en del (i vissa fall ganska världsfrånvända) individer har beslutat om det.![]()
![]()
Mvh // Nico
Tja, vad jag vill ha sagt är väl att det är en utopi att absolut alla ska kunna (även om just då vissa politiker verkar tro det) åka kollektivt. Vissa undantag kommer alltid att finnas som kräver speciallösningar. Vad gäller komfort så är det fortfarande som så att underhållet av både gator såväl som vagnar är dåligt. Speciellt är gatustandarden i många fall bedrövlig . Det medför att vagnarna snabbt skakar sönder och pengar för att fixa detta fanns knappast med i entreprenörernas ursprungliga kostnadskalkyler vilket innebär att om inte politikerna kompenserar för detta så lär det knappast bli bättre.Ulrik Berggren skrev:Jag blir inte riktigt klok på vad du vill ha sagt med ovanstående, men du erkänner ju att låggolvarna är mer rationella än höggolvare med lyftanordning, och där håller jag helt med. Ska man göra trafiken mer tillgänglig, utan att förlänga körtiderna onödigt mycket, så är låggolv en stor fördel. Och komfortarbetet går framåt, vad jag förstår, åtminståne vad gäller lågentrévagnar.
Ulrik Berggren skrev:När det gäller kostnader för färdtjänstresor kontra låggolvsfordon så tjänar det kanske inte til så mycket att slänga en massa siffror på varandra. Jag kan bara konstatera att de "världsfrånvända utredarna" på landstinget kom fram till att det lönade sig för dem att ta över direktansvaret för närlinjerna, och på köpet minska behovet av färdtjänst hos många funktionshindrade och äldre som inte behöver den utökade assistans somfärdtjänsten innebär, men till skyhöga kostnader för landstinget.
Detta gäller alltså Stockholm, men gäller även i min gamla hemstad Luleå, där landstinget finansierar en nyligen inrättad en servicelinje. Man beräknar att detta ger en stor samhällsekonomisk vinst.
Men nu är vi rätt långt från gamla bussar i Göteborg (kanske lika bra det, det ämnet har ju femtielva andra trådar)
600-bussarna som är stationerade på garaget Majorna är på väg ut under hösten.Macke skrev:600-bussarna är enligt rykten på väg ut, nån som vet????
I Stockholm kör vi också gammal skit till bussar, men då kallas det visst "Biogasbussar"Macke skrev:Hej,
Varför kör GS mer med gammalt skit till bussar nu än man gjorde innan? På linje 58 har många 600-bussar körst och även Swebus gamla äckliga ledbussar...
Varför??