VeVen skrev:El kontra förbränningsmotorer
Eftersom el endast är en energibärare, så blir det svårt att tala om el som mer eller mindre miljövänligt än exempelvis förbränningsmotorer. Att transportera energi som el har många fördelar då förliusterna är små. Elen kan dock ha sina nackdelar när förbrukaren är rörlig, som exempelvis fordon. Är trafikmängden tillräckligt stor så kostar man på sig att bygga de kontaktledningar som krävs.
Eftersom det var jag som drog igån GN den här gången får jag väl förklara varför jag tycker att spårvagnen är bättre än bussen ur energisynpunkt:
En förbränningsmotor har på sin höjd en effektivitet på 30 % ungefär. Det vill säga, hur man än gör så kommer bara en tredjedel av energininnehållet i bränslet att kunna omvandlas till användbart arbete - det vill säga till att driva bussen framåt.
Ett kraftverk däremot kan var betydligt mer effektivt, uppåt 50 % eller så. Att elda biobränslet i ett kraftverk istället för i en buss ger alltså cirkus 20 %-enheter mer användbar energi, samtidigt som en spårvagn behöver mindre energi för att göra samma jobb som bussar.
Med andra ord: genom att låta bli att elda för kråkorna i en buss utan istället göra el till spårvagnen på bränslet så får man dessutom ut lika mycket el till som man kan göra nytta med någon annanstans!
Att spårvagnen för övrigt är mycket bekvämare och attraktivare än bussen borde var ett extra pluss.
Homann skrev:Energiförsörjningen har mer med politik och ekonomi att göra, än med termodynamik. Fysikaliska termer och begrepp i all ära, men den styr inte energiförsörjningen. Tyvärr, kanske man kunde tillägga.
Bra sagt. Kunde knappast sagt det bättre själv.
GN:s invändning mot vad jag snackar om introducerade begreppet entropi, vilket är lite väl tekninskt för att övertyga i en sådan här diskussion. Det är väldigt få vanliga människor som vet vad entropi är. Det brukar kallas ett mått på oordning - men försök övertyga någon politiker med sådana argument ...
GN invänder att om man samtidigt som man gör elektricitet i ett kraftverk också skickar ut värme på ett fjärrvärmenät så sjunker effektiviteten. Det beror naturligtvis på hur man räknar. Den teoretiska effektiviteten sjunker naturligtvis om den kall reservoaren (dit man dumpar den värme som inte går att göra till arbete) är varmare.
Termodynamikens lagar säger nämligen att det inte går att fullständigt omvandla värme till arbete. Man är alltid tvungen att ta värme från en "varm reservoar" (insidan på en kolvmotor, exempelvis) och låta en del av värmen bli arbete och dumpa den del av värmen som inte går att göra till arbete till en "kall reservoar" (den omgivande luften, förslagsvis).
Men här gäller det en praktisk situation, och då är det i regel fåfängt att ens räkna med två gällande siffror, än mindre i promille. Någon större praktisk betydelse har det inte, alltså, att man har en något varmare kall reservoar (människors vattenfyllda radiatorer, kontra utomhusluften/havsvattnet).
Eller, jo, det har en praktisk betydelse: om man låter bli att göra fjärrvärme i kraftverket (ett s.k. kondenskraftverk) ventilerar man alltså bort användbar värme, och släpper ut det i sjön till fiskarna, istället för att minska elanvändningen i städerna i närheten av kraftverken. Kärnkraftverk, till exempel, häller ut massvis med kylvatten i havet som skulle kunna värma villor i närheten, istället för den direktverkande el som sitter där idag.
Ett kraftvärmeverk är mycket klyftigare än ett kondenskraftverk eftersom den värme,som man enligt naturens lagar är tvungen att bli av med efter processen, släpps ut på fjärrvärmenätet. Den varma reservoaren är alltså förbränningen inne i kraftverket och den kalla reservoaren är människornas bostäder, istället för tångbankarna i sjön utanför kraftverket.
I ett s.k. kombikraftverk gör man just detta, men på ett klyftigt sätt. Man kör nämligen först en gasturbin, som i sin tur alstrar ånga till en ångturbin som sedan skickar ut sin restvärme på fjärrvärmenätet. Båda turbinerna driver naturligtvis generatorer och ger elektrisk kraft. På så vis kan man höja effektivitetn betydligt närmare det teoretiska maxet, genom att göra processsen i två relativt sett ganska effektiva steg. Tillverkarna skryter ibland om en elproduktionseffektivitet på 65 % och en total effektivitet (inklusive värmet som ändå måste dumpas någonstans) på uppåt 100 %.
En annan aspekt är att förbränningen i ett kraftverk är mycket mer fullständig än den någonsin kan vara i en kolvmotor i en buss. Utsläppen av otäcka grejer minskar alltså totalt sett, förutom att det inte blir några lokala utsläpp där en spårvagn går.
TonyM skrev:Om man tittar på Göteborg så kommer ganska många linjer på tal om man går på den definitionen - Linje 16, 34, 40 på väldigt rak arm och säkerligen kan man få till spårväg till fler ställen på f.f.a. Hisingen.
Om man tittar på Städer "i Norrköpings Storlek" så finns det säkert ett antal linjer i Norrköping, Borås, Helsingborg, Uppsala, Malmö, Linköping, och Lund som är lämpliga att konvertera. Jag har dock mycket svårt att tänka mig att man kan få till det så bra att samtliga linjer konverteras.
Jag såg alldeles nyss en överfull buss på linje 117 i Norrköping. Linjen går till Sjukhuset och borde ställas om till spårväg lika mycket som 113 till Navestad.
Det är det här med att en spårvägslinje nödvändigtvis skall "löna" sig är lite märkligt. Det är ju ingen som ställer samma krav på en busslinje. Busslinjer tillåts ju slösa bort en massa pengar varje år som skulle kunna användas bättre till en spårväg. När väl spåren ligger är det ju billigare att köra spårvagn än buss. Och investeringen varar i femtio år eller mer. Varför politikerna tvekar förstår jag inte.
I Norrköping har vi alldels utmärkt lämpliga trafikleder att bygga spårväg på. De byggdes på den tiden då framtiden innebar att alla skulle köra bil in till stan. Att det varken finns parkering i bostadsområdena eller inne i stan för alla dessa bilar verkar inte spelat någon roll för dessa planer.
Hursomhelst skulle det gå utmärkt att ersätta alla innerstadslinjerna i Norrköping med spårväg tack vare dessa överdimensionerade trafikstråk. Det har jag visat kortor på förr här på Forum. Jag är rätt bergis på att liknande spårvägsnät skulle kunna byggas i alla f.d. spårvägsstäder plus några andra (som t.ex. Borås

). Det är helt motiverat i och med att kollektivresandet i villaområdena Lindö och Smedby med all säkerhet skulle mångdubblas med spårväg (i motsats till miljonprogramområdena Hageby och Navestad där de flesta redan åker buss).
Martin